• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΝΟΥΣΗΣ' | 13 Μαρτίου 2014, 13:52

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ Επιτρέψτε μου να πω τις παρατηρήσεις μου επί του Σχεδίου Νόμου εστιάζοντας στην ουσία, ΤΗΝ ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΗΣ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ, μέσα όμως από την προσωπική μου εμπειρία. Θα το κάνω αυτό για να τονίσω ότι οι πολιτικές αποφάσεις έχουν άμεση επίδραση στην ζωή των ανθρώπων και αναπόφευκτα διαμορφώνουν και τη σχέση Πολίτη – Κράτους. Έχοντας εκποιήσει οικογενειακό περιουσιακό στοιχείο ( αξίας €160.000) για να υποστηρίξω τις μηνιαίες ανάγκες της οικογένειάς μου, μπήκα στην έκδοση 10ετών ομολόγων Ελληνικού Δημοσίου με κουπόνι 6,25%. Μετά το PSI και την ένταξη σε αυτό των ιδιωτών, έχασα περίπου το 70% των χρημάτων. Διερεύνησα τότε την επιχειρηματική επιλογή να επενδύσω ότι είχε απομείνει στον τομέα της ενέργειας και ειδικότερα σε Φ/Β πάρκο 100KW. Έκανα την οικονομική ανάλυση, με όλη την απαιτούμενη σοβαρότητα, επαγγελματισμό και λεπτομέρεια. Εδώ σας αναφέρω ότι έχω την επιστημονική κατάρτιση για αυτό, έχω μεταπτυχιακό τίτλο στην χρηματοοικονομική ανάλυση (MBA Finance) και μέρος της καθημερινής μου εργασίας μου είναι η τιμολόγηση/αποδοτικότητα επενδυτικών προϊόντων. Η μέτρηση της απόδοσης της επένδυσης σε ένα Φ/Β πάρκο 100KW, προσομοιάζει στην μέτρηση της απόδοσης ενός 20ετους Ομολόγου που η ονομαστική του αξία αποσβένεται στην διάρκειά του, με μηδενική υπολειπόμενη αξία (Amortized Bond). Η αποτίμηση της παρούσας αξίας των χρηματορροών γίνεται με καμπύλη απόσβεσης (discount curve) που χτίζεται μέσω καμπύλης απόδοσης ομολόγων μηδενικού τοκομεριδίου (zero curve) κάνοντας χρήση τιμών χρηματαγοράς (money market rates) για το 1ο έτος και swap rates έως την 20ετία. Τα ετήσια έσοδα από την πώληση της ενέργειας με 40 λεπτά το KW ήταν προκαθορισμένα, με μια μικρή (1%) ετήσια μείωση λόγω φθοράς του υλικού. Τα ετήσια έξοδα ήταν επίσης προκαθορισμένα. Σε αυτό το σημείο οφείλω να γίνω πιο ακριβής και να αναφερθώ σε αριθμούς. ΧΡΗΜΑΤΟΡΡΟΕΣ Φ/Β ΠΑΡΚΟΥ 100 KW ΕΤΗΣΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗ (KWh) 160.500 ΚΟΣΤΟΣ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ 215.000 ΕΤΗΣΙΟ ΕΣΟΔΟ 62.916 ΑΠΟΣΒΕΣΗ -10.850 ΑΣΦΑΛΕΙΑ & ΕΞΟΔΑ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ -4.602* ΚΟΣΤΟΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ -29.676 ΦΠΑ** ΤΕΒΕ -4.320 ΕΚΤΑΚΤΗ ΕΙΣΦΟΡΑ ΣΥΝΟΛΟ ΕΚΚΡΟΗΣ -38.509 ΦΟΡΟΛΟΓΗΣΙΜΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ 28.395 ΦΟΡΟΣ -7.383 ΚΑΘΑΡΗ ΕΤΗΣΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΡΡΟΗ 17.024*** *ΑΣΦΑΛΕΙΑ: 892, ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ: 250, ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ/ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ: 