• Σχόλιο του χρήστη 'ΡΕΛΙΝΑ ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗ' | 15 Νοεμβρίου 2013, 12:12

    Σχετικά με την ΚΥΑ Δ1/Α/οικ.2497/08.02.2013 περί Καθορισμού των Κριτηρίων της Κατανομής έχουμε να παρατηρήσουμε τα ακόλουθα: 1) Άρθρο 1, Παράγραφος 1 Το Ελληνικό Κράτος για την επίτευξη των στόχων αειφορίας με την έκδοση της ΚΥΑ πριμοδοτεί τους Έλληνες παραγωγούς για τις αγορές βιοντήζελ καθότι υποχρεώνει με το σύστημα της Κατανομής την σχέση αγοράς/πώλησης εις βάρος των Διυλιστηρίων, των οποίων μειώνεται η διαπραγματευτική ικανότητα για τις αγορές αυτούσιου τεχνητά αφού οι όροι προκαθορίζονται από την Κατανομή, και κατά επέκταση, του τελικού καταναλωτή σε μία συγκυρία ιδιαίτερα δυσμενή για την Χώρα μας. Ως εκ τούτου, και σε αναμονή της οριστικής κατάργησης της Κατανομής, αιτούμαστε τη μείωση της προς Κατανομή ποσότητας σε 70% της ετήσιας κατανάλωσης βιοντήζελ και για το υπόλοιπο 30% εφαρμογή της ελεύθερης διαπραγμάτευσης. 2) Άρθρο 1, Παράγραφοι 1-5 Σύμφωνα την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2009/30/ΕΚ όπως αυτή περικλείεται στο Νόμο 3054 και την υπ. Αριθμ. Δ1/Α/οικ. 2497 Απόφαση περί Καθορισμού των Κριτηρίων και Μεθοδολογίας Κατανομής, η πρωταρχική υποχρέωση της Μότορ Όιλ για την επίτευξη των στόχων αειφορίας σε ετήσια βάση και ανά κράτος αφορά στην ανάμιξη αυτούσιου σε ποσοστό 7% στις πωλήσεις πετρελαίου κίνησης. Ως εκ τούτου η Μότορ Όιλ με την ανάμιξη σε ποσοστό 7% εκπληρώνει την υποχρέωση της στο πνεύμα του Νόμου για το μερίδιο αγοράς που της αναλογεί ετησίως, προμηθευόμενη αυτούσιο από Έλληνες ή και ξένους παραγωγούς εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αναφερόμενοι στην Απόφαση της ΚΥΑ έχουμε να σημειώσουμε ότι η υποχρέωση της Μότορ Όιλ περιορίζεται στην ανάμιξη αυτούσιου σε ποσοστό 7% και την τήρηση των ποσοστών συνολικά της Κατανομής σύμφωνα με το Άρθρο 1, Πίνακα 1. Είναι ξεκάθαρο ότι οι ποσότητες αυτούσιου που αναφέρονται στην ΚΥΑ προκύπτουν ποσοστιαία ανά Παραγωγό/Δικαιούχο από τις προβλέψεις των πωλήσεων πετρελαίου κίνησης που δίνει κατά εκτίμηση ο Υπόχρεος στο Υπουργείο σας για το επόμενο έτος. Έτσι συνάγεται ότι και οι ποσότητες αυτούσιου που κατανέμονται ετησίως θα έπρεπε να μεταβάλλονται αντίστοιχα με τις πωλήσεις σε πετρέλαιο κίνησης, ώστε στο τέλος του έτους να κριθεί ο Υπόχρεος ως προς την τήρηση του 7% επί των πραγματικών πωλήσεων σε πετρέλαιο κίνησης. Αυτό μπορεί να γίνει με ακρίβεια μόνο απολογιστικά. Τα παραπάνω άλλωστε εμφανώς βρίσκονται στο πνεύμα του Νομοθέτη σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στην υπ. Αριθμ. Δ1/Α/οικ. 2497 Απόφαση περί Καθορισμού των Κριτηρίων και Μεθοδολογίας της Κατανομής. Συγκεκριμένα, ο ίδιος ο Νομοθέτης αναγνωρίζει ότι οι πραγματικές ποσότητες αυτούσιου μπορούν να μεταβληθούν σε σχέση με τις προβλέψεις της κατανάλωσης και για το λόγο αυτό προβλέπει στην Παράγραφο 5 του Άρθρου 1 του παραπάνω εγγράφου αρχικά μία αποκλιμάκωση του 15% και στη συνέχεια διατήρηση των ποσοστών της κατανομής