• Σχόλιο του χρήστη 'Χρίστος Γ. Χριστόπουλος' | 7 Δεκεμβρίου 2012, 12:48

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ “ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΠΕΡΙ ΕΘΝΙΚΟΥ ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ” Α.Γενικές 1.Το παρόν νομοσχέδιο, με το οποίο προτείνεται η εκ νέου τροποποίηση των διατάξεων περί Εθνικού Κτηματολογίου, συνιστά τη 10η νομοθετική προσπάθεια μέσα στα 14 τελευταία χρόνια από τον βασικό Νόμο 2664/98. Από μόνο του το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει την ανεπάρκεια και την αναποτελεσματικότητα και ως προς το σύνολο της διαδικασίας κτηματογράφησης και ως προς την ανάθεση και την ποιότητα του έργου των μελετών. Για ένα τόσο σοβαρό εθνικό έργο, όπως είναι η σύνταξη Εθνικού Κτηματολογίου, είναι αδιανόητο και ταυτόχρονα επικίνδυνο για τη δημόσια και ιδιωτική ακίνητη κτήση, να υφίσταται το θεσμικό του πλαίσιο συνεχείς και τόσο σημαντικές μεταρρυθμίσεις, ορισμένες από τις οποίες αναιρούν βασικές αρχικές κατευθύνσεις και καθιστούν τη διαμόρφωση και σύνταξη του Κτηματολογίου πρόχειρη και προδήλως επικίνδυνη. Χαρακτηριστικό επ' αυτού παράδειγμα αποτελεί το πρώτο εδάφιο της παρ.3 του αρ.2 του παρόντος νομοσχεδίου. Με τη διάταξη αυτή ορίζεται, για πρώτη σημειωτέον φορά μετά από 14 ολόκληρα χρόνια και ενώ ήδη έχει ολοκληρωθεί η κτηματογράφηση και λειτουργεί πλέον ο θεσμός του Κτηματολογίου σε 107 περιοχές της χώρας, υποχρέωση του Ελληνικού Δημοσίου να υποβάλλει για τα ιδιοκτησιακά και λοιπά δικαιώματα σε ακίνητά του δήλωση εγγραπτέου δικαιώματος και ως λόγος της εφεξής αυτής υποχρέωσης προβάλλεται η διασφάλιση και προστασία των δικαιωμάτων του, όπως ρητά αναφέρεται στη διάταξη αυτή. Το μέγα ζήτημα που εύλογα προκύπτει αφορά την μέχρι σήμερα τύχη των δικαιωμάτων του Δημοσίου σε σχέση με τις ήδη περαιωθείσες κτηματογραφήσεις των παραπάνω 107 περιοχών, όπου λειτουργεί από ετών ο θεσμός του Κτηματολογίου, καθώς και τις εν εξελίξει κτηματογραφήσεις του 2008. Όλες αυτές οι περιπτώσεις δεν καλύπτονται από τη διάταξη αυτή, γιατί δεν ορίζει αναδρομικά την υποχρέωση υποβολής δήλωσης. Από τη συγκεκριμένη και μόνο διάταξη συνάγεται αβιάστως το συμπέρασμα για τον πρόχειρο και ανεύθυνο τρόπο του αρχικού σχεδιασμού του θεσμού του κτηματολογίου. 2.Με το σύνολο των διατάξεων του παρόντος νομοσχεδίου επιχειρείται για μία ακόμη φορά, η συντήρηση και διαιώνιση των βασικών προβλημάτων και σφαλμάτων του αρχικού σχεδιασμού και της μέχρι σήμερα εκτέλεσης της κτηματογράφησης, χωρίς να αντιμετωπίζονται τα κορυφαία και βασικά ζητήματα του θεσμού. Η επιχειρούμενη με το νομοσχέδιο αντιμετώπιση είναι αποσπασματική, αναποτελεσματική και κατ' ουσίαν εσφαλμένη. Ένα βασικό στοιχείο που εισάγεται με τις διατάξεις του προτεινομένου σχεδίου νόμου αποτελεί η αποδόμηση και ουσιαστικά η