• Σχόλιο του χρήστη 'Σύνδεσμος Επενδυτών Φωτοβολταϊκών Ελλάδος (ΣΕΦΕ), Σύλλογος Επενδυτών Φωτοβολταϊκών Δυτικής Ελλάδος' | 13 Μαρτίου 2014, 13:43

    Το παρόν αποτελεί συνεισφορά του Συνδέσμου Επενδυτών Φωτοβολταϊκών Ελλάδος και του Συλλόγου Επενδυτών Φωτοβολταϊκών Δυτικής Ελλάδος στη δημόσια διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου «Ρυθμίσεις για την εξυγίανση του ειδικού λογαριασμού του άρθρου 40 Ν.2773/1999 και λοιπές διατάξεις». Γενικά σχόλια: Όπως λέει και ο τίτλος του σ/ν, το ζητούμενο είναι ο διαχρονικός ισοσκελισμός εισροών και εκροών του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ (ΕΛΑ) του οποίου το διαρκώς αυξανόμενο έλλειμμα παρ’όλες τις μέχρι τώρα παρεμβάσεις (σπασμωδικές και άδικες) έχει φθάσει σε εκρηκτικό σημείο και έχει φέρει στα πρόθυρα της οικονομικής καταστροφής χιλιάδες επενδυτές. Το εγγενές πρόβλημα με τον ΕΛΑ είναι ότι δεν υπάρχει σύνδεση εισροών – εκροών ώστε να επιτυγχάνεται μία αυτορρύθμιση του συστήματος. Οι εισροές έχουν φθάσει στο όριό τους (πόσο πια να αυξηθεί ακόμη το ΕΤΜΕΑΡ) και η μόνη λύση που βρίσκει το ΥΠΕΚΑ, είναι η «τύπου δημοτικού» λύση του άνευ μέτρου «κουρέματος» των εκροών δηλαδή των πληρωμών στους παραγωγούς. Καμία πρόβλεψη για αναδιάρθρωση του συστήματος εκ βάθρων, δεδομένου ότι ο ΕΛΑ δεν είναι ένα ανεξάρτητο απομονωμένο σύστημα, αλλά αλληλένδετο με τη λειτουργία ολόκληρης της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας. Καμία πρόβλεψη για συμμετοχή του τρίτου και ίσως σπουδαιότερου παράγοντα στο σύστημα εξισώσεων, δηλαδή των τραπεζών, οι οποίες βγαίνουν και με υπερκέρδη από τη λύση αυτή εφόσον, χωρίς να κάνουν καμία απολύτως παραχώρηση, βρίσκονται με επισφάλειες που τείνουν στο μηδέν για το χαρτοφυλάκιο των δανείων τους σε επενδύσεις φωτοβολταϊκών. Είναι σαφές ότι ένα «κούρεμα» είναι αναπόφευκτο να γίνει, δεδομένου ότι τα έργα των δύο κυρίως τελευταίων ετών κατασκευάστηκαν με υπερβολικά υψηλά κίνητρα (και πάλι με ευθύνη του ΥΠΕΚΑ) και ένας εξορθολογισμός των ταριφών αυτών είναι και δίκαιος και επιβεβλημένος. Το οποιοδήποτε όμως «κούρεμα» θα είναι ατελέσφορο εάν δεν συνδυαστεί με μια αναδόμηση του όλου συστήματος, όπως ατελέσφορη απεδείχθη και η «έκτακτη εισφορά» η οποία δεν κατάφερε να ισοσκελίσει (ούτε καν κόντεψε) τον ισολογισμό του ΛΑΓΗΕ. Τέλος, κάτι εξαιρετικά ανησυχητικό είναι ότι από πουθενά δεν προκύπτει ότι το σ/ν εγγυάται την εξυγίανση του συστήματος με τα προτεινόμενα μέτρα, πράγμα το οποίο θα εκφραζόταν με δέσμευση του ΥΠΕΚΑ ότι α) θα γίνει άμεσα η πληρωμή των καθυστερούμενων οφειλών του ΛΑΓΗΕ, β) οι πληρωμές θα γίνονται στο εξής χωρίς καθυστερήσεις, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στη σύμβαση και γ) ότι δεν θα ξαναζητηθούν παρόμοιες θυσίες από τους παραγωγούς στο μέλλον. Σχόλια επί άρθρων: Άρθρο 1. Οι περικοπές που απεικονίζονται με τις νέες τιμές του