• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΚΜ ΤΜΗΜΑ ΥΔΡΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ' | 21 Μαρτίου 2014, 08:11

    Στα πλαίσια του σχεδίου ΚΥΑ « Κατηγορίες αδειών χρήσης και εκτέλεσης έργων αξιοποίησης των υδάτων, Διαδικασία και όροι έκδοσης ή τροποποίησης των α-δειών, περιεχόμενο και διάρκεια ισχύος τους» σας επισημαίνουμε τα εξής: -. Θα δημιουργηθεί ένας ολόκληρος πρωτογενής μηχανισμός συλλογής και ελέγ-χου των στοιχείων-δικαιολογητικών του άρθρου 5 με την πιθανότητα ότι η αιτού-μενη άδεια εκτέλεσης έργου ή χρήσης νερού να έχει αρνητική γνωμοδότηση από τις Δ/νσεις Υδάτων λόγω μη συμβατότητας με το εγκεκριμένο Σχέδιο Διαχείρισης. Στα εγκεκριμένα Σχέδια Διαχείρισης έχουν προταθεί κάποια «συγκεκριμένα μέ-τρα» όπως: α) περιοχές προστασίας έργων υδροληψίας β) κάποια επιφανειακά και υπόγεια υδατικά συστήματα σε κακή ποσοτική κατά-σταση γ) υπόγεια υδατικά συστήματα τα οποία κινδυνεύουν να μην επιτύχουν καλή κα-τάσταση το 2015 μετά την εφαρμογή του προγράμματος βασικών μέτρων (στο ΥΔ10 είναι 19 επί συνόλου 26) δ) έχουν κωδικοποιηθεί τα επιφανειακά και υπόγεια υδατικά συστήματα και έχουν οριοθετηθεί (αλήθεια γιατί στις αιτήσεις αναφέρεται μόνο ο κωδικός της Λεκάνης και όχι και ο κωδικός π.χ του υπόγειου υδατικού συστήματος!). Προτείνεται δηλαδή οι πολίτες, και οι υπηρεσίες υποδοχής να καταθέτουν και να ελέγχουν δικαιολογητικά και αιτήσεις αντίστοιχα χωρίς να γνωρίζουν ότι πχ. στο ΥΥΣ GR 1000030 Κοκκώδες Αξιού με κακή ποιοτική και ποσοτική κατάσταση δεν θα μπορεί να εκδοθεί άδεια εκτέλεσης έργου ή άδεια χρήσης νερού ή ότι η υδρο-ληψία τους θα πρέπει να απενεργοποιηθεί γιατί εμπίπτει στα όρια περιοχών προ-στασίας υδροληψιών για ανθρώπινη κατανάλωση κλπ. Το προτεινόμενο σχέδιο ΚΥΑ θα πρέπει να συνδεθεί άμεσα με τα όποια Διαχειρι-στικά Σχέδια και θα πρέπει να δοθεί ένας «μπούσουλας» για τους πολίτες και τις υπηρεσίες υποδοχής Σε αντίθετη περίπτωση θα πρέπει οι αρμόδιες Δ/νσεις Υδάτων να είναι οι υποδο-χείς και διεκπεραιωτές όλης της διαδικασίας, από την κατάθεση όλων των στοι-χείων και δικαιολογητικών μέχρι την έκδοση των σχετικών αποφάσεων αδειών χρήσης και εκτέλεσης έργων. Βάσει των ήδη εγκριθέντων Σχεδίων Διαχείρισης δεν θα έπρεπε να προταθούν νέ-ες Κανονιστικές Αποφάσεις-Περιοριστικά-Απαγορευτικά μέτρα σχετικά με την χρήση των υδάτων και την εκτέλεση έργων αξιοποίησης υδατικών πόρων αφού όλες οι «οι πρότερες αποφάσεις περιοριστικών και άλλων μέτρων δεν έχουν λόγω ισχύος».(ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ της Ειδικής Γραμματείας Υδάτων με ΑΔΑ:ΒΛ450-ΘΕΓ). Πρέπει βέβαια να αποσαφηνισθεί ποιος προτείνει τα μέτρα αυτά σύμφωνα με τον Ν.3199/2003 και τον Ν.3852/2010 σε επίπεδο Υδατικού Διαμερίσματος και αν εί-ναι δυνατή η σύνταξη τέτοιων κανονιστικών αποφάσεων από τα παρατιθέμενα στοιχεία, ποιοτικά και ποσοτικά των επιφανειακών και υπόγειων υδατικών συστη-μάτων, με τον μεγάλο βαθμό αβεβαιότητας που υπάρχει και ομολογείται στα Σχέ-δια Διαχείρισης. Έχει αποδειχθεί κατά την διαδικασία εφαρμογής της ΚΥΑ 150559/2011 (ΦΕΚ144Β/2011) με τις τροποιητικές ΚΥΑ και Εγκυκλίους ότι προέκυψαν άπειρα προβλήματα στη συλλογή των στοιχείων ιδιαίτερα από τους ΟΤΑ Α΄βαθμού, με κατάληξη στην απλή Αίτηση-Δήλωση Εγγραφής Σημείου Υδροληψίας του Παραρ-τήματος Ι της ΚΥΑ 145026/2014 (ΦΕΚ31Β/14-01-2014) «Σύσταση, διαχείριση και λειτουργία Εθνικού Μητρώου Σημείων Υδροληψίας (Ε.Μ.Σ.Υ) από Επιφανειακά και Υπόγεια Υδατικά Συστήματα. Βάσει των κατατιθεμένων και ελεγχέντων στοιχείων από του παραπάνω ΟΤΑ έ-χουν εκδοθεί Αποφάσεις Αδειών Χρήσης Νερού οι οποίες στερούνται κάθε επι-στημονικής τεκμηρίωσης και ανάλυσης. Ακόμη στις εκδοθείσες Αποφάσεις δεν γί-νεται –τουλάχιστον στοΥΔ10-καμία αναφορά στις ΚΥΑ για την νιτρορύπανση που απειλεί την μισή Ελλάδα και που ήδη από μόνες τους προτείνουν και θέτουν περι-ορισμούς στην διαχείριση υδατικών πόρων και όχι μόνο., Θα πρέπει επιτέλους να αποσαφηνισθεί ότι η διαχείριση των υδατικών πόρων και τα προτεινόμενα έργα προς αδειοδότηση αποτελούν πεδίο εφαρμογής και αξιολό-γησης από συγκεκριμένους γεωεπιστήμονες και υδραυλικούς μηχανικούς. Αυτοί θα πρέπει να είναι υπόλογοι των μελετών-στοιχείων που προσκομίζονται και όχι οι πολίτες και να αποτελούν φορείς πληροφόρησης- συνεργασίας των υ-πηρεσιών ελέγχου και διαχείρισης. Νομίζω ότι θα πρέπει οι υπηρεσίες υποδοχής να έχουν το απαραίτητο επιστημο-νικό υπόβαθρο, ιδιαίτερα στον τομέα της άρδευσης γι αυτό προτείνουμε τις περι-φερειακές υπηρεσίες αγροτικής ανάπτυξης. Σχετικά με το προτεινόμενο Σχέδιο ΚΥΑ: ΆΡΘΡΟ1 2 α) τα ανενεργά σημεία υδροληψίας (υδρογεωτρήσεις) θα πρέπει να εξετάζονται σαν πιθανοί φορείς διάδοσης ρύπων και θα πρέπει να εξετάζεται το ενδεχόμενο καταστροφή τους αν έχουν ανορυχθεί σε περιοχές ευπρόσβλητες σε υφαλμύρινση διότι αν και ανενεργές συντηρούν το φαινόμενο. 2ιβ) Για τι παροχή μιλάμε! ΑΡΘΡΟ 3 Παρ.3.2 Δηλαδή τα ιδιωτικά υδρευτικά δίκτυα που έχουν κατασκευασθεί (κακώς κατά την άποψη μας) θα αποδοθούν στους οικείους Δήμους που θα αναλάβουν την διαχείριση τους. Ο ιδιώτης που έχει επωμισθεί το κόστος κατασκευής υδρο-ληψιών, δικτύων διανομής θα αποζημιωθεί; ΑΡΘΡΟ 7 Δεν νομίζω ότι από τα Σχέδια Διαχείρισης επιτρέπουν τον καθορισμό της χρησι-μοποιούμενης ποσότητος ύδατος που θα καθορίζεται στην άδεια χρήσης. Θα πρέπει να είναι γνωστά και τεκμηριωμένα επιστημονικά όλα τα υδραυλικά στοιχεία της γεώτρησης που θα προκύψουν από τις αντλητικές διαδικασίες ώστε να είναι γνωστή η μέγιστη εκμεταλλεύσιμη παροχή και να διαχειρισθεί αναλόγως. Δεν θα πρέπει να τροποποιηθεί η υπ΄αριθμ. Φ.16/6631(ΦΕΚ428Β/2-6-1989) ΚΥΑ «Προσδιορισμός κατώτατων και ανώτατων ορίων των αναγκαίων ποσοτήτων για την ορθολογική χρήση νερού στην άρδευση» όπως προτείνεται στα Σχέδια Διαχεί-ρισης. 