• Σχόλιο του χρήστη 'Σ. ΜΑΚΡΗΣ' | 19 Απριλίου 2013, 19:46

    ΑΝΑΛΥΤΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΥΠΕΧΩΔΕ για «Ανάκληση οικοδομικής αδείας» , Εγκ-16132/8/29-7-08 ΔΟΚΚ Εγκ-8/08, Γνωμ-175/08 (ΝΣΚ-175/08) ,--Αποδοχή της Γνωμ-175/08 του Α Τμήματος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, σχετικά με την υποχρέωση ανάκλησης οικοδομικών αδειών αποπερατωμένων οικοδομών λόγω μεταγενέστερης ακυρωτικής απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας. [1. ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ, ΠΑΡ.3,], ΗΤΟΙ: Κατά γενική αρχή του διοικητικού δικαίου, εφαρμοστέο δίκαιο για την οικοδομική άδεια είναι το ισχύον κατά το χρόνο έκδοσής της , ΣΤΕ-3902/05). Εξ άλλου κατ' Αρθ-52, Αρθ-53, ΝΔ/17-7/16-8-23, Αρθ-22 παρ.1 ΓΟΚ (Ν-1577/85) και ΠΔ/8-7-93 (ΦΕΚ-795/Δ/93) αποκλείεται ανάκληση οικοδομικής άδειας, εκτός αν συντρέχει παρανομία ή άλλος λόγος που ρητά προβλέπεται στο νόμο, απαιτείται δε ειδική αιτιολογία ,ΣΤΕ-3058/98, ΣΤΕ-3536/01, ΣΤΕ-1419/00, ΣΤΕ-900/98, ΣΤΕ-2643/01, ΣΤΕ-2880/97, ΣΤΕ-420/95, ΣΤΕ-1974/94, ΣΤΕ-2726/93 , ενώ η παρανομία πρέπει να αφορά στην εκδοθείσα άδεια και όχι στην εκτέλεση της ΣΤΕ-3325/99, ΣΤΕ-1692/95, ΔΕΑ-2407/06). Περαιτέρω, ανάκληση παράνομης οικοδομικής άδειας είναι μεν δυνατή κατά τους όρους ανάκλησης των παράνομων διοικητικών πράξεων εντός ευλόγου χρόνου (ΑΝ-261/68), ήτοι εντός πενταετίας από τη χορήγησή της, πλην αυτό εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια του οργάνου που την έχει εκδώσει (ΔΕΑ-894/05), με συνεκτίμηση των ειδικών κατά περίπτωση συνθηκών, των πραγματικών καταστάσεων που έχουν δημιουργηθεί και των κτηθέντων εμπραγμάτων δικαιωμάτων καλοπίστων τρίτων, ενώ άρνηση του οργάνου να ανακαλέσει παράνομη οικοδομική άδεια, δεν συνιστά παράλειψη οφειλόμενης νόμιμης ενέργειας. Μετά την παρέλευση 5ετίας, ανάκληση οικοδομικής άδειας είναι νόμιμη μόνον αν συντρέχουν ειδικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος που πρέπει ρητά να μνημονεύονται, ή η χορήγησή της να οφείλεται σε δόλο του δικαιούχου αυτής ΣΤΕ-2010/00, ΣΤΕ-2051/99, ΣΤΕ-4904/98, ΣΤΕ-41/96, ΣΤΕ-1974/94), ενώ η ανάκληση της αποκλείεται στην περίπτωση όπου η Διοίκηση κατά τη χορήγηση της μπορούσε να ελέγξει τα στοιχεία που τυχόν δεν επέτρεπαν την έκδοση της (ΣΤΕ-2822/01). Τέλος οικοδομική άδεια είναι ανακλητέα και στην περίπτωση που αυτή απώλεσε το νόμιμο έρεισμα της (ΣΤΕ-2793/98, ΔΕΑ-1168/07), υπό τους όρους βέβαια ανάκλησης των παράνομων διοικητικών πράξεων. ΑΥΤΕΣ λοιπόν (κατ΄ αρχήν) είναι οι οδηγίες της Δ/νσης Ο.Κ.Κ./ΥΠΕΧΩΔΕ, προκειμένου για την «ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΟΙΚΟΔ> ΑΔΕΙΑΣ». ΣΥΝΕΠΩΣ αφού πρωταρχικός στόχος του Ν/Σ είναι η «άδεια δόμησης» , θα πρέπει να διευθετήσει σαφώς και το κύριο θέμα της ανακλήσεως της, ώστε να προστατευτεί ο πολίτης και να αποσυμφορηθούν τα αρμόδια Διοικητικά Δικαστήρια, τουλάχιστον γι΄ αυτές που παρήλθε ο «εύλογος χρόνος της πενταετίας» από την έκδοσή τους . Έτσι λοιπόν θα πρέπει να προστεθεί στην παρ. 8 του άρθρου 23 ΕΙΔΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ, ότι : Μετά την παρέλευση 5ετίας από την έκδοσή της, η ανάκληση άδειας δόμησης είναι νόμιμη μόνον αν συντρέχουν ειδικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος, δηλαδή, αν παραβιάζονται οι όροι δόμησης, ή, η αρτιότητα, ή, η εφαρμογή του εγκεκριμένου σχεδίου πόλης η οικισμού σε σχέση μόνο με το τοπογραφικό και το διάγραμμα δόμησης, ή, εάν η χορήγησή της οφείλεται σε συγκεκριμένο δόλο του δικαιούχου αυτής , ενώ η ανάκληση της αποκλείεται στην περίπτωση όπου η Διοίκηση κατά τη χορήγηση της μπορούσε να ελέγξει τα στοιχεία που τυχόν δεν επέτρεπαν την έκδοση της. Και στη παρ. 10 του άρθρου 23 , να προστεθεί: «Διαφορετική κάτοψη (διαμερισμάτωση εσωτερικού χώρου) σε σύσταση οριζόντιας ιδιοκτησίας προγενέστερη από αυτή που εγκρίθηκε μεταγενέστερα με την έκδοση άδειας δόμησης, δεν συνιστά λόγο ανάκλησης της αδείας δόμησης.» ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΧΡΗΣΙΜΟΤΑΤΟ ΝΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΘΕΙ Η ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΝΟΜΟΛΟΓΙΑ .