• Σχόλιο του χρήστη 'Όμιλος εταιρειών Entec' | 10 Μαρτίου 2014, 20:16

    Κύριοι υπουργοί, Κύριε υφυπουργέ, Το συγκεκριμένο άρθρο είναι στο σύνολό του γραμμένο πρόχειρα, βρίθει νομικών κενών, κακής διατύπωσης και χαρακτηρίζεται από έλλειψης λογικής βάσης. Το πνεύμα του είναι να δώσει κάποια αντισταθμιστικά οφέλη στους παραγωγούς, πράγμα στο οποίο αποτυγχάνει πλήρως. Ως επέκταση της σύμβασης πώλησης θα έπρεπε να νοείται αποκλειστικά η διατήρηση του δικαιώματος πώλησης της ηλεκτρικής ενέργειας για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα με τους ίδιους όρους. Σε κάθε άλλη περίπτωση πρόκειται απλά για ανανέωση της σύμβασης με τους τότε ισχύοντες όρους, ο προσδιορισμός των οποίων σήμερα, 18 έτη προγενέστερα, δεν εξυπηρετεί κανένα σκοπό και πρέπει να απουσιάζει από το νομοθέτημα. Επί της ουσίας, το 1ο εδάφιο στερείται οποιασδήποτε κοινής λογικής, και αφήνει σοβαρά ερωτηματικά για το κατά πόσο πραγματικά επιδιώκεται να δοθεί κάποιο «αντισταθμιστικό» όφελος: • Είναι προφανές ότι οι ΑΠΕ, και δη τα 3.000 MW Φ/Β που εντάχθηκαν στο σύστημα μέσα σε 30 περίπου μήνες, είναι αδύνατον να απενταχθούν από αυτό μέσα σε 30 μήνες, αρχής γενομένης το 2030. Είναι επίσης σαφές ότι με κάποιο τρόπο, τόσο επειδή ακόμα θα παράγουν ικανοποιητικά, όσο και επειδή δεν μπορούν (ούτε υπάρχει λόγος) να κατασκευαστούν ίσης ισχύος θερμικοί σταθμοί στο χρόνο αυτό, οι Φ/Β σταθμοί θα συνεχίσουν εκ των πραγμάτων να τροφοδοτούν το σύστημα με τους τότε όρους λειτουργίας συστήματος και αγοράς. • Εξάλλου, είναι αναφαίρετο δικαίωμα του κάθε ανεξάρτητου παραγωγού να ανανεώσει την άδεια παραγωγής του και να εμπορευθεί την παραγόμενη ενέργεια σύμφωνα με τους όρους λειτουργίας της αγοράς, οποιαδήποτε στιγμή το επιθυμεί, χωρίς να χρειάζεται μέριμνα του νομοθέτη στα πλαίσια του «new deal». • Η τιμή πώλησης των 80€/MWh για το έτος 2030 και μετά, ακόμα και αν υποθέσουμε ανατιμήσεις του κόστους λειτουργίας και συντήρησης με τους ιστορικά χαμηλούς δείκτες πληθωρισμού και ακόμα και αν λάβουμε υπόψη μηδενικές αυξήσεις στις τιμές των συμβατικών καυσίμων (προφανώς αυτό αποκλείεται), είναι εντελώς εξωπραγματικές και μη βιώσιμες για οποιονδήποτε παραγωγό. • Η θέσπιση ανώτατου ορίου αποζημίωσης (πλαφόν) της παραγόμενης ενέργειας σε συνδυασμό με τις ευτελείς, μη βιώσιμες τιμές, μόνο άδικη και μη ρεαλιστική μπορεί να χαρακτηριστεί. Ταυτόχρονα, θίγει ασύμμετρα τις εγκαταστάσεις με trackers, οι οποίες δε θα μπορούν να καρπωθούν την παραπάνω απόδοση, έχοντας όμως πολλαπλάσια κόστη συντήρησης σε σχέση με τις σταθερές εγκαταστάσεις. Έτσι, ο περιορισμός αυτός οδηγεί