• Σχόλιο του χρήστη 'Ε. Ηλιοπούλου, Μ. Μαντουβάλου, Λ.Πάλλα, Γ. Πολύζος' | 2 Απριλίου 2014, 13:06

    Σε συνέχεια των παρατηρήσεων που υποβλήθηκαν στη διαβούλευση του Σχ. Νόμου με προηγούμενο κείμενο, αναφέρομε τα πιό κάτω , που αφορούν στην υποστήριξη των στόχων του Αρθρου 3, με μία πιό συνολική άποψη, που δεν μπορεί να κατατμηθεί στα επι μέρους άρθρα του Σχ. Νόμου. 2. Οργάνωση παραγωγικών δραστηριοτήτων Οι προτάσεις για την οργάνωση των παραγωγικών δρατηριοτήτων στο Ρ.Σ.Α. 2011 είχαν τύχει αναλυτικής επεξεργασίας και αλληλοσυσχετίσεων , με χωρική στρατηγική. Στο Ρ.Σ.Α. 2013 οι ρυθμίσεις και κατευθύνσεις για τους τομείς παραγωγής (πρωτογενής, δευτερογενής, τριτογενής) πλην τουρισμού και υγείας, έχουν δραματικά συρρικνωθεί, δεν εξειδικεύονται και έχουν απαληφθεί μέτρα ελέγχου και άμεσης εφαρμογής. Αναλυτικότερα: 2.1 Πρωτογενής τομέας Στο Ρ.Σ.Α. 13 η προστασία της γεωργικής γης αποτελεί μεν κατεύθυνση αλλά δεν συνδέεται με πολιτικές που να ευνοούν την άμεση εφαρμογή. Και τούτο διότι: - Απαλήφθηκε από το υπόβαθρο των χαρτών η ένδειξη – σήμανση της γεωργικής γης, και από το κείμενο τα μέτρα προστασίας και κίνητρα που είχαν προταθεί και είχαν άμεση εφαρμογή. Απαλήφθηκε επίσης η απαγόρευση εγκατάστασης φωτοβολταϊκών συστημάτων στην γεωργική γη Πρώτης Προτεραιότητας - Απαλήφθηκαν τα Πάρκα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης, που αποτελούν περιαστικές γεωργικές ενιαίες εκτάσεις και χαρακτηρίζονταν στο Ρ.Σ.Α. 2011 ειδικές ζώνες αυξημένης προστασίας, οι οποίες χρήζουν άμεσης προστασίας. Απαλήφθηκε η σήμανση τους στα υπόβαθρα και από το κείμενο τα μέτρα που είχαν προταθεί για άμεση εφαρμογή. - Απαλήφθηκε η διατήρηση και ενίσχυση της περιαστικής γεωργικής δραστηριότητας για περιβαλλοντικούς λόγους, καθώς και και η ενίσχυση δραστηριοτήτων αγροτουρισμού, αγροβιοτεχνίας και οικοτουρισμού. 2.2 Δευτερογενής Τομέας Αντίστοιχα ισχύουν και τον δευτερογενή τομέα , όπου αν και στόχος είναι η διατήρηση και ενίσχυση του βιομηχανικού χαρακτήρα της Αττικής, όχι μόνο δεν εκφράζεται σαφής πολιτική για τους υποδοχείς επιχειρηματικών/ μεταποιητικών δραστηριοτήτων, αλλά και απαλείφονται θετικές ρυθμίσεις του Ρ.Σ.Α. 2011. Πιό συγκεκριμένα: - Έχει αφαιρεθεί η ιεράρχηση των επιχειρηματικών/ μεταποιητικών υποδοχέων με βάση το ρόλο τους στο παραγωγικό σύστημα, καθώς και η διάκρισή τους με βάση τη κλαδική τους σύνθεση , και οι αντίστοιχες χωρικές και αναπτυξιακές πολιτικές. - Εχει αφαιρεθεί η πρόταση θεσμοθέτησης νέων υποδοχέων δευτερογενών και τριτογενών δραστηριοτήτων έκτασης 20.000στρ., που είχαν χωροθετηθεί σύμφωνα με τη στρατηγική των Πόλων Ανάπτυξης, ενώ στο υπόβαθρο των χαρτών διατηρείται