• Σχόλιο του χρήστη 'ΟΜΙΛΟΣ ΙΤΑ' | 15 Ιανουαρίου 2010, 14:17

    • Άρθρο 2 – Παράγραφος 1, εδάφιο ε) Προτείνεται η αναδιατύπωση της παραγράφου ως ακολούθως «ε) Της ωριμότητας της διαδικασίας υλοποίησης του έργου, όπως αυτή προκύπτει από μελέτες που έχουν εκπονηθεί. Σχόλια - τεκμηρίωση: Σύμφωνα με τη διατύπωση του νέου νόμου, μεταξύ των κριτηρίων τα οποία θα συνεκτιμά η ΡΑΕ για την έκδοση άδειας παραγωγής, περιλαμβάνεται και η ωριμότητα του έργου, η οποία μπορεί να τεκμηριώνεται και βάσει γνωμοδοτήσεων τις οποίες έχει λάβει ο αιτών πριν την υποβολή της αίτησης. Από το συγκεκριμένο εδάφιο θα πρέπει να απαλειφθεί η αναφορά στις γνωμοδοτήσεις υπηρεσιών και άλλων συναφών στοιχείων, δεδομένου ότι εγκυμονεί πάρα πολλούς κινδύνους διαστρέβλωσης της αντικειμενικής αξιολόγησης των αιτημάτων. Το πνεύμα του νέου νόμου προβλέπει άλλωστε ότι η άδεια παραγωγής αποσυνδέεται από την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, ως εκ τούτου δεν θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τυχόν γνωμοδοτήσεις, οι οποίες κάλλιστα θα μπορούσαν να αποτελούν προϊόν συναλλαγής των αιτούντων με γνωμοδοτούντες φορείς, πολύ περισσότερο μάλιστα όταν δεν υπάρχει σαφώς διατυπωμένη διαδικασία με βάση την οποία θα αξιολογείται από τη ΡΑΕ ο παράγοντας της ωριμότητας. Θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη μόνο στοιχεία μελετών, δεδομένου ότι τα στοιχεία αυτά ασφαλώς ενισχύουν την τεχνικο-οικονομική τεκμηρίωση του προτεινόμενου έργου και αποτελούν ουσιαστικό στοιχείο αξιολόγησης της ποιότητας και της πληρότητας του προτεινόμενου έργου. Η συνεκτίμηση της ωριμότητας ενός έργου έχει πρακτικά νόημα μόνο για υφιστάμενες αιτήσεις ή έργα με άδεια παραγωγής και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να εφαρμοστεί για νέες αιτήσεις. Ως εκ τούτου σχετική διατύπωση για τα υφιστάμενα έργα θα πρέπει να ενσωματωθεί στις μεταβατικές διατάξεις του νόμου. • Άρθρο 2 – Παράγραφος 1, εδάφιο στ) Προτείνεται η διαγραφή της συγκεκριμένης παραγράφου Σχόλια - τεκμηρίωση: Προτείνεται να διαγραφεί από το νόμο το συγκεκριμένο εδάφιο. Η εξασφάλιση του δικαιώματος χρήσης της θέσης εγκατάστασης ενός έργου, δεν θα πρέπει να αποτελεί αντικείμενο αξιολόγησης από τη ΡΑΕ, καθώς ο ρόλος της δεν είναι να πραγματοποιήσει νομικό έλεγχο, αλλά να αξιολογήσει τη σκοπιμότητα της προτεινόμενης επένδυσης. Η εξασφάλιση της έκτασης, αποτελεί ούτως ή άλλως προαπαιτούμενο για την έκδοση άδειας εγκατάστασης του σταθμού και σε αυτό το στάδιο θα εξετάζεται από τις αρμόδιες αρχές. Στην αντίθετη περίπτωση, που αυτό αποτελεί κριτήριο πριν την υποβολή αίτησης, επιτρέπει αθέμιτες πρακτικές και νομικά κωλύματα από τρίτους ενδιαφερόμενους χωρίς σοβαρά επενδυτικά κριτήρια, οι οποίοι χωρίς ανεμολογικές μετρήσεις ή άλλα τεχνικά στοιχεία, θα επιχειρούν να δικαιολογούν τεκμηρίωση της θέσης που σε κάθε περίπτωση δεν μπορεί αν εκδικάζεται ή να προκαταλαμβάνεται χωρίς την νόμιμη διαδικασία η οποία λαμβάνει χώρα κατά την τελεσιδικία της γης, όπως προβλέπεται πριν την