• Σχόλιο του χρήστη 'ΝΙΚΟΛΑΟΣ Κ. Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ' | 27 Απριλίου 2013, 11:37

    Σχόλιο για το άρθρο 09: Κατηγορίες αυθαιρέτων κατασκευών και χρήσεων Γ. Κατηγορία 3. Αυθαίρετες μικρές παραβάσεις. Προτείνω να συμπεριληφθούν και οι κάτωθι περιπτώσεις οι οποίες δεν αφορούν σε παραβάσεις υπέρβασης πολεοδομικών όρων, στην κατηγορία 3 (Αυθαίρετες μικρές παραβάσεις): (ιθ) οι κατά παράβαση ή υπέρβαση οικοδομικής αδείας, εκτελεσθείσες δομικές ενισχύσεις στον φέροντα οργανισμό κατασκευών, υπό την προϋπόθεση ότι υφίσταται νόμιμη οικοδομική άδεια επισκευής ή ενίσχυσης από τον αρμόδιο φορέα (Υπηρεσία Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων, Πολεοδομική Υπηρεσία) βάσει υποβληθείσας σχετικής μελέτης στην οποία είχαν αποτυπωθεί επαρκώς οι διαστάσεις του προς ενίσχυση κτιρίου ώστε να προκύπτει η υφιστάμενη δόμηση κατά την έκδοση της οικοδομικής αδείας και τηρούνται οι όροι και ανοχές υπέρβασης διαστάσεων όπως περιγράφονται στην Υπουργική Απόφαση Αριθ. οικ. 86845/302γ/16-10-1999 (ΦΕΚ Β 2036/1999 "Ενίσχυση υφισταμένων κτιρίων"). Στις κατασκευές αυτές εφ΄ όσον αποτελούνται το πολύ από δύο (2) ορόφους και έχει ολοκληρωθεί ο φέρων οργανισμός, κατ' εξαίρεση των λοιπών διατάξεων του παρόντος νόμου επιτρέπεται έκδοση άδειας αποπεράτωσης ή/και αλλαγής χρήσης υπό την προϋπόθεση ύπαρξης στατικής επάρκειας για την αποπερατωμένη κατασκευή και χρήση, η οποία μπορεί να βεβαιώνεται με υπεύθυνη δήλωση Μηχανικού. (ιι) οι παραβάσεις που περιγράφονται στην Υπουργική απόφαση Αριθ. οικ. 7857/12-2-2004 (ΦΕΚ Β 372 2004 "Καθορισμός των μικρών παραβάσεων που μπορούν να εξαιρεθούν από κατεδάφιση κατά το άρθρο 9 παρ. 8 του Ν.1512/85"). Αιτιολόγηση (ιθ) Με την αναφερόμενη Υπουργική Απόφαση Αριθ. οικ. 86845/302γ/16-10-1999 (ΦΕΚ Β 2036/1999) με θέμα "Ενίσχυση υφισταμένων κτιρίων" προσδιορίζονται οι δυνατότητες ενίσχυσης του φέροντα οργανισμού υφισταμένων κτιρίων όταν από έλεγχο προκύπτει ότι η αυτός δεν παραλαμβάνει με την απαιτούμενη ασφάλεια τα φορτία των ορόφων που υπάρχουν (περιπτώσεις π.χ. επισκευάσιμων σεισμόπληκτων, πυρόπληκτων κτιρίων). Στην ίδια απόφαση ορίζονται και οι ανεκτές πολεοδομικές υπερβάσεις (ανοχές) για την ενισχυμένη κατασκευή. Στις περισσότερες σεισμόπληκτες , πυρόπληκτες κλπ περιοχές της χώρας (κυρίως σε χωριά, οικισμούς αλλά και σε πόλεις που επλήγησαν από θεομηνίες) υπάρχουν πολλές οικοδομές για τις οποίες εκδόθηκαν οικοδομικές άδειες επισκευής και στις οποίες εκτελέστηκαν δομικές ενισχύσεις κατά διαφορετικές από τις προβλεπόμενες κατά την αρχική μελέτη και δεν αναθεωρήθηκαν ποτέ οι σχετικές οικοδομικές άδειες τροποποίησης μελέτης. (Αναφέρονται ενδεικτικά παραδείγματα: αντί μανδύα σε λιθοδομή εφαρμόστηκε εσωτερικό κατακόρυφο και οριζόντιο στοιχείο (θεμελιοδοκός, υποστύλωμα, δοκός σύζευξης), αντί ανακατασκευής ξύλινου πατώματος εφαρμόστηκε σκυρόδεμα ή χαλύβδινες δοκοί ή