• Σχόλιο του χρήστη 'Rokas Renewables' | 15 Ιανουαρίου 2010, 11:11

    • Η παράγραφος 1 του άρθρου 3 του ν. 3468/2006 αντικαθίσταται ως εξής: «1. Για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και Σ.Η.Θ.Υ.Α απαιτείται σχετική άδεια. Η άδεια αυτή χορηγείται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (Ρ.Α.Ε) μετά από συνεκτίμηση των παρακάτω κριτηρίων: α) …….» Τα κριτήρια που εφαρμόζει η Ρ.Α.Ε –τουλάχιστον τα βασικά από αυτά- εμπλέκονται μεταξύ τους και δεν είναι λογικό να απαιτείται η πλήρης τήρηση κάθε κριτηρίου χωριστά, αλλά πρέπει αυτά να συνεκτιμώνται ώστε να είναι δυνατή η πρόκριση ενός έργου που πληροί σε μέγιστο βαθμό τα περισσότερα κριτήρια, αλλά πιθανόν υστερεί σε ένα ή δύο από αυτά. • Το εδάφιο «στ» της παραγράφου 1 του άρθρου 3 του Ν. 3468/2006 μπορεί να διατυπωθεί ως ακολούθως: «στ) Της μη ύπαρξης ανυπέρβλητου κωλύματος για τη δυνατότητα εξασφάλισης του δικαιώματος χρήσης της θέσης εγκατάστασης του έργου » Η εφαρμογή του κριτηρίου της εξασφάλισης θέσης, δεδομένης της απουσίας Δασολογίου και Κτηματολογίου, είναι ιδιαίτερα δυσχερής. Μέχρι σήμερα, δεν συνέβαλλε στην καλύτερη αξιολόγηση των επενδυτικών προτάσεων, αλλά δημιούργησε μόνο αντιδικίες μεταξύ επενδυτών, συγκρούσεις με δασικές υπηρεσίες και επέφερε αλματώδη αύξηση του κόστους γης, συχνά σε συνδυασμό με την καταπάτηση δημοσίων δασικών εκτάσεων. • Στο εδάφιο «ζ» θα πρέπει να ορίζονται επακριβώς οι τρόποι με τους οποίους θα εξασφαλίζεται δεσμευτικά η χρηματοδότηση του έργου και να αποκλείονται οι αόριστες και ασαφείς προτάσεις χρηματοδότησης στις οποίες παραπέμπει η φράση «ή άλλο νόμιμο τρόπο», ώστε να μην ανοίγεται ο δρόμος σε φορείς με ανεπαρκείς οικονομικές δυνατότητες χρηματοδότησης από ίδια κεφάλαια και δημιουργούνται συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού εις βάρος των σοβαρών επενδυτών. • Το εδάφιο «θ» μπορεί να διατυπωθεί ως εξής: «θ) της συμμόρφωσης με τα κριτήρια του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις Α.Π.Ε. (ΚΥΑ 49828/2008 ΦΕΚ2464 Β’) όπως αυτό ισχύει κατά περίπτωση, τα οποία ελέγχονται από τη Ρ.Α.Ε σύμφωνα με το Παράρτημα V.A. του πλαισίου αυτού». Με την διατύπωση αυτή αποσαφηνίζεται ο έλεγχος στον οποίο οφείλει να προβεί η Ρ.Α.Ε , δηλαδή περιορίζεται αποκλειστικά στον έλεγχο της φέρουσας ικανότητας. Προτείνουμε να μην συμπεριληφθεί η φράση «προκειμένου να εξασφαλίζεται κατ’ αρχήν η προστασία του περιβάλλοντος», η οποία μπορεί να δημιουργήσει σύγχυση ως προς την έκταση των αρμοδιοτήτων της Ρ.Α.Ε, στις οποίες δεν περιλαμβάνεται η περιβαλλοντική αξιολόγηση των έργων. • Προκειμένου να αποκτήσει πραγματικό νόημα η διάταξη του εδαφίου «η», καθίσταται επιτακτική η ανάγκη καθορισμού των ΥΚΩ που θα παρέχονται ειδικά από τους παραγωγούς Α.Π.Ε, στο πρότυπο της υπ΄αριθμ. ΠΔ5/ΗΛ/Β/Φ1Β/12924 απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης «Καθορισμός Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας» (ΦΕΚ Β 1040/25 -6-2007). Η υλοποίηση έργων ενίσχυσης του συστήματος και διασύνδεσης νησιών από φορείς έργων Α.Π.