κατάργηση των Υποθηκοφυλακείων και μάλιστα σε μία περίοδο που οι 107 κτηματογραφημένες περιοχές της χώρας που λειτουργεί ο θεσμός του Κτηματολογίου, πλην όμως μεταβατικά, αντιπροσωπεύουν μόνο το 10% της ελληνικής επικράτειας και τα Υποθηκοφυλακεία, λόγω της μεταβατικής φάσης μέχρι την οριστικοποίηση των αρχικών κτηματολογικών εγγραφών, αποτελούν τον μοναδικό και άνευ άλλου θεσμικό φορέα και τον σταθερό και ασφαλή αρωγό για την εξέλιξη και ολοκλήρωση του Κτηματολογίου. Β. Επί των άρθρων 1.Η διάταξη της παρ.1 του αρ.1 πρέπει στο σύνολό της να αποσυρθεί, διότι ενισχύει και επισφραγίζει τις αντίστοιχες διατάξεις του Ν.2664/98, που συνιστούν ουσιώδες σφάλμα του νομοθετικού πλαισίου του Κτηματολογίου. Τα Κτηματολογικα Γραφεία, ως διαχειριστές προεχόντως νομικών δικαιωμάτων, όπως τονίζεται στη βασική Αιτιολογική Έκθεση του θεσμού του Κτηματολογίου, πρέπει να ανήκουν και να εντάσσονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Με την προτεινόμενη τροποποίηση, όχι μόνο δεν αποκαθίσταται αυτό το κορυφαίας θεσμικής σημασίας λάθος, αλλ' αντίθετα ενισχύεται και μάλιστα υπεισέρχεται μια Ανώνυμη Εταιρεία, όπως η “Κτηματολόγιο Α.Ε.” σε ζητήματα και θέματα που υπερβαίνουν το σκοπό και το αντικείμενο για το οποίο συστάθηκε. Η “Κτηματολόγιο Α.Ε” συστάθηκε για να εξυπηρετήσει και να οργανώσει τη διαδικασία της κτηματογράφησης και την ολοκλήρωση του έργου του Εθνικού Κτηματολογίου και είναι αδιανόητο και μάλιστα σήμερα που ο θεσμός εφαρμόζεται σε ελάχιστες περιοχές της χώρας με τόσα σοβαρά ουσιαστικά και νομικά προβλήματα, που ταλαιπωρούν τους πολίτες και επιβαρύνουν τα Δικαστήρια της χώρας, προβλήματα για τα οποία αποκλειστικά υπεύθυνος είναι ο σχεδιασμός και οι διαδικασίες που η ίδια όρισε, να επεκτείνεται ο ρόλος της και μάλιστα σε επικυρίαρχη βάση και στη θεσμική λειτουργία πλέον του Κτηματολογίου. Αρκεί να τονιστεί, ότι με την προτεινόμενη διάταξη ο δημόσιος εποπτικός και ελεγκτικός της “Κτηματολόγιο Α.Ε.' οργανισμός που είναι ο ΟΚΧΕ τίθεται ουσιαστικά εκποδών, αφού υποκαθίσταται σε όλα τα θέματα και κυρίως αυτά που αφορούν τη λειτουργία του θεσμού του Εθνικού Κτηματολογίου από την “Κτηματολόγιο Α.Ε.”. Είναι χαρακτηριστικό, ότι με την προτεινόμενη διάταξη ακόμη και σε αυτό το μεταβατικό στάδιο λειτουργίας του Κτηματολογίου που γίνεται από τα Υποθηκοφυλακεία του Ελληνικού Κράτους, υπεισέρχεται και μάλιστα κυριαρχικά μία ανώνυμη εταιρεία και ουσιαστικά καταργεί, με εγκυκλίους που θα εκδίδει, και την έννοια της νομιμότητας που τάσσει ο θεσμός του Κτηματολογίου και αυτές τις ίδιες τις υπηρεσίες των Υποθηκοφυλακείων που σήμερα εντάσσονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Δικαιοσύνης. Και επ' αυτού του ζητήματος είναι θεσμικά ακατανόητη η πλήρης απουσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης, το οποίο