Άδεια Εγκατάστασης, από τα αρμόδια Δασαρχεία. • Άρθρο 2 – Παράγραφος 4 (παρ. 4 του Άρθρου 3 του Ν.3468/2006) Προτείνεται η αναδιατύπωση της παραγράφου ως ακολούθως «4. Η άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας χορηγείται για χρονικό διάστημα μέχρι είκοσι πέντε (25) ετών και μπορεί να ανανεώνεται, μέχρι ίσο χρόνο. Εάν εντός είκοσι τεσσάρων (24) μηνών από τη χορήγηση της άδειας παραγωγής δεν έχει χορηγηθεί άδεια εγκατάστασης, η άδεια παύει να ισχύει. Στο χρονικό διάστημα των είκοσι τεσσάρων (24) μηνών δεν υπολογίζονται: α) Ο χρόνος δικαστικής αναστολής της εκτέλεσης οποιασδήποτε άδειας ή έγκρισης που απαιτείται για τη χορήγηση της άδειας εγκατάστασης. β) Ο χρόνος καθυστέρησης για τη λήψη της άδειας εγκατάστασης, εφόσον η καθυστέρηση δεν οφείλεται, αποδεδειγμένα, σε παράλειψη ή σε οποιασδήποτε μορφής υπαιτιότητα του κατόχου της άδειας παραγωγής. Στις ανωτέρω περιπτώσεις, το χρονικό διάστημα των είκοσι τεσσάρων (24) μηνών μπορεί να παρατείνεται μετά από αίτηση του Αδειούχου, που υποβάλλεται στη Ρ.Α.Ε. πριν από την παρέλευσή του, για όσο χρόνο εξακολουθούν να υφίστανται οι λόγοι των ανωτέρω περιπτώσεων. Στην περίπτωση υποβολής εμπρόθεσμης αίτησης του Αδειούχου, η άδεια παραγωγής εξακολουθεί να ισχύει μέχρι την απόφαση της Ρ.Α.Ε. επ’ αυτής, μετά την οποία εφαρμόζεται η απόφαση της Ρ.Α.Ε. Δεν συνιστά λόγο παράτασης του ανωτέρω χρονικού διαστήματος η για οποιονδήποτε λόγο τροποποίηση ή μεταβίβαση της άδειας παραγωγής». Σχόλια - τεκμηρίωση: Το χρονικό διάστημα των εξήντα μηνών που προτείνεται από το νέο νόμο, είναι υπερβολικά μεγάλο και δεν διευκολύνει τη σωστή λειτουργία της αγοράς. Θα πρέπει επιτέλους να ξεκαθαρίσει το τοπίο των αδειών και να εφαρμόζεται ο νόμος στην πράξη, ώστε άδειες έργων τα οποία καθυστερούν να υλοποιηθούν, χωρίς αντικειμενικό λόγο καθυστέρησης, να ανακαλούνται. Το χρονικό διάστημα των είκοσι τεσσάρων μηνών, είναι αρκετό για την έκδοση άδειας εγκατάστασης, ενώ ο ίδιος ο νόμος προβλέπει ότι το συγκεκριμένο διάστημα μπορεί να επεκταθεί εφόσον συντρέχουν αντικειμενικοί λόγοι καθυστέρησης χωρίς ευθύνη του κατόχου της άδειας παραγωγής. • Άρθρο 2 – Παράγραφος 5α (παρ. 5 του Άρθρου 3 του Ν.3468/2006) Προτείνεται η αναδιατύπωση της παραγράφου ως ακολούθως «……….. Oι περιοχές με κορεσμένα δίκτυα και η δυνατότητα απορρόφησης ισχύος για τις περιοχές αυτές, διαπιστώνονται με απόφαση της ΡΑΕ, μετά από εισήγηση του Διαχειριστή του Συστήματος ή του Δικτύου. Η απόφαση αυτή δεν έχει αναδρομική ισχύ και δημοσιοποιείται με επιμέλεια της ΡΑΕ στο διαδίκτυο ή με οποιονδήποτε άλλον πρόσφορο τρόπο. Άδειες παραγωγής για τις οποίες δεν έχουν εκδοθεί όροι σύνδεσης με το δίκτυο μέχρι την έκδοση της προαναφερθείσας απόφασης και αιτήσεις έκδοσης άδειας παραγωγής οι οποίες βρίσκονται σε εκκρεμότητα μέχρι την έκδοση της προαναφερθείσας απόφασης θα εξετάζονται κανονικά από τους αρμόδιους κατά περίπτωση φορείς. ….