• Σχόλιο του χρήστη 'WWF Ελλας' | 24 Απριλίου 2013, 21:59

    Ένα σχόλιο ακόμα για τον αιγιαλό: μέχρι σήμερα, τα αυθαίρετα στον αιγιαλό και την παραλία εξαιρούνται από ρυθμίσεις (1 παρ. 1 Ν. 720/1977, 3 παρ. 15 ν. 2242/1994 [δήλωση δικαιοπρακτούντα ότι ακίνητο δεν περιλαμβάνεται σε αιγιαλό ή ζώνη παραλίας], 9 παρ. 6 Ν. 3212/2003 [δεν είναι δυνατή η σύνδεση με δίκτυα για αυθαίρετα σε αιγιαλό-παραλία], 23 παρ. 3α) δδ) Ν. 4014/2011 [απαγόρευσης σύστασης εμπράγματων δικαιωμάτων σε αυθαίρετα στον αιγιαλό]). Μάλιστα, μέχρι σήμερα, υπήρχε ειδική και ταχύτατη διαδικασία κατεδάφισης των αυθαίρετων στον αιγιαλό και την παραλία (27 ν. 2917/2001). Ακόμα και οι πλέον προκλητικές νομιμοποιήσεις, αναγνώριζαν την ιδιαίτερη σημασία του αιγιαλού και της παραλίας. Όχι πιά: στο νομοσχέδιο υπάγονται και αυθαίρετες χρήσεις και κατασκευές εντός του παλαιού αιγιαλού, εφόσον προϋφίστανται της σχετικής οριοθέτησης του παλαιού αιγιαλού. Φυσικά, υπό το κράτος του Ν. 2971/2001, ΠΡΙΝ την έκδοση άδειας για οικοδομικές εργασίες, εφόσον οι πράξεις αυτές αναφέρονται σε ακίνητα, που απέχουν μέχρι εκατό (100) μέτρα από την ακτογραμμή, απαιτείται να γίνει, με ποινή ακυρότητας των πράξεων αυτών, ο καθορισμός του αιγιαλού και της παραλίας στην περιοχή. Με την προτεινόμενη διάταξη, δεν υποβαθμίζεται μόνο ένας απόλυτα απαραίτητος κοινόχρηστος χώρος, αλλά επιβραβεύονται και όσοι δεν κίνησαν την διαδικασία οριοθέτησης, η οποία κατεξοχήν τον προστατεύει (και, αντιστοίχως, γελοιοποιούνται όσοι την κίνησαν ή συμμετείχαν σε αυτή). Μέχρι σήμερα, ο παλαιός αιγιαλός είναι ένα (ιδιαίτερα μεγάλης αξίας) δημόσιο κτήμα – αλλά με την ρύθμιση, τίθεται σε χειρότερη μεταχείριση από τα υπόλοιπα δημόσια κτήματα, και οδηγείται, όπου υπάρχουν αυθαίρετα, σε πλήρη απαξίωση. Τα ίδια ακριβώς προτείνονται και για την ζώνη παραλίας (στην οποία, μέχρι σήμερα, εμπράγματα δικαιώματα ιδιωτών, απαλλοτριώνονται λόγω δημόσιας ωφέλειας από τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της απόφασης που επικυρώνει την έκθεση και το διάγραμμα του αιγιαλού και παραλίας). Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο νομοθέτης πρόσφατα έδωσε την δυνατότητα νομιμοποίησης σωρείας αυθαίρετων κατασκευών του δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ. και Ο.Τ.Α. στον αιγιαλό και την παραλία [226 ν. 4072/2012], χωρίς φυσικά να έχει προηγηθεί καμία εκτίμηση των επιπτώσεων ή χωροταξικός σχεδιασμός [για την συνταγματική επιταγή ένταξης των λιμένων σε χωροταξικό σχεδιασμό, πρβλ. ΣτΕ 1340/2007] . Προξενεί επίσης εντύπωση η απουσία των προστατευόμενων περιοχών από την ρύθμιση.