• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΒΡΑΜΑΚΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ' | 31 Ιανουαρίου 2012, 20:24

    ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ Ν. ΛΑΣΙΘΙΟΥ «ΕΚΤΟΣ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΟΜΗΣΗ - Η ΠΑΙΔΙΚΗ ΧΑΡΑ ΤΟΥ Υ.Π.Ε.Κ.Α.» ΤΗΣ 14-1-2012 . Το προτεινόμενο από το Υ.Π.Ε.Κ.Α. (Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής) σχέδιο Π.Δ.«Κατηγορίες και περιεχόμενο χρήσεων γης» αναρτήθηκε στο διαδίκτυο για δημόσια διαβούλευση από 20/12/2011 μέχρι 29/2/2012. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Υπουργείου, «Από το 1987 που θεσμοθετήθηκε το ΠΔ για τις «κατηγορίες και το περιεχόμενο χρήσεων γης» και το οποίο ισχύει μέχρι σήμερα, εμφανίστηκαν νέες λειτουργίες και χρήσεις και, συνεπώς, θα πρέπει να διατυπωθούν πιο αναλυτικοί ορισμοί για κάθε χρήση και να υπάρξει μια πιο εξειδικευμένη κατηγοριοποίηση λαμβάνοντας υπόψη τις σημερινές απαιτήσεις του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού χωρίς ερμηνευτικές αμφιβολίες και ασάφειες. Το νέο σχέδιο ΠΔ για τις χρήσεις γης επιχειρεί τη συμπλήρωση και τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου.» Κατ’ αρχήν συμφωνούμε με τους στόχους αυτούς που θα έπρεπε να είχαν υλοποιηθεί πολύ νωρίτερα. Όμως στο κείμενο του Π.Δ. διαπιστώνομε ότι, εκτός από τα θετικά στοιχεία, υπάρχουν καταφανείς παραλείψεις και έχουν διατυπωθεί και απαράδεκτες διατάξεις στο άρθρο 14 που επιχειρούν βίαια να ανατρέψουν το υφιστάμενο καθεστώς στην εκτός σχεδίου δόμηση. Στο άρθρο 14 του προς διαβούλευση Π.Δ. προβλέπονται οι εξής ζώνες. Α. Ζώνες γεωργικών, δασικών, κτηνοτροφικών, αλιευτικών και λοιπών αγροτικών εκμεταλλεύσεων Β. Ζώνες Διασφάλισης Αστικών Υποδομών Γ. Ζώνες Εκτόνωσης Αστικών Επιβαρύνσεων Παρακάτω επισημαίνονται τα προβλήματα που εντοπίζονται στο άρθρο 14. 1. Η κατάργηση της δυνατότητας οικοδόμησης κατοικίας από ιδιώτες στην εκτός σχεδίου δόμηση από οποιονδήποτε άλλον εκτός από «τον απασχολούμενο με την κύρια εκμετάλλευση του γηπέδου». Η δυνατότητα αυτή δίνεται αποκλειστικά και μονοπωλιακά στις «σύνθετες τουριστικές εγκαταστάσεις» που περιλαμβάνουν μαζί ξενοδοχεία και παραθεριστικές κατοικίες σε γήπεδα άνω των 150 στρεμμάτων, και πιθανώς σε «ειδικές τουριστικές εγκαταστάσεις» για τις οποίες δεν διευκρινίζεται τι περιλαμβάνουν. Ο όρος «απασχολούμενος με την κύρια εκμετάλλευση του γηπέδου» είναι νομικά ασαφής (σε τίνος το όνομα θα βγαίνει η οικοδομική άδεια, αν όχι στο όνομα του ιδιοκτήτη) και εξωθεί σε ψευδείς δηλώσεις. Επιπλέον είναι προβληματικό το πως θα χρησιμοποιείται ή θα μεταβιβάζεται η κατοικία σε περίπτωση αποχώρησης του αρχικού εκμεταλλευτή του γηπέδου. 2. Η κατάργηση (εφόσον απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά) της δυνατότητας δημιουργίας οικοδομικών συνεταιρισμών. 