• Σχόλιο του χρήστη 'Απόστολος Ευθυμιάδης' | 12 Σεπτεμβρίου 2012, 13:14

    Με το άρθρο αυτό ορίζεται ότι η μεθοδολογία υπολογισμού της ενεργειακής απόδοσης ταυτίζεται με τον σημερινό ΚΕΝΑΚ, όπως ορίστηκε με την απόφαση Δ6/Β/οικ.5825/2010 των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΦΕΚ Β΄ 407), όπως ισχύει. Στη συνέχεια το άρθρο 3 παραθέτει την μεθοδολογία του Παραρτήματος Ι της Οδηγίας με την οποία μεταξύ άλλων λαμβάνονται υπ’ όψιν α) η παθητική θέρμανση και β) τα παθητικά ηλιακά συστήματα. Όμως σήμερα ο ΚΕΝΑΚ όχι μόνο δεν υπολογίζει τα παθητικά ηλιακά συστήματα τύπου τοίχων μάζας ή θερμοκηπίου, αλλά και αγνοεί παντελώς και τα ηλιακά παθητικά συστήματα άμεσου κέρδους, λόγω του εσφαλμένου τρόπου ορισμού του κτιρίου αναφοράς. Ο ΚΕΝΑΚ θεωρεί ότι το ποσοστό των παραθύρων στο κτίριο αναφοράς είναι ακριβώς το ίδιο με εκείνο του σχεδιαζόμενου κτιρίου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα μεγάλα ηλιοστάσια προς νότο τα οποία συμβάλλουν σε σημαντική εξοικονόμηση συμβατικών καυσίμων να μην προσμετρούνται στην ενεργειακή απόδοση του αξιολογούμενου κτιρίου. Η λύση αυτή στο πρόβλημα αυτό είναι απλή και είχα προταθεί από την ομάδα εργασίας ΚΕΝΑΚ του ΤΕΕ επί προεδρίας Αλαβάνου: το κτίριο αναφοράς καθορίζεται με συγκεκριμένο ποσοστό των παραθύρων επί της παράπλευρης επιφανείας (π.χ. 25%) και όχι ίσο με εκείνο του σχεδιαζομένου κτιρίου. Επομένως λόγω αυτής της σημαντικής αστοχίας, ο ΚΕΝΑΚ δεν ικανοποιεί τις απαιτήσεις της Οδηγίας 2010/31/ΕΕ, αλλ’ ούτε και της προγενεστέρας οδηγίας 2002/92/ΕΚ που αντικαταστάθηκε με την παρούσα. Πέραν αυτής της αστοχίας ο ΚΕΝΑΚ, αστοχεί και σε πολλά άλλα σημεία έναντι της οδηγίας μερικά εκ των οποίων είναι τα εξής: α) Ο ΚΕΝΑΚ αγνοεί παντελώς τα συστήματα παθητικής θέρμανσης των κατοικιών, μία από τους κυριότερες μεθόδους εξοικονόμησης ενέργειας σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και της επιτεύξεως κτιρίων χαμηλής ενεργειακής καταναλώσεως. β) Ο τρόπος αντιμετώπισης των απωλειών των λεβήτων, των συστημάτων παραγωγής ζεστού νερού και των εγκαταστάσεων διανομής και χρήσεως της θερμότητας απέχει παρασάγγας από τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά κατά CEN τα οποία με την νέα Οδηγία, πρέπει να λαμβάνονται υπ' όψιν. Π.