σημειωτέον και κατά το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο του κτηματολογίου είναι συναρμόδιο με το ΥΠΕΚΑ. Περαιτέρω με τη διάταξη αυτή συγχέεται η εννοια του Γραφείου Κτηματογράφησης, που είναι σήμερα το γραφείο του ιδιώτη μελετητή με την έννοια του Κτηματολογικού Γραφείου. Πέραν τούτου, παραβλέπεται το γεγονός, ότι Κτηματολογικό Γραφείο με την ουσιαστική και νομική έννοια του όρου δεν υφίσταται πουθενά στην Ελλάδα, η δε σύστασή του δεν μπορεί να γίνει πριν ολοκληρωθεί η ασφαλής μετάβαση από το θεσμό των Μεταγραφών και Υποθηκών στο θεσμό αμιγώς του Εθνικού Κτηματολογίου. Για να ολοκληρωθεί η ασφαλής αυτή μετάβαση θα πρέπει απαραιτήτως να υφίστανται οριστικές κτηματολογικές εγγραφές και όχι προσωρινές ανασφαλείς και εκτεταμένα εσφαλμένες, όπως είναι σήμερα, τουτέστιν πρέπει να έχει παρέλθει υποχρεωτικά το αναγκαίο και προβλεπόμενο εκ του νόμου μεταβατικό στάδιο. Με την προτεινόμενη διάταξη η κορυφαίας σημασίας αυτή προϋπόθεση ευθέως αναιρείται και παραβιάζεται. Είναι φανερό οτι στόχος της προτεινόμενης διάταξης δεν είναι η βελτίωση των όρων λειτουργίας και η εξυπηρέτηση του Κτηματολογίου, αλλά η μεταφορά του προσωπικού της “Κτηματολόγιο Α.Ε.” και η δι' αυτού του τρόπου στελέχωση των Κτηματολογικών Γραφείων. 2.Με τις υπόλοιπες διατάξεις του άρθρου αυτού και δη όσες αφορούν τη διαδικασία των διορθώσεων, περιπλέκεται έτι περαιτέρω η ήδη προβληματική, σχοινοτενής και ατελέσφορη διαδικασία των διορθώσεων των αρχικών κτηματολογικών εγγραφών. Έτσι ο ατυχής πολίτης συνεχίζει να είναι εγκλωβισμένος σε μία ατέρμονη γραφειοκρατεία, τα δικαστήρια της χώρας σε απαράδεκτη επιβάρυνση και τα ακίνητα σε ανυπέρβλητα για την αξιοποίησή τους προβλήματα και μάλιστα σήμερα που πασχίζει και αναζητά εναγωνίως η χώρα επενδύσεις. Το παράδειγμα της Λέσβου, της Χίου, της Κεφαλλονιάς, της Λευκάδας, της Κέρκυρας, αλλά και όλων εν γένει των κτηματογραφημένων περιοχών της χώρας είναι δηλωτικό της απαράδεκτης αυτής κατάστασης. 3.Με τη διάταξη της παρ.1 του αρ.2 αλλάζει για 3η φορά το περιεχόμενό της. Εν πάση περιπτώσει θα πρέπει οπωσδήποτε να προστεθεί μετά τη λέξη “Υπουργεία” το Υπουργείο Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, μετά τη λέξη “Τροφίμων” το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και αμέσως μετά από αυτό “η αρμόδια κατά τόπον Εισαγγελία Πρωτοδικών”, και μετά τη λέξη “χώρας” “στην Ένωση Αμίσθων Υποθηκοφυλάκων Ελλάδος και στα αρμόδια Υποθηκοφυλακεία των υπό κτηματογράφηση περιοχών”. Οι συμπληρώσεις αυτές είναι απόλυτα αναγκαίες και για λόγους διοικητικούς και για λόγους θεσμικούς και κυρίως για λόγους πλήρους και ολοκληρωμένης ενημέρωσης των πολιτών. 4.