• ΓΕΝΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ: Το παρόν αφορά σε προτάσεις και σχόλια της Re-Battery ΑΕ επί του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων όπως προκύπτουν τόσο από την ενασχόληση του Συστήματος με την Εναλλακτική Διαχείριση Συσσωρευτών όσο και από την ευρύτερη κοινωνική παιδεία και ενδιαφέρον των στελεχών του Συστήματος για την ανακύκλωση και την περιβαλλοντική διαχείριση των αποβλήτων. Κατ’ αρχήν εκφράζουμε τη γενική μας συμφωνία σε μεγάλο βαθμό με τα αναφερόμενα στο υπό διαβούλευση Εθνικό Σχέδιο, τόσο σε ό,τι αφορά θέματα αρχών και στόχων όσο και σε ό,τι αφορά την έκταση και το εύρος των θεμάτων που περιλαμβάνει. Σημειώνουμε δε εμφατικά τη θετική μας εντύπωση για το γεγονός ότι κατέστη δυνατή η εκπόνηση ενός Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων από τη νέα Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου ΠΑΠΕΝ σε πολύ σύντομο χρόνο από την ανάληψη της διακυβέρνησης, ενώ αυτό (το Εθνικό Σχέδιο) μπορεί να θεωρηθεί ως κατ’ αρχήν ολοκληρωμένο. Παράλληλα με τα ανωτέρω, διατυπώνουμε τη διαφωνία μας για τον ελάχιστο χρόνο που παρατίθεται για δημόσια διαβούλευση, για μια ακόμα φορά, αλλά και την ανησυχία μας για την υλοποίηση στην πράξη, της στοχοθεσίας που αυτό εισηγείται, με γνώμονα τα όσα επί σειρά ετών έχουν συντελεστεί, ακόμα και σε νομοθετήματα καλών προθέσεων και στόχων που ετέθησαν σε εφαρμογή κατά καιρούς. Ειδικότερα εκφράζουμε την ιδιαίτερη συμφωνία μας για τα αναφερόμενα στο Κεφάλαιο 1 (Πολιτική – Στρατηγικές Διαχείρισης Αποβλήτων) όπου ένα πλαίσιο αρχών που εξαγγέλλεται απετέλεσε για σειρά ετών πλαίσιο προτάσεων που η Re-BatteryΑΕ επέμεινε αδιάλλακτα και εμφατικά, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι προτάσεις της. Αντλώντας εμπειρία από τα γεγονότα που έχουν μεσολαβήσει στην εναλλακτική διαχείριση συσσωρευτών, στεκόμαστε με προσοχή και υποστηρίζουμε τους άξονες πολιτικής και τις στρατηγικές που αναφέρονται στην: •«Ύπαρξη ολοκληρωμένου σχεδιασμού για το σύνολο των ρευμάτων αποβλήτων της επικράτειας…»(σελ. 5) •«Προώθηση της αποδοτικής χρήσης των πόρων προς όφελος της κοινωνίας και με κοινωνικά δίκαιο τρόπο…»(σελ. 5) •«Εξορθολογισμός κόστους υπηρεσιών διαχείρισης αποβλήτων ….»(σελ. 5) •«Κατάρτιση Ειδικών Εθνικών Σχεδίων για τα επικίνδυνα απόβλητα…»(σελ. 5) •«Ανάπτυξη αποτελεσματικού μηχανισμού διαφάνειας, συστηματικής ενημέρωσης, υποστήριξης και κατάρτισης των εμπλεκομένων στην παραγωγή και διαχείριση αποβλήτων…» (σελ. 8) με ιδιαίτερη έμφαση στη •«Δημοσιοποίηση των επιχειρησιακών σχεδίων των ΣΕΔ και του ΕΟΑΝ και της οικονομικής τους διαχείρισης» (σελ. 27) Περαιώνοντας το γενικό σχόλιο της Re-Battery AE γνωστοποιούμε για άλλη μια φορά τη διαθεσιμότητά μας να υποστηρίξουμε επιχειρησιακά και τεχνικά κάθε προσπάθεια που έχει συνάφεια με τις δραστηριότητες του Συστήματος όπως περιγράφεται στο υπό διαβούλευση Εθνικό Σχέδιο. Αυτό (το Εθνικό Σχέδιο) αν εξάλλου υλοποιηθεί, τουλάχιστον στις προβλέψεις του για την εναλλακτική διαχείριση και τα ΣΕΔ Συσσωρευτών, θα δικαιώσει πανηγυρικά τον τρόπο άσκησης της αρμοδιότητας της Re-Battery AE όπως αυτός αποτυπώνεται σταθερά τα τελευταία 3 χρόνια. Ειδικότερα Σχόλια: Λειτουργία των ΣΕΔ: Συμφωνούμε απόλυτα με τη γενική διατύπωση της στρατηγικής για τη ριζική αναθεώρηση της λειτουργίας των ΣΕΔ όπως περιγράφεται στη σελίδα 7 και εξειδικεύεται στη σελίδα 9 εδαφ. 7 και στη σελίδα 27 όπου καθορίζονται εξειδικευμένοι άξονες στοχοθεσίας για την άρση των προβλημάτων που έχουν διαπιστωθεί κατά την διάρκεια εφαρμογής του Ν.2939/2001. Επιμένουμε εμφατικά στη θεμελίωση ενός Συστήματος αντικειμενικής, διάφανης και αξιοκρατικής αξιολόγησης της «παρακολούθησης της επίδοσης των ΣΕΔ βάσει της κείμενης κατά περίπτωση νομοθεσίας και των τιθέμενων όρων στην έγκρισή τους…» όπως ρητά προσδιορίζεται στη σελίδα 36 εδαφ. 7 και ζητάμε εκτός των άλλων τη σταθερή δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων συγκριτικής αξιολόγησης μεταξύ ομολόγων ΣΕΔ, την επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση μη συμμόρφωσης αλλά και την επιβράβευση στην περίπτωση διαπίστωσης τήρησης καλών πρακτικών. Συμφωνούμε απολύτως με τις προτεινόμενες αρμοδιότητες των ΣΕΔ (σελ. 97) καθώς και με το στόχο που τίθεται για τα ΣΕΔ Συσσωρευτών όπως περιγράφεται στη σελίδα 28, στόχος για τον οποίον η Re-BatteryAE πρώτη όλων των ΣΕΔ συμβάλλει σημαντικά, διαχειριζόμενη για το έτος 2014 το 48% των ποσοτήτων αποβλήτου που ανακυκλώθηκε νόμιμα στην Ελληνική Επικράτεια. Ειδικότερα συμφωνούμε απόλυτα με την είσπραξη των χρηματικών εισφορών από μία υπερδομή, όχι αναγκαστικά από τον ΕΟΑΝ (iii.31 σελ. 85) και η απόδοσή της στα ΣΕΔ με βάση τον πραγματικό επιτευχθέντα στόχο και σε συνάρτηση με τις δεσμεύσεις του ΣΕΔ στην εγκεκριμένη μελέτη ίδρυσής του. Σχετικές προτάσεις της Re-Battery AE που αποδίδουν αυτή την αρμοδιότητα σε Κοινοπραξίες των ομολόγων ΣΕΔ κατά το Ιταλικό πρότυπο έχουν διατυπωθεί και κατατεθεί επισήμως κατά καιρούς. Τέλος, για μια πιο πλήρη και ολοκληρωμένη παρουσίαση των απόψεών μας όσον αφορά τα ΣΕΔ γενικότερα, τα ΣΕΔ Συσσωρευτών ειδικότερα, τη σχέση τους με τον ΕΟΑΝ αλλά και τις αρμοδιότητες και υποχρεώσεις του ΕΟΑΝ, παραθέτουμε στο τέλος της παρούσας το σύνολο των προτάσεων που διατυπώσαμε πρόσφατα κατά τη δημόσια διαβούλευση του Ν.2939/2001 (βλ. και σελ. 102). Σήμερα δε, διδαχθέντες και από την πρόσφατη απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για