η πλειοψηφία αυτών των ζωνών ως επεκτάσεις οικιστικών υποδοχέων, δηλ. για όλες τις χρήσεις. Το γεγονός αυτό μειώνει τις δυνατότητες χωροθέτησης, σε συνδιασμό με τις τιμές γης και βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας της βιομηχανίας / βιοτεχνίας στην Αττική. - Έχει αφαιρεθεί η δυνατότητα, υπό όρους, επέκτασης των υφιστάμενων υποδοχέων του δευτερογενούς τομέα, καθώς και η ρύθμιση για μείωση του Σ.Δ. των βιομηχανικών ζωνών από 0.9 σε 0,3 μέχρι την πολεοδόμησή τους, ως κίνητρο για την οργάνωσή τους. Γνωρίζουμε δε, ότι ο παράγοντας αυτός δεν είναι κρίσιμος μόνο για τα θέματα περιβάλλοντος, αλλά επίσης και για τη βελτίωσητης ανταγωνιστικότητας της βιομηχανίας / βιοτεχνίας στην Αττική. - Έχει απαληφθεί η απαγόρευση μετατροπής των ΒΙΟΠΑ- ΒΙΠΑ σε «ΒΙΟΠΑ- ΒΙΠΑ προς εξυγείανση», που σημαίνει ότι ανοίγεται η δυνατότητα εγκατάστασης χρήσεων κυρίως του τριτογενούς τομέα ( γραφεία, εμπορικά καταστήματα κ.λ.π.) που είναι ανταγωνιστικές χρήσεις προς τον δευτερογενή τομέα, τον οποίο αποκλείουν. 2.3 Οργάνωση δραστηριοτήτων Λιανικού Εμπορίου - Εμπορικά Κέντρα Στο Ρ.Σ.Α 2011 διατυπωνόταν πολιτική και μέτρα για έλεγχο και περιορισμό των μεγάλων εμπορικών επιφανειών στις παρυφές ή εκτός της πόλης. Στο Ρ.Σ.Α 2013 έχει διευκολυνθεί η εγκατάστασή τους αφαιρώντας τα μέτρα περιορισμού και ελέγχου. Έτσι έχει απαληφθεί η, βάσει κριτηρίων, άδεια χωροθέτησης για εμπορικά κέντρα, υπεραγορές και πολυκαταστήματα άνω των 5.000 τ.μ. , η απαγόρευση χωροθέτησης επιφανειών λιανικού εμπορίου ή εμπορικών κέντρων άνω των 5.000 τμ στον εξωαστικό χώρο , η διατύπωση «αναδιάρθρωση των εμπορικών δραστηριοτήτων μέσα στην πόλη και όχι στις παρυφές ή έξω απο αυτήν». 2.4 Τουρισμός – Αναψυχή Στο Ρ.Σ.Α. 2013 απαλείφονται κατευθύνσεις για περιορισμό και έλεγχο της ανάπτυξης τουριστικών εγκαταστάσεων. Έτσι π.χ. έχει αφαιρεθεί η απαγόρευση εγκατάστασης σύνθετων και ολοκληρωμένων τουριστικών υποδομών μικτής χρήσης (σύνθετα τουριστικά καταλύματα και τουριστική κατοικία). Με τη ρύθμιση αυτή αντί για αναβάθμιση του υφιστάμενου απαξιωμένου κτιριακού αποθέματος καταναλώνεται επί πλέον πολύτιμη αδόμητη γη και αφήνει ευάλωτα ιδιαίτερα τα νησιά. Έχει επίσης απαληφθεί η απαγόρευση εγκατάστασης τουριστικών εγκαταστάσεων σε βραχονησίδες και ακατοίκητα νησιά καθώς και η δυνατότητα να καθοριστούν περιοχές υπερσυγκέντρωσης τουριστικής δραστηριότητας. 3. Πολεοδομική Οργάνωση και Αστική Ανασυγκρότηση 3.1 Στο Ρ.Σ.Α. 2011 η πολεοδομική ανασυγκρότηση και οι αναπλάσεις έχουν ιδιαίτερη έμφαση και διότι έχουν συσχετιστεί με κίνητρα για τη στροφή μέρους της κατασκευαστικής βιομηχανίας στη κατεύθυνση αυτή, που αντιστοιχεί στη δομή και την οργάνωσή της. Οι επιπτώσεις των πολιτικών του χρέους στο κλάδο της οικοδομής και την οικονομία γενικότερα, αναδεικνύουν τη σημασία αυτού του στόχου. Στο Ρ.