τις εγκαταστάσεις με trackers σε αναγκαστική απένταξη. • Η θέσπιση του ως άνω «πλαφόν» για αποζημίωση ενέργειας που θα τιμολογείται σε επίπεδο χαμηλότερο ακόμα και από το σημερινό grid parity και άρα αποκλείεται να επιβαρύνει τον ειδικό λογαριασμό, έρχεται σε σύγκρουση με το πνεύμα και σκοπό του σχεδίου νόμου. Αντ' αυτών προτείνουμε: Επί του Εδαφίου 1: Παράταση των συμβάσεων με την ίδια τιμή, κατά όσο χρόνο χρειάζεται η «μέση εγκατάσταση» να εισπράξει την απώλεια που της έχει προκληθεί από τις μειώσεις τιμών σε σχέση με την αρχικά συμβασιοποιημένη. Εφόσον πράγματι η μεσοσταθμική μείωση (λαμβάνοντας υπόψη την ετήσια παραγωγή, την συμβασιοποιημένη τιμή του κάθε έργου και την εναπομείνουσα περίοδο ισχύος της σύμβασης) είναι 29%, τότε η παράταση των συμβάσεων πρέπει να είναι κατά 5-6 έτη. Ακόμα πιο συγκεκριμένα, η παράταση με τους ίδιους όρους στη σύμβαση πώλησης θεωρούμε δίκαιο να είναι τέτοια ώστε να εξασφαλιστεί παραμείνει ίδια η καθαρή παρούσα αξία της επένδυσης. Επί του Εδαφίου 2: "2. Ο ΛΑΓΗΕ, ο ΔΕΔΔΗΕ, ή ο Προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας, κατά περίπτωση, προβαίνουν έως 31.10.2014 σε μονομερή τροποποίηση της σύμβασης πώλησης/ συμψηφισμού με την οποία θα προσδιορίζεται η νέα τιμή αποζημίωσης βάσει των διατάξεων του παρόντος νόμου καθώς και η δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης με δήλωση του παραγωγού και την αποστέλλουν στον αντισυμβαλλόμενο έως 31.12.2014." Δεν μπορούμε παρά να αναρωτηθούμε για το αν αυτή είναι η «πολυσυζητημένη» μεταξύ των υπουργείων, της Τρόικας και των τραπεζών «φόρμουλα» με την οποία το new deal θα γίνει «υποχρεωτικό». Ο λόγος που αναρωτιόμαστε είναι ότι το συγκεκριμένο εδάφιο είναι εμφανώς αντισυνταγματικό και, όντας σίγουροι ότι ακόμα και οι συνυπογράφοντες υπουργοί γνωρίζουν πως αργότερα θα απορριφθεί από το ΣτΕ, προτείνουμε την αναθεώρησή του, του προκειμένου να μη σύρει τους επενδυτές σε δικαστικές διαμάχες που θα έχουν περεταίρω αντίκτυπο στην ήδη κακή εικόνα που έχει δημιουργηθεί για το επιχειρηματικό περιβάλλον της χώρας μας. Με τιμή.- Οι εταιρείες: Entec Contractors A.E. / Ε. Αστρακιανάκης & ΣΙΑ Ε.Ε. / Ε. Αστροπεκάκης & ΣΙΑ Ο.Ε. / Μ. Μπουτσάκης - Γ. Χαρδαλιάς & ΣΙΑ Ο.Ε. / Πλουσής Μ. Αστρακιανάκης Ε. & ΣΙΑ Ο.Ε. / Πλουσής Μ. Αγιαννίδης Κ. & ΣΙΑ Ο.Ε. / Πλουσής Μ. Αρβανίτης Ν. & ΣΙΑ Ο.Ε. / Πλουσής Μ. Γιατράκος Γ. & ΣΙΑ Ο.Ε. / Ενεργειακή Δομή Μ.Ε.Π.Ε. / Ντουρουντάκης Στ. & ΣΙΑ Ο.Ε. / Δαμιανάκης Δ. Φωτοβολταϊκά Ε.Π.Ε. / Φαέθων ΕΠΕ / Φοίβος ΕΠΕ / Ε. & Μ. Αλούμπη Ενεργειακή Ο.Ε. / Σταύρος Μαρινάκης & ΣΙΑ Ο.Ε. / Εμμ. Τσοπανάς – Σοφ. Τσοπανά Ο.Ε.-