• Σχόλιο του χρήστη 'MAKRINA ENERGY' | 13 Μαρτίου 2014, 13:02

    α) Στο άρθρο 1 του σχεδίου νόμου αναπροσαρμόζονται προς τα κάτω οι εγγυημένες τιμές πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας όπως περιγράφονται στους πίνακες της περίπτωσης β’ της παραγράφου 1 του άρθρου 13 ν. 3468/2006, της παρ. 3 του άρθρου 27Α του ν. 3734/2009 και του «ειδικού προγράμματος ανάπτυξης φωτοβολταϊκών στα κτίρια». Με την ανωτέρω αναπροσαρμογή τροποποιείται μονομερώς η σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας ως προς την τιμολόγηση ηλεκτρικής ενέργειας. Η τροποποίηση θα γίνει από τον αρμόδιο διαχειριστή, ΛΑΓΗΕ (για το διασυνδεδεμένο σύστημα) ή ΔΕΔΔΗΕ (για το μη διασυνδεδεμένο σύστημα των νησιών) με την αποστολή νέων συμβάσεων στους παραγωγούς έως την 31.10.2014. β) Η αναπροσαρμογή των τιμών με τη μονομερή τροποποίηση των υπογεγραμμένων συμβάσεων πώλησης αντιβαίνει στους όρους της σύμβασης καθώς στην ίδια η σύμβαση δεν προβλέπεται δυνατότητα μονομερούς τροποποίησης. Αντιθέτως στη σύμβαση ρητώς ορίζεται ότι οποιαδήποτε τροποποίηση αυτής λαμβάνει χώρα με ρητή συμφωνία των μέρων. Συγκεκριμένα, όσον αφορά την τιμολόγηση της παραγόμενης ενέργειας στο άρθρο 7 προβλέπεται ότι ο Παραγωγός δικαιούται να λαμβάνει το τίμημα που αντιστοιχεί στο σύνολο της καθαρής ενέργειας που παραδίδει στο Σύστημα/Δίκτυο σύμφωνα με το άρθρο 13 του ν. 3468/2006, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 27Α του ν. 3734/2009, και το άρθρο 5 του ν. 3851/2010, χωρίς να υπάρχει πρόβλεψη επανακαθορισμού της τιμής πώλησης με μεταγενέστερη της υπογραφής της σύμβασης νομοθετική πράξη. Είναι επομένως σαφές ότι, η μονομερής τροποποίηση της σύμβασης πώλησης συνιστά αυθαίρετη μεταβολή των συμφωνηθέντων κατά παράβαση συνταγματικών αρχών και συμβατικών διατάξεων. Συγκεκριμένα, η αναπροσαρμογή των τιμών αποτελεί νομοθετική επέμβαση σε συνεστημένη συμβατική σχέση και ως εκ τούτου συνιστά περιορισμό της οικονομικής ελευθερίας η οποία περαιτέρω εξειδικεύεται στη διάταξη του άρθρου 361 Α.Κ. και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και την ελευθερία διαμόρφωσης του περιεχομένου της συμβάσεως. Συνεπώς, η επίμαχη νομοθετική ρύθμιση δεν μπορεί υιοθετηθεί καθώς αντίκειται στο άρθρο 5 παρ. 1 και 106 παρ. 2 Συντ. Επιπλέον, η μονομερής μεταβολή των συμβάσεων πώλησης ανατρέπει αναδρομικά τον οικονομικό σχεδιασμό της επένδυσης θέτοντας σε κίνδυνο την βιωσιμότητα της. Είναι σαφές ότι οι παραγωγοί προχώρησαν στην υλοποίηση των επενδύσεων λαμβάνοντας υπόψη τα οικονομικά και νομικά δεδομένα που ίσχυαν κατά το χρονικό σημείο υπογραφής των συμβάσεων τους. Συνεπώς η αιφνίδια μεταβολή του συμβατικού πλαισίου η οποία έχει ως αποτέλεσμα την ανατροπή του επιχειρηματικού σχεδίου, αντίκειται στην αρχή του κράτους δικαίου, ειδικότερη έκφανση της οποίας αποτελούν η ασφάλεια δικαίου και η δικαιολογημένη εμπιστοσύνη του διοικούμενου, η οποία αναγνωρίζεται και από το ενωσιακό δίκαιο και δη από την πάγια νομολογία του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μάλιστα, πρόσφατη απόφαση του εν λόγω δικαστηρίου ad hoc επί της εξέτασης ζητημάτων που ανέκυψαν ειδικώς στο πλαίσιο υποστηρικτικών μηχανισμών για της ΑΠΕ το Δικαστήριο αναγνώρισε ρητώς την ισχύ των βασικών αρχών του ενωσιακού δικαίου και των θεμελιωδών δικαιωμάτων της Ε.Ε. από τα κράτη – μέλη της Ένωσης, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγεται και η προστασία των δικαιολογημένων προσδοκιών (legitimate expectations) των διοικουμένων, όταν αυτά εφαρμόζουν ενωσιακές Οδηγίες, οι οποίες αποτελούν τη βάση για τη στήριξη των ΑΠΕ (C - 195/12 - IBV, Απόφαση της 26ης Σεπτεμβρίου 2013). Περαιτέρω, η επίμαχη διάταξη αντιβαίνει στο δικαίωμα στην ιδιοκτησία το οποίο αναγνωρίζεται και κατοχυρώνεται στο άρθρο 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Το άρθρο αυτό επιτρέπει μεν τη δια νόμου επιβολή περιορισμών στην απόλαυση του δικαιώματος στην ιδιοκτησία, πλην όμως, ο περιορισμός αυτός πρέπει να είναι πρόσφορος και αναγκαίος για την επιδίωξη του επιδιωκόμενου σκοπού δημοσίου συμφέροντος και να με τελεί σε δυσανάλογη σχέση με αυτόν. Εν προκειμένω, η επίμαχη ρύθμιση δια της οποίας επιβάλλεται μεσοσταθμικός περιορισμός περί τα 30% των εγγυημένων τιμών των παραγωγών δεν πληροί τις προϋποθέσεις, που θέτει η αρχή της αναλογικότητας, καθώς επιβαρύνει υπερβολικά τα πρόσωπα που υποχρεούνται να τον υποστούν και κλονίζει ριζικά την οικονομική τους κατάσταση χωρίς να προκύπτει η προσφορότητα της ρύθμισης προς το σκοπό μείωσης του ταμειακού ελλείμματος του ειδικού λογαριασμού των ΑΠΕ. Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, οι δύο βασικές ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου αντίκεινται σε πλειάδα διατάξεων τόσο του ελληνικού Συντάγματος, όσο και υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεων της ΕΣΔΑ και του ενωσιακού δικαίου και ως εκ τούτου ζητούμε την κατάργηση ή τη ριζική τροποποίηση τους. MAKRINA ENERGY