• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΒΑΓΕΝΑ (ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ)' | 11 Ιουνίου 2015, 15:23

    Τα Δημοτικά Σημεία Συλλογής όπως ορίζονται είναι απρόσφορα για την προσέλευση καταναλωτών - χρηστών προς απόρριψη ΗΗΕ. Διότι κανείς δεν θα πάει σε ένα συγκεκριμένο μεγάλο χώρο που θα έχει ορίσει Δήμος για να απορρίψει μιά μικρή συσκευή ή μία λάμπα, εκτός άν κατοικεί δίπλα στο χώρο αυτό. Η δε τοποθέτηση σε πεζοδρόμια, δημοτικά σημεία κοινόχρηστα δεν υπάρχει αλλά και δεν θα λειτουργήσει (λόγω ρομά, λόγω κόστους - οργάνωσης για τους Δήμους κλπ). Η διασπορά των σημείων συλλογής πρέπει να είναι σε χώρους συχνής επίσκεψης και καθημερινών συναλλαγών του πολίτη ώστε μαζί με τις λοιπές του δραστηριότητες να πραγματοποιήσει την απόρριψη στους χώρους αυτούς, όπως είναι, τα καταστήματα λιανικής, τα super market, οι Τράπεζες, οι Υπηρεσίες, τα σχολεία τα Πανεπιστήμια κλπ Αυτό το δίκτυο συλλογής μόνο τα ΣΕΔ μπορούν να αναπτύξουν , αυτό άλλωστε προβλέπεται και στο επιχειρησιακό σχέδιο κάθε Συστήματος, γι αυτό εγκρίθηκαν και έτσι οφείλουν να λειτουργούν σύμφωνα με τον Ν. 2939/01 βάσει του οποίου συστήθηκαν. Ο συλλεκτήριος κάδος πράγματι είναι και αποδείχτηκε το κατάλληλο μέσο συλλογής ποσοτήτων αποβλήτων (πλήν μεγάλων συσκευών και ογκωδών) και προσέλκυσης του καταναλωτή. Τα Δημοτικά σημεία συλλογής ΔΕΝ ΑΣΚΟΥΝ ΤΟ ΒΑΣΙΚΟ ΡΟΛΟ στο σύστημα συλλογής αποβλήτων των άλλων προϊόντων( ΑΗΗΕ, ορυκτέλαια, μπαταρίες κλπ) Αυτό μπορεί να ισχύει ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΑΠΌΒΛΗΤΑ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΏΝ όχι για τα άλλα προϊόντα , τα οποία δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται όπως οι Συσκευασίες και για τα οποία δεν προκύπτει σαφής διάκριση ή αναφορά στο Σχέδιο. Η συλλογή αποβλήτων ΑΗΗΕ σε προκαθορισμένες τοποθεσίες και ημερομηνίες από δήμους , από δράσεις ΜΜΕ, σχολεία, οργανισμούς, εάν δεν γίνεται σε συνεργασία με εγκεκριμένα ΣΕΔ, δεν καλύπτει τις προϋποθέσεις του νόμου, διότι α) κανείς δεν γνωρίζει σήμερα, ποιός τα μεταφέρει, πού και σε ποιόν καταλήγουν τα απόβλητα που συλλέγουν από κάθε δράση τους οι ανωτέρω ομάδες, και το πιθανότερο άν όχι βέβαιο είναι ότι καταλήγουν στους ΧΥΤΑ με τα λοιπά οργανικά, αυτό το οποίο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να θεσμοθετηθεί. β) η συλλογή και μεταφορά ΑΗΗΕ και εν γένει αποβλήτων διέπεται από κανόνες , όρους και προϋποθέσεις ώστε τα συλλεγόμενα , να καταμετρηθούν ως ποσότητες, να μεταφερθούν με κατάλληλα μέσα, να ταξινομηθούν, να φτάσουν στις μονάδες επεξεργασίας , να αξιοποιηθούν ,και να περιλαμβάνονται στους Εθνικούς στόχους γ) για τη συλλογή, μεταφορά, ανακύκλωση, ανάκτηση υλικών, διάθεση υλικών ,καταγραφή και εν γένει για όλη τη διαδρομή κάθε αποβλήτου ,κάποιος έχει και πρέπει να ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΕΥΘΎΝΗ όλων των ανωτέρω, και να υποβάλλει τα αντίστοιχα στοιχεία στην αρμόδια Αρχή. Αυτό πρακτικά σήμερα αλλά και σύμφωνα με το Ν. 2939/01 πράττουν τα Συστήματα. Ακόμα και οι Δήμοι , με την ιδιότητά τους , ως συλλογείς εν γένει αποβλήτων, δεν πραγματοποιούν οργανωμένη διαχείριση αποβλήτων "άλλων προϊόντων" όπως τα ΑΗΗΕ, μπαταρίες, συσσωρευτές κλπ , και δεν καταθέτουν στοιχεία για τη διαδρομή τέτοιων αποβλήτων, πράγμα που εκτελούν μόνο τα ΣΕΔ, τα οποία στο Εθνικό Σχέδιο δεν φαίνεται να έχουν το βασικό και εγκεκριμένο ρόλο, - όπως συμβαίνει-, στην διαχείριση αυτών των αποβλήτων. Και σε κάθε περίπτωση , απαιτείται νομοθετική πρόβλεψη άλλως τροποποίηση των ισχυόντων , με σαφείς όρους, προϋποθέσεις , οργάνωση, ευθύνες, για τη συλλογή-μεταφορά αποβλήτων ΑΗΗΕ & άλλων προϊόντων, εάν θα πραγματοποιείται μόνο από εγκριμένα ΣΕΔ ή σε συνεργασία των ΣΕΔ με τους Δήμους ή μόνο από τους Δήμους (πράγμα ανέφικτο για τους Δήμους να οργανώσουν , χρηματοδοτήσουν, εκτελέσουν διαχείριση κάθε είδους προϊόντος χωριστά) ή άλλως πώς. Περαιτέρω, το "ένα δημοτικό σημείο συλλογής" σε κάθε Δήμο 50.000 που προβλέπεται στο Σχέδιο, είναι τελείως ανεπαρκές για να συλλεχθούν οι ποσότητες που προβλέπονται , και για να καλύψει την πρόθεση των καταναλωτών -ακόμα και των ευαισθητοποιημένων- να απορρίψουν τα απόβλητα αυτά , ειδικά όταν πρόκειται για μικρά αντικείμενα. Η συλλογή- μεταφορά- αποθήκευση- ανακύκλωση των "άλλων προϊόντων" μεταξύ των οποίων και τα ΑΗΗΕ, αποτελεί κομβικό σημείο στη διαχείριση των προϊόντων αυτών και σε αυτή βασίζεται η επίτευξη της ανακύκλωσης και των στόχων της και δεν έχουν καλυφθεί όλες οι πτυχές της δράσης αυτής(ευθύνη, χρηματοδότηση, καταγραφή ποσοτήτων, έλεγχος στοιχείων, νομικές προϋποθέσεις)