ΣΕΔ Συσσωρευτών, ζητάμε ρητά και κατηγορηματικά να απαγορευθεί η δραστηριότητα συλλογής και μεταπώλησης του επικίνδυνου αποβλήτου των συσσωρευτών για τα ΣΕΔ του χώρου, όπως και για όλα τα ΣΕΔ, σε απόβλητα με εμπορική αξία, όπου δραστηριοποιούνται επιχειρήσεις της ιδιωτικής οικονομίας. Η δραστηριότητα αυτή όταν ασκείται από ΣΕΔ, δημιουργεί ακραίες στρεβλώσεις στην αγορά εναντίον ιδιωτικών επιχειρήσεων με τη χρήση πόρων της χρηματικής εισφοράς και όχι ιδιωτικών επενδεδυμένων κεφαλαίων και ταυτόχρονα προκαλεί κατασπατάληση του δημόσιου πόρου της χρηματικής εισφοράς που αποδίδεται από τους πολίτες και έχει άλλο προορισμό κατά το νόμο. Αυτή η αντίφαση συνιστά πρόκληση και ανεξάρτητα από τα νομικά κενά ή τις ασάφειες, είναι κατάργηση κάθε αρχής ελεύθερου ανταγωνισμού μεταξύ «ομοειδών» επιχειρήσεων. Παραγόμενες ποσότητες και ποσοτικά στοιχεία ΑΣΟΒ: Θεωρούμε ότι τα σχετικά ποσοτικά στοιχεία της παραγράφου 2.2 (σελ. 12) πρέπει να επικαιροποιηθούν στο έτος αναφοράς 2014 και όχι 2011 και εκφράζουμε την επιφύλαξή μας για τον τρόπο προσδιορισμού των ποσοτήτων ΑΣΟΒ (47.000 τόνους/2011-σελ. 13, 48.000 τόνους/2020–σελ. 30) σύμφωνα και με σχετικές αναλύσεις που έχουμε εκθέσει στον ΕΟΑΝ. Έχουμε ρητά και επισήμως διατυπώσει στον ΕΟΑΝ και τις λοιπές εμπλεκόμενες αρχές αποτελεσματική τεχνική μεθοδολογία, σύμφωνα με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο που αν υιοθετηθεί από τις αρμόδιες αρχές θα ερμηνεύσει αμέσως το εξαιρετικά δυσμενές γεγονός, η νόμιμη διαχείριση των ΑΣΟΒ να περιορίζεται στους 17.000 τόνους (Πίνακας 4, σελ. 15) έναντι 47.000 τόνων που εκτιμάται ως ετήσια παραγόμενη ποσότητα αποβλήτου συσσωρευτών. Κυρίως όμως η υπόψη τεχνική μεθοδολογία θα αποκαλύψει αμέσως τους υπεύθυνους αυτής της παραβατικής πραγματικότητας που πέραν των μεγάλων περιβαλλοντικών, φορολογικών και οικονομικών προβλημάτων που δημιουργεί, περιορίζει το καταγεγραμμένο ποσοστό ανάπτυξης ΑΣΟΒ στο 37% (Πίνακας 5, σελ. 16) και υποχρεώνει τη χώρα να καταβάλλει πρόστιμα στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή της ΕΕ για τη μη καταγεγραμμένη ποσότητα διαχείρισης (34%) που ωστόσο ανακυκλώνεται στην Ελλάδα παράνομα ή εν μέρει εξάγεται επίσης παράνομα αλλά δεν καταγράφεται. Οι σχετικές προτάσεις τεχνικής μεθοδολογίας στις οποίες αναφερόμαστε πρέπει να αναζητηθούν από τον ΕΟΑΝ, να υιοθετηθούν και να ενσωματωθούν στο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων. Τέλος, στο πλαίσιο της επικαιροποίησης των ποσοτικών στοιχείων για τα ΑΣΟΒ πρέπει να καταγραφούν τα πρόσφατα ποσοτικά δεδομένα σε αντικατάσταση των όσων αναφέρονται στο εδάφ. 4 της σελίδας 19. Αναφερόμενοι στο υπόψη εδάφιο θα πρέπει να αναφερθεί ότι