Ε προκειμένου να προωθηθούν έργα μεγάλης κλίμακας, τα οποία συμβάλλουν τόσο στην ασφάλεια του εφοδιασμού όσο και στη προστασία του περιβάλλοντος και του κλίματος (σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ.2 άρθρου 3 της Οδηγίας 2003/54/ΕΚ), δύναται να χαρακτηριστούν ως ΥΚΩ. • Να προστεθεί νέο κριτήριο υπό στοιχείο «ι» για την αξιολόγηση των αιτούντων βάσει του απασχολούμενου εγχώριου προσωπικού και της μέγιστης δυνατής εγχώριας προστιθέμενης αξίας που αντιπροσωπεύει το επενδυτικό του πρόγραμμα. • Επί της προτεινόμενης διατύπωσης της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του νομοσχεδίου, σημειώνουμε τα ακόλουθα: 1. Η εξασφάλιση ηλεκτρικού χώρου αποτελεί το πλέον ζωτικής σημασίας στοιχείο της άδειας παραγωγής, το οποίο δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την υλοποίηση της επενδυτικής απόφασης ήδη από πρώιμο στάδιο της αδειοδοτικής διαδικασίας καθώς αποτελεί ισχυρό εχέγγυο προς τα πιστωτικά ιδρύματα για πολύ ευκολότερη δανειακή επέκταση και βεβαίως παρέχει μείζονα ασφάλεια δικαίου ως βάση προσέλκυσης ξένων επενδυτών με ευρεία κεφαλαιακή επιφάνεια για δραστηριοποίηση στη χώρα μας. Η επίτευξη των υψηλών στόχων της διείσδυσης των Α.Π.Ε που θέτει το παρόν νομοσχέδιο προϋποθέτει την ταχύρυθμη ανάπτυξη των δικτύων μεταφοράς. Με τη δεδομένη οικονομική συγκυρία και τον βραδύ ρυθμό ανταπόκρισης των αρμοδίων φορέων, καθιστά επιτακτική την υιοθέτηση αποτελεσματικών διαδικασιών για τη ενεργό συμμετοχή των ιδιωτών στο σχεδιασμό και τη κατασκευή των απαραίτητων για την εξασφάλιση ηλεκτρικού χώρου έργων αναβάθμισης του συστήματος. Η δέσμευση των ιδιωτών ανάληψης τέτοιων πρωτοβουλιών αποτελεί το ασφαλέστερο κριτήριο για την αξιολόγηση των πλέον σοβαρών επενδυτικών πρωτοβουλιών, το οποίο πρέπει να είναι και καθοριστικό κατά τη διαδικασία χορήγησης των αδειών παραγωγής. 2. Στις περιπτώσεις διαθέσιμου ηλεκτρικού χώρου, ο καθορισμός του τρόπου σύνδεσης δέον να περιλαμβάνει και εναλλακτικές λύσεις προκειμένου να εξοικονομείται πολύτιμος χρόνος στο πλαίσιο της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Προκειμένου να εξοικονομείται περισσότερος χρόνος, προτείνεται η μελέτη για τα αναγκαία έργα σύνδεσης να εκπονείται από το φορέα και να υπόκειται στην αποδοχή του Διαχειριστή. Προκειμένου να αποφεύγονται καθυστερήσεις, ο Διαχειριστής να εκδώσει σαφείς προδιαγραφές και υπόδειγμα (template) μελέτης. Επιπλέον, να θεσπιστεί η υποχρέωση του Δ.Ε.Σ.Μ.Η.Ε να παρέχει στους επενδυτές στοιχεία αναφορικά με την απορρόφηση ισχύος του σημείου σύνδεσης του σταθμού με το Σύστημα ή το Δίκτυο. • Η προτεινόμενη αύξηση της προθεσμίας για τη λήψη της άδειας εγκατάστασης κατά τρία (3) έτη, θεωρούμε ότι είναι σκόπιμη μόνο για τις άδειες παραγωγής έργων μεγάλης κλίμακας, στα οποία αναφερόμαστε ειδικότερα στη συνέχεια. • Προτείνουμε τις ακόλουθες συμπληρωματικού χαρακτήρα τροποποιήσεις του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου προκειμένου να διευκολυνθεί η διαδικασία αδειοδότησης αιολικών πάρκων μεγάλης κλίμακας, συμπεριλαμβανομένων των έργων εκείνων που περιλαμβάνουν έργα σύνδεσης νησιών με το Σύστημα Μεταφοράς. • Μετά την παράγραφο 4 προτείνεται η ακόλουθη διατύπωση: «Αιτήσεις στη ΡΑΕ συγκροτημάτων αιολικών πάρκων συνολικής ισχύος μεγαλύτερης από 100 MW, που περιλαμβάνουν ανεξάρτητη διασύνδεση των σταθμών στο Σύστημα ή το