• Σχόλιο του χρήστη 'Π.ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ' | 15 Ιανουαρίου 2010, 16:55

    Η οδηγία 2002/91/ΕΚ θεσπίζει τις απαιτήσεις για: α.Την αποδοτική ενεργειακή σχεδίαση των νέων κτιρίων.Τα κράτη μέλη καθορίζουν τις απαιτήσεις ελάχιστης ενεργειακής απόδοσης. β.Την ενεργειακή βελτίωση μεγάλων(άνω των 1000τ.μ.)υφισταμένων κτιρίων στα οποία γίνεται μεγάλης κλίμακας ανακαίνιση,ώστε να πληρούν τις ελάχιστες απαιτήσεις "στο βαθμό που αυτό είναι τεχνικά λειτουργικό και οικονομικά εφικτό". γ.Την ενεργειακή πιστοποίηση των κτιρίων.Προτεραιότητα εφαρμογής δίνεται για "τα δημόσια κτίρια και τα κτίρια τα οποία επισκέπτεται συχνά το κοινό",τα οποία σύμφωνα με την οδηγία"θα πρέπει να αποτελέσουν το παράδειγμα στα περιβαντολλογικά και ενεργειακά ζητήματα". Σύμφωνα με την οδηγία τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν ότι κατά την κατασκευή, την πώληση ή την εκμίσθωση κτιρίων θα διατίθεται πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης στον ιδιοκτήτη ή απο τον ιδιοκτήτη στον υποψήφιο αγοραστή ή μισθωτή, δεκαετούς ισχύος κατ'ανώτατο όριο.Σκοπός είναι η διαφάνεια για τους υποψήφιους αγοραστές ή χρήστες αναφορικά με την ενεργειακή απόδοση στην κοινοτική αγορά ακινήτων. Η πιστοποίηση διαμερισμάτων μπορεί να βασίζεται και στην αξιολόγηση αντιπροσωπευτικού διαμερίσματος του ιδίου συγκροτήματος.Τέλος ο σκοπός των πιστοποιητικών περιορίζεται κατ'αρχήν στην παροχή πληροφοριών.Το πιστοποιητικό συνοδεύεται απο "συστάσεις"για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης σε "σχέση με το κόστος". Η οδηγία προτείνει ακόμη την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων πρώτης εφαρμογής της σε νέα κτίρια ή υφιστάμενα ανακαινιζόμενα επιφανείας άνω των 1000 τ.μ.,πριν την επέκταση της εφαρμογής της σε υφιστάμενα μικρότερα των 1000τ.μ. Τόσο ο ν.3661/2008 όσον και οι Κανονιστικές διατάξεις για την εφαρμογή του στρέφονται τελικά υπέρ των μηχανικών, εργολάβων κ.τ.λ. και κατά των πολιτών με την ασάφειά τους και μέσα στο σημερινό δύσκολο οικονομικό περιβάλλον.Η βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης,σε αντίθεση με την οδηγία της Ε.Κ.,αποσυνδέεται απο το ανεκτό κόστος γι'αυτήν.Ο Υπουργός με μια απόφασή του,πριν καν αξιολογηθούν στη πράξη τα όποια αρχικά οφέλη από την επιβεβλημένη και παραδειγματική βελτίωση των δημοσίων κτιρίων,μπορεί(άρθρο 5 του νόμου)να εφαρμόσει τις απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης και στις ανακαινίσεις κτιρίων μικροτέρων των 1000τ.μ.Προκειμένου να εκδοθεί οικοδομική άδεια για την ανακαίνιση, η μελέτη θα πρέπει να περιλαμβάνει τις ελάχιστες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης ανεξαρτήτως κόστους. Για την ενεργειακή πιστοποίηση διαμερισμάτων(σε αντίθεση με την οδηγία) απαιτείται πιστοποίηση όλου του κτιρίου(άρθρο 6 του ν.).Προβλέπεται επιβάρυνση για την έκδοση πιστοποιητικών και την εκτέλεση αμφιβόλων βελτιώσεων οσον αφορά τη σχέση κόστους/αποτελεσματικότητας(ενεργειακής),δεδομένης και της καθιερουμένης σταδιακής αναθεώρησης των προδιαγραφών. Καλή η "διαβούλευση" αλλά δε θα πρέπει μέσω αυτής να επιδιώκεται να γίνει επιλογή μεταξύ του "πρώτα ο πολίτης" και του "περιβάλλον χωρίς τον (εξουθενωμένο οικονομικά) πολίτη". ΠΡΟΤΑΣΗ Η ενεργειακή επιθεώρηση των παλαιών κτιρίων για την έκδοση των Πιστοποιητικών Ενεργειακής Απόδοσης(ΠΕΑ)και των εκθέσεων απαιτουμένων βελτιώσεων να αναληφθει απο το Τ.Ε.Ε, χωρίς οικονομική επιβάρυνση των πολιτών,στα πλαίσια της κοινωνικής αλληλεγγύης και σε ανταπόδωση του οφέλους των μελών του απο τις κρατήσεις/εισφορές υπέρ ΤΣΜΕΔΕ που βαρύνουν έμμεσα το σύνολο των πολιτών. Το κόστος βελτιώσεων με βέβαιο και σημαντικό ενεργειακό όφελος να επιδοτείται σημαντικά απο το κράτος αφού απο την αποτελεσματική εφαρμογή της οδηγίας πρώτα αυτό ωφελείται.