ουδείς έλεγχος και ουδεμία διεργασία πιστοποίησης έχει πραγματοποιηθεί που να πιστοποιεί την ύπαρξη 6.445 νομίμων σημείων συλλογής ΑΣΟΒ. Επ’ αυτού και επειδή τα σημεία συλλογής ΑΣΟΒ είναι οι πρώτοι υποδοχείς εκκίνησης της παράνομης διαχείρισης του αποβλήτου συσσωρευτών, στο Εθνικό Σχέδιο θα πρέπει να συμπεριληφθεί η πρόταση της Re-BatteryAE για τη δημιουργία Εθνικού Μητρώου Σημείων Συλλογής υπό την ευθύνη της Διοίκησης και με διαδικασίες που θα συνδέουν το Μητρώο με το Γ.Ε.ΜΗ. και την περιβαλλοντική αδειοδότηση των επαγγελματικών δραστηριοτήτων που έχουν σχέση με την επισκευή αυτοκινήτων και οχημάτων βιομηχανίας. Νόμιμες και παράνομες εξαγωγές αποβλήτου: Αναφερόμενοι ειδικά στο απόβλητο των συσσωρευτών, θεωρούμε απαραίτητο να συμπεριληφθεί στο Εθνικό Σχέδιο η υποχρέωση κατασκευής μιας τεχνολογικής υποδομής νέων τεχνολογιών στις εξόδους /τελωνεία της χώρας για τον εντοπισμό των ποσοτήτων συσσωρευτών που διακινούνται παράνομα, ποσοτήτων που υπερβαίνουν κατά πολύ τις ποσότητες (73 τόνους Πίνακας 6-σελ. 23) που διακινούνται νομίμως. Ο ρόλος των ΟΤΑ: Η Re-BatteryAE, λαμβάνοντας υπόψη το θεσμικό περιβάλλον διαχείρισης αποβλήτων όπως σήμερα υφίσταται, έχει διατυπώσει μία σαφή και συγκεκριμένη πρόταση για το ρόλο των ΟΤΑ στη διαχείριση των επικινδύνων αποβλήτων συσσωρευτών ειδικά στις νησιωτικές απομακρυσμένες περιοχέςόπου δεν υπάρχει ευχέρεια προσβάσεων θαλασσίων μεταφορών και τα φαινόμενα παραβατικότητας είναι γενικευμένα. Η πρόταση αυτή έχει γίνει ομόφωνα αποδεκτή από όλα τα νησιωτικά Επιμελητήρια και στο Σύνδεσμό τους, απεστάλη ως ανακοίνωση στο πρόσφατο συνέδριο «RECIS 2015» στη Σαντορίνη και είναι στη διάθεση του ΥΠΑΠΕΝ για εξέταση και ενσωμάτωση στο Εθνικό Σχέδιο. Στο πλαίσιο αυτής της θεώρησης συμφωνούμε απόλυτα με την ενεργό ανάμειξη των ΟΤΑ αλλά και των κοινωνικών Συνεταιρισμών ή άλλων κοινωνικών επιχειρηματικών οργανώσεων στο πλαίσιο ανάπτυξης δομών κοινωνικής οικονομίας και σύμφωνα με τις κατευθύνσεις τοπικών σχεδίων διαχείρισης όπως περιγράφεται στο υπό διαβούλευση κείμενο (σελ. 6, 8, 9 εδαφ. 7). Υπό την έννοια αυτή και υπό την προϋπόθεση ότι το Εθνικό Σχέδιο θα τεθεί σε γραμμή υλοποίησης, η Re-BatteryAEθα επιδιώξει τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων με ΟΤΑ (σελ. 6) ή με κοινωνικούς συνεταιρισμούς προκειμένου να επιτευχθεί ο Εθνικός Στόχος για το απόβλητο των συσσωρευτών με συνέργειες όλων όσων μπορούν να συμβάλλουν θετικά σ’ αυτό το σκοπό. Απόβλητα εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας, εξυπηρέτησης κοινού, κλπ: Συμφωνούμε με τις κατευθύνσεις που δίδονται στο εδάφιο 5 της σελίδας 9 και θεωρούμε ότι θα πρέπει να επιβληθεί γενικευμένα η πλήρης εφαρμογή της εναλλακτικής