• Σχόλιο του χρήστη 'ΗΛΕΚΤΩΡ Α.Ε' | 12 Μαρτίου 2014, 18:45

    Σε συνέχεια των θέσεων μας για το σχέδιο νόμου οι παρατηρήσεις μας που άπτονται του Άρθρου 5 είναι οι εξής: Βιοαέρια από βιομάζα συμπεριλαμβανομένου του βιοαποδομήσιμου κλάσματος των Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ) (Άρθρο 5, Πίνακας Α) Με έκπληξη διαπιστώσαμε ότι η κατηγορία «Βιοαέρια από βιομάζα (συμπεριλαμβανομένου του βιοαποδομήσιμου κλάσματος αποβλήτων)» δεν αναφέρεται ρητά στο σχέδιο νόμου (σε αντίθεση με το νόμο 3851/2010) και ως εκ τούτου (δια της ατόπου απαγωγής) κατατάσσεται στην κατηγορία «Λοιπές ΑΠΕ». Σημειώνεται ότι στην εν λόγω κατηγορία περιλαμβάνονται τόσο οι μονάδες αναερόβιας χώνευσης του βιοαποδομήσιμου/βιογενούς κλάσματος των Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ) όσο και οι μελλοντικοί σταθμοί ενεργειακής αξιοποίησης των δευτερογενών στερεών καυσίμων (SRF, RDF) που θα παράγονται από τις μονάδες ανακύκλωσης αστικών σύμμεικτων απορριμμάτων. Σημειώνεται δε ότι στον, υπό αναθεώρηση, Εθνικό Σχεδιασμό Διαχείρισης Αποβλήτων ως βασική στρατηγική δράση αναφέρεται η «…προώθηση της ανάκτησης ενέργειας από τα μη ανακυκλώσιμα υλικά που παράλληλα θα συμβάλλει στη διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μίγμα της χώρας…» σε συμφωνία με την Οδηγία Πλαίσιο 98/2008 για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων. Ειδικότερα, οι τεχνολογικές λύσεις που βασίζονται στην τεχνολογία της αναερόβιας χώνευσης του βιοαποδομήσιμου κλάσματος των αποβλήτων αποτελούν αναπόσπαστο μέρος δεσμευτικών προτάσεων που έχουν κατατεθεί στα προς υλοποίηση έργα διαχείρισης απορριμμάτων που προκηρύχθηκαν με τη μορφή Σύμπραξης Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Σημειώνεται ότι τα εν λόγω έργα οποία αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για: • τη συμμόρφωση της χώρας μας με τις υποχρεώσεις της που πηγάζουν από τις σχετικές Ευρωπαϊκές Οδηγίες αναφορικά με τη διαχείριση των απορριμμάτων και με τις οποίες έχει εναρμονισθεί και η Εθνική Νομοθεσία • την υλοποίηση του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (και των αντίστοιχων Περιφερειακών) • την αποφυγή επιβολής υπέρογκων προστίμων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή • την επίτευξη των αναπτυξιακών στόχων που έχουν τεθεί από την Ελληνική Κυβέρνηση • την αντιμετώπιση της ανεργίας. Πλέον, οι προτεινόμενες εφαρμογές, που θα εφαρμοσθούν ως μέρος ευρύτερης πρότασης υλοποίησης των ως άνω έργων διαχείρισης απορριμμάτων της εκάστοτε Περιφέρειας δεν αξιολογούνται ως μεμονωμένες επενδύσεις, αλλά πρέπει να εξετάζονται ως αναπόσπαστο μέρος των προτεινόμενων διαχειριστικών σχεδίων. Οποιαδήποτε μείωση της τιμής ενέργειας σε σχέση με το μέχρι σήμερα ισχύον πλαίσιο θα οδηγήσει σε: • αμφισβήτηση της οικονομικής βιωσιμότητας των εν λόγω έργων • σημαντική επιβάρυνση των πολιτών στα πλαίσια της διαχείρισης απορριμμάτων • ανατροπή του Εθνικού και Περιφερειακού Σχεδιασμού διαχείρισης των απορ-ριμμάτων Ως εκ τούτου οποιαδήποτε μείωση της τιμής ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να περιορισθεί στο ελάχιστο δυνατό ποσοστό ενώ προτείνεται να επανέλθει η σαφής κατηγοριοποίηση του ν. 3851/2010 αναφορικά με τη συγκεκριμένη κατηγορία ΑΠΕ. Περιορισμός διείσδυσης για βιομάζα και βιοαέρια (Άρθρο 5, Παράγραφος 10 - Κατηγορίες 11, 12, 13 και 16, 17) Στο σημείο αυτό, θα θέλαμε να παρατηρήσουμε ότι το ΥΠΕΚΑ δείχνει μία ανεξήγητη εχθρότητα στα έργα ενεργειακής αξιοποίησης βιομάζας (Κατηγορίες 11, 12 και 13) και βιοαερίου (Κατηγορίες 16 και 17) αφού επιβάλλει εξαιρετικά χαμηλή διείσδυση για τα έργα αυτά (Άρθρο 5, σημείο 10, Κατηγορίες γγ) και δδ) αντίστοιχα, σελ. 15). Σημειωτέον ότι παρόμοια έργα αναμένεται να συμβάλουν τα μέγιστα στην αναζωογόνηση της υπαίθρου αφού αναφέρονται στην πραγματική ανάπτυξη της αγροτικής οικονομίας και στην ενίσχυση της πρωτογενούς παραγωγής με ταυτόχρονη σημαντική περιβαλλοντική προστασία (διαχείριση οργανικών λυμάτων και αποβλήτων, ανάπτυξη ενεργειακών καλλιεργειών και παράλληλων δραστηριοτήτων, όπως η λειτουργία της εκτεταμένης εφοδιαστικής αλυσίδας, κλπ.).