• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΤΕΦΑΝΟΥ' | 6 Μαρτίου 2012, 00:58

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΝΟΚ Είχαμε την ελπίδα ότι στο «Νέο Οικοδομικό Κανονισμό» θα είχαν προβλεφθεί ορισμένα θέματα ειδικών κτιρίων, που δεν μπορούσαν να λυθούν με τον ισχύοντα ΓΟΚ. Δυστυχώς όχι μόνο δεν προβλέφθηκαν αλλά ξεχάστηκαν και αυτά που έδιναν έστω κάποιες λύσεις. Συγκεκριμένα για τα πρατήρια υγρών καυσίμων και υγραερίου : 1. Από το παλαιό άρθρο 17 του ΓΟΚ /2000 δεν συμπεριλήφθηκαν ουσιαστικές διατάξεις που καθόριζαν το που επιτρέπεται η κατασκευή δεξαμενών υγρών καυσίμων και υγραερίου, στεγάστρων και αντλιών, τόσο στα εντός σχεδίου γήπεδα, όσο και στα εκτός σχεδίου οικόπεδα. 2. Ειδικά για τα εκτός σχεδίου γήπεδα όταν έχουν πρόσωπο σε διεθνείς, εθνικές, επαρχιακές και δημοτικές οδούς, προβλεπόταν η κατασκευή των στεγάστρων, των δεξαμενών, των αντλιών και των υπαίθριων πλυντηρίων, στους ακάλυπτους χώρους, σε θέσεις που εγκρίνονται από τον αρμόδιο φορέα και ιδίως μπροστά από τη γραμμή δόμησης. Τα κτίρια βέβαια τοποθετούνταν υποχρεωτικά πίσω από τη γραμμή δόμησης. 3. Η παραπάνω ρύθμιση ήταν και είναι πάρα πολύ σημαντική για πολλούς λόγους και κυρίως για λόγους λειτουργικούς και κυκλοφοριακούς. Είναι πολύ σημαντικό να είναι οι αντλίες ( με τα στέγαστρά τους) άμεσα προσεγγίσιμες στους οδηγούς και όχι σε απόσταση 40,00 και 30,00 μ. που είναι η γραμμή δόμησης, όπου θα μπορούσαν να είναι μόνο τα κτίρια. Η ανωτέρω ρύθμιση καθόριζε και τη θέση των δεξαμενών που πολλές φορές τοποθετούνται κάτω από τα στέγαστρα για εξοικονόμηση κάλυψης που είναι , πολύ κακώς μόνο 10% στην εκτός σχεδίου δόμηση. Επίσης σημαντική είναι η παραδοχή για τα υπαίθρια πλυντήρια, που στην ουσία αποτελούνται από 2 ράγες – οδηγούς και ένα Π με τις κάθετες βούρτσες, να μην προσμετρούνται στην κάλυψη και να τοποθετούνται και στους ακάλυπτους χώρους και όχι στην τεράστια απόσταση των 15,00 μ. από τα όρια. 4. Στην εντός σχεδίου δόμηση Άρθρο 17, παρ 5, αναφερόταν κακώς ότι οι δεξαμενές έπρεπε να απέχουν απόσταση Δ από τα όρια οικοπέδων, όταν όλοι οι άλλοι χώροι π.χ. βόθροι, υπόγεια, κτίρια μπορούσαν να είναι σε επαφή ή το πολύ σε απόσταση 1,00 μ., πράγμα που δημιουργούσε μεγάλο πρόβλημα στα σχετικά μικρά οικόπεδα των πόλεων και παρανόηση με το πρόσωπο του οικοπέδου όπου κάποιες πολεοδομίες ισχυρίζονταν ότι έπρεπε να τοποθετούνται και σε απόσταση Δ μέσα από την Ο.Γ. !!! 5. Στον παλιό ΓΟΚ/2000 αναφερόταν στο άρθρο 8, 3β ότι προσμετρώνται στην κάλυψη οι δεξαμενές , αλλά δεν προβλεπόταν κάτι για τα στέγαστρα που συνήθως έχουν 1- 2 υποστυλώματα και θα μπορούσαν να μην προσμετρώνται στη δόμηση σαν Η/Χ ή κάτι σχετικό π.χ. «Στεγασμένος υπαίθριος χώρος» με ανοιχτές τις 4 πλευρές . Η πιθανή προσμέτρηση στον σ.