• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΕΜΠΧΠΑ' | 21 Μαΐου 2014, 16:13

    Άρθρο 1- Ψηφιοποίηση και ηλεκτρονική καταγραφή των θεσμικών γραμμών, πληροφοριών, όρων και χρήσεων γης. - Πολύ θετική κρίνεται η πρόβλεψη για ψηφιοποίηση και καταγραφή όλων των θεσμικών γραμμών αρμοδιότητας των αρμόδιων Υπουργείων και τη συστηματοποίηση της γεωχωρικής πληροφορίας, με βάση την οδηγία Inspire. - Για την επίτευξη του στόχου απαιτείται η ταχύτατη έκδοση των σχετικών προδιαγραφών, διαδικασιών επίλυσης συγκρούσεων κλπ. που αναφέρονται στην παράγραφο 4, των προτύπων τευχών συστημάτων καταγραφής, του περιεχομένου τους κλπ. που αναφέρονται στην παράγραφο 10 και η τήρηση των προθεσμιών της παρ. 9. - Κρίνεται σκόπιμο να διευκρινιστεί περαιτέρω και με λεπτομέρεια ο όρος «θεσμικές γραμμές» και να αποσαφηνιστεί ο τρόπος διάθεσης των δεδομένων αυτών στο ευρύ κοινό. - Η παρ. 5 κάνει αναφορά στη διαδικασία επίλυσης συγκρούσεων και επικαλύψεων θεσμικών γραμμών. Ενδεχομένως θα έπρεπε να υπάρχει πρόβλεψη και για τη διαδικασία επίλυσης ζητημάτων που θέτουν οι πολίτες, ανάλογη με τις διαδικασίες του Εθνικού Κτηματολογίου, του Δασολογίου κλπ. - Είναι προφανές ότι για την ορθή καταγραφή των «θεσμικών γραμμών» και την αποφυγή δημιουργίας επικαλύψεων ή/και καταχώρησης αντικρουόμενων δεδομένων, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη δεδομένα που περιλαμβάνονται στο Εθνικό Κτηματολόγιο, στο Δασολόγιο, στους δασικούς χάρτες κλπ. και να ολοκληρωθούν οι αντίστοιχες δράσεις. - Με την παρ. 9β ορίζεται ότι οι δήμοι εγκαθιστούν «σύστημα καταγραφής των δημογραφικών, οικονομικών, αναπτυξιακών, κοινωνικών και άλλων δεδομένων που απαιτούνται για την ανάλυση της φυσιογνωμίας της περιοχής τους». Αφενός η πρόβλεψη αυτή αξιολογείται θετικά, καθώς θα μειώσει το κόστος καταγραφής και αποτύπωσης της υφιστάμενης κατάστασης, που σήμερα πραγματοποιείται διακριτά σε κάθε μελέτη επιβαρύνοντας τον προϋπολογισμό της (επιχειρησιακά σχέδια δήμων, χωρικά σχέδια, κ.α.). Ωστόσο θα πρέπει να αποσαφηνιστεί ότι ως «σύστημα καταγραφής» δεν νοείται η παραμετροποίηση και εγκατάσταση πληροφοριακού συστήματος (το οποίο μπορεί να είναι μια απλή βάση δεδομένων «GIS»), όσο ένας πραγματικός μηχανισμός της διοίκησης για τη συλλογή των δεδομένων που συλλέγονται ήδη σε διάφορα σημεία της διοίκησης (π.χ. ληξιαρχεία, ΕΛΣΤΑΤ με βάση τις υφιστάμενες υποχρεώσεις πληροφόρησης των επιχειρήσεων, ΓΕΜΗ, πολεοδομίες, κα) και διαρκή τήρηση και ενημέρωση μιας κεντρικής πλατφόρμας - βάσης δεδομένων σε επίπεδο Δήμου. Επιπλέον, για να υπάρχει δυνατότητα εξαγωγής συγκρίσιμων αποτελεσμάτων, τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε ανώτερα χωρικά επίπεδα (π.χ. σε επίπεδο περιφέρειας), θα πρέπει να καθοριστεί ένα ελάχιστο σύνολο στοιχείων που θα είναι κοινά για όλους καθώς και οι αποδεκτές πηγές άντλησής τους. Εκτιμάται επίσης ότι θα ήταν χρήσιμο να προσδιοριστεί εκ των προτέρων (π.χ. στις εφαρμοστικές διατάξεις) μια ενδεικτική «δεξαμενή» άντλησης των εν λόγω πληροφοριών, καθώς και το εάν υπάρχει πρόθεση να αξιοποιηθούν ψηφιακά δεδομένα από εγκεκριμένα ΓΠΣ-ΣΧΟΟΑΠ Δήμων ανά την Ελλάδα. - Στην ίδια λογική, μετά την ολοκλήρωση της διανυσματικής απεικόνισης των υφιστάμενων θεσμικών γραμμών, προτείνεται πρόβλεψη διαδικασίας συνεχούς συμπλήρωσης των θεσμικών γραμμών όποτε αυτές προκύπτουν (ενημέρωση του as is κάθε φορά). - Τέλος, δεν είναι σαφής η θεσμική ισχύς των νέων ψηφιακών δεδομένων, ακόμα και μετά την επίλυση των συγκρούσεων ως προς τις θεσμικές γραμμές, έναντι των ισχυόντων θεσμοθετημένων χωρικών σχεδίων που τα ορίζουν. Εκτιμάται επίσης ότι θα πρέπει να προβλεφθεί μια διαδικασία ανατροφοδότησης.