Στο δεύτερο εδάφιο της παρ.2 (1.) ορίζεται η συγκρότηση Γραφείου Κτηματογράφησης και εισάγονται οι προϋποθέσεις για οργάνωση και λειτουργία μιας νέας κατ' ουσίαν δημόσιας υπηρεσίας, ενώ είναι γνωστό, ότι με το θεσμικό πλαίσιο του Κτηματολογίου η διαδικασία της κτηματογράφησης γίνεται από ιδιωτικά ανάδοχα μελετητικά σχήματα. Με τη διάταξη αυτή, η οποία πρέπει οπωσδήποτε να αποσυρθεί, δημιουργείται σύγχυση και στο θεσμό και στους πολίτες και είναι εντελώς ακατανόητο σε μία εποχή γενικευμένης δημοσιονομικής και οικονομικής καχεξίας της χώρας να καθιερώνεται ή να μεταλλάσσεται το Γραφείο του ιδιώτη μελετητή της κτηματογράφησης σε δημόσια ουσιαστικά υπηρεσία. 5.Με το πρώτο εδάφιο της παρ.3 (2.) καθιερώνεται για πρώτη φορά υποχρέωση του Ελληνικού Δημοσίου για υποβολή δήλωσης κάθε εγγραπτέου δικαιώματος του, δηλ. ιδιοκτησιακού, υποθήκης, κατάσχεσης, διεκδίκησης κλπ. Η διάταξη αυτή θα ήταν ασφαλώς χρήσιμη το 1998 που ξεκίνησε η διαδικασία της κτηματογράφησης, σήμερα όμως που εισάγεται, αφήνει ακάλυπτες, αφ' ενός τις 107 διάσπαρτες στη χώρα περιοχές, στις οποίες λειτουργεί ήδη ο θεσμός του Κτηματολογίου και αφ' ετέρου τις κτηματογραφηθείσες με την κτηματογράφηση του 2008, δηλ. το μεγαλύτερο μέρος των αστικών κυρίως ακινήτων της χώρας. Το εξαιρετικά όμως επικίνδυνο και τουλάχιστον αλυσιτελές της διάταξης αυτής εισάγεται με την υποβολή αίτησης διόρθωσης ή ένστασης εκ μέρους του Δημοσίου, όταν είναι γνωστό, ότι το Ελληνικό Δημόσιο δεν έχει καταγεγραμμένη την ιδία αυτού ακίνητη περιουσία, πλην των όσων έχει καταγράψει στα αρμόδια κατά τόπους Υποθηκοφυλακεία και ταυτόχρονα δεν γνωρίζει τι έχει ήδη καταγραφεί στο σύστημα του Κτηματολογίου και από πλευράς γεωχωρικής και από πλευράς δικαιούχων. Με άλλα λόγια η διάταξη αυτή, η οποία, σε πρώτη ανάγνωση εμφανίζεται να αποκαθιστά μια παράλειψη του παρελθόντος, θα περιπλέξει έτι περαιτέρω την ήδη προβληματική κατάσταση και θα καθιερώσει 2 κατηγορίες Εθνικού Κτηματολογίου, αναφορικά με τη δημόσια ακίνητη περιουσία. Το σημαντικότερο όμως είναι, ότι αφ' ενός απενοχοποιεί και νομιμοποιεί τις καταπατήσεις και τις παρανομίες του παρελθόντος και αφ' ετέρου ενισχύει την αμφιβολία και την ανασφάλεια για όλες ανεξαιρέτως τις αρχικές κτηματολογικές εγγραφές. 6.Με τη διάταξη της παρ.5 (3.δ) ορίζεται το απαράδεκτο της δήλωσης δικαιώματος κυριότητας με αιτία κτήσης την έκτακτη χρησικτησία, εάν αυτή δεν επιδοθεί στο Ελληνικό Δημόσιο. Και για τη διάταξη αυτή ισχύουν mutatis mutandis όσα αναφέρονται σε σχέση με τις υποβλητέες ανωτέρω δηλώσεις εκ μέρους του Ελληνικού Δημοσίου. Η διάταξη θα είχε κάποιο νόημα και ουσιαστικό αποτέλεσμα, εάν διελάμβανε όχι μόνο το μέλλον, αλλά και τις δηλώσεις που ήδη έχουν υποβληθεί και έχουν καταχωρηθεί στο σύστημα του Κτηματολογίου. Σε κάθε περίπτωση και η διάταξη αυτή είναι προδήλως πρόχειρη και καταφανώς επικίνδυνη, αφού αφήνει ακάλυπτες τις προηγούμενες κτηματογραφήσεις. Το καθεστώς της δήλωσης με επίκληση έκτακτης