Διασυνδεδεμένο Δίκτυο, αποτελούν ενιαίο έργο που χαρακτηρίζεται ως έργο γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας. Στην περίπτωση αυτή περιλαμβάνεται και η ταυτόχρονη διασύνδεση ενός ή περισσοτέρων ηλεκτρικών συστημάτων μη διασυνδεδεμένων νησιών. Τα ανωτέρω έργα εξετάζονται κατά προτεραιότητα, από τη ΡΑΕ, έναντι κάθε άλλης αίτησης, με εξαίρεση τις αιτήσεις που έχουν υποβληθεί στο πλαίσιο πρόσκλησης. Ειδικότερα, για περιβαλλοντικούς ή άλλους λόγους επιτρέπεται μεταφορά ισχύος μεταξύ ενός ή περισσοτέρων αιολικών σταθμών χωρίς η συνολική ισχύς του συγκροτήματος να αυξάνεται περισσότερο από το ποσοστό (10%) που ορίζεται στο εδάφιο (α) της παραγράφου 5 του άρθρου 3 του ν. 3468/2006 του οποίου εφαρμόζονται αναλόγως οι λοιπές ρυθμίσεις. Για τα έργα αυτά θα διατυπώνονται από τον Διαχειριστή του Συστήματος δεσμευτικοί όροι, οι οποίοι θα περιλαμβάνουν και εναλλακτικοί τρόποι σύνδεσης, οι οποίοι θα εξετάζονται κατά τη διαδικασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου. Κατά την αξιολόγηση των έργων αυτών, επιτρέπεται η αλλαγή των στοιχείων της αίτησης που αφορούν στην θέση του Σταθμού εφόσον η μεταβολή δεν είναι σημαντική, δεν προκύπτει θέμα εδαφικής επικάλυψης με άλλη αίτηση και επιβάλλεται κυρίως από τους περιορισμούς που τίθενται από το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού για τις ΑΠΕ.» • Ο Ν. 2971/2001 για τον αιγιαλό και την παραλία δεν κάνει ρητή πρόβλεψη για τη δυνατότητα παραχώρησης αιγιαλού και παραλίας για σκοπούς συνδεόμενους με την παραγωγή, μεταφορά, διανομή και προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας. Προτείνουμε τις ακόλουθες ρυθμίσεις για την διευκόλυνση της αδειοδότησης των έργων σύνδεσης των νησιών με το Σύστημα Μεταφοράς: 1. Η περίπτωση 9 του εδαφίου β της παρ. 2 του άρθρου 14 του Ν. 2971/2001 (ΦΕΚ Α΄ 285) αντικαθίσταται ως ακολούθως: «9) Το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, όταν πρόκειται για παραχώρηση αιγιαλού σε βιομηχανικές μονάδες, εγκαταστάσεις πετρελαιοειδών, επιχειρήσεις μεταλλευτικών, λατομικών και βιομηχανικών ορυκτών και επιχειρήσεις παραγωγής, μεταφοράς, διανομής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας». 2. Η παρ. 4 του άρθρου 14 του Ν. 2971/2001 αντικαθίσταται ως ακολούθως: «4. Στα έργα που μπορούν να εκτελεστούν για την επίτευξη των σκοπών των παραγράφων 1, 3 και 6 περιλαμβάνεται και η τοποθέτηση υποθαλάσσιων αγωγών και καλωδίων εν γένει μετά των τερματικών εγκαταστάσεων και υποσταθμών στα σημεία προσγειάλωσης και σύνδεσης με τη χερσαία χάραξη των αγωγών και καλωδίων, ναυδέτων, πλωτών προβλητών και εξεδρών, η πόντιση τεχνητών υφάλων.» • Η παράγραφος 5 του άρθρου 3 του ν.3468/2006, όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής: … «α) … Oι περιοχές με κορεσμένα δίκτυα και η δυνατότητα απορρόφησης ισχύος για τις περιοχές αυτές, διαπιστώνονται με απόφαση της Ρ.Α.Ε, μετά από εισήγηση του Διαχειριστή του Συστήματος ή του Δικτύου, στην οποία συμπεριλαμβάνονται τα υφιστάμενα και τα ενταγμένα σε εγκεκριμένη Μελέτη Ανάπτυξης του Συστήματος (Μ.Α.Σ.Μ.) έργα του Συστήματος. Η απόφαση αυτή δημοσιοποιείται με επιμέλεια της Ρ.Α.Ε στο διαδίκτυο ή με οποιονδήποτε άλλον πρόσφορο τρόπο».