• Σχόλιο του χρήστη 'Rokas Renewables' | 15 Ιανουαρίου 2010, 12:52

    • Προτείνουμε την ακόλουθη διατύπωση για το άρθρο 11 του Ν. 3468/2006: « Άρθρο 11 1. Στην περίπτωση σύνδεσης νέου σταθμού ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε. στο Σύστημα μέσω υφιστάμενου υποσταθμού ανύψωσης μέσης προς υψηλή τάση, ο κάτοχος της οικείας άδειας παραγωγής μπορεί να επιλέξει το τμήμα σύνδεσης, μεταξύ του κεντρικού πίνακα μέσης τάσης του σταθμού Α.Π.Ε. και του υποσταθμού ανύψωσης να ανήκει στην κυριότητά του. Στην περίπτωση σύνδεσης νέου σταθμού ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε. στο Σύστημα μέσω νέου υποσταθμού ανύψωσης, ανεξαρτήτως αν αυτός βρίσκεται εντός ή εκτός του χώρου του σταθμού Α.Π.Ε., τότε ο κάτοχος της οικείας άδειας παραγωγής μπορεί να επιλέξει το τμήμα σύνδεσης, μεταξύ του κεντρικού πίνακα μέσης τάσης του σταθμού Α.Π.Ε. και του υποσταθμού ανύψωσης ή και ο νέος υποσταθμός ανύψωσης να ανήκουν στην κυριότητά του, μέχρι τα όρια του Συστήματος σύμφωνα με όσα προβλέπονται στον Κώδικα Διαχείρισης και σε κάθε περίπτωση μη συμπεριλαμβανομένου του κεντρικού αυτόματου διακόπτη υψηλής τάσεως του οποίου η ιδιοκτησία, η διαχείριση και η συντήρηση ανήκουν στον Κύριο του Συστήματος ή τον αρμόδιο Διαχειριστή κατά περίπτωση. Στις περιπτώσεις αυτές: (α) νοείται ότι ο σταθμός ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε. συνδέεται Α.Π.Ευθείας στο Σύστημα, (β) ο κάτοχος της οικείας άδειας παραγωγής κατασκευάζει τα έργα σύνδεσης που ανήκουν στην κυριότητά του και αποκτά τη διαχείριση και την ευθύνη λειτουργίας και συντήρησης των έργων αυτών, (γ) η τάση και τα λοιπά τεχνικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά των έργων σύνδεσης που ανήκουν στην κυριότητα του κατόχου της οικείας άδειας παραγωγής καθορίζονται από αυτόν, υπό την αίρεση της συμμόρφωσής τους με τους σχετικούς διεθνείς κανονισμούς και τις ελάχιστες απαιτήσεις του Κυρίου του Συστήματος και του αρμόδιου Διαχειριστή για την ομαλή σύνδεση και συνεργασία τους με το Σύστημα όσον αφορά τις διακοπτικές προστασίες στην πλευρά της υψηλής τάσης και τα συστήματα επικοινωνίας και ανταλλαγής πληροφοριών με το Σύστημα. (δ) ο κάτοχος της άδειας παραγωγής έχει το δικαίωμα να συναινέσει ή να αρνηθεί αιτιολογημένα τη σύνδεση νέου χρήστη στα έργα σύνδεσης που ανήκουν στην κυριότητά του. (ε) σε περίπτωση σύνδεσης νέου χρήστη στα έργα σύνδεσης που ανήκουν στην κυριότητα κατόχου άδειας παραγωγής, τα θέματα διαχείρισης, λειτουργίας και ιδιοκτησίας των έργων αυτών καθορίζονται με συμφωνία των χρηστών. Αν απαιτείται ή σε περίπτωση που αλλάζει ο φορέας που φέρει τις υποχρεώσεις που προβλέπονται από τη Σύμβαση Σύνδεσης, η Σύμβαση Σύνδεσης τροποποιείται κατάλληλα. (………) 6. Σε περίπτωση σύνδεσης στο Σύστημα συγκροτήματος αιολικών πάρκων ή αιολικών πάρκων στη θάλασσα, οι διατάξεις της παραγράφου 1 εφαρμόζονται αναλόγως για τα έργα σύνδεσης μεταξύ των κεντρικών πινάκων μέσης τάσης των αιολικών πάρκων και του νέου τερματικού υποσταθμού υψηλής ή υπερυψηλής τάσης, περιλαμβανομένων των ενδιάμεσων υποσταθμών ανύψωσης μέσης προς υψηλή τάση ή υποσταθμών μετατροπής ρεύματος από εναλλασσόμενο σε συνεχές και αντίστροφα ή γραμμών και καλωδίων μεταφοράς. Σε κάθε περίπτωση, η ιδιοκτησία, διαχείριση και συντήρηση του κεντρικού αυτόματου διακόπτη υψηλής ή υπερυψηλής τάσης του νέου τερματικού υποσταθμού, ανήκουν στον Κύριο του Συστήματος ή τον αρμόδιο Διαχειριστή κατά περίπτωση. 