για εμφανώς μικρότερος όγκους. Στη δε Παράγραφο 4, στην περίπτωση δηλαδή που οι πωλήσεις του Υπόχρεου υπερβούν τις προβλέψεις, τότε προβλέπεται ομοιόμορφη αύξηση των ποσοστών 85/15, ώστε σε κάθε περίπτωση ο Υπόχρεος να αναμιγνύει αυτούσιο σε αναλογία 7%. Για λόγους που περιγράφονται παραπάνω, η υποχρέωση τήρησης των ποσοτήτων της Κατανομής κάθε μήνα και μάλιστα με επιπρόσθετούς περιορισμούς του Υπουργείου όχι μόνο δεν συνάδει με το πνεύμα του Νομοθέτη αλλά επιπρόσθετα επιφέρει σημαντικές πρακτικές δυσκολίες προς τους Υπόχρεους και βέβαια, κακώς, ποινές. Με τις φετινές δε ρυθμίσεις στην ΚΥΑ και την εισαγωγή της αναλογίας 85/15, η τήρηση των μηνιαίων ποσοτήτων της Κατανομής και συνάμα οι αγορές του 15% των ποσοτήτων με ελεύθερη διαπραγμάτευση γίνονται πρακτικά αδύνατες σε επίπεδο προγραμματισμού αλλά και χωρίς βάση. Αξίζει επίσης να τονίσουμε ότι ο Υπόχρεος δεν είναι εφικτό να παραλαμβάνει αυτούσιο σύμφωνα με τις μηνιαίες ποσότητες της Κατανομής και ταυτόχρονα να αναπληρώνει το 15% των ποσοτήτων του πρώτου εξαμήνου που δεν πραγματοποιήθηκαν με ελεύθερη επιλογή του προμηθευτού, σύμφωνα με το Άρθρο 1, Παρ. 3, της υπ. Αριθ. Δ1/Α/οικ.2497 Απόφασης. Εάν δε οι πωλήσεις σε πετρέλαιο κίνησης μειωθούν αιφνιδιαστικά τους τελευταίους μήνες μέχρι το τέλος της χρονιάς, γεγονός που δεν είναι απίθανο λαμβάνοντας υπόψη την ασταθή εγχώρια ζήτηση, τότε ο Υπόχρεος κινδυνεύει να βρεθεί με παραλαβές βιοντήζελ οι οποίες θα αποκλίνουν από την αναλογία 85/15. Συνοψίζοντας τα παραπάνω, σημειώνουμε ότι η υποχρέωση της Μότορ Όιλ εντοπίζεται στην χρήση βιοκαυσίμων για την επίτευξη των Ευρωπαϊκών στόχων αειφορίας σε ετήσια βάση, επομένως σε ετήσια βάση απολογιστικά για το σύνολο των πωλήσεων του Υπόχρεου σε πετρέλαιο κίνησης κρίνεται και η τήρηση των ποσοστών της Κατανομής. Επιπλέον, η τήρηση των ποσοστών της Κατανομής σε μηνιαίο επίπεδο είναι πρακτικά αδύνατη για τον Υπόχρεο αφού οι πωλήσεις στην εγχώρια αγορά είναι δυναμικές, ενώ οι ποσότητες του αυτούσιου της Κατανομής βασίζονται σε προβλέψεις επί των πωλήσεων πετρελαίου και άρα είναι κατά εκτίμηση ποσότητες, μη δεσμευτικές για τον Υπόχρεο. 3) Άρθρο 3, Παράγραφοι 1.Β Οι Δικαιούχοι/Εισαγωγείς της Κατανομής όπως η Μότορ Όιλ προμηθεύονται αυτούσιο βιοντήζελ μόνο από Ευρωπαίους -πλην Έλληνες- παραγωγούς. Κατά την άποψή μας, θα ήταν θεμιτό οι Δικαιούχοι/Εισαγωγείς να προμηθεύονται εναλλακτικά ή και εν παραλλήλω και από τους εγχώριους παραγωγούς τις ποσότητες αυτές, εφόσον έχουν πλεονασματική παραγωγική ικανότητα, τηρούν το νόμο κατά τα άλλα και βέβαια πάντα σε στενή συνεννόηση με το Υπουργείο σας. Η πλειοψηφία των Ελλήνων παραγωγών έχει πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα από αυτήν που αξιοποιείται από την συμμετοχή τους στην Κατανομή και η οποία θα γίνει εκμεταλλεύσιμη με την επιπρόσθετη ζήτηση από τους Δικαιούχους-Εισαγωγείς, οι οποίοι θα υποκαταστήσουν την προμήθεια βιοντήζελ από παραγωγούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης από Έλληνες παραγωγούς. 