χ. ο τρόπος εκτιμήσεως των απωλειών των λεβητοστασίων λόγω υπερδιαστασιολόγησης των λεβήτων της ΤΟΤΕΕ 20701/ 2010, είναι εσφαλμένος και οδηγεί σε αποτελέσματα πολύ αυστηρότερα έναντι των προτύπων CEN, γεγονός το οποίο οδηγεί σε ταχεία απαξίωση του αποθέματος των υφιστάμενων λεβήτων στον κτιριακό τομέα. Ως δεύτερο παράδειγμα αναφέρεται ο τρόπος υπολογισμού των θερμικών απωλειών των σωληνώσεων ο οποίος ουδεμία σχέση έχει με τα αντίστοιχα CEN αλλά και με τα πραγματικά δεδομένα των κτιρίων. γ) Οι συντελεστές σκίασης των οριζοντίων προβόλων οι οποίοι προβλέπονται στην ΤΟΤΕΕ 20701/2010 είναι εσφαλμένως μεγάλοι τον χειμώνα και μικροί το καλοκαίρι με αποτέλεσμα να υποτιμάται η συμβολή της παθητικής ηλιακής ενέργειας στην θέρμανση των κτιρίων. δ) Η μεθοδολογία εκτιμήσεως των ηλιοθερμικών συστημάτων ουδεμία σχέση έχει με το αντίστοιχο CEN και απέχει πολύ από τα πραγματικά δεδομένα. ε) Η νέα οδηγία εισάγει μία περίτεχνη μεθοδολογία για την εκτίμηση του οικονομικού οφέλους κύκλου ζωής κάθε επεμβάσεως εξοικονομήσεως ενεργείας. Η μέθοδος αυτή πρέπει οπωσδήποτε να ενσωματωθεί στον ΚΕΝΑΚ. στ) Ο ΚΕΝΑΚ έχει ένα ενιαίο κτίριο αναφοράς για όλες τις χρήσεις πλην κατοικίας. Το γεγονός αυτό απέχει πολύ από το τεχνικοοικονομικό βέλτιστο της νέας οδηγίας και απαιτείται διάκριση του κτιρίου αναφοράς τουλάχιστον σε δύο κατηγορίες : κτίρια 24-ωρης λειτουργίας και κτίρια ημερήσιας λειτουργίας. ζ) Για την εκτίμηση της ετήσιας εξοικονομήσεως ενεργείας από επεμβάσεις εξοικονομήσεως ενεργείας, ο ΚΕΝΑΚ εκτιμά τις υφιστάμενες ετήσιες καταναλώσεις ενεργείας ενός κτιρίου βάσει ενός θεωρητικού υπολογισμού για τυπικές χρήσεις κτιρίου, με αποτέλεσμα οι προκύπτουσες ετήσιες καταναλώσεις να μην είναι οι πραγματικές, αλλά να είναι πλασματώδεις, συνήθως υπερεκτιμημένες και σπανίως συγκλίνουσες με τα πραγματικά δεδομένα. Βάσει αυτών των πλασματωδών καταναλώσεων εκτιμάται από τον ΚΕΝΑΚ η περίοδος αποπληρωμής των προτεινόμενων επεμβάσεων η οποία είναι σφόδρα αναξιόπιστη. Από την άλλη πλευρά τόσο η παλαιά οδηγία 2002/91 όσο και η νέα 2010/31 καλούσαν για μία εκτίμηση του ανεξάρτητου εμπειρογνώμονα ενός εύρους αποσβέσεων διά εκάστη των προτεινομένων επεμβάσεων και όχι για ένα πλασματώδη και ανακριβή υπολογισμό, ο οποίος συχνά οδηγεί σε λανθασμένες και υπερεκτιμημένες εκτιμήσεις του χρόνου οικονομικής αποσβέσεως . Η μέθοδος αυτή του ΚΕΝΑΚ αντίκειται σε όλα τα διεθνή πρότυπα περί ενεργειακών επιθεωρήσεων (π.χ. EN 16000 ή ISO50.001). Η μεθοδολογία αυτή είναι δυνατόν να οδηγήσει σε οικονομική ζημία τυχόν ιδιοκτήτες κτιρίων οι οποίοι θα επιλέξουν να υλοποιήσουν μερικές από τις προτάσεις του πιστοποιητικού ΚΕΝΑΚ. Βάσει των ανωτέρω, χρειάζεται να αναθεωρηθεί άμεσα και τάχιστα ο ισχύων ΚΕΝΑΚ ο οποίος δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις ούτε της παλαιάς, ούτε της νέας οδηγίας. Για τον λόγο αυτό, ο νόμος θα πρέπει να εξουσιοδοτεί τον Υπουργό ΠΕΚΑ να εκδώσει Υπουργική Απόφαση εντός 6 μηνών από την ψήφιση του νόμου, με την οποία θεσπίζεται ο νέος ΚΕΝΑΚ.