7. Κατά τη σύνδεση σταθμών Α.Π.Ε. στο Σύστημα, ο Διαχειριστής του Συστήματος μπορεί να επιβάλει αιτιολογημένα την υλοποίηση πρόσθετων έργων ή εγκατάσταση εξοπλισμών που δεν απαιτούνται για την διοχέτευση της παραγόμενης ενέργειας στο Σύστημα, με σκοπό να πληρούνται πρόσθετες τεχνικές ή λειτουργικές απαιτήσεις, περιλαμβανομένης της απαίτησης για εφαρμογή του κριτηρίου ν-1. Στις περιπτώσεις αυτές το πρόσθετο κόστος συμφωνείται μεταξύ του παραγωγού Α.Π.Ε., του Διαχειριστή και του Κυρίου του Συστήματος κατά τη χορήγηση της Προσφοράς Σύνδεσης και την υπογραφή της Σύμβασης Σύνδεσης και καλύπτεται από τον Κύριο του Συστήματος. Ο Κύριος του Συστήματος ανακτά το κόστος αυτό, μέσω του μηχανισμού χρέωσης χρήσης Συστήματος ή κατά τη σύνδεση νέου χρήστη σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Διαχείρισης του Συστήματος και Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας για την υλοποίηση έργων σύνδεσης.» • Η χρηματοδότηση έργων ενίσχυσης του Συστήματος Μεταφοράς χρήζει σαφούς νομοθετικού ερείσματος και θα μπορούσε να ενσωματωθεί στο Ν 3468/2006 ως συμπλήρωση του άρθρου 11: « Άρθρο 11Α Εκτέλεση έργων ενίσχυσης συστήματος με αυτοχρηματοδότηση κατόχων άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση Α.Π.Ε. 1. Έργα ενίσχυσης του Συστήματος, τα οποία φορούν σε σύνδεση περισσοτέρων του ενός Χρηστών χαρακτηρίζονται ως γενικότερης σημασίας κατά την έννοια του άρθρου 15 του Ν. 3175/2003 και μπορούν να υλοποιούνται από τους Χρήστες που προβλέπεται να συνδεθούν σε αυτά ανεξάρτητα από την ένταξη τους στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Συστήματος Μεταφοράς και σε περίπτωση δηλούμενης αδυναμίας αυτών από τον Κύριο του Συστήματος εφόσον τούτο αιτιολογείται επαρκώς στη Μελέτη Ανάπτυξης του Συστήματος που καταρτίζεται από το Διαχειριστή του Συστήματος και εγκρίνεται από τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής μετά από γνώμη της Ρ.Α.Ε. κατά τις προβλέψεις του άρθρου 15 παρ. 2 του Ν. 2773/1999 (ΦΕΚ Α΄ 286) όπως συμπληρώθηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 6 παρ. 2 του Ν. 3426/2005 (ΦΕΚ Α΄ 309). Σε περίπτωση εκτελέσεως των έργων από το Διαχειριστή του Συστήματος εφαρμόζονται οι διατάξεις του Ν. 1418/1984 (ΦΕΚ Α’ 23) και γενικότερα της νομοθεσίας που διέπει την κατασκευή των δημοσίων έργων, όπως ισχύουν κάθε φορά. Ο τρόπος χρηματοδότησης στην περίπτωση επιδότησης από το Ν. 3299/2004 ή το ΕΣΠΑ ή άλλο ισοδύναμο μηχανισμό παροχής δημόσιας ενίσχυσης ρυθμίζεται με απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. 