• 1. Όσον αφορά στις προτεινόμενες τιμές αποζημίωσης ενέργειας από σταθμούς ΣΗΘΥΑ, η νέα δομή της διόρθωσης του ΣΡ, σύμφωνα με την οποία ο συντελεστής ΣΡ είναι ένας προσθετέος της βασικής τιμής αποζημίωσης, σε αντιπαράθεση με τον νόμο 3851/2010 όπου το ΣΡ πολλαπλασιαζόταν με την τιμή αυτή, έχει σαν αποτέλεσμα να αλλάζει σημαντικά η κλίση της καμπύλης της τιμής αποζημίωσης ενέργειας σε συνάρτηση με την τιμή του φυσικού αερίου, και το IRR της επένδυσης να χειροτερεύει σημαντικά όσο αυξάνει η τιμή του φυσικού αερίου. Εξάλλου η μείωση της βασικής τιμής αποζημίωσης σε σχέση με τα 87.85 €/MWh σύμφωνα με το νόμο 3851/2010 έχει σαν αποτέλεσμα το IRR να μειώνεται σε σχέση με τις παλιές τιμές αποζημίωσης κατά περίπου 7 ποσοστιαίες μονάδες. Ως εκ τούτου, αφενός η μείωσης της βασικής τιμής αποζημίωσης οδηγεί σε χαμηλά IRR για τιμή φυσικού αερίου 26 €/MWh ΑΘΙ, αφετέρου το ΣΡ θα πρέπει να είναι τέτοιας μορφής ώστε να εξασφαλίζεται ότι η απόδοση της επένδυσης για υψηλές τιμές φυσικού αερίου δεν χειροτερεύει, καθιστώντας τις επενδύσεις σε τεχνολογίες ΣΗΘΥΑ μη ελκυστικές. 2. Σύμφωνα με τον προτεινόμενο σχέδιο νόμου, σε περίπτωση που μονάδα ΣΗΘΥΑ αξιοποιεί τα καυσαέρια για γεωργικούς σκοπούς, το σταθερό τμήμα τιμολόγησης της ηλεκτρικής ενέργειας προσαυξάνεται κατά 10%. Αυτό βρίσκεται σε αντίθεση με το άρθρο 5 του νόμου 3851/2010, σύμφωνα με το οποίο ο συντελεστής ΣΡ μπορεί να προσαυξάνεται με απόφαση της Ρ.Α.Ε. μέχρι 20%. Εξάλλου, σύμφωνα με μελέτη του ΕΜΠ με τίτλο «Εκπόνηση οικονομοτεχνικής ανάλυσης και κατάρτιση μεθοδολογίας για την τροποποίηση του νόμου 3851/2010 σχετικά με τις εφαρμογές ΣΗΘ για γεωργικούς σκοπούς» (Μάρτιος 2011), υπολογίσθηκε σαν απαιτούμενη προσαύξηση του σταθερού μέρους το 1.21-1.24, ενώ κατά τις διευκρινιστικές συζητήσεις με την ολομέλεια της ΡΑΕ στις 11/3/2011, ορίσθηκε σαν τιμή προσαύξησης του σταθερού μέρους το 1.18. Η τιμή αυτή οδηγεί σε οριακή θετική απόδοση της επιπλέον επένδυσης που πρέπει να πραγματοποιηθεί σε μια παρόμοια εγκατάσταση ΣΗΘΥΑ, λόγω του επιπλέον κόστους καθαρισμού του αερίου από τα νιτρικά οξέα όσο και της αύξησης του λειτουργικού κόστους λόγω της χρήσης των απαραίτητων χημικών. Η προτεινόμενη περικοπή του σταθερού τιμήματος της τιμολόγησης στο 10% θα οδηγήσει τις υφιστάμενες επενδύσεις σε τεχνολογίες ΣΗΘΥΑ με χρήση των καυσαερίων για γεωργικούς σκοπούς σε αρνητική οικονομική απόδοση, ενώ θα λειτουργήσει αρνητικά για νέες επενδύσεις, σε ένα σημαντικό πρωτογενή τομέα της οικονομίας όπως είναι η γεωργική παραγωγή και ως εκ τούτου πρέπει να επανεξεταστεί. 3. Η χρήση καυσαερίων για γεωργικούς σκοπούς αποτελεί μια δοκιμασμένη και περιβαλλοντικά αποδεκτή μέθοδο για επαναχρησιμοποίηση του CO2 (Carbon capture and reuse), που οδηγεί σε σημαντική μείωση των εκπομπών CO2 από ορυκτά καύσιμα. Ο συνδυασμός της κατάρρευσης των τιμών του CO2 και της χαμηλής τιμής πώλησης της ηλεκτρικής ενέργειας από τέτοιες εγκαταστάσεις σύμφωνα με τις προτεινόμενες τιμές στο νέο νόμο θα οδηγήσει στην αποτροπή νέων επενδύσεων στις εν λόγω τεχνολογίες. 4. Στον Πίνακα Δ του προτεινόμενου σχεδίου νόμου, πρέπει να έχει γίνει αναγραμματισμός των ΧΕ και ΜΕ. Το ορθό είναι να δίδεται μεγαλύτερη τιμή χωρίς επιδότηση, όπως συμβαίνει στους υπόλοιπους πίνακες. Eμμανουήλ Κακαράς, καθηγητής ΕΜΠ Σωτήριος Καρέλλας, Επίκουρος καθηγητής ΕΜΠ Δρ. Άγγελος Δουκέλης Εργαστήριο Ατμοκινητήρων και Λεβήτων, Τομέας Θερμότητας, Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ Εγγεγραμμένος Φορέας του Μητρώου Φορέων Πιστοποίησης, Επαλήθευσης και Επιθεώρησης της ΛΑΓΗΕ Α.Ε.