διαχείρισης όχι μόνο στη δημόσια διοίκηση, στον τουρισμό, στην επιστήμη και στις κοινωνικές συλλογικότητες (σελ. 10) αλλά και στις εγκαταστάσεις κοινής ωφέλειας, στις Τράπεζες και γενικότερα σε όλους τους χώρους συνάθροισης κοινού που παρουσιάζουν μεγάλη γεωγραφική διασπορά και συχνότητα εμφάνισης στις αστικές και ημιαστικές περιοχές. Τέλος, αναφερόμενοι στις ΟΚΩ και επί προσθέτως προς τα αναφερόμενα στην παράγραφο 2 της σελίδας 18, θα πρέπει να επιβληθεί μέσω του Εθνικού Σχεδίου και της δευτερεύουσας νομοθεσίας που θα ακολουθήσει, η υποχρέωση της δημόσιας διοίκησης και των ΟΚΩ όταν προβαίνουν σε διενέργεια πλειοδοτικών διαγωνισμών για την πώληση αποβλήτου με εμπορική αξία ή όταν προβαίνουν στην προμήθεια αγαθών που δημιουργούν απόβλητο προς ανακύκλωση, να απευθύνονται αποκλειστικά και μόνο σε υποψήφιους προμηθευτές οι οποίοι εκτός των λοιπών προϋποθέσεων θα πρέπει να προσκομίζουν βεβαιώσεις συμμετοχής σε ΣΕΔ και εξόφλησης των χρηματικών εισφορών που υποχρεούνται. Μητρώο Παραγωγών / Μητρώο Σημείων Συλλογής: Συμφωνούμε, υπερθεματίζουμε και έχουμε καταθέσει επιμόνως στον ΕΟΑΝ προτάσεις, με ολοκληρωμένη νομοτεχνική διατύπωση, για την εφαρμογή Μητρώου Υπόχρεων που αποτελεί το πιο ουσιαστικό μέτρο για τη νόμιμη διαχείριση του αποβλήτου συσσωρευτών. Ελπίζουμε ότι το υπόψη Μητρώο θα συμπεριλάβει όλες τις κατάλληλες διεργασίες και πληροφορίες και θα τεθεί σε εφαρμογή έως 31/12/2015 για τον αποτελεσματικό έλεγχο της διαχείρισης του αποβλήτου όπως απορρέει από τη στοχοθεσία του Εθνικού Σχεδίου στις σελίδες 27, 33, 36 εδάφιο 7και 102 «διευρυμένη ευθύνη παραγωγών». Θεωρούμε απαραίτητο μέτρο τη σύνδεσή του με το Γ.Ε.ΜΗ. κατά τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου στις ειδικές δράσεις ρευμάτων αποβλήτων εναλλακτικής διαχείρισης (V.18 ΕΝΑΛ σελ. 88) και επ’ αυτού έχουμε υποβάλλει συγκεκριμένες προτάσεις λαμβάνοντας υπόψη τόσο τις ωφέλειες που δημιουργούνται από τη συνέργεια Μητρώου και Γ.Ε.ΜΗ. όσο και την εκφρασμένη βούληση της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων (ΚΕΕ). Στην παρούσα ενότητα θεωρούμε αναγκαίο να επαναλάβουμε την πρότασή μας για τη θεσμοθέτηση του Μητρώου Σημείων Συλλογής, επίσης συνδεδεμένου με το Γ.Ε.ΜΗ. που αποτελεί και το μόνο τρόπο για την εγκατάσταση συστημάτων γεωαναφοράς και την εξασφάλιση της Οδηγίας για την ιχνηλασιμότητα (σελ. 6, 35, 76) του αποβλήτου. ΕΟΑΝ Συμφωνούμε απολύτως με την ενίσχυση των αρμοδιοτήτων του ΕΟΑΝ (Νομοθετικά Μέτρα/σελ. 74,1.9 ΓΕΝ σελ. 77, 11.12 ΑΣΑ σελ. 80, 11.29 ΕΝΑΛ σελ. 82) ιδίως όσον αφορά στην άσκηση αρμοδιοτήτων ελέγχου και επιβολής προστίμων, στην αυστηρή επιτήρηση και παρακολούθηση των εργασιών, των αποτελεσμάτων και ιδίως των οικονομικών πόρων των ΣΕΔ, κ.