2. Για τα έργα της προηγούμενης παραγράφου, πέραν της κατά τις διατάξεις του άρθρου 2 του Ν. 2941/2001 (ΦΕΚ Α΄ 201) δυνατότητας απαλλοτρίωσης ακινήτων και τη σύσταση δουλειών υπέρ και με δαπάνες των επενδυτών, είναι επιτρεπτή η εκτέλεση εργασιών και πριν από τον προσδιορισμό και την καταβολή αποζημιώσεως εφόσον γίνεται προς τούτο ρητή πρόβλεψη στην πράξη με την οποία θα κηρύσσεται η απαλλοτρίωση. Κατά την εκτέλεση από το φορέα υλοποίησης των έργων διασύνδεσης που αποτελούν δραστηριότητες κοινής ωφέλειας που σχετίζονται με την παροχή υπηρεσιών μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας δεν χωρεί αναγκαστική εκτέλεση ούτε λήψη ασφαλιστικών μέτρων κατά των παγίων του ενεργητικού του φορέα. 3. Στην περίπτωση κατά την οποία δύο ή περισσότεροι Χρήστες επιθυμούν να προβούν στη χρηματοδότηση μέρους ή του συνόλου του κόστους της αναγκαίας ενίσχυσης της υποδομής μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, προβαίνουν σε κοινή ανέκκλητη δήλωση λαμβάνουσα τη μορφή συμβολαιογραφικού εγγράφου και απευθυνόμενη στον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Προϋπόθεση προς τούτο είναι οι δηλούντες να κατέχουν ισχύουσες άδειες παραγωγής για σταθμούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ή να αποτελούν καταναλωτές των οποίων το άθροισμα της εγκατεστημένης ή το μέγιστο της απορροφούμενης ισχύος δεν υπολείπεται του 75% της μεταφορικής ικανότητας της υποδομής. 4. Σε περίπτωση που το έργο δεν υλοποιείται από τους Χρήστες που συνδέονται σε αυτό, το κόστος του έργου ανακτάται με ευθύνη του Διαχειριστή του Συστήματος ως εξής: α) Μέχρι την έκδοση των κατ΄άρθρο 19 Ν 3426/2005 τιμολογίων,το κατά την προηγούμενη περίοδο κόστος θα είναι σε περίπτωση υπαγωγής της επένδυσης σε καθεστώς δημόσιας ενίσχυσης βάσει του Ν. 3299/2004 (ΦΕΚ Α΄ 261), όπως ισχύει, ή του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς ή άλλου ανάλογου μηχανισμού δημόσια συγχρηματοδότησης, ίσο με το προκύπτον από τις οικείες εγκριτικές πράξεις. Σε κάθε άλλη περίπτωση θα υπολογίζεται κατά τις παραγράφους … του παρόντος άρθρου και δεν θα υπερβαίνει το …. Το κόστος του έργου υπολογιζόμενο επιμερίζεται στους Χρήστες σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. … του παρόντος άρθρου και καταβάλλεται από αυτούς στον Κύριο του Συστήματος ή το Διαχειριστή του Συστήματος κατά περίπτωση. Κάθε Χρήστης μετά την έναρξη λειτουργίας του έργου καταβάλλει το ποσό που αναλογεί στην εξυπηρετούμενη εγκατεστημένη ισχύ ή μέγιστη απορροφούμενη ισχύ προσαυξημένη κατά τον τόκο απόδοσης των κεφαλαίων που επενδύθηκαν στο έργο. Το σχετικό επιτόκιο δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο του επιτοκίου δανεισμού στη διατραπεζική αγορά προσαυξημένο κατά δύο (2) ποσοστιαίες μονάδες. β) Μετά τη θέση του έργου σε λειτουργία, το μέρος του κόστους του που τυχόν δεν έχει ανακτηθεί από καταβολές των χρηστών γενόμενες στο πλαίσιο σύναψης των τριμερών συμβάσεων υλοποίησης, ανακτάται προσαυξημένο κατά τον τόκο απόδοσης των κεφαλαίων που επενδύθηκαν στο έργο με ευθύνη μέσω της χρέωσης χρήσης του Συστήματος κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 308 του ΚΔΣ&ΣΗΕ. γ) Το συνολικό ποσό που καταβάλλεται από τους Χρήστες που συνδέονται στο έργο μετά τη θέση του σε λειτουργία λαμβάνεται υπόψη σε ετήσια βάση για τον υπολογισμό του Ετήσιου Κόστους του Συστήματος του επόμενου έτους κατά τις ειδικότερες ρυθμίσεις της επόμενης παραγράφου. 