πλάκα από σκυρόδεμα, αντί ξύλινων (ή μεταλλικών) ζευκτών στέγης τοποθετήθηκαν χαλύβδινα (ή ξύλινα) ζευκτά ή σκυρόδεμα κλπ). Για αυτές τις κατασκευές, είναι δυνατόν να διαπιστωθεί στατική επάρκεια ή ανεπάρκεια του ενισχυμένου φέροντος οργανισμού σύμφωνα με τεχνική κριτική θεώρηση επί της αρχικής μελέτης ενίσχυσης σε σύγκριση με την υλοποιημένη κατασκευή. Στις περισσότερες περιπτώσεις και λόγω της φύσης αυτών των κατασκευών είναι δυνατόν να εκδοθεί η σχετική υπεύθυνη βεβαίωση στατικής επάρκειας από υπεύθυνο μηχανικό ή άλλως, κατόπιν σύνταξης σχετικού δελτίου δομικής τρωτότητας, και εφ' όσον επιβάλλεται από τις λοιπές διατάξεις για την προβλεπόμενη χρήση, να εκπονηθεί μελέτη σύμφωνα με τον Κανονισμό Επεμβάσεων για τα αναγκαία μέτρα επιπρόσθετης ενίσχυσης όπου απαιτούνται. Αυτές οι κατασκευές, εφ' όσον τεκμηριωμένα δεν παράγουν υπερβάσεις των υφισταμένων επιφανειών και μεταβολές όγκου (εκτός των επιτρεπομένων κατά περίπτωση ανοχών) σε σύγκριση με αυτές που αποτυπώνονται στις εκδοθείσες αρχικές οικοδομικές άδειες, μπορούν να συμπεριληφθούν στην κατηγορία των μικρών κτιριοδομικών παραβάσεων. (ιι) Με την αναφερόμενη Υπουργική Απόφαση Αριθ. οικ. 7587/12-2-2004 (ΦΕΚ Β' 372/2004) με θέμα "Καθορισμός των μικρών παραβάσεων που μπορούν να εξαιρεθούν από κατεδάφιση κατά το άρθρο 9 παρ. 8 του Ν.1512/85" προσδιορίστηκε πλήθος μικρών παραβάσεων για τις οποίες θεσπίστηκε η δυνατότητα εξαίρεσης από την κατεδάφιση και η μεταβολή του ετήσιου προστίμου διατήρησης σε εφ' άπαξ καταβολή προστίμου ίσου με το πρόστιμο ανέγερσης. Η απόφαση εξαίρεσης από την κατεδάφιση εκδίδεται κατόπιν αιτήσεως του ενδιαφερομένου, είτε από τον Προϊστάμενο της Πολεοδομικής Υπηρεσίας είτε από τον Νομάρχη, αναλόγως των ορίων υπέρβασης. Με τη χορήγηση της απόφασης εξαίρεσης, δεν επιβάλλονται οι λοιπές ποινικές και διοικητικές κυρώσεις του άρθρου 17 του ν. 1337/83 για τους ιδιοκτήτες και τους μηχανικούς. Παρατήρηση. Είναι σημαντικό οι ανωτέρω περιπτώσεις να περιγραφούν ρητά (είτε με παραπομπή στις εκδοθείσες Υπουργικές Αποφάσεις είτε με επαναδιατύπωση του κειμένου αυτών στην κατηγορία 3 του άρθρου 09 του Νόμου) διότι αφ' ενός τυγχάνουν γενικής εφαρμογής αφ' ετέρου δε, θα αποφευχθεί μέγα πλήθος ασαφειών ερμηνείας, ερωτημάτων κλπ. Παράλληλα, θα δοθεί η δυνατότητα σε μέγα πλήθος κτισμάτων τα οποία δεν έχουν πολεοδομικές παραβάσεις, να δηλωθούν και να νομιμοποιηθούν με μικρό κόστος και να απελευθερωθεί η δυνατότητα εμπράγματων δικαιοπραξιών σε αυτά (στατιστικώς, πρόκειται κυρίως για γονικές παροχές και πράξεις διανομής σε κληρονομιές). Εν γένει, θα πρέπει να ταξινομηθεί ουσιωδώς η (αυθαίρετα) επαυξημένη ενίσχυση του φέροντος οργανισμού νομίμως υφιστάμενου κτίσματος (για το οποίο εκδόθηκε συγκεκριμένη άδεια επισκευής λόγω σεισμού κλπ θεομηνιών) σε σύγκριση με τις λοιπές πολεοδομικές παραβάσεις οι οποίες περιλαμβάνουν αύξηση δομημένης επιφάνειας, όγκου κλπ.