• Βασικός σκοπός της ταυτότητας των κτιρίων είναι ο έλεγχος για την ορθή εκτέλεση της κατασκευής τους και για την ασφάλεια της συντήρησης τους (Άρθρο 1 του ν3843/10). Στο παρόν κείμενο διερευνούμε αν ο σκοπός αυτός εξυπηρετείται με τις λοιπές διατάξεις του ν3843/10, σχετικές διατάξεις άλλων νόμων (π.χ. ν4030/11, ν4067/12) και το υπό διαβούλευση Π.Δ., εστιάζοντας στην ταυτότητα των βιομηχανικών-βιοτεχνικών κτιρίων ομού με τις εγκαταστάσεις τους. Σημειώνουμε τα συμπεράσματα της διερεύνησης: Από τις προηγούμενες διατάξεις προκύπτει ότι οι έλεγχοι των βιομηχανικών-βιοτεχνικών κτιρίων θα βασίζεται στους ελέγχους για την εφαρμογή των μελετών που περιλαμβάνονται στην «Άδεια Δόμησης». Είναι όμως γνωστό ότι για τη χορήγηση της «Άδειας Δόμησης» δεν προβλέπονται οριστικές μελέτες για τα έργα προστασίας του περιβάλλοντος και για τις κατασκευές που εξασφαλίζουν την προστασίας των υποδομών και των εργαζόμενων από διάφορους π.χ. χημικούς κινδύνους. Η «Άδεια Δόμησης» και για τα βιομηχανικά-βιοτεχνικά κτίρια χορηγείται στη βάση τήρησης διατάξεων σχετικών κυρίως με την πολεοδομία, τη σχετική επάρκεια των κτιρίων, την ενεργειακή αποδοτικότητα των κτιρίων και την εφαρμογή μελετών για συνήθεις τεχνικές εγκατάστασης, που εξυπηρετούν όλα τα είδη κτιρίων. • Η «Άδεια Δόμησης» όπως χορηγείται διέπεται από την αντίληψη ότι οι τεχνικές εγκατάστασης των κτιρίων εξυπηρετούν τη λειτουργία τους. Όμως στα βιομηχανικά-βιοτεχνικά κτίρια, τα κτίρια εξυπηρετούν τις εγκαταστάσεις της παραγωγικής διαδικασίας συμπεριλαμβανομένων των εγκαταστάσεων προστασίας των εργαζομένων, του περιβάλλοντος και της ενεργειακής αποδοτικότητας (DIRECTIVE 2002/91/EC) η οποία καθορίζει τα ελάχιστα πρότυπα απόδοσης τόσο για τα οικιακά όσο και για εμπορικά κτίρια. • Γενικότερα η «Άδεια Δόμησης» έπρεπε να χορηγείται και η εφαρμογή της να ελέγχεται στη βάση ότι τελικά εξυπηρετεί την ορθή και ασφαλή λειτουργία του τεχνικού έργου στο οποίο αναφέρεται. Όμως η διάσπαση και η επικάλυψη των αρμοδιοτήτων των διαφόρων υπηρεσιών που είναι αρμόδιες να χορηγούν άδειες κατασκευής και λειτουργίας των διαφόρων τεχνικών έργων δεν επιτρέπουν την εφαρμογή αυτού του απλού κανόνα. • Θεωρούμε τελικά ότι στην περίπτωση των βιομηχανικών-βιοτεχνικών κτιρίων (ή των βιομηχανικών εγκαταστάσεων χωρίς κελύφη κτιρίων) δεν εξυπηρετείται δεόντως ο σκοπός της «ταυτότητας των κτιρίων». Η χώρα μας οφείλει να προχωρήσει άμεσα στην δημιουργία νομοθετικού πλαισίου βιώσιμων κατασκευών για τα βιομηχανικά και βιοτεχνικά κτίρια που θα λαμβάνει υπόψη ως ένα ενιαίο σύνολο (ταυτότητα) την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων, την στατική τους επάρκεια, την προστασία του περιβάλλοντος, την εξασφάλιση των ειδικών προδιαγραφών για την ασφάλεια και τη υγιεινή στους χώρους εργασίας, τόσο κατά τη φάση σχεδιασμού και κατασκευής όσο και κατά τη λειτουργία τους. Το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο περιορίζεται μόνο στην εφαρμογή των μελετών που απαιτούνται για την έκδοση Άδειας Δόμησης και ως εκ τούτου η χώρα μας υστερεί έναντι άλλων κρατών μελών στην κατασκευή – αναβάθμιση βιώσιμων βιομηχανικών κτιρίων (Sustainable Buildings). Ο Πρόεδρος Ο Γραμματέας Κω/νος Βαφειάδης Βασίλης Αναλυτής