1.300, ΑΛΛΑΓΗ ΚΛΙΣΗΣ: 400, ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΙ ΔΕΗ: 350, ΦΟΡΟΣ ΕΠΙΤΗΔΕΥΜΑΤΟΣ: 500, ΕΞΟΔΑ ΛΟΓΙΣΤΗ: 800, ΕΞΟΔΑ SECURITY:110 **Ο ΦΠΑ εξαιρείται από την ανάλυση γιατί είναι ταμειακή υποχρέωση ***Φθίνει μέχρι τον 10ο χρόνο, (τον 10ο χρόνο γίνεται περίπου €8.000), γιατί μειώνονται οι εκπιπτόμενοι τόκοι δανείου Με βάση τα παραπάνω οικονομικά στοιχεία και με όλη τη λεπτομέρεια που απαιτείται για τη σωστή μέτρηση της χρονικής αξίας του χρήματος, η μέση ετήσια απόδοση της επένδυσης ήταν 6,8%, θεώρησα ότι ήταν ικανοποιητική και πήρα την απόφαση ΜΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ να επενδύσω τα υπόλοιπα χρήματά μου στην κατασκευή Φ/Β πάρκου 100 KW. Σε αυτό το σημείο θέλω να επισημάνω πως οι εκτιμήσεις περί εσωτερικών αποδόσεων (IRR) 15% και 20% γίνονται για λόγους συγκρισιμότητας μεταξύ των έργων και δεν μπορούν να συγκριθούν με αποδόσεις ομολόγων η επενδυτικών προϊόντων . ΟΙ ΧΟΝΤΡΟΕΙΔΕΙΣ ΑΥΤΕΣ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΤΩΝ IRR ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΛΟΓΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΜΗ ΕΙΔΙΚΟΥΣ, ΔΙΑΣΤΡΕΒΛΩΝΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝ ΣΥΓΧΥΣΗ. Η ΑΠΟΔΟΣΗ ΕΝΟΣ ΠΑΡΚΟΥ 100 KW ΠΟΥ ΠΑΡΑΓΕΙ 160.000 KWH ΕΤΗΣΙΩΣ ΜΕ ΤΙΜΗ ΠΩΛΗΣΗΣ 40 ΛΕΠΤΑ ΤΟ KW ΕΙΝΑΙ ΟΣΗ ΚΑΙ Η ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΟΥ 10ΕΤΟΥΣ ΟΜΟΛΟΓΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΛΗΞΗΣ 2023, ΠΕΡΙΠΟΥ 7%. Ακόμα ψάχνω να βρω τις υπερ-αποδόσεις για τις οποίες ΟΛΟΙ μιλούν. (Όλα τα υπολογιστικά φύλλα είναι στην διάθεσή σας.) Με βάση τα παραπάνω, προχώρησα σε δανεισμό και ολοκλήρωσα την επένδυση τον Σεπτέμβριο του 2012. Μόλις συνδέθηκε η μονάδα ανακοινώθηκε η έκτακτη εισφορά 30% επί του συνολικού εσόδου. Με την απόφαση αυτή για 2 έτη θα είχα αρνητική χρηματορροή (ζημιά) και η μέση ετήσια απόδοση της επένδυσης έπεφτε στο 6,0%. Δεν είχα εκροή χρημάτων για να καλύψω την ζημία, γιατί με την βοήθεια της τράπεζας, πληρώνω μόνο τόκους στο δάνειό μου με κόστος περίπου 7%. Η οικονομική ζημιά όμως είναι προφανής γιατί το υπόλοιπο του δανεισμού μου παραμένει ΑΜΕΙΩΤΟ παρά τις €20.000 που έχω καταβάλει στην τράπεζα. Για δυο έτη δεν θα έβγαζα χρήματα από την απόφασή μου να προχωρήσω στην επένδυση αυτή, όμως θα το άντεχα σαν αναγκαίο κακό!! Έρχεται τώρα το Σχέδιο Νόμου και διαμορφώνει την παρακάτω εικόνα με την τιμή των 31 λεπτών, της κατηγορίας στην οποία υπάγεται η σύμβασή μου. Αρνητικές χρηματορροές (ζημιές) τα 2 πρώτα χρόνια, στην συνέχεια από το 3ο μέχρι το 10ο έτος (έως την αποπληρωμή του δανείου) μέσο ετήσιο εισόδημα €4.500, περίπου €375/μήνα και η μέση ετήσια απόδοση της επένδυσης στην 20ετία να πέφτει στο 3,5%. Συμπερασματικά, η πρόταση του Σχεδίου Νόμου