δ. δημιουργούσε την παράλογη απαίτηση ορισμένων πολεοδομιών για αντίστοιχους χώρους στάθμευσης !!! Άποψή μας είναι ότι εφόσον ο φορέας αδειοδότησης ορίζει το μέγεθος των επιτρεπομένων υπογείων δεξαμενών σε κ.μ. που δεν είναι χώροι κατοικήσιμοι , αλλά αποθηκευτικοί μεγάλοι σωλήνες και εφόσον τοποθετούνται κάτω από τη στάθμη του εδάφους, δεν θα έπρεπε να προμετρώνται στην κάλυψη όπως π.χ. οι επεκτάσεις των υπογείων για λόγους στάθμευσης. 6. Επίσης παλιό ΓΟΚ/2000 δεν είχαν ενταχθεί τα στέγαστρα σε κάποια κατηγορία π.χ προστεγάσματα, σκίαστρα, εξώστες μη βατοί, έτσι ώστε να τεκμηριώνεται η κατασκευή των έξω από την οικοδομική γραμμή στις πρασιές ( τα γνωστά max 2,00 μ. ανάλογα με το πλάτος της οδού). Κατά την άποψή μας θα έπρεπε να ισχύσει εντελώς διαφορετικό καθεστώς και να μπορούν να επεκτείνονται μέχρι την Ρ.Γ., για πρακτικούς λόγους προφύλαξης των πελατών και υπαλλήλων κατά τον ανεφοδιασμό των οχημάτων. 7. Σχετικά με τα παραπάνω, όπου προβλεπόταν από το ρυμοτομικό σχέδιο «παρόδια στοά», τα πρατήρια απαλλάσσονταν για ευνόητους λόγους (εμπόδια από υποστυλώματα ) από την υποχρέωση να την κατασκευάσουν , αλλά μπορούσαν να ακολουθήσουν την ειδική δικιά τους λειτουργική και αρχιτεκτονική σχεδίαση που ούτως ή άλλως προβλέπει σαν στεγασμένο χώρο το στέγαστρο. 8. Στον παλιό ΓΟΚ/2000 και στον Κτιριοδομικό κανονισμό , εκτός των γηπέδων εκτός σχεδίου δεν προβλεπόταν πουθενά σχετική ρύθμιση για τον ανεπίστρωτο χώρο φύτευσης, με αποτέλεσμα να πραγματοποιείται μόνο λίγη περιμετρική φύτευση , με την ανοχή των υπηρεσιών. Ειδικά στα οικόπεδα των πρατήριων όπου χρειαζόμαστε μεγάλη επιφάνεια κυκλοφορίας μπροστά, στο μέσον έχουμε τα κτίρια και πίσω προβλέπονται τα βοηθητικά κτίρια, μοιραία η όποια φύτευση μπορούσε να γίνει σε παρτέρια πλάτους 1,00 μ. στα πλάγια και στο πίσω όριο. 9. Σχετικά με την τοποθέτηση στις πρασιές των δεξαμενών, που παλιά λόγω της φύσης του ειδικού κτιρίου επιτρέπονταν, πάλι υπήρξε ασάφεια και ανυπαρξία κατανόησης της ορθής σχεδίασης των πρατηρίων που σε καμία περίπτωση δεν είναι σαν τα άλλα ειδικά κτίρια. Δηλαδή δεν μπορούμε να δεχόμαστε στην πρασιά, βόθρους, δεξαμενές υγραερίου, υποσταθμούς ΔΕΗ, διάφορες άλλες εγκαταστάσεις και να μην επιτρέπονται οι δεξαμενές του πρατηρίου. Ούτε μπορούμε να φανταζόμαστε την κλασσική φυτεμένη πρασιά όταν έχουμε την κυκλοφοριακή σύνδεση των οχημάτων και στη συνέχεια τις θέσεις ανεφοδιασμού των οχημάτων μπροστά στις αντλίες. 10. Επίσης δεν είχε προβλεφθεί η τοποθέτηση στα πρατήρια και στους ακάλυπτους χώρους των και κοντά στα πλάγια όρια, των ελαφρών ειδικών, διάτρητων ηλιακών προστατευτικών για τα σταθμευμένα αυτοκίνητα ή για τους χώρους εξωτερικού καθαρισμού των πλυντηρίων που δεν πρέπει να προσμετρώνται στην κάλυψη και στη δόμηση.