5. Για τη διασφάλιση της συμμετοχής των χρηστών στο κόστος των έργων επέκτασης για ενίσχυση που δεν μπορεί να υπολείπεται του 50% της προϋπολογιζόμενης αξίας των έργων και παρέχεται με τη μορφή εγγυητικών επιστολών υπέρ του κυρίου του Συστήματος ύψους 10.000 Ευρώ ανά MW ισχύος εξυπηρετούμενου σταθμού ανανεώσιμης ηλεκτροπαραγωγής. Η Εγγύηση παρέχεται από τραπεζικά ή άλλα πιστωτικά ιδρύματα που λειτουργούν νόμιμα στην Ελλάδα ή οποιοδήποτε άλλο κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η εγγύηση μπορεί να παρέχεται και με γραμμάτιο του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων με παρακατάθεση σε αυτό του αντίστοιχου χρηματικού ποσού ή χρεογράφων με την τιμή που προβλέπουν για αυτά οι σχετικές διατάξεις. Η εγγυητική επιστολή θα απευθύνεται στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, θα περιέχει τα στοιχεία του κατόχου της άδειας παραγωγής, την επικεφαλίδα του έργου και το ποσό της εγγυοδοσίας. Επίσης θα περιέχει δήλωση των ιδρυμάτων αυτών ότι θα καταβάλουν το ποσό της εγγύησης αφού παραιτηθούν της ένστασης δίζησης μέσα σε πέντε (5) εργάσιμες ημέρες από την ειδοποίηση από την αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Η εγγυητική επιστολή αποδεσμεύεται μέσα σε είκοσι (20) εργάσιμες ημέρες από την ημερομηνία κατά την οποία καθίσταται τεχνικά εφικτή η ηλέκτριση των έργων. Η εγγυητική επιστολή επέχει θέση ποινικής ρήτρας για την εμπρόθεσμη χρηματοδότηση της κατασκευής των έργων επέκτασης για σύνδεση σύμφωνα με το χρονικό προγραμματισμό του Διαχειριστή του Συστήματος και η κατάπτωση της γίνεται υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου. Σε κάθε περίπτωση, για τον περιορισμό καθυστερήσεων που οφείλονται σε αποκλειστική υπαιτιότητα των κατόχων της άδειας παραγωγής η αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής μπορεί να δώσει εντολή επιτάχυνσης των εκταμιεύσεων με απειλή κατάπτωση μέρους ή και του συνόλου των ποινικών ρητρών. 6. Το ποσό συμμετοχής κάθε χρήστη καθορίζεται με βάση την αναλογία εγκαθιστώμενης ισχύος σε σχέση με το άθροισμα της ισχύος όλων των σταθμών. 7. Προϋπόθεση εφαρμογής των διατάξεων του παρόντος άρθρου είναι η μεταφορική ικανότητα της γραμμής μεταφοράς ως η θερμική αντοχή της υπό συνθήκες να μην υπερβαίνει το 120% της αντιστοιχούσας στην ταυτόχρονη διοχέτευση ενέργειας αντιστοιχούσας στο σύνολο της εγκατεστημένης ισχύος. 8. Για την ανάκτηση του υπόλοιπου ποσού από τον κύριο του Συστήματος εκδίδεται κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κατ’ αναλογική εφαρμογή των διατάξειων του άρθρου 82 παρ. 13 του Ν. 3057/2002 (ΦΕΚ Α’ 239) 9. Ο επιμερισμός του κόστους θα γίνεται κατά την αναλογία εγκατεστημένης ισχύος. 10. Δικαίωμα υποβολής αιτήσεων στο Διαχειριστή του Συστήματος για τη διατύπωση όρων σύνδεσης έχουν όσοι έχουν παράσχει εγγυοδοσία σύμφωνα με την παρ. 5 του παρόντος 11. Κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του παρόντος άρθρου θα ρυθμίζεται με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. 12. Κατά τα λοιπά ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 11 του Ν. 3468/2006, όπως αντικαθίσταται με τον παρόντα νόμο.» Rokas Renewables