• Σχόλιο του χρήστη 'Στέφανος Κουνιάδος, Νομικός' | 10 Ιουνίου 2014, 10:11

    Το παρόν Σχέδιο Νόμου βασίζεται στο Νόμο 1337/1983– Νόμος Τρίτση για την τακτοποίηση των ΠΑΡΑΝΟΜΩΝ ΟΙΚΟΔΟΜΩΝ (ΑΥΘΑΙΡΕΤΩΝ). Αυτός ήταν ένας ειδικός Νόμος για την τακτοποίηση των ΑΥΘΑΙΡΕΤΩΝ σε ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ με περιορισμένο χρονικό ορίζοντα. Αυτόν τον Νόμο εξακολουθεί να αποδέχεται και αυτή η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ μετά από 31 χρόνια με αποτέλεσμα την ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΔΗΜΕΥΣΗ των ιδιοκτησιών των ιδιοκτητών με την παράνομη και πέρα κάθε λογικής εισφορών (ΧΑΡΑΤΣΙΑ) σε ΓΗ και ΧΡΗΜΑ, με ταυτόχρονη υποβάθμιση του περιβάλλοντος με τη μετατροπή της περιαστικής αγροτικής γης σε οικόπεδα και «οικοπεδάκια». Σας παραθέτουμε τα δεδομένα του Σχεδίου Νόμου: ΕΙΣΦΟΡΑ ΣΕ ΓΗ Αρθρο 1. Με την παρ. 4. Προβλέπεται ότι η εισφορά σε γη υπολογίζεται κατά τον ακόλουθο τρόπο: α) Για τμήμα ιδιοκτησίας μέχρι 500 τ.μ. ποσοστό 15%. β) Για τμήμα ιδιοκτησίας πάνω από 500 τ.μ. μέχρι 1.000 τ.μ. ποσοστό 20%. γ) Για τμήμα ιδιοκτησίας πάνω από 1.000 τ.μ. μέχρι 2.000 τ.μ. ποσοστό 30%. δ). Για τμήμα ιδιοκτησίας πάνω από 2.000 τ.μ. μέχρι 10.000 τ.μ. ποσοστό 40%. ε) Για τμήμα ιδιοκτησίας πάνω από 10.000 τ.μ ποσοστό 50% στ) Σε περίπτωση που κατά την εκπόνηση της μελέτης οι υπολογιζόμενες εισφορές σε γη κατά τα ανωτέρω εντός της πολεοδομικής ενότητας, συμπεριλαμβανομένων και των υφιστάμενων κοινόχρηστων χώρων, δεν καλύπτουν την ελάχιστη έκταση κοινοχρήστων και κοινωφελών χώρων κατά τα πολεοδομικά σταθερότυπα ή τις προβλέψεις των ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ ή ΤΧΣ, τα ποσοστά των περιπτώσεων α, β, γ και δ υποχρεωτικά αυξάνονται αναλογικά και κατά ίσο αριθμό ποσοστιαίων μονάδων με σκοπό να συμπληρωθεί η απαιτούμενη εισφορά σε γη και χωρίς να απαιτείται επιπρόσθετη απόφαση έγκρισης της προσαύξησης αυτής. Σε κάθε περίπτωση τα ποσοστά των περιπτώσεων (α), (β) και (γ) δεν υπερβαίνουν το 40% και το ποσοστό της περίπτωσης (δ) δεν υπερβαίνει το 50%. Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται μετά από πρόταση του αρμόδιου Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής δύναται να τροποποιείται ο καταμερισμός των ποσοστών εισφοράς σε γη των περιπτώσεων (α) έως (ε). ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΕΙΣΦΟΡΑΣ ΣΕ ΓΗ Α ΄. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Αν κάποιος ιδιοκτήτης έχει, από οποιαδήποτε αιτία, ένα ακίνητο 4.000 μ2 αυτός θα πρέπει να δώσει εισφορά σε ΓΗ 1.300 περίπου μ2 και εισφορά σε χρήμα αγνώστου ποσού διότι το ακίνητό του θα καταβάλει χρηματική εισφορά όχι με την αρχική φύση του ακινήτου του (αγροτεμάχιο) αλλά με τη νέα του φύση (αστικό). Τα πρώτα μέχρι 500 μ2 θα εισφέρουν το 15% ήτοι 75 μ2, τα επόμενα, από 501 μέχρι 1000 μ2 το 20% ήτοι για τα επόμενα 500 μ2 σύνολο 100 μ2, από 1000-2000 μ2 το 30% ήτοι για τα επόμενα 1000 μ2 ήτοι 300 μ2, και τέλος για τα τμήμα των 2000 μ2 40% ήτοι 800 μ2 ήτοι σύνολο 1.275 μ2. Τελικά απομένει υπόλοιπη ιδιοκτησία μ2 2725 μ2. + εισφορά σε χρήμα (άγνωστον πόση θα είναι). Ενώ αν η εισφορά ήταν 15% σε ολόκληρη την έκταση τότε η εισφερόμενη έκταση θα ήταν 600 μ2, δηλ. τα μισά. Β΄. