• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΔΜΗΕ Α.Ε.' | 26 Απριλίου 2013, 14:36

    Προτείνουμε την τροποποίηση-προσθήκη της παράγραφο 10 του άρθρου 2 του ν. 2308/1995 για την απαλλαγή από τα τέλη κτηματογράφησης των εμπραγμάτων δικαιωμάτων (κυριότητα και δουλεία εναέριας διέλευσης των γραμμών) που έχουν αποκτηθεί με αναγκαστικές απαλλοτριώσεις και αποτελούν το Σύστημα υψηλής τάσης και στο δίκτυο διανομής. Εάν τα ακίνητα/δουλείες που αποτελούν δίκτυα, τα οποία έχουν αμιγώς κοινωφελή χαρακτήρα, συνεχίσουν να αντιμετωπίζονται σαν οποιοδήποτε ακίνητο ιδιώτη θα πρέπει η εταιρία μας να επιβαρυνθεί με ποσό ύψους τουλάχιστον 15 εκ ευρώ μόνο για τέλη κτηματογράφησης γεγονός που θα καταστήσει ασύμφορη τη λειτουργία τους (Συμπεριλαμβάνεται και αιτιολογική έκθεση). Σχέδιο διάταξης-προσθήκη στο Σ/Ν για «Αντιμετώπιση της Αυθαίρετης Δόμησης και Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο» Άρθρο…… Στην παράγραφο 10 του άρθρου 2 του ν. 2308/1995 προστίθεται εδάφιο στ΄ ως εξής: «στ) Εξαιρούνται επίσης από την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου οι εταιρίες που διαχειρίζονται ή/και έχουν στην κυριότητά τους το Σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, διασυνδεδεμένο και μη, και το δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, για κάθε εγγραφή εμπραγμάτου δικαιώματος από αναγκαστική απαλλοτρίωση που κηρύσσεται ή θα κηρυχθεί στο μέλλον για την ανάπτυξη τους. Το ίδιο ισχύει και για τις εγγραφές εμπραγμάτων δικαιωμάτων από αναγκαστική απαλλοτρίωση που είχε κηρυχθεί υπέρ των ως άνω εταιριών για την ανάπτυξη του Συστήματος ή του Δικτύου κατά τις επόμενες φάσεις κτηματογράφησης». Αιτιολογική έκθεση: Οι εταιρίες διαχείρισης δικτύων αποτελούν τομείς οικονομικής δραστηριότητας, οι οποίοι έχουν στρατηγική σημασία για την κοινωνία και το κράτος, καθώς από την καταλληλότητα των επενδύσεων επηρεάζεται η εξυπηρέτηση στόχων γενικού συμφέροντος. Περιγράφονται συχνά με τους όρους «κοινωφελείς επιχειρήσεις» (utilities) ή δημόσιες υπηρεσίες (public services). Η σπουδαιότητά τους έγκειται στο γεγονός ότι μέσω αυτών διατίθενται στους καταναλωτές «ζωτικά αγαθά», ήτοι προϊόντα και υπηρεσίες, τα οποία αποτελούν αναγκαία προϋπόθεση τόσο για την ομαλή καθημερινή διαβίωση των κοινωνών όσο και για τη γενικότερη κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη. Ο τομέας εξ άλλου της ηλεκτρικής ενέργειας, εξαιτίας του πρωταρχικού χαρακτήρα που εμφανίζει και της μη εναλλαξιμότητάς του, έχει γενικά μεγαλύτερη σημασία κοινής ωφέλειας. Ο κοινωφελής χαρακτήρας των εταιριών δικτύου προκύπτει σαφώς και από το ν. 4001/2011, στο άρθρο 1 του οποίου ρητά αναφέρεται ότι οι δραστηριότητες της μεταφοράς και της διανομής ηλεκτρικής ενέργειας ασκούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού και ότι οι δραστηριότητες αυτές είναι κοινής ωφέλειας και τελούν υπό την εποπτεία του Κράτους (παράβαλε και ΑΠ 1444/2011, 1446/2011 και 94/2007 απόφαση του Β’ Τμήματος του ΝΣΚ). Ο Έλληνας Νομοθέτης αναγνωρίζοντας τη σημασία αυτών των εταιριών για το κοινωνικό σύνολο προέβλεψε σωρεία προνόμιων παρόμοια με αυτά του Δημοσίου προκειμένου να μπορούν απρόσκοπτα να εκτελούν το κοινωφελές έργο τους και να μην καθίσταται ασύμφορη η εκ των πραγμάτων υψηλού κόστους λειτουργία τους. Ενδεικτικά, το ΕΣΜΗΕ αποτελείται από γραμμές μεταφοράς μήκους 12.000 χλμ για το σύνολο των οποίων έχει συσταθεί εναέρια δουλεία διέλευσης της οποίας η συνολική έκταση εκτιμάται ότι είναι περί τα 450.000 στρέμματα. Επίσης περιλαμβάνει περίπου 32.000 εδαφοτεμάχια για την έδραση των πυλώνων. Δεδομένου ότι κατά τις δύο πρώτες φάσεις κτηματογράφησης δηλώθηκαν περίπου 7.000 πύργοι Γραμμών Μεταφοράς, δηλαδή το 22% του συνολικού αριθμού τους και προέκυψαν περίπου 70.000 δικαιώματα μόνο για αυτά της δουλείας, εκτιμάται ότι, ο συνολικός αριθμός των δικαιωμάτων δουλείας που θα προκύψουν μετά την ολοκλήρωση της κτηματογράφησης θα ανέλθουν κατ’ ελάχιστο στα 350.000 δικαιώματα. Συμπερασματικά, η εν λόγω διάταξη θα προβλέπει την ατέλεια και για τα εγγραπτέα δικαιώματα τόσο της ΔΕΗ, για τα πάγια του δικτύου της διανομής, όσο και του ΑΔΜΗΕ για τα πάγια του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στα κατά τόπους κτηματολογικά γραφεία της χώρας, αναγνωρίζοντας τον αμιγώς κοινωφελή χαρακτήρα των εν λόγω ακινήτων.