• Σχόλιο του χρήστη 'ΔΕΗ Α.Ε.' | 12 Σεπτεμβρίου 2014, 12:37

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΥ Α.Ε. ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΥΠΕΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ Ν. 4123/2013 Αναφερόμενοι στις υπό Δημόσια Διαβούλευση προτεινόμενες τροποποιήσεις του Ν. 4123/2013 σημειώνονται τα εξής: 1. Βάσει των προβλεπομένων στην παράγρ. 1 του Άρθρου 7, «Η ΕΚΦΔΑ ΑΕ δεν υπάγεται στους οργανισμούς και επιχειρήσεις του ευρύτερου δημόσιου τομέα και δεν εφαρμόζονται σ’ αυτήν οι διατάξεις που διέπουν εταιρίες που ανήκουν άμεσα ή έμμεσα στο Δημόσιο…». Περαιτέρω, στην παράγρ. 15 του ίδιου Άρθρου προβλέπεται ότι μεταξύ των εσόδων της ΕΚΦΔΑ περιλαμβάνεται και «το ειδικό τέλος που επιβάλλεται σύμφωνα με τις προβλέψεις της επόμενης παραγράφου (σ.σ. παράγρ. 16) για τη χρηματοδότηση του σκοπού της». Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω: Α) Θα πρέπει να διερευνηθεί κατά πόσον είναι συμβατή με τις διατάξεις του Ελληνικού Συντάγματος και της εν γένει ισχύουσας Ελληνικής νομοθεσίας η επιβολή ειδικού τέλους για τη χρηματοδότηση φορέα, ο οποίος βρίσκεται εκτός του στενού ή ευρύτερου Δημοσίου Τομέα. Β) Θα πρέπει να διερευνηθεί κατά πόσον το εν λόγω τέλος συνιστά ένα επί πλέον φόρο κατανάλωσης και, ως εκ τούτου, κατά πόσο είναι συμβατό με την ισχύουσα Ευρωπαϊκή νομοθεσία, η οποία διέπει την επιβολή ειδικού φόρου κατανάλωσης επί των πάσης φύσεως καυσίμων και ενεργειακών προϊόντων. 2. Από εμπορικής πλευράς, η επιβολή ενός ακόμη ειδικού φόρου, θα επιβαρύνει περισσότερο το τελικό κόστος καυσίμων με προφανείς αρνητικές επιπτώσεις στην αγορά ενεργειακών προϊόντων, αφού, όπως ρητά αναφέρεται και στην παράγραφο 3 του Άρθρου 8, όπως αυτή αντικαθίσταται, θα διαμορφώσει την τιμή πώλησης στον τελικό καταναλωτή. Τούτου δοθέντος, και λαμβάνοντας υπόψη ότι τα υγρά καύσιμα αποτελούν την κύρια πρώτη ύλη παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στη νησιωτική χώρα, θα υπάρξει επιβάρυνση του κόστους της ΔΕΗ Α.Ε., η οποία θα πρέπει να κατ’ αντιστοιχία να επιβαρύνει τον τελικό καταναλωτή ηλεκτρικής ενέργειας. Κατόπιν των ανωτέρω προτείνεται το –τυχόν- ειδικό τέλος για την χρηματοδότηση της ΕΚΦΔΑ να αντληθεί από τον υφιστάμενο ΕΦΚ των υγρών καυσίμων. 3. Επίσης, βάσει των προβλεπομένων στην παράγρ. 1 του Άρθρου 7, «Η ΕΚΦΔΑ δεν θεωρείται οικονομικός φορέας κατά την έννοια του παρόντος νόμου». Στην παράγραφο 3 του ίδιου Άρθρου προβλέπεται ότι «σκοπός της ΕΚΦΔΑ ΑΕ είναι η απόκτηση, διατήρηση και πώληση αποθεμάτων πετρελαίου για τους σκοπούς του παρόντος νόμου ή για τη συμμόρφωση προς τις διεθνείς συμφωνίες της χώρας περί διατήρησης αποθεμάτων πετρελαίου…». Στις ως άνω δραστηριότητες της ΕΚΦΔΑ περιλαμβάνεται –όπως άλλωστε εξειδικεύεται και στο υπό διαβούλευση Σχέδιο προεδρικού Διατάγματος για την ίδρυση της ΕΚΦΔΑ (Άρθρο 4 παρ. 