• Σχόλιο του χρήστη 'Σ.ΒΙ.Β.Ε.' | 30 Ιανουαρίου 2012, 11:50

    Η ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΚΟΙΝΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΑΝΑΡΤΑΤΑΙ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ 2 ΣΥΝΔΕΣΜΟΥΣ ΞΕΧΩΡΙΣΤΑ, ΟΥΤΩΣ ΩΣΤΕ ΝΑ ΕΞΑΛΕΙΦΘΕΙ Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΜΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΛΟΓΩ ΚΑΠΟΙΟΥ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΣΦΑΛΜΑΤΟΣ Κοινή παρέμβαση των συνδέσμων ΕΣΠΑΒ (Ελληνικός Σύνδεσμος Παραγωγών Βιοκαυσίμων) και ΣΒΙΒΕ (Σύνδεσμος Βιοκαυσίμων και Βιομάζας Ελλάδος) στη διαβούλευση για το ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ «Εναρμόνιση του εθνικού δικαίου προς τις Οδηγίες 2009/28/ΕΚ και 2009/30/ΕΚ και άλλες διατάξεις» Α΄ Κατανομή βιοντήζελ. Προθεσμίες – ποσοστό ανάμειξης. Επειδή ουδέποτε μέχρι σήμερα έχει εκδοθεί εγκαίρως η ΚΥΑ κατανομής, με αποτέλεσμα όλες οι μονάδες παραγωγής να παραμένουν κλειστές για 2-3 μήνες, είναι αναγκαίο να προβλεφθεί ότι η εκάστοτε κατανομή παρατείνεται αυτομάτως μέχρι την έκδοση της επομένης. Επίσης, εφόσον η περίοδος κατανομής ξεκινά πλέον την 1η Ιανουαρίου, δεν έχει νόημα να γίνεται κατανομή τον Οκτώβριο και ανακατανομή τον Δεκέμβριο, όταν και οριστικοποιούνται οι πραγματικές ποσότητες αγοράς σπόρου. Είναι αναγκαίο να προβλέπονται ρεαλιστικές ημερομηνίες τόσο για την προκήρυξη και την απόφαση κατανομής, όσο και για την παροχή στοιχείων από τον ΟΠΕΚΕΠΕ προκειμένου να μπορεί να γίνει ουσιαστικός έλεγχος. Εξάλλου, το προβλεπόμενο ελάχιστο ποσοστό 6,5 % δεν δικαιολογείται, αφού η ευρωπαϊκή προδιαγραφή για το πετρέλαιο κίνησης προβλέπει μέγιστο ποσοστό 7 %. Ο ισχυρισμός ότι η διαφορά αυτή του 0,5% είναι αναγκαία προκειμένου να διασφαλισθεί όποιος κάνει την ανάμειξη από τυχόν σφάλμα μέτρησης σε τυχόντα έλεγχο είναι εντελώς ανυπόστατος, καθώς το σχετικό πρότυπο του ΕΛΟΤ για την μέτρηση των μεθυλεστέρων, (βιοντήζελ), στο πετρέλαιο κίνησης προβλέπει ανεκτή απόκλιση 0.5% στην παραπάνω μέτρηση. Με άλλα λόγια, αν μετρηθεί περιεκτικότητα βιοντήζελ σε πετρέλαιο κίνησης 7,5 %, θεωρείται εντός προδιαγραφών. Η παραπάνω θέση επιβεβαιώνεται με απόλυτη σαφήνεια σε σχετικό έγγραφο του ΓΧΚ με αρ. πρωτ. 3006006/308/29.03.2009. Ο δε ισχυρισμός ότι είναι δυνατόν κατά την ανάμειξη να προστεθεί κατά λάθος μεγαλύτερη ποσότητα βιοντήζελ δεν ισχύει, ενώ η απώλεια ποσοτήτων βιοντήζελ από την απόκλιση του 0,5% αγγίζει το 8% της συνολικής κατανεμηθείσας ποσότητας. Είναι προφανές επομένως, ότι τόσο για τις μονάδες παραγωγής που υπολειτουργούν, όσο και για την συμμόρφωση της Χώρας προς τις υποχρεώσεις της είναι αναγκαία η αναπροσαρμογή του ποσοστού στο 7% όπως όφειλε να είναι εξαρχής. Για τους λόγους αυτούς, ζητάμε: 1. Το άρθρο 15Α § 3 να αναδιατυπωθεί ως εξής: «4. α) Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, που εκδίδεται κάθε έτος το πρώτο δεκαήμερο του Νοεμβρίου, καθορίζεται η προς κατανομή ετήσια ποσότητα …. 