• Σχόλιο του χρήστη 'Σπύρος Καγγελάρης' | 8 Δεκεμβρίου 2012, 13:50

    A. Σχόλια επί των προτεινόμενων τροποποιήσεων Παράγραφος 16 Πρόεδρο συνταξιούχο δικαστικό λειτουργό;;;;; Η Επιτροπή Ενστάσεων είναι μια διοικητική επιτροπή που καλείται να εξετάσει τουλάχιστον 20 υποθέσεις δηλαδή περίπου 20-40 ενστάσεις σε μία συνεδρίαση και απαιτείται ταχύτητα αλλά και δυνατότητα προσαρμογής στην λογική της συγκεκριμένης επιτροπής. Επίσης ήδη σε κάποιες επιτροπές διαφαίνεται μια τάση χρησιμοποίησης νέων τεχνολογιών (laptops κλπ) που βοηθούν στην επιτάχυνση των εργασιών. Ένας συνταξιούχος δικαστικός θα μπορέσει ή θα είναι διατεθειμένος να προσαρμοστεί στα δεδομένα αυτά;;; Στο εδάφιο αυτό δεν αναφέρεται επίσης με ποια διαδικασία θα γίνει ο ορισμός τους. Δεν είναι κατανοητό επίσης γιατί δεν προβλέπεται πλέον, ως πρόεδροι των επιτροπών να ορίζονται πρωτοδίκες και ειρηνοδίκες, που και στην πράξη έχει αποδειχθεί ότι και εξαιρετικοί είναι ως προέδρου των επιτροπών ενστάσεων και λόγω του λειτουργήματος τους προσδίδουν στις επιτροπές αυξημένο κύρος. (Η αδυναμία πολλών εξ’ αυτών να συμμετάσχουν λόγω αυξημένου φόρτου εργασιών δεν πρέπει να οδηγήσει στην συνολική εξαίρεση τους) Ως προς την υπόδειξη των μελών των επιτροπών, λόγω παραπόνων από δικηγόρους η τοπογράφους περί μη ενημέρωσης, καλό θα όταν πρόκειται να συγκροτηθούν επιτροπές να υπάρχει σχετική ενημέρωση στο site της ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. Προτείνεται επίσης να προβλεφθεί στην περίπτωση που τα αρμόδια όργανα για την υπόδειξη των μελών δεν ανταποκριθούν στις προβλεπόμενες προθεσμίες, να μπορεί ο ΟΚΧΕ με την συνδρομή της ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. να συγκροτεί επιτροπές με μια διαδικασία υποβολής αιτήσεων των ενδιαφερομένων και επιλογή τους με κάποια αντικειμενικά κριτήρια (πχ ημερομηνία υποβολής της αίτησης), κλήρωση κλπ. Παράγραφος 17 Η παράγραφος που προστίθεται στο άρθρο 11 του ν.2308/95, έστω και αν προβλέπεται απλά σαν δυνατότητα, μπορεί αν εφαρμοστεί να δημιουργήσει προβλήματα* και στερεί την δυνατότητα κάποιων κατηγοριών διορθώσεων στα προσωρινά κτηματολογικά διαγράμματα και πίνακες που μπορούν να γίνουν μέχρι την λήξη της κτηματογράφησης, ενώ το όφελος δεν είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Στην αρχική του μορφή ο Ν. 2308/95 προέβλεπε δύο Αναρτήσεις, στην συνέχεια για λόγους κόστους και ανάγκης επιτάχυνσης του έργου η Ανάρτηση είναι μία. Με την τροποποίηση αυτή δίνεται η δυνατότητα να επιταχυνθεί ακόμη περισσότερο η κτηματογράφηση με την διενέργεια πρώτων εγγραφών σε ενότητες της κτηματογραφούμενης περιοχής πριν ολοκληρωθεί η μελέτη κτηματογράφησης. Το ότι η μία Ανάρτηση φαίνεται να απέδωσε στις τρέχουσες μελέτες, δεν πρέπει να οδηγεί σε περαιτέρω επιτάχυνση της όλης διαδικασίας γιατί οι μελέτες αυτές αφορούν κυρίως αστικές περιοχές που δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυσκολία στην κτηματογράφηση τους, ενώ στην συνέχεια θα εκπονηθούν μελέτες σε αγροτικές κυρίως περιοχές που παρουσιάζουν δυσκολίες και ιδιαιτερότητες με πιθανό κίνδυνο να μην επιτευχθεί η προσδοκώμενη ακρίβεια και πληρότητα των προσωρινών πρώτων