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Αν εφαρμόσουμε τους υπολογισμούς για έκταση 10 στρεμμάτων τότε η συνολική συνεισφορά θα είναι για τα πρώτα 2 στρέμματα 475 μ2 και 3200 μ2 για τα 8 στρέμματα πέραν των 2 δηλ. συνολικά η εισφορά σε γη θα είναι 3675 μ2 και υπόλοιπα 6325 μ2 θα παραμείνουν στον ιδιοκτήτη. Δηλ. αρκετά λιγότερο από 2/3 στον ιδιοκτήτη από την αρχική ιδιοκτησία. Γ ΄. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Για ιδιοκτησία 20 στρεμμάτων η συνολική εισφορά θα είναι για τα πρώτα 10.000 μ2 3675 μ2 και για τα υπόλοιπα 10.000 μ2 5.000 μ2 ήτοι σύνολο 8.675 μ2. Στον ιδιοκτήτη απομένουν 11.325 μ2. Δηλ. περίπου απαλλοτριώνεται η μισή έκταση του αρχικού ακινήτου. Η εισφορά σε χρήμα άγνωστη. Δ΄. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ χαρακτηριστικό της ανισότητας Για ιδιοκτησία 500 μ2 που εντάσσεται στην πολεοδόμηση (ιδιοκτησία που αποκτήθηκε έκτος ΓΠΣ με παράνομη κατάτμηση !!) η εισφορά σε Γή είναι ΜΟΛΙΣ 15% ήτοι εισφέρονται ΜΟΝΟ 75 μ2 και απομένει έκταση 425 μ2 με ελάχιστη εισφορά σε χρήμα και αυτό θεωρείται άρτιο κατά παρέκκλιση. Ενώ στα πιο πάνω παραδείγματα ακινήτων οι εισφορές είναι τεράστιου μεγέθους. ΥΠΟΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Αν μια ιδιοκτησία που πρωτοεντάσσεται είναι 350 μ2 με εισφορά σε γη είναι 15% και ανέρχεται 52,5 μ2 και απομένει στον ιδιοκτήτη έκταση 292,50 μ2 και θεωρείται ΑΡΤΙΟ κατά παρέκκλιση. Δεν γνωρίζουμε τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ελλάδα, αλλά στο ισχύον ΓΠΣ του Δημοτικού Διαμερίσματος Καλαμάτας υπάρχουν παρανόμως κατατμηθέντα ακίνητα τα οποία έχουν ενταχθεί με το Ν 1337/1983 στο πρώτο μετά το 1992 ΓΠΣ της Καλαμάτας με έκταση ακόμη λιγότερη των 100μ2 και με πρόσωπο 5μ στα οποία υπάρχει δυνατότητα να ανεγερθεί μέχρι και τριώροφη οικοδομή !! Τί αποδεικνύουν αυτά τα παραδείγματα; Ο καθένας και ιδίως η Πολιτεία να βγάλουν τα συμπεράσματά τους. ΕΙΣΦΟΡΑ ΣΕ ΧΡΗΜΑ Με την παρ. 2 αντικαθίσταται η παρ. 3 του άρθρου 9 του ν. 1337/1983 Ειδικότερα προβλέπεται ότι η εισφορά σε χρήμα υπολογίζεται με βάση το εμβαδόν της ιδιοκτησίας, όπως αυτή διαμορφώνεται με την πράξη εφαρμογής και την τιμή ζώνης του οικοπέδου κατά το χρόνο κύρωσης της πράξης εφαρμογής. Ως τιμή ζώνης του οικοπέδου για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου νοείται: α) Στις περιοχές όπου ισχύει το αντικειμενικό σύστημα προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας των ακινήτων του Υπουργείου Οικονομικών, η ανά τετραγωνικό μέτρο αξία του οικοπέδου η οποία προκύπτει από την "Τιμή οικοπέδου (Τ.Ο.)" συναρτήσει της Τιμής Ζώνης (Τ.Ζ.) και του Συντελεστή Αξιοποίησης του Οικοπέδου (Σ.Α.Ο.) πολλαπλασιαζόμενης με το Συντελεστή του Οικοπέδου (Σ.Ο.), όπως καθορίζονται στους πίνακες τιμών των αποφάσεων του Υπουργού Οικονομικών, που εκδίδονται κατ εξουσιοδότηση των κείμενων διατάξεων. «Με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται μετά από πρόταση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Οικονομικών επικαιροποιούνται ο προσδιορισμός αξίας ακινήτων για την επιβολή εισφοράς σε χρήμα, ο τρόπος καταβολής αυτής και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια.’’ Αυτό τι άραγε σημαίνει; Ποιο είναι το τελικό ποσό για την εισφορά σε χρήμα που πρέπει να καταβληθεί; Ένα παράδειγμα για το μέγεθος της εισφοράς σε χρήμα θα έπρεπε να υπάρχει στην αιτιολογική έκθεση. Σημαίνει ότι δεν λαμβάνεται υπ' όψη η τιμή του ακινήτου ως αγροτικού αλλά ως οικοπεδοποιήσιμου που σημαίνει ότι η τιμή αυξάνεται κάθετα δηλ. ως οικόπεδο και επομένως ένα πολύ μεγάλο ποσοστό της έκτασης που απομένει θα πρέπει να εκποιηθεί για να πληρωθεί η εισφορά σε χρήμα. Εδώ λοιπόν οι ιδιοκτήτες θα πιέσουν ώστε να δημιουργηθούν οικόπεδα με μικρή έκταση ώστε να τους απομείνουν περισσότερα οικόπεδα. Με αποτέλεσμα να αυξηθεί η πυκνότητα των κατοικιών που θα ανεγερθούν και να υποβαθμιστεί το περιβάλλον ανεπανόρθωτα. Μπαίνουμε λοιπόν σε έναν ΦΑΥΛΟ ΚΥΚΛΟ υποβάθμισης της ποιότητας ζωής των κατοίκων και του περιβάλλοντος και υποθηκεύουμε το μέλλον της πόλης (φεουδαλική εκδοχή πόλεων στον 21ο αιώνα με οικοπεδάκια και δρομάκια). Πρέπει να ληφθεί υπ' όψη και δεν έχει ληθφεί υπ΄ όψη και ο σχεδιασμός ιδιοκτητών με έκταση άνω των 4.000 μ2 για μιά διαφορετική χρήση π.χ ιδιωτικός χώρος αναψυχής ή ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων και γενικά άλλων επαγγελματικών χρήσεων που απαιτούν ενιαία έκταση π.χ τουριστών και άλλων συμβατών με την πόλη χρήσεων. Αυτομάτως όλες οι εντασσόμενες εκτάσεις θεωρούνται πλέον ως οικόπεδα !! Επομένως στους σχεδιασμούς πρέπει να ληφθούν υπ' όψη τα ανωτέρω για την αποτροπή του κατακερματισμού της γης σε "οικοπεδάκια",. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε ότι στην ελληνική αγορά ακινήτων υπάρχουν πάμπολλα μικρά "κομματάκι " γης" από 250 μ2, ίσως και μικρότερα, που η Πολιτεία ανέχθηκε να κατατμηθούν από παλιά, τα οποία έχουν δημιουργηθεί "εκ του πονηρού" και οι ιδιοκτήτες τους πιέζουν με φορτικότητα τους πολιτικούς και τους δημάρχους να ενταχθούν τα "οικοπεδάκια" αυτά σε σχέδιο πόλης "αρπάζοντας" κοινόχρηστους χώρους από τους όμορους που έτυχε να έχουν εκτάσεις άνω τω 2.000 μ2. Παράδειγμα: στο νέο ΓΠΣ του Καποδιστριακού Δήμου Καλαμάτας και ειδικά στο Δημοτικό Διαμέρισμα Καλαμάτας, το Δημοτικό Συμβούλιο ύστερα από πρόταση του Δημάρχου και γραπτές αιτήσεις ιδιοκτητών ακινήτων που, από πληροφορίες, ξεπερνούν τις 600-700 αιτήσεις, ενέταξε πέραν των προβλεπομένων από τις προτάσεις των μελετητών και ΝΕΕΣ εκτάσεις που τελικά ως σύνολο έφτασαν τις 9.000 στρέμματα. Δηλ. διπλασίασαν την οικοπεδική έκταση του Δήμου Καλαμάτας δηλ. το Δημοτικό Διαμέρισμα Καλαμάτας που τελικά έφτασε τα 18.000 στρέμματα !!! Λες και ο πληθυσμός της πόλης αλλά και της Ελλάδας βαίνει διπλασιαζόμενος !! Και αυτό με υπογραφή του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκηση. Αυθαιρεσία στο έπακρον αλλά και έλλειψη προγραμματισμού και απεμπόληση της αρχής της προφύλαξης! Αντί να πληρώσουν πρόστιμα αυτοί που έκαναν κατάτμηση της γης σε μικρά κομμάτια ή αποδέχτηκαν την κατάτμηση έχουν ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ ευνοϊκότερη μεταχείριση από εκείνους τους πολίτες που κράτησαν μεγαλύτερες εκτάσεις, πέραν του εύλογου μέτρου.