…….» Σχόλια - τεκμηρίωση: Η ΡΑΕ, σε συνεργασία με το ΔΕΣΜΗΕ, οφείλουν να εξετάζουν και να ενημερώνουν εγκαίρως τους αιτούντες για τις περιοχές όπου υφίσταται κορεσμός του δικτύου και να μην επιτρέπουν την υποβολή νέων αιτήσεων, δεν μπορούν όμως να μπλοκάρουν υφιστάμενες αιτήσεις, τις οποίες έχουν ήδη δεχτεί, χωρίς να έχουν θέσει υπόψη των επενδυτών τυχόν προβλήματα κορεσμού του δικτύου. • Άρθρο 2 – Παράγραφος 9 (Άρθρο 4 του Ν.3468/2006) Προτείνεται η αναδιατύπωση της παραγράφου ως ακολούθως «1. Εξαιρούνται από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής ή άλλης διαπιστωτικής απόφασης πρόσωπα που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια από σταθμούς, οι οποίοι εγκαθίστανται σε ακίνητο, το οποίο ανήκει κατά κυριότητα ή βρίσκεται στη νόμιμη κατοχή των προσώπων αυτών, για όσο χρόνο τα πρόσωπα αυτά είναι κύριοι ή νόμιμοι κάτοχοι, εφόσον η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται από εγκαταστάσεις Α.Π.Ε. που χαρακτηρίζονται από την κείμενη νομοθεσία ως μη οχλούσες ή χαμηλής όχλησης δραστηριότητες. Εξαιρούνται επίσης από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής ή άλλης διαπιστωτικής απόφασης, πρόσωπα που παράγουν ηλεκτρική ενέργεια από σταθμούς ΑΠΕ, οι οποίοι συνδυάζονται με τη λειτουργία μονάδων αφαλάτωσης για την παραγωγή πόσιμου νερού. Οι σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ θα θεωρείται ότι συνδυάζονται με τη λειτουργία μονάδων αφαλάτωσης εφόσον συντρέχουν οι ακόλουθοι όροι: α) Ο σταθμός παραγωγής από ΑΠΕ και η μονάδα αφαλάτωσης θα υλοποιούνται από τον ίδιο φορέα ως τμήματα της ίδιας επένδυσης. β) Η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια του σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ θα καλύπτει, κατ’ ελάχιστον, σε ετήσια βάση και για ολόκληρο το χρονικό ορίζοντα λειτουργίας της, το 80% της ηλεκτρικής ενέργειας που θα καταναλώνει η μονάδα αφαλάτωσης για τη λειτουργία της. γ) Η εγκατεστημένη ισχύς του σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ δεν θα υπερβαίνει τα 3 MW για τους σταθμούς που εγκαθίστανται στη νησιωτική χώρα, πλην της Κρήτης και της Ρόδου και για τις υπόλοιπες περιπτώσεις δεν θα υπερβαίνει πάνω από 50% την εγκατεστημένη ισχύ του συγκροτήματος αφαλάτωσης, παρά μόνο στις περιπτώσεις που με την εφαρμογή των συγκεκριμένων περιορισμών δεν μπορεί να επιτευχθεί η προϋπόθεση β) ως ανωτέρω. δ) Η έναρξη λειτουργίας του σταθμού παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ θα πραγματοποιείται μόνο μετά την ολοκλήρωση και θέση σε λειτουργία της μονάδας αφαλάτωσης με την οποία αυτός συνδυάζεται. Εξαιρούνται, επίσης από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής ή άλλης διαπιστωτικής απόφασης οι σταθμοί Σ.Η.Θ.Υ.Α. με εγκατεστημένη ηλεκτρική ισχύ μικρότερη ή ίση των πενήντα (50) KWe, καθώς και οι αυτόνομοι σταθμοί παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. ή Σ.Η.Θ.Υ.