2α)- και η εισαγωγή / εξαγωγή πετρελαιοειδών. Κατά τα ανωτέρω, η ΕΚΦΔΑ θα πρέπει να μην εξαιρεθεί από την υποχρέωση τήρησης των αποθεμάτων ασφαλείας που αντιστοιχούν στις καθαρές εισαγωγές που πραγματοποιεί, άλλως θα δημιουργηθεί κενό τήρησης των υποχρεωτικών αποθεμάτων σε επίπεδο χώρας. Περαιτέρω, η τυχόν απαλλαγή της ΕΚΦΔΑ από την υποχρέωση τήρησης των αποθεμάτων έκτακτης ανάγκης που αντιστοιχούν στις καθαρές εισαγωγές της θα εισάγει στρεβλώσεις στην αγορά μεταβίβασης της υποχρέωσης τήρησης αποθεμάτων έκτακτης ανάγκης με απρόβλεπτες συνέπειες. Κατά ταύτα η ΕΚΦΔΑ θα πρέπει να αποτελεί οικονομικό φορέα, υπόχρεο τήρησης των αποθεμάτων έκτακτης ανάγκης που αντιστοιχούν στις καθαρές εισαγωγές της. 4. Στην παράγραφο 3 του άρθρου 8 του ν. 4123/2013, όπως αντικαθίσταται, προβλέπεται ότι «…με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, που εκδίδεται σε ετήσια βάση, κατόπιν πρότασης του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΚΦΔΑ ΑΕ, μπορεί να επιβάλλεται υποχρέωση στους οικονομικούς φορείς να μεταβιβάζουν τουλάχιστον ένα (συγκεκριμένο) μέρος των υποχρεώσεών τους διατήρησης αποθεμάτων στην ΕΚΦΔΑ ΑΕ, το ίδιο για όλους τους οικονομικούς φορείς, έναντι καθοριζόμενης στην ίδια απόφαση εισφοράς, η οποία επιβάλλεται ανά μετρικό τόνο πετρελαιοειδούς προϊόντος του άρθρου 3 παρ. 1 του ν. 3054/2002 (ΦΕΚ Α’ 230) και ανταποκρίνεται στο συνολικό κόστος των υπηρεσιών που παρέχονται από την ΕΚΦΔΑ ΑΕ…». Η ως άνω πρόβλεψη καταστρατηγεί την ελεύθερη διαμόρφωση της αγοράς τήρησης αποθεμάτων έκτακτης ανάγκης, αφαιρώντας από τους οικονομικούς φορείς το δικαίωμα ελεύθερης επιλογής στην –τυχόν- μεταβίβαση της σχετικής υποχρέωσης τους ή/και της τήρησης των αποθεμάτων από τους ίδιους, επιβαρύνοντας αδικαιολόγητα το σχετικό κόστος. 5. Στην παράγρ. 6 του Άρθρου 7 προβλέπεται ότι, πέραν των τεσσάρων μελών του ΔΣ που επιλέγονται με Απόφαση του Υπουργού ΠΕΚΑ, «…Τα υπόλοιπα τρία (3) μέλη επιλέγονται από τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής από αντίστοιχους τρεις (3) κοινούς καταλόγους υποψηφίων, που απαρτίζονται από πρόσωπα που προτείνονται αντίστοιχα από: α) τις εταιρίες διύλισης, β) τις εταιρίες εμπορίας, τους προμηθευτικούς συνεταιρισμούς ή κοινοπραξίες του άρθρου 7 παρ. 10 του ν. 3054/2002, τους κατόχους άδειας λιανικής εμπορίας του άρθρου 7 παρ. 11 του ν. 3054/2002 και τις αντιπροσωπευτικές οργανώσεις αυτών και γ) τους μεγάλους τελικούς καταναλωτές…». Η ως άνω ρύθμιση δεν διασφαλίζει την εκπροσώπηση στο ΔΣ της ΕΚΦΔΑ και των τριών ως άνω μεγάλων κατηγοριών οικονομικών φορέων –υπόχρεων τήρησης αποθεμάτων έκτακτης ανάγκης. Ως εκ τούτου θεωρείται αναγκαίο κάθε μία εκ των ανωτέρω κατηγοριών να προτείνει μία και μόνη λίστα από την οποία θα επιλέγεται από τον ΥΠΕΚΑ ένας και μόνο εκπρόσωπος στο ΔΣ της ΕΚΦΔΑ. Για τη ΔΕΗ Α.Ε. Δ. ΜΠΟΥΣΔΕΚΗΣ Διευθυντής Υλικού και Προμηθειών