εγγραφών. Επίσης η διενέργεια των πρώτων εγγραφών σε δύο φάσεις θα προσθέσει επιπλέον διαχειριστικό κόστος στην ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. σε σχέση με την ενιαία μετάβαση σε πρώτες εγγραφές. Σε κάθε περίπτωση αν για κάποιους λόγους υπάρχει ανάγκη επιτάχυνσης της διαδικασίας κτηματογράφησης όπως αυτή ήδη περιγράφεται στον Ν.2308/95, αυτό θα πρέπει να συνδυάζεται με αντίστοιχες παρεμβάσεις στον Ν.2664/1998 που θα δίνουν, για ένα τουλάχιστον χρονικό διάστημα, την δυνατότητα διορθώσεων με διαδικασίες ανάλογες της κτηματογράφησης. (*Ενδεικτικά: Περίπτωση ένστασης σχετικής με λάθος εντοπισμό γεωτεμαχίου ή ανεντόπιστο γεωτεμάχιο που από την επεξεργασία των ενστάσεων από τον Ανάδοχο εντοπίζεται στην ενότητα 1 και στην συνέχεια η επιτροπή ενστάσεων αποφαίνεται ότι βρίσκεται στην ενότητα 2 που όμως πλέον βάσει της τροποποίησης ευρίσκεται σε καθεστώς πρώτων εγγραφών.) Β. Προτεινόμενες Τροποποιήσεις Υπάρχει άμεση ανάγκη τροποποίησης του τελευταίου εδαφίου της παραγράφου 9 του άρθρου 7 του Ν.2308/95 βάσει του οποίου «Σε κάθε περίπτωση, προϋπόθεση του παραδεκτού της ένστασης ………….. αποτελεί η εκ μέρους του ενισταμένου κοινοποίηση της ένστασης στον θιγόμενο». Η ανωτέρω περιγραφή απαιτεί κοινοποίηση με δικαστικό επιμελητή που το κόστος της είναι ιδιαίτερα υψηλό (ξεκινά από περίπου 30€) με αποτέλεσμα είτε ο ενιστάμενος να επιβαρύνεται δυσανάλογα είτε λόγω του υψηλού κόστους να μην κοινοποιεί, με ότι κινδύνους αυτό έχει, ως προς την πληρότητα της κτηματογράφησης. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι: Α) Αν ένας ιδιοκτήτης έχει υποβάλει ένσταση για διόρθωση των ορίων του γεωτεμαχίου ιδιοκτησίας του κατά 20 τ.μ. και το γειτονικό γεωτεμάχιο είναι π.χ. κατασκευή Βωβού όπου μπορεί να υπάρχουν και 1.000 οριζόντιες ιδιοκτησίες τότε θα πρέπει να κοινοποιήσει σε όλους τους θιγόμενους ιδιοκτήτες δηλαδή θα πρέπει να καταβάλει ένα ποσό της τάξης των 30.000€-όπερ άτοπον (πιθανώς πλέον να τον συμφέρει να το αγοράσει). Β) Σε μελέτη κτηματογράφησης αστικής περιοχής της τάξης των 250.000 δικαιωμάτων με μικρό ποσοστό ενστάσεων το κόστος των κοινοποιήσεων για τους πολίτες είναι της τάξης των 600.000€ ενώ αντίστοιχο το κόστος των επιτροπών εξέτασης των ενστάσεων (Πρωτοδίκης, Δικηγόρος, Τοπογράφος, Γραμματέας) που αποφαίνεται για το παραδεκτό ή όχι της ένστασης είναι της τάξης των 30.000€ δηλαδή το 5% του κόστους των κοινοποιήσεων πράγμα παράλογο. Για τους ανωτέρω λόγους είναι αναγκαία η τροποποίηση του ανωτέρω εδαφίου με την προσθήκη: «….κοινοποίηση με κάθε πρόσφορο τρόπο της ένστασης στο θιγόμενο» ώστε να μην είναι υποχρεωτική η κοινοποίηση με δικαστικό επιμελητή. Η βέλτιστη λύση πάντως για την ενημέρωση των θιγομένων θα ήταν στις συμβατικές εργασίες του Αναδόχου της μελέτης κτηματογράφησης να περιλαμβάνεται και η ενημέρωση των θιγομένων με συστημένες επιστολές, με ένα εκτιμούμενο κόστος για την ανωτέρω αναφερόμενη Β περίπτωση της τάξης των 50.000€, λύση με την οποία και αποφεύγεται η άσκοπη ταλαιπωρία των ιδιοκτητών και το κόστος της θα είναι λιγότερο από το 10% του συνολικού σημερινού κόστους που καλούνται να καταβάλουν οι ιδιοκτήτες.