Α. οι οποίοι δεν συνδέονται στο Σύστημα ή στο Δίκτυο, με Εγκατεστημένη Ισχύ μικρότερη ή ίση των πέντε (5) MWe. 2. Εξαιρούνται από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής σταθμοί με εγκατεστημένη ισχύ έως πέντε (5) ΜWe, που εγκαθίστανται από εκπαιδευτικούς ή ερευνητικούς φορείς, του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα, για όσο χρόνο οι σταθμοί αυτοί λειτουργούν αποκλειστικά για εκπαιδευτικούς ή ερευνητικούς σκοπούς, καθώς και σταθμοί που εγκαθίστανται από το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας (Κ.Α.Π.Ε.), για όσο χρόνο οι σταθμοί αυτοί λειτουργούν για τη διενέργεια πιστοποιήσεων ή μετρήσεων, μόνο εφόσον εγκαθίστανται σε περιοχές όπου δεν υφίσταται κορεσμός του δικτύου, όπως διαπιστώνεται κατά τη διαδικασία των δύο τελευταίων εδαφίων της παραγράφου 5.α του άρθρου 3 του ν.3468/2006. Σε κάθε περίπτωση οι σταθμοί αυτοί δεν θα έχουν δυνατότητα απορρόφησης από το δίκτυο ή το σύστημα της παραγόμενης ηλεκτρικής τους ενέργειας, έναντι όλων των άλλων παρόμοιας φύσης ΑΠΕ, τις ώρες κατά τις οποίες σταθμοί ΑΠΕ στο ίδιο σύστημα ηλεκτρικού δικτύου υφίστανται περικοπές ηλεκτρικής ενέργειας για λόγους ευστάθειας του δικτύου που επιβάλλονται από εντολές του Διαχειριστή του Συστήματος ή του Δικτύου. Οι ως άνω περιπτώσεις εξαίρεσης από τη λήψη άδειας παραγωγής διαπιστώνονται με απόφαση της Ρ.Α.Ε. που εκδίδεται εντός δέκα (10) εργασίμων ημερών από την υποβολή σχετικής αίτησης, εφόσον η αίτηση αυτή συνοδεύεται από όλα τα αναγκαία στοιχεία ή από τη συμπλήρωση των στοιχείων αυτών. ……….» Σχόλια - τεκμηρίωση: Η εγκατάσταση μονάδων αφαλάτωσης με χρήση ΑΠΕ, με τη μέθοδο της αυτοχρηματοδότησης, μπορεί να επιτύχει την επίλυση του προβλήματος λειψυδρίας των περιοχών που αντιμετωπίζουν πρόβλημα, με το βέλτιστο τρόπο τεχνικά, περιβαλλοντικά και χρονικά καθώς θα αποφεύγονται οι γραφειοκρατικές καθυστερήσεις του δημοσίου ενώ θα διασφαλίζονται με εμπράγματες εγγυήσεις η τιμή, η ποιότητα και η παροχή πόσιμου νερού. Θα μπορούν επιπλέον να προκύπτουν συστήματα με μηδενικές εκπομπές ρύπων και τιμή ανά κυβικό μέτρο νερού ιδιαίτερα ελκυστική και υποπολλαπλάσια του κόστους που εμφανίζεται σήμερα από τις λειτουργούσες μονάδες δήμων και δημοτικών φορέων και φυσικά από αυτή που ξοδεύει το Δημόσιο για τη μεταφορά νερού με υδροφόρα πλοία στα νησιά του Αιγαίου. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να υπάρξει σαφής πρόβλεψη διευκόλυνσης της αδειοδότησης εγκαταστάσεων ΑΠΕ οι οποίες συνδυάζονται με μονάδες αφαλάτωσης για την παραγωγή πόσιμου νερού. Με βάση την προτεινόμενη διαδικασία, τα έργα ΑΠΕ που συνδυάζονται με μονάδες αφαλάτωσης θα παίρνουν εξαίρεση από την υποχρέωση λήψης άδειας παραγωγής και εν συνεχεία θα πραγματοποιούν κανονικά τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησής τους, η οποία θα μπορεί έτσι να ολοκληρώνεται σε πολύ πιο σύντομο χρονικό διάστημα. Όσον αφορά σε σταθμούς ΑΠΕ που εγκαθίστανται από ερευνητικούς φορείς, θα πρέπει να υπάρξει περιορισμός, ώστε να μην μπορούν να εγκαθίστανται σε περιοχές με κορεσμένο δίκτυο, εις βάρος άλλων παρόμοιας φύσης ΑΠΕ. Το πλήρες κείμενο με τις θέσεις και τα σχόλια τoυ Ομίλου ΙΤΑ επί του σχεδίου νόμου βρίσκονται αναρτημένα στο δικτυακό μας τόπο www.itagroup.gr