2. Στην ίδια παράγραφο 3 του άρθρου 15Α, προστίθεται εδάφιο δ: δ) Μέχρι την (διαγράφονται)1η Ιουλίου προκειμένου για τις εαρινές καλλιέργειες, ο ΟΠΕΚΕΠΕ υποχρεούται να παραδώσει στους παραγωγούς βιοντήζελ τα επίσημα στοιχεία για τις καταχωρημένες δηλώσεις καλλιέργειας. Το αργότερο από την 15η Αυγούστου ο ΟΠΕΚΕΠΕ υποχρεούται να θέτει στην διάθεση των παραγωγών βιοντήζελ το πρόγραμμα καταχώρησης παραστατικών αγοράς ενεργειακών σπόρων. 3. Το άρθρο 15Α §7. α να αναδιατυπωθεί ως εξής: α) Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, που εκδίδεται κάθε έτος εντός 40 ημερολογιακών ημερών από την έκδοση της απόφασης της παραγράφου 4.α του παρόντος άρθρου, κατόπιν γνωμοδότησης της Επιτροπής αξιολόγησης …. 4. Το άρθρο 15Α § 7 ε, να αντικατασταθεί και να προστεθεί εδάφιο στ΄ ως εξής: ε) Ειδικά για την κατανομή έτους 2011, η περίοδος κατανομής παρατείνεται μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2012. Στο χρονικό διάστημα της παράτασης της κατανομής, οι ποσότητες αυτούσιου βιοντήζελ επιπλέον της ισχύουσας κατανομής έτους 2011, οι οποίες απαιτούνται για τους επιπλέον μήνες, παραλαμβάνονται από τους υπόχρεους ανάμειξης εκ των δικαιούχων της κατανομής έτους 2011. Οι παραδόσεις αυτές εκτελούνται με τρόπο ώστε: i) στο τέλος κάθε μήνα οι ποσότητες που παραδόθηκαν από τους δικαιούχους να είναι ανάλογες με τα ποσοστά συμμετοχής τους στην κατανομή και ii) το ποσοστό ανάμειξης του αυτούσιου βιοντήζελ στο πετρέλαιο κίνησης που διατίθεται στην αγορά να μην είναι ποτέ μικρότερο από 7 % κατ' όγκο ή το εκάστοτε ισχύον σύμφωνα με την απόφαση της παραγράφου 4.α του παρόντος άρθρου.» στ) Εάν για οποιονδήποτε λόγο η εκάστοτε κατανομή δεν έχει εκδοθεί την 1η Ιανουαρίου εκάστου έτους, παρατείνεται η ισχύς της προηγούμενης κατανομής μέχρι την έναρξη ισχύος της κανονικής κατανομής του έτους. Στο χρονικό διάστημα της παράτασης αυτής, οι ποσότητες αυτούσιου βιοντήζελ, οι οποίες απαιτούνται για την περίοδο παράτασης, παραλαμβάνονται από τους υπόχρεους ανάμειξης εκ των δικαιούχων της προηγούμενης κατανομής. Οι παραδόσεις αυτές εκτελούνται με τρόπο ώστε: i) στο τέλος κάθε μήνα οι ποσότητες που παραδόθηκαν από τους δικαιούχους να είναι ανάλογες με τα ποσοστά συμμετοχής τους στην κατανομή και ii) το ποσοστό ανάμειξης του αυτούσιου βιοντήζελ στο πετρέλαιο κίνησης που διατίθεται στην αγορά να μην είναι ποτέ μικρότερο από 7%, ή το εκάστοτε ισχύον σύμφωνα με την απόφαση της παραγράφου 4.