• Σχόλιο του χρήστη 'ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ' | 12 Σεπτεμβρίου 2014, 12:58

    Η σύσταση της ΕΚΦΔΑ ΑΕ ήταν αναμενόμενη από την στιγμή που εκδόθηκε η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2009/119/EC και η οποία δίνει την δυνατότητα στα Κράτη-Μέλη να ιδρύσουν Εθνικούς φορείς διατήρησης αποθεμάτων. Σημειώνουμε ότι η διατήρηση των αποθεμάτων έκτακτης ανάγκης τηρείται απαρέγκλιτα τόσο από την Χώρα όσο και από τους επιμέρους εγχώριους υπόχρεους τήρησης τις τελευταίες δεκαετίες. Επομένως η δημιουργία ενός κρατικού φορέα στην παρούσα χρονική συγκυρία δεν έχει προφανή λειτουργική σκοπιμότητα ενώ δεν έχει γίνει σαφές με ποιον τρόπο θα εξυπηρετήσει η κεντρική διαχείριση από έναν φορέα των αποθεμάτων έναντι του υφιστάμενου καθεστώτος της διαχείρισης από τους υπόχρεους και της εποπτείας από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς του Κράτους. Επιπλέον στο καταστατικό ίδρυσης τονίζεται ότι η ΕΚΦΔΑ ΑΕ θα λειτουργεί σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας, το οποίο έρχεται σε αντίθεση με τα προβλεπόμενα της Παραγράφου 14 σύμφωνα με την οποία ο φορέας έχει όλες τις απαλλαγές που απολαμβάνουν οι Δημόσιοι Οργανισμοί. Η σύσταση του νέου φορέα θα πρέπει να εξυπηρετεί το Εθνικό συμφέρον και το αντικείμενο των δραστηριοτήτων αυτού να αποφέρει κέρδος για το Κράτος με την ελάχιστη επιβάρυνση της αγοράς και του Έλληνα καταναλωτή για την χρηματοδότηση αυτού του εγχειρήματος. Παρόλα αυτά, η χρηματοδότηση των δραστηριοτήτων της νέας εταιρίας, προβλέπεται να γίνει αρχικά με τους εξής τρόπους: i. Με την άμεση επιβολή ειδικού τέλους για τις δραστηριότητες της στην τελική τιμή των πωλούμενων καυσίμων. Η Ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη ότι η αύξηση της τιμής θα επηρεάσει αρνητικά την ζήτηση της αγοράς και επομένως θα υπάρξουν απώλειες σε έσοδα ΕΦΚ και ΦΠΑ του Κράτους. ii. Η εισφορά που καταβάλουν οι υπόχρεοι σε περίπτωση μεταβίβασης των υποχρεώσεων. iii. Με την πιθανή επιβολή από τον Υπουργό ΠΕΚΑ μεταβίβασης μέρους της τήρησης αποθεμάτων των υπόχρεων (διυλιστήρια και εταιρίες εμπορίας) στην ΕΚΦΔΑ ΑΕ με συγκεκριμένο κόστος που θα έχει προαποφασίσει ο Υπουργός ΠΕΚΑ. Οι οικονομικοί φορείς έχουν ήδη επενδύσει στην αγορά και δημιουργία εγκαταστάσεων για την διατήρηση των αποθεμάτων έκτακτης ανάγκης, το κόστος και η απόσβεση των οποίων εμπεριέχεται στις εμπορικές τους λειτουργίες. Επομένως η μεταβίβαση στο Κράτος μέρους της τήρησης δεν είναι δυνατή με δεδομένο ότι οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις αφενός θα τεθούν σε αχρηστία και αφετέρου οι οικονομικοί φορείς θα υποχρεωθούν σε μία εκροή χρημάτων προς τον Κρατικό φορέα η οποία θα τους θέσει εκτός προϋπολογισμού και ταυτόχρονα θα αυξήσει το κόστος του τελικού προϊόντος στην αγορά, με αποτελέσματα αντίστοιχα με αυτά που περιγράφηκαν στην περίπτωση (i) παραπάνω. Επιπλέον: 1. Στη σύσταση του Διοικητικού Συμβουλίου πέραν των όσων προβλέπονται στο καταστατικό, κρίνουμε ότι επιβάλλεται η συμμετοχή τουλάχιστον επιπλέον 3 μελών, ενός αντιπροσώπου από κάθε Διυλιστήριο της Χώρας (Μότορ Όιλ Ελλάς και Ελληνικά Πετρέλαια) και τον ΣΕΕΠΕ. 2. Δίνεται η δυνατότητα στον νέο φορέα να μεταβιβάσει την υποχρέωση σε άλλους φορείς, αλλά δεν διευκρινίζονται οι όροι με τους όποιους θα είναι εφικτή αυτή η μεταβίβαση και κυρίως το τίμημα, το οποίο θα πρέπει να αποφέρει κέρδη για το Ελληνικό Δημόσιο. 3. Δεν έχει περιγραφεί επαρκώς στο καταστατικό το αντικείμενο διεργασιών της ΕΚΦΔΑ ΑΕ ώστε να διευκρινιστεί εάν απαιτείται άδεια εμπορίας σύμφωνα με τα προβλεπόμενα του Ν. 3054. 4. Ομοίως, θα πρέπει να διευκρινιστεί εάν τα μεταφορικά μέσα που θα διαθέτει ο φορέας και με τα οποία θα διακινεί πετρελαιοειδή θα υπακούουν στις διατάξεις του Νόμου για τις οδικές μεταφορές. 5. Οι εγκαταστάσεις αποθήκευσης των αποθεμάτων του Κεντρικού Φορέα θα πρέπει να έχουν την σχετική άδεια λειτουργίας εγκαταστάσεων και άδεια περιβαλλοντικών όρων ώστε να συμμορφώνονται με την Ελληνική Νομοθεσία περί αποθήκευσης πετρελαιοειδών αλλά και με τις διεθνείς πρακτικές στα θέματα ασφάλειας του προσωπικού και προστασίας του περιβάλλοντος.