1,1 Πώς και πότε θα γίνεται η ενημέρωση πχ ενός αγρότη ο οποίος θεωρητικά θα πρέπει να προγραμματίσει την αρδευόμενη έκταση σε σχέση με την τροποποίηση της ποσότητας νερού που θα του χορηγηθεί η και να μην σπείρει αρδευτικές καλ-λιέργειες σε περίπτωση ανάκλησης της άδειας χρήσης νερού!. Ακόμη σε κάθε μείωση της ποσότητας νερού θα χρειάζεται και αλλαγή αντλητικού συγκροτήματος! ΑΡΘΡΟ 8 Παρ.2 Σε αστική περιοχή η άρδευση πρασίνου γίνεται από τα δίκτυα ύδρευσης Αυτό αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα και σωστά λόγω του κόστους νερού για περιορισμένη χρήση πρασίνου. Δηλαδή αν ο φορέας διαχείρισης (ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΔΕΥΑ κλπ) βεβαιώσει ότι εξοι-κονομείται νερό ύδρευσης θα μπορεί να εκδοθεί νέα άδεια για υδρογεώτρηση πρασίνου! ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι (ΒΑΣΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΝΕΡΟΥ) 1.2 Θα υπόκειται στην υπ΄αρ.Υ2/2600/2001 (ΦΕΚ Β΄892/11.07.2001) Απόφαση σχετικά « με την ποιότητα νερού ανθρώπινης κατανάλωσης….) 2.5 Η έκπλυση εδαφών (προφανώς εννοείται επέμβαση σε παθογενή εδάφη, ιδιαί-τερα λόγω συγκέντρωσης αλάτων) που απαιτεί τεράστιες ποσότητες καλής ποιό-τητας νερού μπορεί να ¨εμπλακεί¨με την διαδικασία τεχνητού εμπλουτισμού ιδιαί-τερα στις περιπτώσεις υψηλής στάθμης του φρεάτιου υδροφορέα. 3.5 Λατομική/ μεταλλευτική χρήση (υποβιβασμός στάθμης) 4.4 Εξόρυξη ενεργειακών ορυκτών (υποβιβασμός στάθμης) Για τις τεράστιες πολλές φορές ποσότητες νερού θα πρέπει στη φάση αδειοδότη-σης τους να προβλέπεται η επαναχρησιμοποίηση τους (πχ άρδευση, εμπλουτι-σμός κλπ). ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ VI (ΟΡΟΙ ΑΔΕΙΩΝ ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ ΕΡΓΟΥ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΥΔΑΤΙ-ΚΩΝ ΠΟΡΩΝ ΚΑΙ ΧΡΗΣΗΣ ΝΕΡΟΥ) Α. Αποσαφήνιση σε σχέση με την ΚΥΑ 171923 (ΦΕΚ 3071Β/3-12-2013)«Π.Π.Δ για έργα και δραστηριότητες της κατηγορίας Β της 2ης Ομάδας «Υδραυλικά έργα» του παραρτήματος ΙΙ της υπ΄αριμ. 1958/2012 υπουργικής απόφασης (ΦΕΚΒ΄21) όπως εκάστοτε ισχύει» και τον Ν. 4014/2011. Β. ΓΙΑ ΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΥΔΑΤΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΧΡΗΣΗ • Για λόγους εξοικονόμησης νερού να αποφεύγεται η άρδευση με συστήματα καταιονισμού (μικροεκτοξευτήρες, τεχνητή βροχή) κατά τις θερμές ώρες της ημέρας. Ο όρος αυτός είναι διαχειριστικά και περιβαλλοντικά αποδεκτός αλλά προϋποθέτει την άρδευση συγκεκριμένων εκτάσεων οι ο οποίες και πρέπει να λαμβάνονται υπ΄ όψιν κατά την διαδικασία αδειοδότησης. Η αλληλουχία των αρδευομένων εκτάσε-ων λόγω επανάληψης των αρδευτικών κύκλων απαιτεί μικρότερες εκτάσεις λόγω μείωσης του χρόνου άρδευσης (θερμές ώρες).