χρησικτησίας θα πρέπει άμεσα να αλλάξει , με τον ορισμό σαφών και διαφανών κανόνων για την απόδειξη του δικαιώματος και το σημαντικότερο αποκλείοντας οπωσδήποτε τις δηλώσεις που έχουν υποβληθεί μετά τη νόμιμη λήξη προθεσμίας υποβολής τους και τούτο διότι ακόμη και σήμερα η εκπρόθεσμη υποβολή δηλώσεων προβλέπεται, όχι μόνο για τους κατέχοντες νόμιμους τίτλους, αλλά και για τους επικαλούμενους ως αιτία κτήσης και δη κυριότητας σε ακίνητο την έκτακτη χρησικτησία, με αποτέλεσμα ο ευχερώς γνωρίζων το αδήλωτο ακίνητο να σπεύδει με τον τρόπο αυτό να το οικειοποιείται. Πλήρης αποκατάσταση του ζητήματος αυτού, που αποτελεί την Κερκόπορτα του Κτηματολογίου, επιτυγχάνεται με την αποδοχή της οικείας νομοθετικής πρότασης που περιέχεται στο Κοινό ομόφωνο Πρακτικό της Ένωσης Αμίσθων Υποθηκοφυλάκων Ελλάδος και του Συμβολαιογραφικού Συλλόγου Εφετείων Αθηνών, Πειραιώς, Δωδεκανήσου και Αιγαίου. Εν κατακλείδι η διάταξη είναι προδήλως ελλιπής, αναποτελεσματική και επικίνδυνη, διότι δεν προστατεύει, ούτε τη δημόσια ακίνητη περιουσία, ούτε τη νόμιμα κεκτημένη ιδιωτική. 7.Με τη διάταξη της παρ.7 ορίζεται υποχρέωση του Υποθηκοφύλακα να αποστέλλει αμέσως μετά την καταχώρηση..... . Η διάταξη αυτή είναι γραφειοκρατική και ανεφάρμοστη και θα πρέπει να τροποποιηθεί και να ορισθεί ότι “το Γραφείο Κτηματογράφησης παραλαμβάνει επί αποδείξει από τον αρμόδιο Υποθηκοφύλακα τα αντίγραφα των περιλήψεων των πράξεων....... που έχουν καταχωρηθεί τον αμέσως προηγούμενο μήνα εντός δέκα (10) πλήρων ημερών από τη λήξη του”. 8.Στην περίπτωση γ' της παρ.9 ορίζεται ότι η υποβολή αίτησης διόρθωσης προδήλου σφάλματος γίνεται ατελώς. Καταρχήν, η ίδια η διάταξη αυτή δημιουργεί ερμηνευτικό πρόβλημα, διότι είναι διαφορετικός ο νομικός χαρακτήρας των τελών από αυτόν των δικαιωμάτων. Ως προς την ουσία, με την επιδιωκόμενη με τη διάταξη αυτή κατάργηση του υφιστάμενου σήμερα παγίου δικαιώματος των 9 ευρώ αποστερείται το Υποθηκοφυλακείο και φυσικά το Ελληνικό Δημόσιο από ένα σημαντικό έσοδο, λαμβανομένου υπόψη ότι με τη συντελούμενη διόρθωση, αφ΄ ενός αποκαθίσταται το λάθος της κτηματογράφησης και επιλύεται ένα σοβαρό πρόβλημα και αφ' ετέρου διευκολύνονται και συντομεύονται οι εμπράγματες συναλλαγές. Αντίθετα το παραπάνω δικαίωμα θα πρέπει να αυξηθεί σημαντικά και όχι να καταργείται, και ως αντιστάθμισμα αυτής της αύξησης θα πρέπει να υπάρξει αντίστοιχη ελάφρυνση του πολίτη με την άμεση κατάργηση του πολλαπλού τέλους κτηματογράφησης των 35 και των 20 ευρώ κατά δικαίωμα, που απαραδέκτως υποχρεώνεται ο πολίτης σήμερα να καταβάλλει σε κάθε μεταγενέστερη στο ακίνητό του μεταβολή. Η κατάργηση αυτή, που επιβαρύνει τις συναλλαγές, και ανέρχεται σε εκατοντάδες ή και χιλιάδες ευρώ σε ορισμένες περιπτώσεις, επιβάλλεται από το γεγονός, ότι η έννοια και η ratio της διάταξης για την