πίνακα δείχνουν για άλλη μια φορά την προσπάθεια του ΥΠΕΚΑ να διασφαλίσει όσο το δυνατόν περισσότερο τα συμφέροντα των μεγάλων επιχειρηματιών. Οι κατηγορίες του πίνακα για τους μεγάλους σταθμούς (>1ΜW και >5ΜW) μόνο ως προσχηματικές μπορούν να χαρακτηριστούν. Αποτελεί πρόκληση η διαφορά ταρίφας των 2,5 λεπτών την kWh από τους σταθμούς των 150kW στους σταθμούς των 5 και 10MW ή μεγαλύτερους! Και το απίστευτα εξοργιστικό είναι ότι οι ταρίφες αυτών των έργων φθάνουν να είναι μέχρι και 6 λεπτά υψηλότερες από αυτές των οικιακών στεγών! Είναι προφανές ότι τα νούμερα αυτά δεν έχουν προκύψει από αμερόληπτους επιστημονικούς υπολογισμούς αλλά από υστερόβουλες μεθοδεύσεις υπαγορευμένες και εξαγορασμένες από συμφέροντα. Χαρακτηριστικό είναι ότι κατά τη συνάντηση που είχαν οι σύνδεσμοί μας με τον πρόεδρο του ΛΑΓΗΕ κ. Γκαρή στις 29 Αυγούστου 2013, ζητήσαμε να μας δοθούν τα στατιστικά στοιχεία των ΦΒ έργων, δηλαδή πόσα έργα από κάθε κατηγορία (π.χ. >100kW, >500kW κ.ο.κ) έχουν συνδεθεί πότε και με ποιά τιμή. Στόχος μας ήταν να μπορέσουμε να κάνουμε κι εμείς μελέτη σεναρίων για δυνατές περικοπές στις ταρίφες, βασισμένες σε έγκυρα δεδομένα. Η απίστευτη απάντηση που μας έδωσε ο κ. Γκαρής είναι ότι δεν μπορεί να μας δώσει τα δεδομένα αυτά διότι αφενός δεν υπάρχουν επεξεργασμένα στον ΛΑΓΗΕ (!) κι αφετέρου ότι αποτελούν προσωπικά δεδομένα των επενδυτών! Μας υπέδειξε δε, να τα βρούμε μόνοι μας, γενικώς και αορίστως. Το γεγονός ότι δεν θέλησε να μας δώσει τόσο απλά δεδομένα τα οποία θα έπρεπε να είναι απολύτως διαφανή και ανακοινωμένα στη σελίδα του ΛΑΓΗΕ, με δικαιολογίες εκτός πάσης πραγματικότητος, αποδεικνύει την πρόθεσή του (και του υπουργείου;) να εμποδίσει οποιονδήποτε άλλον φορέα, επενδυτή ή πολίτη να προτείνει λύση με βάση επίσημα δεδομένα (που δεν μπορούν να αμφισβητηθούν) και να αποδείξει την μεροληψία και αναποτελεσματικότητα της προτεινόμενης από τον ΛΑΓΗΕ και το ΥΠΕΚΑ λύσεως. Για το λόγο αυτό δυστυχώς, δεν μπορούμε να προτείνουμε συγκεκριμένα νούμερα για τις διάφορες θέσεις του πίνακα. Μπορούμε ωστόσο να εντοπίσουμε αδικίες και να προτείνουμε διορθωτικές κατευθύνσεις. Συνεπώς οι διορθωτικές κατευθύνσεις των ταριφών του πίνακα α που προτείνουμε είναι: 1. Υπάρχει μια κατηγορία έργων, αυτή των 150kW, η οποία αδικείται καθώς έχει σχεδόν την ίδια αντιμετώπιση με τα μεγάλα έργα πολύ μεγαλύτερης κλίμακας, ενώ τα κόστη κατασκευής των έργων αυτών είναι μεγαλύτερα ακόμη και από την κατηγορία των 100kW δεδομένου ότι αυτά επιβαρύνθηκαν και με το κόστος του υποσταθμού μέσης τάσης. Επιπλέον, αυτή η κατηγορία έργων είχαν αδειοδοτηθεί εντός του αρχικού περιθωρίου των 700MW και είχαν λάβει εξαίρεση από τη ΡΑΕ. Προτείνουμε συνεπώς την ενίσχυση της ταρίφας για την κατηγορία αυτή ή τον διαχωρισμό των έργων των 150kW σε νέα κατηγορία. 