είναι ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΗ για την επένδυση! Είναι παράλογο, έχοντας υποθηκεύσει την περιουσία μου, να χρηματοδοτώ το κράτος, τα ταμεία και την τράπεζα χωρίς να υπολείπεται ανταμοιβή έναντι επιχειρηματικού κινδύνου που έχω αναλάβει. Είναι ΠΡΟΦΑΝΕΣ ότι υπό αυτές τις συνθήκες (που προσπαθείτε να επιβάλετε) και με αυτή την απόδοση, ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΝΑΛΗΨΗΣ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΡΙΣΚΟΥ. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ: 1. Αυτή η πρόταση που περιγράφεται στο Σχέδιο Νόμου δημιουργεί προβλήματα βιωσιμότητας σε πολλές επιχειρήσεις Φ/Β και ειδικά σε αυτές με υψηλό δανεισμό. Η χρηματοοικονομική διευκόλυνση που προσφέρουν οι τράπεζες δεν θα συνεισφέρει στην αύξηση της αποδοτικότητας της επένδυσης αν δεν πάρει διαφορετική μορφή πέρα από αυτή της χρονικής παράτασης των πληρωμών. Οι χρονικές αυτές παρατάσεις αυξάνουν κατά κανόνα την απόδοση των δανείων και «δουλεύουν» υπέρ της τράπεζας. Γίνονται με επιτόκια γύρω στο 7% έχοντας πολύ χαμηλό κόστος χρήματος (cost of funding) και έχοντας (κατά κανόνα για αυτού του είδους τις εγγυημένες χρηματοδοτήσεις) χαμηλό κόστος πιστωτικού κινδύνου, δηλαδή κόστος δέσμευσης εποπτικού κεφαλαίου και κόστος προβλέψεων ή αναμενόμενης ζημιάς. Υπό το σχήμα λοιπόν των χρονικών παρατάσεων των πληρωμών προς τις τράπεζες, οι επενδυτές σε όρους παρούσας αξίας συνεχίζουν να επιβαρύνονται, τα έσοδα των τραπεζών ΕΝΙΣΧΥΟΝΤΑΙ και στο τέλος οι τράπεζες δεν παίρνουν κανένα μερίδιο βάρους για την βελτίωση των οικονομικών στοιχείων του ΛΑΓΗΕ. Το συνολικό βάρος διάσωσης πέφτει μόνο στις «πλάτες» των επενδυτών. Σαν συμπέρασμα των παραπάνω, θα μπορούσε σε βάθος χρόνου να αναλάβει επίσημα και το τραπεζικό σύστημα, επί της ουσίας μέρος της διάσωσης, μέσω κάποιας ποσοστιαίας περικοπής υπολοίπων και ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΜΕ ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΒΟΛΗΣ ΠΛΗΡΩΜΩΝ. 2. Στο θέμα των Φ/Β στέγης οι περικοπές της τάξης του 30% για το εισόδημα του «νοικοκυριού» είναι υπερβολικά μεγάλες. Το ετήσιο έσοδο σχεδόν εξισώνεται με την δανειακή υποχρέωση όταν ο δανεισμός ξεπερνά τις €25.000, (ειδικά για παλιές συμβάσεις με υψηλή τιμή που τις υλοποίησαν στην λήξη) οπότε η απόσβεση της επένδυσης απομακρύνεται και πλησιάζει την δεκαετία. Με τις μειώσεις αυτές εξανεμίζεται λοιπόν οποιαδήποτε συνεισφορά του Φ/Β στέγης στον οικογενειακό προϋπολογισμό για μια δεκαετία. Προτείνεται η περικοπή είναι για όλους στο 10% της συμβατικής τιμής. Συνιστά άδικη αντιμετώπιση το όφελος των €2.000 – €4.000 από την μείωση της τιμής των υλικών να αντισταθμιστεί με απώλεια/τιμωρία €50.000 μελλοντικών εσόδων. 