είσπραξη του τέλους κτηματογράφησης είναι ότι τούτο πρέπει να εισπράττεται άπαξ κατά την υποβολή της αρχικής δήλωσης, η δε ενημέρωση για τις μεταγενέστερες μεταβολές συντελείται από τα αντίγραφα των περιλήψεων ή των πράξεων που κατά το νόμο παραλαμβάνει το Γραφείο Κτηματογράφησης από το αρμόδιο Υποθηκοφυλακείο και η εργασία αυτή εντάσσεται στη διαδικασία της κτηματογράφησης την οποία οφείλει κατα την σύμβαση ανάθεσής της να εκτελεί το ανάδοχο γραφείο μελετών, το δε κόστος προφανώς καλύπτεται με τη συνολική αμοιβή του ανάδοχου μελετητή από την “Κτηματολόγιο Α.Ε.”. Η απαράδεκτη αυτή δαπάνη στην οποία υποβάλλονται οι πολίτες όλων των υπό κτηματογράφηση σήμερα περιοχών, που περιλαμβάνει την πρωτεύουσα και όλο το νομό Αττικής, τον Πειραιά και τον αντίστοιχο νομό, τη Θεσσαλονίκη και τον νομό, καθώς και όλες τις πρωτεύουσες των νομών της χώρας, δηλ. το μεγαλύτερο μέρος των αστικών δικαιωμάτων, υπερβαίνει τα 35.000.000 ευρώ ετησίως και αν λάβουμε υπόψη την σε εξέλιξη παραπάνω κτηματογράφηση από το έτος 2008 η σχετική επιβάρυνση των συναλλαγών πρέπει να υπερβαίνει τα 120.000.000 ευρώ, τα οποία μέσω του ΟΚΧΕ αποδίδονται στην “Κτηματολόγιο Α.Ε.”. Επίσης δεν πρέπει να παραβλέπεται το γεγονός ότι στις περιοχές που ήδη λειτουργεί ο θεσμός του κτηματολογίου προβλέπεται η πρόσθετη επιβάρυνση των συναλλαγών με αναλογικό ποσοστό 1 επί τοις χιλίοις, χωρίς να αιτιολογείται ο σκοπός της είσπραξης αυτής, που αποδίδεται επίσης στην “Κτηματολόγιο Α.Ε.” . Γ. Επίλογος Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου θα πρέπει να αποσυρθεί και όλα ανεξαιρέτως τα θέματα που αφορούν το περιπόθητο Εθνικό Κτηματολόγιο να επανεξετασθούν από τη βάση και στο σύνολό τους με γόνιμο, ειλικρινή και ουσιαστικό διάλογο. Το από Φεβρουαρίου 2010 Ομόφωνο Κοινό Πρακτικό και οι βασικές κορυφαίας σημασίας νομοθετικές προτάσεις της Ένωσης Αμίσθων Υποθηκοφυλάκων Ελλάδος και του Συμβολαιογραφικού Συλλόγου Εφετείων Αθηνών, Πειραιώς, Δωδεκανήσου και Αιγαίου, που εμπεριέχονται σ' αυτό, πρέπει να αποτελέσουν τον βασικό άξονα του διαλόγου και άμεσα να προωθηθούν νομοθετικά. Επίσης η επικαιροποιημένη από το Φεβρουάριο του 2011 νομοθετική πρόταση της Ένωσης Αμίσθων Υποθηκοφυλάκων Ελλάδος για την απλούστευση και αποτελεσματική διαδικασία των διορθώσεων, προς το συμφέρον όλων των πολιτών, τον απεγκλωβισμό τους από άσκοπες και κοστοβόρες δικαστηριακές διαδικασίες και την αποσυμφόρηση των ήδη βεβαρυμένων πινακίων των δικαστηρίων θα πρέπει άμεσα επίσης να προωθηθεί νομοθετικά. Οι παραπάνω προτάσεις, καθώς και πλήρης αναλυτική αναφορά στα θέματα του Κτηματολογίου εμπεριέχονται στο από Φεβρουαρίου 2011 Υπόμνημα της Ένωσης Αμίσθων Υποθηκοφυλάκων Ελλάδος με τίτλο “Εθνικό Κτηματολόγιο, το Παρελθόν, το Παρόν και το Μέλλον του θεσμού” (βλ. ιστοσελίδα:www.Greek Land Registers.gr