2. Οι περικοπές στις ταρίφες των έργων ΜΕ φθάνουν να είναι παράλογα μεγάλες. Εάν συνυπολογίσει κανείς τα επιπλέον έξοδα φακέλων μελετών κλπ καθώς και τα μεγάλα κόστη σε υψηλούς «βραχυπρόθεσμους» τόκους που έχουν πληρώσει τα έργα αυτά με δεδομένες τις πολυετείς καθυστερήσεις εκταμίευσης των επιχορηγήσεων, πρόχειροι υπολογισμοί δείχνουν ότι οι απώλειες από τις μειώσεις των ταριφών ισοδυναμούν με τρεις φορές τα ποσά της επιχορήγησης. Αυτό καταστρατηγεί βάναυσα και την ουσία του νόμου για την προώθηση των επενδύσεων. Προτείνουμε, ειδικά για τις δύο μικρότερες κατηγορίες έργων, να μειωθούν οι περικοπές για τα έργα ΜΕ (που είναι και τα λιγότερα εφόσον περιλαμβάνονται μόνο όσα ήταν ώριμα αδειοδοτικά έως τις 31/01/2010). 3. Υπάρχει μια πολύ μικρή κατηγορία έργων που είναι >20kW και 1MW και κυρίως >2MW. 7. Μία σημαντική εκροή στον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ, προήλθε από την αλλαγή του ορίου ισχύος κάτω από το οποίο μία μονάδα ΣΗΘΥΑ θεωρείται ότι πρέπει να αποζημιώνεται διά του λογαριασμού ΑΠΕ. Με την αλλαγή αυτή του ορίου των 35MW που ίσχυε, άρχισε η εκροή προς την μία και μόνη υφιστάμενη μεγάλη μονάδα, η οποία στοιχίζει στον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ ποσά που είναι της τάξεως των δεκάδων εκατομμυρίων ετησίως. Η συγκεκριμένη μονάδα, αδειοδοτήθηκε ως αυτοπαραγωγός αρχικά, αλλά η αρχική αδειοδότηση με βάση την οποία σχεδιάστηκε, παραδόξως (!) δεν διατηρήθηκε. Άλλαξε με απόφαση υπουργού σε παραγωγό το 2008 και στη συνέχεια, με την αλλαγή του ορίου το 2012, άρχισε να εισπράττει από το λογαριασμό ΑΠΕ, προκαλώντας μια σημαντικότατη εκροή. Οι φωτογραφικές αυτές χαριστικές αλλαγές προς τον συγκεκριμένο όμιλο έχουν καταγγελθεί και σε άρθρα εφημερίδων μεγάλης κυκλοφορίας. Η εν λόγω χαριστική και φωτογραφική ρύθμιση, που επιβαρύνει σημαντικά τον λογαριασμό ΑΠΕ, πρέπει επιτέλους να καταργηθεί χωρίς καθυστέρηση. Η μονάδα σχεδιάστηκε και αδειοδοτήθηκε ως αυτοπαραγωγός και σε αυτό το στάτους πρέπει να επιστρέψει. Αποτελεί πρόκληση να επιχειρείται αλλαγή επί τα χείρω υπογεγραμμένων συμβάσεων για τα ΦΒ για να αυξάνονται και μάλιστα εκ των υστέρων οι απολαβές κάποιων συγκεκριμένων που έχουν προσβάσεις στα υπουργικά γραφεία. 8. Τέλος, οι ανωτέρω ταρίφες δεν θα προκύψουν με αναπροσαρμογή των τιμών πώλησης έτσι όπως ισχύουν τώρα, αλλά θα προκύπτουν μέσω έκπτωσης που θα δίνουν οι παραγωγοί σε κάθε τιμολόγιο με την προϋπόθεση ότι η πληρωμή του τιμολογίου θα γίνεται εντός του προβλεπομένου από τη σύμβαση χρονικού διαστήματος των 20 ημερών. Η έκπτωση αυτή θα ισχύει μόνο κατά τις χρονικές περιόδους κατά τις οποίες η ΟΤΣ (ή η ΟΤΑ όπως πλέον ισχύει) είναι τόσο χαμηλή ώστε η μεγάλη απόστασή της από τις FiT παράγει ελλείμματα, όπως συμβαίνει επί του παρόντος με δεδομένη και τη μεγάλη ύφεση που πλήττει τη χώρα. Σύνδεσμος Επενδυτών Φωτοβολταϊκών Ελλάδος (ΣΕΦΕ) Σύλλογος Επενδυτών Φωτοβολταϊκών Δυτικής Ελλάδος