3. Δεν έχω άποψη και γνώση για το βάθος του ελλείμματος του ΛΑΓΗΕ και τους εναλλακτικούς τρόπους εξάλειψης του. Δεν υπάρχει όμως διασφάλιση, πέρα από την εκτίμηση, ότι η διάσωση δεν θα επαναληφθεί στο μέλλον. Δεν είδα πουθενά πρόβλεψη ή αναφορά σε προϊόν ασφάλισης ή πιστωτικής προστασίας. Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης θα μπορούσε να σχεδιάσει με την βοήθεια διεθνούς κύρους πιστωτικού οργανισμού ένα προϊόν τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων από την πώληση της ενέργειας, στο οποίο θα συμμετέχουν οι Τράπεζες, θα το εγγυάται το Ελληνικό Δημόσιο, θα συνδυάζεται/ασφαλίζεται μέσω ενός πιστωτικού παραγώγου (credit default swap) έναντι χρεοκοπίας της ΔΕΗ. Το προϊόν αυτό θα πωλούνταν σε επενδυτές ακόμα και στις ίδιες τις τράπεζες που έχουν χρηματοδοτήσεις την αγορά ενέργειας. Με αυτό τον τρόπο το έλλειμμα θα εξαλειφόταν άμεσα (υποχρέωση προς δανειστές?) και με εσωτερικό δανεισμό του ΛΑΓΗΕ από τους παραγωγούς, όταν υπήρχε ανάγκη ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΟΤΑΝ ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΤΙΜΩΝ, η οποία ΣΙΓΟΥΡΑ ΘΑ ΚΑΤΑΣΤΡΕΨΕΙ ΤΗΝ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Το Σχέδιο Νόμου με τη μορφή που έχει σκοτώνει την επένδυση στα Φωτοβολταικά Πάρκα, προκαλεί οικονομική ζημιά σε πλήθος καλόπιστων και τίμιων επενδυτών, εξανεμίζει το μικρό έσοδο για τα «νοικοκυριά» δεν πείθει ότι λύνει το πρόβλημα οριστικά και προτείνεται η λύση των περικοπών ΠΙΘΑΝΟΝ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΧΕΙ ΔΙΕΡΕΥΝΗΘΕΙ η χρήση χρηματοοικονομικών εργαλείων για την επίλυση του προβλήματος. Υ.Γ. 1. Η ελληνική πολιτεία φρόντισε, δύο φορές μάλιστα, με τις αποφάσεις της, να προκαλέσει σε εμένα και την οικογένεια μου τεράστια οικονομική ζημιά. Έχοντας την επιλογή να βγάλω τα χρήματά μου στο εξωτερικό, (το πλέον εύκολο γιατί η σύζυγος μου είναι Γερμανικής καταγωγής) ΔΕΝ το έκανα και τις ΔΥΟ φορές. Σε αυτό το σημείο, πέρα από την χρηματοοικονομική ανάλυση και την επιχειρηματική λογική, η συμπεριφορά της πολιτείας προς τους πολίτες, έτσι όπως εκφράζεται από τα όργανά της, διαμορφώνει και καθορίζει τη σχέση Πολίτη –Κράτους και σε αυτή την περίπτωση, οι εισηγητές και υπογράφοντες, με αυτό το Σχέδιο Νόμου συμβάλετε καθοριστικά σε αυτό!! ΗΘΙΚΟ ΔΙΔΑΓΜΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ: Προσφέρω στα παιδιά μου Γερμανική παιδεία για να ΜΗΝ ΖΗΣΟΥΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ. Με αυτό το Σχέδιο Νόμου συμβάλετε και εσείς με τον τρόπο σας στην απόφαση να εγκαταλείψουμε την χώρα μας. Υ.Γ. 2. Η αναδρομικότητα εφαρμογής της αναδρομικής αλλαγής συμβατικά καθορισμένων τιμών πώλησης είναι τουλάχιστον αστεία. Η δε αναδρομικότητα εφαρμογής σε συνδυασμό με την έκτακτη εισφορά είναι το «τελειωτικό χτύπημα»! Υ.Γ. 3. Αποδείξεις εξόδων, φύλλα αναλύσεων και αποτιμήσεων της επένδυσης είναι στην διάθεσή σας.