• Σχόλιο του χρήστη 'ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΚΟΥΜΑΣ - ΣΤΑΘΜΟΣ ΛΕΥΚΤΡΟΥ & ΣΙΑ Ε.Ε.' | 13 Μαρτίου 2014, 14:29

    ΓΕΝΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ: Το Ν/Σ αυτό θα πρέπει να αποσυρθεί στο σύνολό του καθώς: 1. Είναι αντισυνταγματικό γιατί παραβαίνει άρθρα των ήδη υπογεγραμμένων συμβάσεων μεταξύ δύο μερών νομιμοποιώντας ενέργειες μονομερούς καταστρατήγησης των υποχρεώσεων του ενός από τα συμβαλλόμενα μέρη. 3. Δεν αποτυπώνει ποσοτικά τα πραγματικά οφέλη για τον ειδικό λογαριασμό ΑΠΕ (αν αυτά υπάρχουν). 2. Δεν επιλύει το πρόβλημα του ειδικού λογαριασμού του ΛΑΓΗΕ σε βάθος χρόνου όσο παραμένουν οι δομικές στρέβλωσεις της ενεργειακής αγοράς. Το συγκεκριμένο Ν/Σ δεν αναφέρεται σε καμία άρση των στρεβλώσεων (όπως ζητήθηκε από την τρόϊκα) η οποία είναι χρόνια και θα πρέπει να προηγηθεί των όποιων αναδρομικών αλλαγών. Η άρση των στρεβλώσεων είναι γνωστό μέσα από τεκμηριωμένες μελέτες ότι θα λύσει πολλά από τα προβλήματα ρευστότητας του ειδικού λογαριασμού του ΛΑΓΗΕ που οφείλονται σε αυτές ακριβώς τις στρεβλώσεις. ΣΧΟΛΙΑ ΕΠΙ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ: ΑΡΘΡΟ 1 Το προτεινόμενο άρθρο θα πρέπει να αποσυρθεί γιατί εκτός του ότι δεν κοινοποιεί τα κριτήρια αξιολόγησης ενός έργου (το αποδεκτό project IRR) και τις υποθέσεις εργασίας (π.χ. μοναδιαίο κόστος εγκατάστασης, ετήσια λειτουργικά έξοδα, αποδεκτό επιτόκιο προεξόφλησης κλπ.) εισάγει δομικές στρεβλώσεις όπως επί παραδείγματι: 1. Συναρτά λανθασμένα το κόστος εγκατάστασης με αυτό της έναρξης λειτουργίας της επένδυσης. Αυτή η υπόθεση εργασίας είναι απολύτως λανθασμένη για τους κάτωθι λόγους: 1.1 Καθυστέρηση σύνδεσης ΔΕΗ λόγω έλλειψης εξοπλισμού (δεν οφείλεται στον επενδυτή), 1.2 Κλείδωμα τιμής με την παραγγελία εξοπλισμού (place in order) κάποιες φορές και 6 μήνες πριν την ηλέκτριση του σταθμού, κόστος που αποτελεί το 80% του κόστους εγκατάστασης, 2. Ο υπολογισμός του μοναδιαίου κόστους δεν περιλαμβάνει και άλλα επιμέρους κόστη (όπως π.χ. μεταβίβαση εταιρικών μεριδίων από αποχωρήσαντες εταίρους ή πώληση) που αθροίζονται σωρρευτικά πάνω στο κόστος που εν κατακλείδι σε κάποιες επενδύσεις μειώνει το project IRR σε επίπεδα μικρότερα από το τιθέμενο στόχο. 3. Μη αντιπροσωπευτικότητας του δείκτη project IRR ο οποίος θα πρέπει να αντικατασταθεί με το IRR ΙΔΙΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ επένδυσης καθότι στην περίπτωση αυτή δεν συμπεριλαμβάνονται όλοι οι επιμέρους παράμετροι που επηρεάζουν την απόδοση μιας επένδυσης. Για παράδειγμα αδικείται αυτός που έχει κάνει την επένδυση εξολοκλήρου χωρίς τραπεζικό δανεισμό (όπου εμφανίζει αυτόματα