• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΕΓΕΚ' | 7 Δεκεμβρίου 2012, 12:37

    Συμμετοχή ΣΕΓΕΚ στη διαβούλευση ΓΕΝΙΚΑ: Το ΣΕΓΕΚ εκτιμά ότι τα περισσότερα προβλήματα που δημιουργούν καθυστερήσεις στους διαγωνισμούς του Κτηματολογίου οφείλονται κυρίως στην αδυναμία του εργοδότη να ολοκληρώνει σε εύλογο χρόνο τις διαδικασίας αξιολόγησης και τις απαντήσεις στα αιτήματα των διαγωνιζομένων όπως και στην αδυναμία απόδοσης δικαιοσύνης σε εύλογο χρόνο και δευτερευόντως στις (καθ’ υπερβολή πολλές φορές) προσφυγές των διαγωνιζομένων στη δικαστική προστασία. Οι προτεινόμενες νομοθετικές ρυθμίσεις προσπαθούν να λύσουν τα χέρια του Εργοδότη ώστε τόσο στο επίπεδο των διαγωνισμών όσο και το επίπεδο της εκτέλεσης των συμβάσεων ώστε να κινείται εκτός του Νομικού πλαισίου που διέπει τις συμβάσεις του Δημοσίου και να συμπεριφέρεται ως ιδιώτης. Το γεγονός αυτό δημιουργεί ένα γκρίζο νομικό τοπίο που κατά την εκτίμηση μας θα οδηγήσεις σε διαφωνίες και συγκρούσεις που θα οδηγηθούν στα δικαστήρια σε βάρος τελικά του έργου. Αυτό αποδεικνύεται και από την πορεία των συμβάσεων παραχώρησης και το νομοθετικό πλαίσιο που δημιουργήθηκε γι αυτές. Η άποψη μας είναι ότι υπάρχει πραγματικά αναγκαιότητα για νομοθετικές ρυθμίσεις για τους διαγωνισμούς και τις μελέτες Κτηματογράφησης, λόγω του ειδικού χαρακτήρα που έχουν, και για το λόγο αυτό έχει εκδοθεί σχετική Υπουργική. Οι επί πλέον νομοθετικές ρυθμίσεις που είναι αναγκαίες πρέπει να είναι περιορισμένες και για συγκεκριμένα προβλήματα και φυσικά σε αρμονία με την ισχύουσα νομοθεσία. Με βάση αυτό το σκεπτικό καταθέτουμε τις παρακάτω προτάσεις που αφορούν στο άρθρο 4 του Νομοσχεδίου. ΑΡΘΡΟ Ο4 Ως προς το πεδίο εφαρμογής των παρεκκλίσεων δεν κατανοούμε τη χρησιμότητα της εφαρμογής των σε «εργασίες καταχώρισης και προετοιμασίας εξέτασης των αντιρρήσεων». Οι εργασίες αυτές ως γνωστόν περιλαμβάνονται στις εργασίες των μελετών κτηματογράφησης . Αν διαχωριστούν από τη διαδικασία κτηματογράφησης θα δημιουργηθούν σημαντικά προβλήματα που θα επηρεάσουν το τελικό προϊόν. ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 4: Κριτήριο ανάθεσης. Πρόταση : Να προστεθεί σαν κριτήριο ανάθεσης και η πλέον συμφέρουσα από οικονομικής απόψεως προσφορά. Αιτιολογία : Η εφαρμογή ως μοναδικού κριτηρίου ανάθεσης του κριτηρίου της χαμηλότερης τιμής δεν έχει μέχρι τώρα εφαρμοστεί σε καμία μελέτη και είναι άγνωστες η παρενέργειες που μπορεί να έχει. Επομένως θα πρέπει να διατηρηθεί και η δυνατότητα του Εργοδότη να εφαρμόσει το κριτήριο της πλέον συμφέρουσας από οικονομικής απόψεως προσφοράς. ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 5 : έλεγχος τεχνικής ή/και επαγγελματικής ικανότητας και χρηματοοικονομικής επάρκειας Πρόταση: Να καταργηθεί. Αιτιολογία: Η εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 45 του ΠΔ60/2007 δηλαδή η αναγκαιότητα χρηματοοικονομικής επάρκειας με στοιχεία των τριών τελευταίων ετών οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στο αποκλεισμό όλων των Ελληνικών μελετητικών εταιρειών από τη δυνατότητα συμμετοχής αυτόνομα στους διαγωνισμούς κτηματογράφησης . Ως γνωστόν ο μελετητικός κλάδος διανύει τον έκτο χρόνο ύφεσης. Ειδικότερα δε τα τρία τελευταία χρόνια με την εκμηδένιση του Π.