• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΑΙΑ Α.Ε. ΜΕΛΕΤΩΝ' | 7 Δεκεμβρίου 2012, 16:06

    Η απόδειξη της κοινοποίησης της ένστασης από την πλευρά του ενιστάμενου, βάσει της παρ. 9 του άρθρου 7 του Ν.2308/95 όπως ισχύει σήμερα, αποτελεί προϋπόθεση του παραδεκτού της, αλλά η διαδικασία της κοινοποίησης αυτής δεν προβλέπεται ρητά στο νόμο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο ενιστάμενος, ο οποίος θέλει να διασφαλίσει τα συμφέροντά του επιδεικνύοντας συνέπεια και επιμέλεια, να προβαίνει στην κοινοποίηση της ένστασης προς τους θιγόμενους ιδιοκτήτες μέσω δικαστικού επιμελητή, διαδικασία με υψηλές δαπάνες, συνυπολογίζοντας και το γεγονός ότι σε πολλές περιπτώσεις οι θιγόμενοι ιδιοκτήτες είναι περισσότεροι του ενός, ενώ ενδέχεται να διαμένουν κι εκτός της έδρας του Πρωτοδικείου του δικαστικού επιμελητή, έως και στην αλλοδαπή. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να μην κοινοποιηθεί στους θιγόμενους ιδιοκτήτες μεγάλο ποσοστό των ενστάσεων, λόγω του αυξημένου κόστους, πράγμα που θα έχει ως αποτέλεσμα να μην εξεταστούν οι ενστάσεις αυτές από τις Επιτροπές για τυπικούς λόγους. Στα πλαίσια βελτιστοποίησης των διαδικασιών και της ποιότητας των μελετών Κτηματολογίου, βασισμένοι στην εμπειρία μας από την εκπόνηση μελέτης Β΄ φάσης Κτηματολογίου, συγκεκριμένα προτείνουμε: Α) Την αντικατάσταση του τελευταίου εδαφίου της παρ.9 του Άρθρου 7, του Ν.2308/95 που έχει ως εξής: «Σε κάθε περίπτωση, προϋπόθεση του παραδεκτού της ένστασης, όταν με αυτή ζητείται από τον ενιστάμενο η αντικατάσταση (ο εκτοπισμός) από τους κτηματολογικούς πίνακες, εν όλω ή εν μέρει, καταχωρισθέντος δικαιώματος άλλου προσώπου, αποτελεί η εκ μέρους του ενισταμένου κοινοποίηση της ένστασης στον θιγόμενο.», με εδάφιο που θα έχει ως εξής: «Σε κάθε περίπτωση η εξέταση των ενστάσεων από τις Επιτροπές, ξεκινά μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας που προβλέπεται στο Άρθρο 7α του παρόντος.» Β) Την προσθήκη Άρθρου 7α μετά το Άρθρο 7 του Ν.2308/95 που θα έχει ως εξής: «Άρθρο 7α: Ανάρτηση των πινάκων θιγομένων ιδιοκτητών από τις ενστάσεις του άρθρου 7. Οι πίνακες των θιγομένων ιδιοκτητών από τις ενστάσεις του Άρθ. 7 αναρτώνται στο Γραφείο Κτηματογράφησης και παραμένουν αναρτημένοι επί είκοσι (20) ημέρες από την κατά τα επόμενα εδάφια ημερομηνία έναρξης υπολογισμού προθεσμίας. Ανακοίνωση του ΟΚΧΕ για την ανάρτηση, με αναφορά στον τόπο και χρόνο της ανάρτησης, δημοσιεύεται σε δύο εφημερίδες του νομού ή της περιφέρειας, εφόσον υπάρχουν, καθώς και σε μία τουλάχιστον ημερήσια εφημερίδα πανελλαδικής κυκλοφορίας, αναρτάται δε στο οικείο δημοτικό ή κοινοτικό κατάστημα. Η ανακοίνωση αυτή κοινοποιείται στα Υπουργεία Εξωτερικών, Οικονομικών, Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, στους οικείους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης (Δήμους και Περιφέρειες), στα κατά τόπον αρμόδια υποθηκοφυλακεία, στον κατά τόπο αρμόδιο δικηγορικό σύλλογο και στους συμβολαιογραφικούς συλλόγους όλης της χώρας, καθώς και στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (Τ.Ε.Ε.). Αν η τελευταία στον τύπο δημοσίευση είναι μεταγενέστερη της κατά το προηγούμενο εδάφιο ημερομηνίας που αναγράφεται στην ανακοίνωση, ο υπολογισμός της προθεσμίας γίνεται από την τελευταία αυτή δημοσίευση.» Ως πλεονεκτήματα της προτεινόμενης νομοθετικής τροποποίησης θεωρούμε τα κάτωθι: • Περιγράφεται συγκεκριμένα στο νόμο και απλοποιείται η διαδικασία με την οποία οι θιγόμενοι από τις ενστάσεις ιδιοκτήτες λαμβάνουν γνώση του περιεχομένου της ένστασης που τους αφορά. • Όλες οι εμπρόθεσμα υποβληθείσες ενστάσεις θα εξετάζονται επί της ουσίας από τις Επιτροπές, χωρίς τον κίνδυνο να κριθούν «απαράδεκτες» για τον τυπικό λόγο της μη κοινοποίησής τους στους θιγόμενους ιδιοκτήτες. • Η εξέταση επί της ουσίας του συνόλου των ενστάσεων θα έχει ως ποιοτικό αποτέλεσμα την διασφάλιση της πληρότητας και της ορθότητας των κτηματολογικών πινάκων και διαγραμμάτων, στόχος που διαπνέει το κείμενο του Ν.2308/95, όπως τροποποιήθηκε μεταγενέστερα με το Ν.3481/06. • Οι θιγόμενοι ιδιοκτήτες λαμβάνουν γνώση της ένστασης που τους αφορά σε χρόνο που τους επιτρέπει να αντικρούσουν το αίτημα της ένστασης. • Η εκδίκαση των ενστάσεων χωρίς την προϋπόθεση της κοινοποίησής της στον θιγόμενο ιδιοκτήτη από πλευράς του ενισταμένου, θα ελαφρύνει σημαντικά τον τελευταίο από τα έξοδα της κοινοποίησης, ιδίως εάν λάβουμε υπόψη την οικονομική δυσπραγία και την πιθανότητα αδυναμίας από πλευράς του να ανταπεξέλθει στα εν λόγω έξοδα. • Η πρόταση της νομοθετικής τροποποίησης, αξιοποιεί τα Γραφεία Κτηματογράφησης που λειτουργούν ούτως ή άλλως κατά το χρόνο της προτεινόμενης ανάρτησης των πινάκων των θιγομένων ιδιοκτητών, χωρίς να επιβαρύνει οικονομικά την ολοκλήρωση του έργου.