• Σχόλιο του χρήστη 'Μαργαρίτα Καραβασίλη' | 19 Σεπτεμβρίου 2014, 14:52

    Γνωρίζουμε από χρόνια ότι τα κτίρια αντιστοιχούν στο 40 % της τελικής κατανάλωσης ενέργειας και ότι το δυναμικό εξοικονόμησης ενέργειας είναι εξαιρετικά σημαντικό και ως εκ τούτου και τα οφέλη, οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά. Ωστόσο, ακόμη και σήμερα, το παρόν νομοσχέδιο δεν φαίνεται να το έχει αντιληφθεί καθώς ούτε και τώρα δεν δίνονται οι κατάλληλες ευκαιρίες για ανάπτυξη και απασχόληση σε ειδικευμένα επαγγέλματα και στον κατασκευαστικό τομέα, στον τομέα της παραγωγής οικοδομικών υλικών και σε επαγγελματικές δραστηριότητες όπως η αρχιτεκτονική, η συμβουλευτική και η μηχανολογία. Και ενώ η σχετική οδηγία αναφέρει την ανάγκη θέσπισης από τα κράτη μέλη μακροπρόθεσμης στρατηγικής και πέραν του 2020 προκειμένου να κινητοποιούνται επενδύσεις για την ανακαίνιση κατοικιών και εμπορικών κτιρίων με σκοπό τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης του κτιριακού αποθέματος, οι στόχοι που θέτει το παρόν είναι εξαιρετικά περιορισμένης εμβέλειας με αποτέλεσμα να αντιστρατεύονται ακόμη και προγενέστερους στόχους που τέθηκαν κατά την περίοδο 2010 - 2011 από το ίδιο το ΥΠΕΚΑ. Προφανώς οι στόχοι θα πρέπει να εξετάζουν το κόστος/όφελος υποδεικνύοντας και παροτρύνοντας σε οικονομικώς αποδοτικές ριζικές ανακαινίσεις, εντάσσοντας ωστόσο συγκεκριμένους και αξιόλογους στόχους μείωσης της παρεχόμενης και τελικής κατανάλωσης ενέργειας ενός κτιρίου, πάντα σε σύγκριση με τα προ της ανακαίνισης επίπεδα, ώστε να αναμένεται πολύ υψηλή ενεργειακή απόδοση. Ριζικές ανακαινίσεις αυτού του τύπου, θα μπορούσαν να πραγματοποιούνται σε φάσεις. Για παράδειγμα οι γενικοί στόχοι δεν συνάδουν με το προτεινόμενο ποσοστό ανακαινιζόμενων κτιρίων, το οποίο είναι εξαιρετικά χαμηλό, έναντι της πραγματικότητας, δεδομένου ότι το υφιστάμενο κτιριακό απόθεμα αποτελεί τον μοναδικό τομέα με τις περισσότερες δυνατότητες για εξοικονόμηση ενέργειας, ενώ επιπλέον, έχει ζωτική σημασία για την επίτευξη του στόχου της Ένωσης για μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά 80-95 % έως το 2050 σε σύγκριση με το 1990. Ωστόσο, η ίδια η ΕΕ - όπως αναφέρει και η σχετική οδηγία - έχει θεσπίσει σημαντικές πρωτοβουλίες και ισχυρά χρηματοδοτικά μέσα με σκοπό την επίτευξη φιλόδοξων στόχων. Μια από τις πρωτοβουλίες της στρατηγικής «Ευρώπη 2020» είναι η εμβληματική πρωτοβουλία για μια Ευρώπη που χρησιμοποιεί αποτελεσματικά τους πόρους που εγκρίθηκε από την Επιτροπή στις 26 Ιανουαρίου 2011. Αυτή αναγνωρίζει την ενεργειακή απόδοση ως ένα κύριο στοιχείο εξασφάλισης της αειφόρου χρήσης των ενεργειακών πόρων και για το λόγο αυτό δημιούργησε νέα χρηματοδοτικά εργαλεία και μέσα για την υποστήριξη των στόχων στρατηγικής της, όπως π.χ. το Πρόγραμμα "HORIZON 2020", αλλά και τον θεσμό της Χρηματοδότησης Από Τρίτους ή την Χρηματοδοτική Μίσθωση, κλπ... θεσμοί που δυστυχώς δεν έχουν ακόμη λειτουργήσει στην χώρα μας. Επιπλέον, θα πρέπει επιτέλους να είναι πιο σαφής και αποφασιστικής σημασίας η αναγκαία ολοκληρωμένη προσέγγιση για την αξιοποίηση ολόκληρου του υφιστάμενου δυναμικού εξοικονόμησης ενέργειας, η οποία θα περιλαμβάνει εξοικονόμηση στον ενεργειακό εφοδιασμό και στους τομείς τελικής χρήσης. Από το παρόν άρθρο - στόχοι - φαίνεται ότι η αρμοδιότητα παρέχεται στην Διεύθυνση Ενεργειακών Πολιτικών και Ενεργειακής Αποδοτικότητας της Γενικής Γραμματείας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του ΥΠΕΚΑ, χωρίς να υπάρχει καμία αναφορά ή συσχέτιση με το έργο και τις αρμοδιότητες που έχει αναλάβει, κατά νόμο, η Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Ενέργειας, η οποία μεταξύ άλλων, είναι η μόνη που συγκεντρώνει την πληροφορία σχετικά με την κατάσταση του υφιστάμενου κτιριακού αποθέματος της χώρας μέσω των ΠΕΑ, αλλά και είναι η μόνη αρμόδια να ελέγχει την εφαρμογή της σχετικής ενεργειακής νομοθεσίας ως προς τους τεθέντες στόχους.