χαμηλότερο δείκτη IRR ΙΔΙΩΝ ΚΕΦΑΛΙΑΩΝ καθώς IRR ΙΔΙΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ = project IRR). Στην περίπτωση δε του επενδυτή που έχει λάβει δάνειο και κατά συνέπεια έχει αναλάβει λιγότερο ρίσκο (έχοντας μοιράσει το ρίσκο με την τράπεζα) όπως αποδεικνύεται από τη σύγκριση των ίδιων δεικτών IRR ΙΔΙΩΝ ΚΕΦΛΑΙΩΝ και project IRR δίνεται η δυνατότητα να αυξήσει την απόδοση των ίδιων κεφαλαίων του (IRR ΙΔΙΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ)μέσω ευνοϊκότερης ρύθμισης του δανείου (ακόμη και αν το project IRR παραμείνει το ίδιο!). Αντίθετα με βάση το παραπάνω δομικό λάθος υπολογισμού της απόδοσης μιας επένδυσης ένας επενδυτής με 100% ΙΔΙΑ χρηματοδότηση αποκλείεται αυτόματα της δυνατότητας αύξησης του project IRR (=IRR ΙΔΙΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ) από πιθανή μείωση του επιτοκίου ή όποια μείωση του τοκοχρεωλυσίου. Σε κάθε περίπτωση η όποια πρόταση για αλλαγή της ταρίφας (αν και θα έπρεπε να κινείται στη βάση υπολογισμού του IRR ΙΔΙΩΝ κεφαλαίων για να είναι πιο δίκαιη) θα έπρεπε τουλάχιστον να παρέχει τη δυνατότητα στον κάθε παραγωγό (που θεωρεί ότι αδικείται) να αποστείλει και να παρουσιάσει (εντός ευλόγου χρονικού διαστήματος) ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ στοιχεία κόστους της εγκατάστασης όπου ειδική επιτροπή αξιολόγησης (εντός εύλογου χρονικού διαστήματος π.χ. 2 μήνες) θα εξετάζει το αίτημά του με βάση τo εύλογα τιθέμενο Project IRR και αν προκύπτει αδικία, να μεταπίπτει αναδρομικά σε άλλη κατηγορία ή να μεταβάλλεται ανάλογα η περικοπή της τιμής του πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας για να επιτευχθεί το συγκεκριμένο Project IRR. Κατά αυτόν τον τρόπο θα έχουν ληφθεί όλα τα πιθανά κόστη και θα εξαλειφθούν οι όποιες αφικίες. Άλλωστε το πνεύμα του νομοθέτη κάνει ανάλογη πρόβλεψη και για τον παραγωγό που έχει πάρει επιδότηση να δηλώσει με υπεύθυνη δήλωση το ύψος της επιδότησης που έχει μέχρι τώρα εκταμιεύσει. Διαφορετικά αφαιρείται η έννοια της διαπραγμάτευσης και της διμερούς αλλαγής των όποιων όρων στις συμβάσεις και αποφεύγονται ενέργειες που κινούνται στα όρια της νομιμότητα και στη λογική των δύο μέτρων και δύο σταθμών. ΑΡΘΡΟ 2 Το προτεινόμενο Άρθρο θα πρέπει να αποσυρθεί. Η υπαγωγή ενός έργου στον αναπτυξιακό δεν πρέπει να τιμωρείται. Τέτοιες κινήσεις βλάπτουν την οποιαδήποτε αναπτυξιακή κίνηση για προσέλκυση επενδυτών στη χώρα. Η εφαρμογή της πρότασης του άρθρου αυτού οδηγεί σε έμμεση ανάκτηση κρατικών ενισχύσεων κάτι το οποίο είναι παράνομο, και επιπλέον δημιουργεί μια εικόνα ασυνέπειας του κράτους. ΑΡΘΡΟ 3 Να αποσυρθεί καθώς η παράγραφος 2 εισάγει μονομερείς