α του παρόντος άρθρου. iii) Μετά την έναρξη ισχύος της κανονικής κατανομής, οι ποσότητες αυτές της παράτασης, συμψηφίζονται με τις ποσότητες της κανονικής κατανομής, έτσι ώστε οι τελικές ποσότητες που διαθέτει ο κάθε δικαιούχος στην κάθε περίοδο κατανομής, να ταυτίζονται με τις προβλεπόμενες στην αντίστοιχη απόφαση.» Β΄ Όροι συμμετοχής στην κατανομή. Θεωρούμε ότι στην κατανομή πρέπει να συμμετέχουν μόνο παραγωγοί που λειτουργούν στην Ε.Ε., διότι πιστεύουμε ότι η συμμετοχή των εισαγωγέων αποτελεί αθέμιτο ανταγωνισμό έναντι των παραγωγών, καθώς: 1. Εταιρίες που λειτουργούν με μοναδικό ουσιαστικό εξοπλισμό ένα τηλέφωνο, ανταγωνίζονται παραγωγικές μονάδες με επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ και τεράστια λειτουργικά έξοδα. 2. Οι εισαγωγείς ουδέποτε υφίστανται ουσιαστικό έλεγχο, με αποτέλεσμα τα τελευταία χρόνια να παραβιάζουν κατάφορα τον Νόμο, εισάγοντας ποσότητες από διαφορετικούς παραγωγούς από εκείνους με τους οποίους είχαν εμφανισθεί να έχουν συμβάσεις προκειμένου να λάβουν τις ποσότητες κατανομής. 3. Ουδέποτε ελέγχονται στην ουσία αν οι ποσότητες που εισάγουν έχουν παραχθεί στην Ε.Ε. ή έχουν εισαχθεί και μάλιστα από χώρες που επιδοτούν το εκεί παραγόμενο βιοντήζελ. 4. Ένας εισαγωγέας πού εμφανίζει μόνο μια διεύθυνση κι ένα τηλέφωνο δεν μπορεί εκ των πραγμάτων να παράσχει τα στοιχειώδη εχέγγυα σοβαρότητας και αξιοπιστίας. Επίσης προκειμένου να ενισχυθεί ο έλεγχος και η διαφάνεια, ιδιαίτερα στη διακίνηση ελληνικών πρώτων υλών, είναι αναγκαίο όλοι οι συμμετέχοντες στην κατανομή έλληνες παραγωγοί βιοντήζελ να διαθέτουν θεωρημένα βιβλία αποθήκης. Για τους λόγους αυτούς ζητάμε το άρθρο 15Α § 5Α. i) και ii) να αναδιατυπωθούν ως εξής: ί) H κατοχή άδειας λειτουργίας για Μονάδα Παραγωγής Βιοντήζελ εγκατεστημένη σε κράτος - μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης… ii) η ύπαρξη και διαθεσιμότητα των απαιτούμενων αποθηκευτικών χώρων εντός της ελληνικής επικράτειας για το αυτούσιο βιοντήζελ, η ελάχιστη χωρητικότητα των οποίων δεν μπορεί να είναι μικρότερη από το 1/100 της αιτούμενης ποσότητας, ούτε από 100 κυβικά μέτρα ανά μονάδα παραγωγής, καθώς και ϊιι) το προσφερόμενο αυτούσιο βιοντήζελ να πληροί τα κριτήρια αειφορίας των παραγράφων 2 έως 6 του άρθρου 5 του νόμου ... . iv) Οι εγκατεστημένες στην Ελλάδα μονάδες παραγωγής να τηρούν θεωρημένο βιβλίο αποθήκης, ακόμα και αν δεν υποχρεούνται προς τούτο από τις ισχύουσες διατάξεις. Γ΄ Καθορισμός κριτηρίων. Με το άρθρο 15Α § 6, μετατίθεται η θεσμοθέτηση των κριτηρίων κατανομής από τον ν. 3054/2002 σε ΚΥΑ. Η πρόβλεψη αυτή που υποθέτουμε ότι γίνεται χάριν ευελιξίας, μας βρίσκει κάθετα αντίθετους γιατί: 1. Η ευελιξία αυτή σημαίνει ότι ανά πάσα στιγμή μπορεί τα κριτήρια να αλλάζουν και να ανατρέπουν πλήρως τον προγραμματισμό και τον επιχειρησιακό σχεδιασμό όλων των εμπλεκομένων στον κλάδο. Πρακτικά φέτος κανείς δεν θα γνωρίζει π.