4) Άρθρο 5 Από τα Κριτήρια της Κατανομής έχουν αφαιρεθεί τα Κριτήρια: (α) Σύνολο παραδόσεων τα προηγούμενα έτη, (β) Συνέπεια Παραδόσεων και (γ) Πιστοποίηση ISO 9000. Η αφαίρεση των Κριτηρίων αυτών είχε σαν αποτέλεσμα τη συμμετοχή στην Κατανομή Δικαιούχων, οι οποίοι δεν διαθέτουν την κατάλληλη τεχνοοικονομική υποδομή, με αποτέλεσμα την έλλειψη συνέπειας και κατάλληλου συντονισμού στις παραδόσεις αλλά και προϊόντα χαμηλών προδιαγραφών, εις βάρος βέβαια των Υπόχρεων. Για τις περιπτώσεις αυτές έχουν αποσταλεί σχετικές επιστολές στο ΥΠΕΚΑ. Για το λόγο αυτό αιτούμαστε όπως επανεξεταστεί η συμμετοχή των παραπάνω Κριτηρίων για την ερχόμενη Κατανομή. Ειδικότερα επί των προς Διαβούλευση Εδαφίων έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής: 5) Άρθρο 3, Παράγραφοι 1.Α.ζ και 1.Β.ζ Θα πρέπει να διευκρινιστεί εάν εννοείται μόνο η συμμετοχή σε Ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα επιχορήγησης που έχει προκηρυχτεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ή η συμμετοχή σε ερευνητικό πρόγραμμα που εκπονείται με άλλους φορείς, ερευνητικούς και μη, οι οποίοι εδρεύουν εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ιδία δηλαδή πρωτοβουλία και όχι από συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Επιπλέον, αιτούμαστε όπως για την έγκριση των ερευνητικών προγραμμάτων γίνεται αποδεκτή η Έγκριση Χρηματοδότησης από την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης και Εφαρμογής Δράσεων (ΕΥΔΕ-ΕΤΑΚ) του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, με την προϋπόθεση ότι η Απόφαση Ένταξης που δίδεται από τον ίδιο φορέα θα κατατεθεί στην Υπηρεσία σας εντός του έτους της τρέχουσας Κατανομής. Μία τέτοια πρακτική συνάδει άλλωστε με την προσέγγιση του Νόμου για τις πρώτες ύλες που δηλώνονται στην Κατανομή και για τις οποίες εκκρεμούν τα αποτελέσματα των ελέγχων του Σ.Δ.Ο.Ε., σύμφωνα με το Άρθρο 6 της Απόφασης Δ1/Α/οικ.2497. 6) Άρθρο 3, Παράγραφος 2 Για τα ξενόγλωσσα δημόσια έγγραφα που προσκομίζουν οι εισαγωγείς θα πρέπει να καταργηθεί η επισημείωση (Apostille) του Άρθρου 4 του ν. 1497/1984. Στόχος η διευκόλυνση των διαδικασιών προσκόμισης των σχετικών εγγράφων. Να σημειωθεί ότι σε διάφορες Ευρωπαϊκές Χώρες έχει παρατηρηθεί ότι οι αρμόδιες Υπηρεσίες για την επισημείωση Apostile απέχουν μεγάλη απόσταση από τα εργοστάσια των παραγωγών και δεν είναι εφικτή η εξυπηρέτηση τους. 7) Άρθρο 3, Παράγραφος 1.Α Για την εναρμόνιση με τα Κριτήρια Αειφορίας σύμφωνα με το Νόμο 4062 θα πρέπει να γίνει κατάλληλος συντονισμός μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων. Ειδικά η διαδικασία επαλήθευσης και πιστοποίησης των οικονομικών φορέων απαιτεί έναν λεπτομερή σχεδιασμό με ρεαλιστικά για την επίτευξη αυτών χρονοδιαγράμματα. 8) Άρθρο 7, Παράγραφος 2Α Στην προς προσθήκη παράγραφο, η αναφορά στις παραγράφους 1.Α.ια και 1.Β.ι αντιλαμβανόμαστε ότι πρόκειται περί τυπογραφικού λάθους και θα πρέπει να διορθωθεί με την αναφορά στις παραγράφους 1.Α.ι και 1.Β.θ.