εκβιαστικές παρεμβάσεις που δεν προβλέπονται συμβατικά και επιπλέον πραβιάζει συνταγματικούς όρους σχετικά με την ελευθερία διαπραγμάτευσης σύναψης συμβάσεων. Επιπροσθέτως η παρ.1 εισάγει έμεσα αναδρομικές φορολογικές παρεμβάσεις σε ήδη φορολογηθέντα έσοδα και μάλιστα εις τριπλούν (φόρος εισοδήματος συν 30% συν 35%) ΑΡΘΡΟ 4 Να αποσυρθεί καθώς η παρ. 2 εισάγει μονομερείς εκβιαστικές παρεμβάσεις που δεν προβλέπονται συμβατικά και επιπλέον πραβιάζει συνταγματικούς όρους σχετικά με την ελευθερία διαπραγμάτευσης σύναψης συμβάσεων. Η παράταση των 5 ετών που εισάγει η παράγραφος 1 στο συγκεκριμένο άρθρο δεν συνιστά λύση δεδομένου ότι έτσι και αλλιώς μετά τη λύση της 20-ετούς σύμβασης με το δημόσιο ο κάθε παραγωγός θα έχει τη δυνατότητα να βγει στην ενεργειακή αγορά και να αναζητήσει ανταγωνιστικότερες τιμές από την προτεινόμενη η οποία είναι εξαιρετικά χαμηλή (η ΟΤΣ τότε θα είναι μεγαλύτερη) και έμεσα αποτελεί εκ νέου μείωση πάνω στη προτεινόμενη μείωση. ΑΡΘΡΟ 10 Στο άρθρο αυτό καταργείται η τιμαριθμική αναπροσαρμογή των ταριφών στα ΦΒ με βάση τον αρχικό τύπο του ν.3468/2010, τόσο για τα επαγγελματικά όσο και για τις στέγες. Η κατάργηση της τιμαριθμικής αναπροσαρμογής αυξάνει το επενδυτικό ρίσκο περαιτέρω καθώς δεν λαβαίνει υπόψη την αναμενόμενη άνοδο (ή μείωση) του πληθωρισμού κάτι που μπορεί να επιφέρει καταστροφικά αποτελέσματα σε αυτές τις επενδύσεις στο μέλλον, λόγω και του μεγάλου χρονικού διαστήματος των συμβάσεων. Στο ίδιο άρθρο προτείνεται η είσοδος νέων ΦΒ στο σύστημα με τις υπάρχουσες σήμερα ταρίφες. Δεν είναι δυνατόν με το επιχείρημα ότι έχουμε υπερκαλύψει τους εθνικούς στόχους λόγω κακού χειρισμού των αδειοδοτήσεων, σήμερα να προτείνεται μείωση των ταριφών και στο ίδιο νομοσχέδιο να προτείνεται η είσοδος νέων ΦΒ. Προτείνουμε η παράγραφος αυτή να καταργηθεί. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ: Κατά συνέπεια προτείνονται οι ακόλουθες ενέργειες κατά σειρά προτεραιότητας: 1. Άρση των στρεβλώσεων της ενεργειακής αγοράς, όπως αυτές έχουν αναπτυχθεί στις μελέτες και ιδιαίτερα: 1.1 Αντικατάσταση της ΟΤΣ από το ΜΜΚΘΣΜ συν κόστος ΜΔΝ και ΑΔΙ 1.2 Απένταξη από το λογαριασμό ΑΠΕ των μονάδων ΣΗΘΥΑ από Φυσικό Αέριο που και Κατάργηση της Παραγράφου 2 του Άρθρου 197 του Νόμου 4001/2011 που εντάσσει παράνομα το φυσικό αέριο στις ΑΠΕ) ώστε να μην ξαναδημιουργηθεί ποτέ έλλειμμα και ανάγκη εκ νέου αναδρομικών μέτρων, 2. Σε περίπτωση που υπάρχει εκ νέου έλλειμα, να υπάρξει δανεισμός του ΛΑΓΗΕ για το υπολειπόμενο ποσό του ελλείματος, όπως έχει αναπτυχθεί από άλλους συλλόγους. Για τη ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΚΟΥΜΑΣ & ΣΙΑ Ε.Ε. Α. Γκούμας