χ. αν πρέπει να κάνει συμβάσεις ενεργειακών καλλιεργειών, αν πρέπει να συλλέξει τηγανέλαια κλπ. 2. Η φιλοσοφία αυτή, της παροχής ευελιξίας στους εκάστοτε υπουργούς της κάθε κυβέρνησης να ανατρέπουν πλήρως τις συνθήκες της αγοράς κατά την κρίση τους και μάλιστα αιφνιδιαστικά, αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες της αδιαφάνειας, της διαφθοράς και της αναποτελεσματικότητας του Κράτους, αλλά και της απώθησης κάθε σοβαρού επενδυτή από αυτήν τη Χώρα. Δ΄ Δημοσίευση στοιχείων – επιβολή κυρώσεων. Τα τελευταία 2 χρόνια κυρίως, οι ποσότητες βιοντήζελ που απορροφούνται είναι σημαντικά χαμηλότερες από τις εκάστοτε κατανομές, αλλά και από το 6.5 % της κατανάλωσης βιοντήζελ, ακόμα κι αν συνυπολογιστούν οι περίοδοι που δεν υπήρχε κατανομή. Είναι προφανές ότι σε αυτήν την απόκλιση συμβάλει σημαντικά η μη συμμόρφωση των υπόχρεων στις προβλέψεις του Νόμου. Εξ όσων γνωρίζουμε η παραβίαση αυτή του Νόμου δεν έχει επιφέρει μέχρι σήμερα καμιά συνέπεια στους παρανομούντες. Οι αρμόδιες υπηρεσίες επικαλούνται ως αιτία της ατιμωρησίας την αδυναμία ελέγχου των πραγματικών ποσοτήτων. Προκειμένου να πάψει αυτό το καθεστώς απόλυτης αδιαφάνειας και περιφρόνησης του Νόμου, ζητάμε να προβλεφθεί υποχρέωση διαρκούς δημοσίευσης των σχετικών στοιχείων με την προσθήκη ειδικού άρθρου ως εξής: Άρθρο … Οι υπόχρεοι ανάμειξης υποχρεούνται να δημοσιεύουν το πρώτο δεκαήμερο κάθε μήνα τις συνολικές πωλήσεις πετρελαίου κίνησης που διέθεσαν στην εσωτερική αγορά τον προηγούμενο μήνα, καθώς και τις συνολικές αγορές και τα αποθέματα αρχής και τέλους βιοντήζελ για την ίδια περίοδο. Ομοίως οι δικαιούχοι κατανομής υποχρεούνται να δημοσιεύουν στο ίδιο διάστημα τις συνολικές πωλήσεις τους ανά υπόχρεο για την ίδια περίοδο. Η δημοσίευση θα γίνεται στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ σε ειδικό πρόγραμμα στο οποίο θα έχουν πρόσβαση υπόχρεοι και δικαιούχοι με ειδικό κωδικό προκειμένου για εισαγωγή στοιχείων, ενώ τα συνολικά στοιχεία ανά υπόχρεο και δικαιούχο θα είναι προσβάσιμα ελεύθερα σε όλους. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ οφείλουν να θέσουν σε λειτουργία τη σχετική εφαρμογή το αργότερο δύο μήνες από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου. Εξάλλου, το μέγιστο πρόστιμο που προβλέπουν οι κυρώσεις που υπαγορεύονται από το ν. 3054, μπορεί να υπολείπεται του παράνομου οφέλους που μπορεί να προσπορισθεί υπόχρεος που δεν απορροφά τις ποσότητες που υποχρεούται. 