Δ.Ε δεν προκηρύσσονται μελέτες ή και για όσες τυχών ανατεθούν δεν υπάρχουν χρήματα για τη πληρωμή τους. Επί πλέον στο μόνο πρόγραμμα που έχει χρήματα, δηλαδή το Κτηματολόγιο καθυστερούν οι αναθέσεις εδώ και τέσσερα χρόνια. Είναι αναμφισβήτητη διαπίστωση ότι καμιά μελετητική εταιρεία ή κοινοπραξία ελληνική δεν διαθέτει τζίρους ανάλογους με τους προϋπολογισμούς των προς εκπόνηση συμβάσεων Για τη κάλυψη των τυπικών προσόντων (που προφανώς δεν εγγυούνται και τη χρηματοδότηση του έργου) θα αναγκασθούν οι ελληνικές εταιρείες να «στηριχθούν» στις δυνατότητες ξένων φορέων με ότι αυτό συνεπάγεται για το κόστος του έργου και κατά συνέπεια την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών. Σε κάθε περίπτωση η μόνη εφικτή εφαρμογή του άρθρου 45 του ΠΔ60/2007 είναι η δυνατότητα προσκόμισης πιστοποιητικού ασφαλιστικής κάλυψης επαγγελματικών κινδύνων. Για να αντιμετωπισθεί ο πραγματικός κίνδυνος χρηματοδότησης του έργου πρέπει να διερευνηθεί η δυνατότητα χρηματοδότησης- δανειοδότησης των αναδόχων κοινοπραξιών μέσω προγραμμάτων Ευρωπαϊκής Ένωσης ή από τη Τράπεζα Ευρωπαϊκών Επενδύσεων. Λόγω της συνεχούς ύφεσης και της έλλειψης Τραπεζικής ρευστότητας , οι Ελληνικές Μελετητικές Εταιρείες δεν δανειοδοτούνται από τις Τράπεζες, οι οποίες δεν δέχονται την εκχώρηση των σχετικών συμβάσεων με το Ελληνικό δημόσιο. Είναι υπαρκτός ο κίνδυνος αδυναμίας εκπόνησης του Κτηματολογίου. Πιστεύουμε ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης σε συνεργασία με το ΥΠΕΚΑ και το ΣΕΓΕΚ οφείλει να βρει τα κατάλληλα χρηματοδοτικά εργαλεία, ώστε να εξασφαλισθεί ο δανεισμός των αναδόχων κοινοπραξιών και άρα η βιωσιμότητα του προγράμματος ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 9 : Δικαιούμενοι συμμετοχής /συμπράττοντες Πρόταση: Να απαλειφθεί η πρόταση « Για τη συμπλήρωση του μελετητικού δυναμικού των υποψηφίων καλούνται και κατώτερες τάξεις πτυχίου από αυτές που καλούνται με βάση τον προϋπολογισμό της σύμβασης, όπως αυτές θα ορίζονται στην προκήρυξη.» Αιτιολογία: Όταν προκηρύχθηκαν οι πρώτες μελέτες Κτηματογράφησης, τη δεκαετία του 90, κατά παρέκκλιση του Ν.716/77 αντί να κληθούν μόνο οι εταιρείες Ε΄ τάξης, όπως προβλεπόταν από τη Νομοθεσία, στην Κατηγορία 16 κλήθηκαν να υποβάλουν προσφορές μελετητικά σχήματα δυναμικού 20 μονάδων, τα οποία έπρεπε να περιλαμβάνουν δύο εταιρείες Ε΄ ή Δ΄ τάξης και μπορούσαν να συμπληρώσουν το δυναμικό των 20 μονάδων με κατώτερες τάξεις πτυχίου. Η παρέκκλιση αυτή έγινε δεδομένου ότι δεν υπήρχαν αρκετές Εταιρείες Ε΄ τάξης στην Κατηγορία 16, νομικά και ουσιαστικά. Σήμερα υπάρχουν 99 Εταιρείες Ε΄ τάξης στην Κατηγορία 16 και 40 Εταιρείες Δ΄ τάξης στην Κατηγορία 16, οι περισσότερες των οποίων δημιουργήθηκαν κυρίως για τις μελέτες Κτηματολογίου. Επί πλέον σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία μελετητές κατώτερων τάξεων πτυχίων συμμετέχουν ελεύθερα στις ομάδες μελέτης χωρίς όμως να αναλαμβάνουν τις υποχρεώσεις του αναδόχου. Με βάση τα παραπάνω είναι περιττή μια τέτοια ρύθμιση η οποία εκτός των άλλων μπορεί να δημιουργήσει και εξαιρετικά περίπλοκα νομικά σχήματα με κίνδυνους τόσο για τα ίδια όσο και για το έργο. ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 11: Μέλη Επιτροπής. Πρόταση : Να προστεθεί ότι ένα από τα μέλη της Επιτροπής είναι Τοπογράφος ή Πολιτικός Μηχανικός δωδεκαετούς εμπειρίας τον οποίο μαζί με τον αναπληρωτή του υποδεικνύει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας. Αιτιολογία : Στα στοιχεία του Α΄ φακέλου περιλαμβάνεται και η ειδική τεχνική και επαγγελματική ικανότητα και είναι απαραίτητη η ευρύτερη γνώση του αντικειμένου των μελετών που ένας εκπρόσωπος του ΤΕΕ διαθέτει. Επί πλέον το ΤΕΕ με τους εκπροσώπους του διαθέτει τεράστια εμπειρία στα θέματα νομοθεσίας Δημοσίων έργων. ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 12 : Διαδικασία του διαγωνισμού Πρόταση : Να διαγραφεί ή να τροποποιηθεί η φράση «Τα στοιχεία του φακέλου Α΄ προσδιορίζονται αναλυτικά στη προκήρυξη και μπορεί να παρεκκλίνουν εν όλω ή εν μέρει των οριζομένων στις παρ 1. Και 2 του άρθρου 17 του νόμου….» Αιτιολογία : Η ειδική τεχνική και επαγγελματική ικανότητα για την εκπόνηση τέτοιας πολυπλοκότητας και σπουδαιότητας μελετών, όπως αυτές του Εθνικού Κτηματολογίου , είναι σημαντικό κριτήριο με το οποίο εξασφαλίζεται η δυνατότητα εκπόνησης της μελέτης Πρόταση : Να διαγραφεί η φράση : «Η μονογραφή των στοιχείων γίνεται τουλάχιστον από δύο (2), ορισθέντα από την Επιτροπή μέλη.» Αιτιολογία: Υπάρχει κίνδυνος να τεθεί θέμα αξιοπιστίας και διασφάλισης του αδιάβλητου του διαγωνισμού. ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 14 : Καταβολή αμοιβής Πρόταση: Το σχετικό εδάφιο να διαμορφωθεί ως ακολούθως : «Ειδικότερα α) Με την υπογραφή της σύμβασης καθώς και την εντολή έναρξης κάθε επόμενου σταδίου δύναται να χορηγηθεί στον ανάδοχο άτοκη προκαταβολή που ανέρχεται σε ποσοστό από 15% έως και 30% της συμβατικής αμοιβής του σταδίου έναντι ισόποσης εγγυητικής επιστολής εκδιδόμενης κατά τα οριζόμενα στις παρ 2 και 4 του άρθρου 24 του ν 3316/2005. β)Μετά τη παρέλευση του μισού συμβατικού χρόνου εκπόνησης κάθε σταδίου και εφόσον έχει κατά τη κρίση της επιβλέπουσας υπηρεσίας εκπονηθεί εργασία ποσοστού μεγαλύτερου του πενήντα τοις εκατό (50%) του υπόψη σταδίου, καταβάλλεται ανακεφαλαιωτικά ποσοστό σαράντα τοις εκατό (40%)της αμοιβής που αντιστοιχεί στο υπ όψη στάδιο έναντι εγγυητικής επιστολής για το επιπλέον του α) ποσού. γ)Μετά την υποβολή των παραδοτέων κάθε σταδίου κατόπιν συνοπτικού ελέγχου της πληρότητας και επάρκειας αυτών καταβάλλεται ανακεφαλαιωτικά ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%) της αμοιβής του σταδίου και επιστρέφονται οι εγγυητικές επιστολές των προηγουμένων εδαφίων. δ)Μετά την έγκριση και