3. Η κατάργηση (εφόσον απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά) της δυνατότητας δημιουργίας συγκροτημάτων κατοικιών (μόνιμων ή παραθεριστικών) ή άλλων χρήσεων με τον θεσμό της ιδιωτικής πολεοδόμησης (Π.Ε.Ρ.Π.Ο. – Περιοχές Ειδικά Ρυθμιζόμενης Πολεοδόμησης) που αναφέρονται στο άρθρο 24 του οικιστικού νόμου 2508/1997. 4. Δεν προβλέπονται τουριστικές εγκαταστάσεις σε περιοχές με τουριστική ανάπτυξη (υπάρχουσα ή προβλεπόμενη) μακριά από τις πόλεις, παρά μόνο στις Ζώνες Γ (Ζώνες Εκτόνωσης Αστικών Επιβαρύνσεων). Οι Ζώνες Γ προφανώς θα χωροθετούνται μόνο κοντά στις πόλεις (δεν πιστεύομε ότι ο νομοθέτης εννοεί την κατάργηση των τουριστικών εγκαταστάσεων εκτός σχεδίου όπως διατυπώνεται στο άρθρο αυτό). 5. Απουσιάζουν οι ενδιάμεσες Ζώνες όπου θα μπορεί να επιτρέπεται η εκτός σχεδίου δόμηση όπως ισχύει σήμερα, οι τουριστικές εγκαταστάσεις σε μη αστικοποιημένες περιοχές εκτός των ζωνών Γ (Ζώνες Εκτόνωσης Αστικών Επιβαρύνσεων), οι περιοχές κατάλληλες για ΠΕΡΠΟ και οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ 1. Να καταργηθεί ο όρος «Κατοικία για τον απασχολούμενο με την κύρια εκμετάλλευση του γηπέδου» σε όλες τις ζώνες και να αντικατασταθεί με τον όρο «κατοικία». 2. Να δημιουργηθεί κατηγορία «Δ - Ενδιάμεσες ζώνες» όπου θα μπορεί να επιτρέπεται η εκτός σχεδίου δόμηση όπως ισχύει σήμερα, οι τουριστικές εγκαταστάσεις, οι περιοχές κατάλληλες για ΠΕΡΠΟ και οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί. Οι ζώνες αυτές εκτιμούμε ότι θα αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος των εκτός σχεδίου περιοχών. 3. Στις ενδιάμεσες αυτές ζώνες θα μπορούν να τίθενται επί πλέον περιορισμοί που θα κρίνονται κατάλληλοι κατά περίπτωση από τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια – Γ.Π.Σ., τα Σχέδια Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης – Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π., ή τα Ρυθμιστικά Σχέδια Γ.Π.Σ. (Γενικά Πολεοδομικά σχέδια) ή τις τροποποιήσεις των που εκπονούνται ή θα εκπονηθούν στο μέλλον. 4. Ως απαραίτητη προϋπόθεση για την θεσμοθέτηση των ζωνών του άρθρου 14 θεωρείται η οριστικοποίηση και να θεσμοθέτηση των δασικών χαρτών και των χαρτών που θα καθορίζουν την γεωργική γη υψηλής παραγωγικότητας ώστε να είναι σαφές που επιβάλλονται οι σχετικοί περιορισμοί στην δόμηση και να αποφεύγεται η σημερινή χρονοβόρα διαδικασία με τις ενστάσεις και την μεγάλη καθυστέρηση των αποφάσεων των αρμόδιων επιτροπών. Οι καθυστερήσεις αυτές είναι ουσιαστικά απαγορευτικές για την πραγματοποίηση μικρών ή μεγάλων επενδύσεων που χρειάζεται άμεσα η χώρα την σημερινή κρίσιμη περίοδο. ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ. Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΑΒΡΑΜΑΚΗΣ ΜΑΝΟΛΗΣ