9. Στους δικαιούχους της παραγράφου 7 και στους υπόχρεους της παραγράφου 8, οι οποίοι δεν τηρούν τους όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζονται στο παρόν άρθρο, επιβάλλονται οι διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 17 του παρόντος νόμου που πάντως δεν μπορεί να είναι μικρότερο από το διπλάσιο του οφέλους που είχε ο παραβάτης από την μη τήρηση των υποχρεώσεών του, αναπροσαρμοζόμενου αναλόγως του ανωτάτου ορίου που προβλέπεται στο άρθρο 17. Στους δικαιούχους της παραγράφου 7 του παρόντος άρθρου με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης δύναται να επιβληθούν, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης και την υποτροπή τους και οι ακόλουθες κυρώσεις: α) Μερική ή ολική κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής της παραγράφου 7, β) μερική ή ολική ανάκληση της έγκρισης κατανομής του οικείου έτους, γ) απαγόρευση συμμετοχής σε μελλοντικές διαδικασίες κατανομής, δ) προσωρινή ή οριστική ανάκληση της χορηγηθείσας άδειας διάθεσης βιοκαυσίμων. Ε΄ Ενδιάμεσοι στόχοι. Στο άρθρο 4 §1.5, προβλέπεται η δυνατότητα να επιβληθούν ενδιάμεσοι στόχοι το 2014 και το 2017. Όμως η αρμόδια επιτροπή είχε καταλήξει στο να προβλέπονται ενδιάμεσοι στόχοι με το σκεπτικό ότι είναι αδύνατον να επιτευχθεί η μείωση 6% σε 1-2 χρόνια και ότι η μη ύπαρξη ενδιάμεσων στόχων θα καταστήσει πρακτικά αδύνατη την επίτευξη του τελικού στόχου το 2020. Με την άποψη αυτήν είχαν συμφωνήσει όλοι εκτός των διυλιστηρίων και των εταιριών εμπορίας. Θεωρούμε ότι η ορθότητα της άποψης της πλειοψηφίας της επιτροπής είναι προφανής και ζητάμε την επαναφορά του κειμένου στο προταθέν από αυτήν ως εξής: 5 Οι Προμηθευτές οφείλουν να μειώσουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κύκλου ζωής ανά μονάδα ενέργειας από το παρεχόμενο καύσιμο ή ενέργεια κατά τουλάχιστον 6% (τουλάχιστον 2% έως την 31η Δεκεμβρίου 2014 και τουλάχιστον 4% έως την 31η Δεκεμβρίου 2017), και μέχρι 10% έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 σε σύγκριση με βασικό πρότυπο καυσίμου, το οποίο προκύπτει από μεθοδολογία προσδιοριζόμενη με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής με βάση τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κύκλου ζωής ανά μονάδα ενέργειας από ορυκτά καύσιμα το 2010. Η μεθοδολογία υπολογισμού των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κύκλου ζωής από βιοκαύσιμα καθορίζεται στο άρθρο 7 του ν. .../2011. Για την επίτευξη … ΣΤ΄ Απαλλαγή ΦΠΑ αγορών πρώτων υλών. Επειδή το σύνολο των πωλήσεων βιοντήζελ πραγματοποιείται χωρίς χρέωση ΦΠΑ και δεδομένου ότι το κόστος πρώτων υλών αποτελεί το 80% του κόστους παραγωγής, ο σωρευμένος επιστρεπτέος