προσωρινή παραλαβή των παραδοτέων κάθε ενδιάμεσου σταδίου καταβάλλεται επιπλέον ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) της αμοιβής του σταδίου. ε)Μετά την έγκριση του τελικού σταδίου της σύμβασης καταβάλλεται επιπλέον ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%)της αμοιβής του τελικού σταδίου ή είκοσι τοις εκατό (20%) με κατάθεση εγγυητικής επιστολής για το επιπλέον πέντε τοις εκατό (5%) στ) Μετά τη τελική παραλαβή του συμβατικού αντικειμένου της σύμβασης καταβάλλεται το υπόλοιπο της αμοιβής ή επιστρέφεται η εγγυητική επιστολή της προηγούμενης περίπτωσης. Σε περιπτώσεις υπολογισμού της αμοιβής με επιμέτρηση, η αμοιβή των επομένων του 1ου σταδίου των ως άνω περιπτώσεων γ), δ), ε) και στ) προσδιορίζεται κατόπιν επιμέτρησης των εργασιών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα Τεύχη Διαγωνισμού, ενώ οι αντίστοιχες πληρωμές που αφορούν στο 1ο στάδιο υπολογίζονται από την προεκτιμώμενη αμοιβή» Επειδή στις μελέτες κτηματογράφησης περιλαμβάνεται και παροχή Υπηρεσιών εφαρμόζεται και η παράγραφος 3 του άρθρου 30 του ν 3316.2005 ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 15 : Ποινικές Ρήτρες Πρόταση: Να καταργηθεί Αιτιολογία: Δεν κατανοούμε την αναγκαιότητα παρεκκλίσεων και επιβολής διάφορων ποινικών ρητρών πέραν των οριζομένων στις σχετικές διατάξεις του άρθρου 28 του ν3316/2005 ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 20: Κατάργηση ενστάσεων. Πρόταση: Να προβλεφθεί ότι κατά στην απόφαση επί των προσφυγών για την Οικονομική προσφορά γίνεται και κατακύρωση του διαγωνισμού. Αιτιολογία: Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (άρθρο 7 Ν. 3316) η απόφαση για την έγκριση ή μη του αποτελέσματος του διαγωνισμού γίνεται από την προϊσταμένη αρχή στην διαδικασία απάντησης επί των ενστάσεων του πρακτικού ΙΙΙ, που είναι το πρακτικό της Οικονομικής προσφοράς. Στην περίπτωση που καταργηθεί η διαδικασία των ενστάσεων δεν ορίζεται πλέον ρητά ο χρόνος που πρέπει να γίνει η κατακύρωση του διαγωνισμού. Επί πλέον είναι αδιανόητο να γίνονται ενστάσεις ή προσφυγές και να μην υπάρχει απάντηση εκ μέρους του εργοδότη. Εφόσον λοιπόν ο εργοδότης απαντήσει θεωρούμε ότι ίσως και να μην υπάρχει συντόμευση του χρόνου του διαγωνισμού με την κατάργηση των ενστάσεων, αντίθετα μάλιστα ίσως να οδηγηθούν στο δικαστήρια υποθέσεις που θα λυνόντουσαν με μια απλή απάντηση στην διαδικασία των ενστάσεων. ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ: Προτείνουμε να περιληφθεί ρύθμιση με την οποία να δίδεται η δυνατότητα εκχώρησης των συμβάσεων σε πιστωτικό ίδρυμα ώστε να είναι δυνατή η χρηματοδότηση της μελέτης. ΠΡΟΤΑΣΗ: Να προστεθεί ο όρος «ο Ανάδοχος δικαιούται να εκχωρήσει, χωρίς έγκριση, τη σύμβαση σε Τράπεζα της επιλογής του, που λειτουργεί νόμιμα στην Ελλάδα.». ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ: Ήδη υπό τις παρούσες οικονομικές συνθήκες της χώρας (και του κλάδου) η απρόσκοπτη χρηματοδότηση μελετών του μεγέθους, της πολυπλοκότητας και του υψηλού κόστους όπως οι μελέτες Κτηματογράφησης είναι δύσκολη για τις περισσότερες εταιρείες. Δεδομένης της μεγάλης χρονικής διάρκειας και των αυξημένων απαιτήσεων σε προσωπικό, υπηρεσίες και υποστηρικτικές δράσεις των υπό ανάθεση μελετών, της μεγάλης χρονικής απόστασης μεταξύ των επιμέρους πληρωμών της συμβατικής αμοιβής και της ιδιαίτερα αυξημένης απαίτησης, εξ αυτού του λόγου, για χρηματοδότηση του έργου από ιδίους πόρους του αναδόχου για μεγάλο χρονικό διάστημα, σε συνδυασμό με την γενικότερη οικονομική κατάσταση που επικρατεί στη χώρα, καθίσταται αναγκαία η εξασφάλιση οικονομικών πόρων και ρευστότητας εκ μέρους του αναδόχου. Σε αυτό το πλαίσιο, είναι απαραίτητο (και σύννομο) να προβλεφθεί η δυνατότητα εκχώρησης των συμβάσεων σε πιστωτικά ιδρύματα από πλευράς των αναδόχων, ώστε να διασφαλισθεί η δυνατότητα απρόσκοπτης χρηματοδότησης και ολοκλήρωσής τους. Προτείνουμε τη προσθήκη ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ που να αφορά στις Προθεσμίες και το Χρονοδιάγραμμα των μελετών κτηματογράφησης Κατά παρέκκλιση της παραγράφου 3 του άρθρου 27 του ν 3316/2005 Οι προθεσμίες μπορούν να παρατείνονται με απόφαση της Π.Α., ύστερα από αίτηση του αναδόχου που υποβάλλεται πριν τη λήξη τους, ή και με πρωτοβουλία της Διευθύνουσας Υπηρεσίας, εφόσον οι καθυστερήσεις περί την εκτέλεση της σύμβασης δεν οφείλονται σε αποκλειστική υπαιτιότητα του αναδόχου. Στην περίπτωση κατά την οποία οι καθυστερήσεις περί την εκτέλεση της σύμβασης δεν οφείλονται σε αποκλειστική υπαιτιότητα του αναδόχου και η παράταση που δίνεται από την Π.Α. επιμηκύνει τον καθαρό χρόνο ολοκλήρωσης του μελετητικού αντικειμένου και της παροχής των υποστηρικτικών υπηρεσιών της σύμβασης, με αντίστοιχη αύξηση του χρόνου διάθεσης από τον ανάδοχο του ανθρωπίνου δυναμικού και των μέσων που περιλαμβάνονται στην προσφορά του κατ’ αποκλειστικότητα για την εκτέλεση του έργου, ο ανάδοχος δικαιούται χορήγηση αποζημίωσης από την ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΑΕ για τις επιπρόσθετες εργασίες που εκτέλεσε και το ανθρώπινο δυναμικό και τα μέσα που διέθεσε στο χρονικό διάστημα πέραν του καθαρού χρόνου ολοκλήρωσης του αντικειμένου της σύμβασης. Ο ανάδοχος υποχρεούται να συνεχίσει τις εργασίες της σύμβασης μετά τη λήξη του αρχικού συμβατικού χρόνου και για όσο διαρκεί η οριακή προθεσμία της σύμβασης. Ως οριακή προθεσμία νοείται χρονικό διάστημα που ανέρχεται σε ένα τρίτο (1/3) της συνολικής προθεσμίας και πάντως όχι μικρότερο των τριών μηνών, κατά τη διάρκεια του οποίου χορηγούνται παρατάσεις και χωρίς αίτηση του αναδόχου. Αν η καθυστέρηση υπερβεί την οριακή προθεσμία, παράταση μπορεί να χορηγηθεί μόνο ύστερα από αίτηση ή συναίνεση του αναδόχου και μετά από σύμφωνη γνώμη του αρμόδιου τεχνικού συμβούλου. Για τον υπολογισμό της οριακής προθεσμίας, στη συνολική προθεσμία, υπολογίζονται και οι παρατάσεις που χορηγήθηκαν μετά από αίτηση του αναδόχου μέσα στην αρχική συνολική προθεσμία χωρίς να οφείλονται σε αποκλειστική υπαιτιότητά του.