Σ.Α 2013 οι όροι αυτοί έχουν αντικατασταθεί απο τον πολύ στενότερο «αστική αναζωογόνηση» και έχουν αφαιρεθεί τόσο βασικοί στόχοι (εξυπηρέτηση της συνεκτικής πόλης, μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος) όσο και πολύ επεξεργασμένες κατευθύνσεις γενικά (περιβαλλοντικού σχεδιασμού, ανασυγκρότησης της γειτονιάς , αναβάθμισης του αστικού τοπίου, αρχιτεκτονικής ποιότητας, ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής, πολιτικής στάθμευσης). Επίσης έχουν αφαιρεθεί κατευθύνσεις και εργαλεία ειδικά ανά τύπο – κατηγορία ανάπλασης , που ήταν πιό συγκεκριμένες και δεσμευτικές. Δεν αναφέρονται πουθενά περιοχές «υποβαθμισμένες» ή «περιοχές σε κρίση». 3.2 Στο Ρ.Σ.Α 2011 προβλεπόταν η Προώθηση εργαλείων πολιτικής γης για τη διάχυση στην τοπική κοινωνία και στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο των ωφελειών που προκύπτουν από την κατασκευή δημόσιων έργων υποδομής και από τη θεσμοθέτηση νέων ή αυξημένων δυνατοτήτων αξιοποίησης των εδαφικών πόρων. Στο Ρ.Σ.Α. 2013 απαλήφθηκε η πολιτική γης και η διαχείριση των ωφελειών από την αστική ανάπτυξη και ειδικότερα η επιβολή αντισταθμιστικών τελών. Επίσης Στο Ρ.Σ.Α 2013 • έχει αφαιρεθεί η βελτίωση της εσωτερικής συνοχής και αποτελεσματικότητας του συστήματος χωρικού σχεδιασμού, της διακυβέρνησης και της επιχειρησιακής διάστασης του σχεδιασμού, που προβλεπόταν στο Ρ.Σ. 2011. • έχουν αφαιρεθεί οι κατευθύνσεις για το σχεδιασμό και τη διαχείριση των δημόσιων ακινήτων και υποδομών υπερτοπικής εμβέλειας (συμπεριλαμβανομένων των στρατοπέδων), που προβλεπόταν στο Ρ.Σ.Α 2011. • έχει αφαιρεθεί το νέο πλαίσιο ρυθμίσεων και προγραμμάτων μητροπολιτικής εμβέλειας και πολυτομεακού χαρακτήρα στην κατεύθυνση προώθησης της σύζευξης προγραμματισμού και αστικού σχεδιασμού και στη βελτίωση των όρων συντονισμού φορέων και πολιτικών, που προβλεπόταν στο Ρ.Σ.Α. 2011 • έχουν αφαιρεθεί οι πολιτικές διαχείρισης της πυκνότητας , που είχαν διατυπωθεί ενιαία με την μελέτη των χρήσεων γης και συνδέονταν με τις κατευθύνσεις για τους Σ.Δ., και ειδικότερα τις ΕΖΥΣ για τη Μεταφορά Σ.Δ. Τέλος παρατηρούμε ότι η στρατηγική για το περιβάλλον του Ρ.Σ.Α. 2013 - πέραν απο την απάλειψη της έννοιας του οικολογικού αποτυπώματος, την έλλειψη προστασίας της γεωργικής γης και άλλες επι μέρους παραλείψεις στην αποκατάσταση των λατομείων και την δυνατότητα ανεξέλεγκτης εγκατάστασης φωτοβολταϊκών - διατηρεί απο το Ρ.Σ.Α.2011 την πολύ αξιόλογη προστασία σημαντικών βιοτόπων και υδάτινων οικοσυστημάτων.