ΦΠΑ των πρώτων υλών είναι δυσανάλογα μεγάλος τόσο σε σχέση με τον τζίρο, όσο και με τα γενικά οικονομικά μεγέθη των παραγωγών βιοντήζελ. Αυτό, σε συνδυασμό με το καθεστώς καθυστέρησης καταβολής των επιστροφών που επικρατεί σήμερα και την αδυναμία χρηματοδότησης από τις τράπεζες, καθιστά πρακτικά αδύνατη τη συνέχιση της καταβολής του ΦΠΑ στις πρώτες ύλες. Εξάλλου, στην ουσία ο τρόπος λειτουργίας της αγοράς βιοντήζελ είναι παρόμοιος με αυτόν των εξαγωγών, αφού το προϊόν πωλείται σε καθεστώς αναστολής πληρωμής των δασμών και μετά την παραλαβή του από τα διυλιστήρια διαχειρίζεται σαν εισαγόμενο είδος. Το πρόβλημα μετριάζεται κάπως σήμερα, καθώς μεγάλο μέρος των αγορών σπόρων γίνεται υπό ειδικό καθεστώς απαλλαγής των αγροτών τιμολογίων από ΦΠΑ. Εάν, όπως φημολογείται το καθεστώς αυτό αλλάξει και χρεώνονται πλέον με ΦΠΑ όλα τα αγροτικά προϊόντα, οι παραγωγοί θα περιέλθουν σε πλήρη αδυναμία πληρωμής του, ενώ και η απόδοσή του στο Κράτος από τους αγρότες θα περιέχει αρκετές επισφάλειες. Για τους λόγους αυτούς ζητάμε η αγορά τόσο των ενεργειακών σπόρων όσο και των άλλων πρώτων και βοηθητικών πρώτων υλών που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή Βιοντήζελ να γίνεται με απαλλαγή Φ.Π.Α. Ζ΄ Φύρα διακίνησης. Κατά την διακίνηση πετρελαιοειδών υπό καθεστώς αναστολής πληρωμής ΕΦΚ, το Τελωνείο αναγνωρίζει φύρα, που στην ουσία είναι οι αποκλίσεις στις μετρήσεις μεταξύ σημείων φόρτωσης και εκφόρτωσης. Επειδή στο σχετικό προεδρικό διάταγμα του 1993 δεν αναφέρεται φυσικά το βιοντήζελ, οι παραγωγοί υποχρεούνται να καταβάλλουν στο Τελωνείο τον ΕΦΚ των διαφορών αυτών! Φυσικά, κατά την γνωστή νοοτροπία του ελληνικού Κράτους, ο φόρος επιβάλλεται όταν οι ποσότητες παρουσιάζουν έλλειμμα και δεν πιστώνεται όταν παρουσιάζουν πλεόνασμα!!! Η διαδικασία αυτή, πέραν της απολύτως παράνομης οικονομικής επιβάρυνσης των παραγωγών, αποτελεί και μια γραφειοκρατική διαδικασία υπερβολικά χρονοβόρα και κοστοβόρα, τόσο για τους παραγωγούς όσο και για το ίδιο το Κράτος, καθώς χρειάζεται να γίνονται ατέλειωτες καταστάσεις και διασταυρώσεις προκειμένου να οριστικοποιηθούν τελωνειακά οι μηνιαίες παραδόσεις. Ζητάμε εξομοίωση του βιοντήζελ με το πετρέλαιο κίνησης όσον αφορά την επιτρεπόμενη φύρα, με μια απλή διόρθωση του σχετικού Π.Δ. (434/1993, ΦΕΚ Α 183/7.10.93), με την προσθήκη άρθρου στο παρόν νομοσχέδιο ως ακολούθως: Άρθρο … Στο τέλος του εισαγωγικού εδαφίου της παραγράφου ΙΙ του άρθρου 1 του Π.Δ. 434/1993, προστίθεται : «καθώς και βιοντήζελ της περίπτωσης κστ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 73 του ν. 2960/2001.» Σημειώνουμε ότι την αυτονόητη αυτή προσθήκη είχε καθήκον να πραγματοποιήσει το ΥΠΟΙΚ από το 2006.