λπ. Ωστόσο και ο ΕΟΑΝ θα πρέπει να υπαχθεί σε ένα ενιαίο σχέδιο μέτρησης αποδοτικότητας και ανταποδοτικότητας των υπηρεσιών του, οι οποίες θα μετρώνται και θα αξιολογούνται από την Αρχή Εποπτείας του ΥΠΑΠΕΝ,βάσει εγκεκριμένου Επιχειρησιακού Σχεδίου τουλάχιστον 3τούς και Συμβολαίου Διαχείρισης που θα υπογράφεται από τον Γενικό του Διευθυντή κατά την επιλογή του. Οι αναλυτικές μας προτάσεις για τον ΕΟΑΝ έχουν αποτυπωθεί κατά τη διαβούλευση του Ν.2939/2001 και μεταξύ αυτών αναδεικνύουμε και εδώ την ανάγκη ο ΕΟΑΝ να εκπληρώνει όλους τους κανόνες διαφάνειας που επιβάλλονται ή θα επιβληθούν και στα ΣΕΔ που τον χρηματοδοτούν και να ανταποκρίνεται με τη δέουσα δεοντολογία στα αιτήματα/ έγγραφα των εμπλεκομένων. Νέα ΣΕΔ: Αντλώντας εμπειρία από την άσκηση έργου στην εναλλακτική διαχείριση συσσωρευτών, συμφωνούμε απολύτως με τις προβλέψεις οργανωτικών και διοικητικών μέτρων για την έγκριση νέων ΣΕΔ σε επικίνδυνα απόβλητα που προέρχονται από επιχειρήσεις επισκευής αυτοκινήτων (11.30 ΕΝΑΛ σελ. 82) ή γενικότερα για απόβλητα που εμπεριέχουν επικίνδυνες ουσίες (11.31 ΣΥΣΚ σελ. 82). Ιδιωτικοί ΧΥΤ: Συμφωνούμε απολύτως με την πρόβλεψη του Εθνικού Σχεδίου για την ανάπτυξη υποδομών και έργων κατασκευής ιδιωτικών ΧΥΤ για την εξυπηρέτηση ιδίων αναγκών διάθεσης βιομηχανικών αποβλήτων ή αναγκών τρίτων (iii.19.ΒΙΟΜ σελ. 84). Προτείνουμε όμως η δυναμικότητα να προδιαγραφεί σε χαμηλότερη ποσότητα αποβλήτων ετησίως και όχι 10.000 τόνους, προκειμένου να υποστηριχθούν με βιώσιμο τρόπο και μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ιδίως σε απόβλητα όπου δεν υπάρχει υποδοχέας στον εθνικό χώρο και η εξαγωγή του αποβλήτου είναι μονόδρομος. Γενικότερα αναφερόμενοι σε υποδοχείς επικινδύνων ή όχι βιομηχανικών αποβλήτων θεωρούμε θετικό το γεγονός ότι το Εθνικό Σχέδιο προβλέπει δέσμη κριτηρίων καταλληλότητας (παρ. 3.7 σελ. 89-93). Θεωρούμε όμως ότι εκτός από τα κριτήρια αποκλεισμού που περιγράφονται, θα πρέπει με τόλμη να υποδειχθούν και κριτήρια χωροθέτησης με διαδικασίες που εκκινούν με ευθύνη δημοσίων φορέων και με εξαιρετικό τρόπο που δεν θα παρακολουθήσει τη χρόνια παθογένεια και καθυστέρηση έγκρισης παραγωγικών ζωνών στο πλαίσιο ΓΠΣ/ ΣΧΟΟΑΠ. Διαχείριση Στερεών Αποβλήτων εντός ΒΙΠΕ: Λαμβάνοντας υπόψη ότι η ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ ΑΕ είναι ο αρμόδιος φορέας διοίκησης και διαχείρισης των ΒΕΠΕ της πρώην ΕΤΒΑ και το γεγονός ότι στο μεταξύ έχουν δημιουργηθεί ΕΠ του Ν. 3982/2011 θεωρούμε ότι η διατύπωση του οργανωτικού –διοικητικού μέτρου 11.16 ΒΙΟΜ σελ. 80 θα πρέπει να μεταβληθεί επί το ορθόν ως εξής «Η οργάνωση και η εποπτεία διαχείρισης των στερεών αποβλήτων εντός ΒΕΠΕ ή εντός Επιχειρηματικών Πάρκων του Ν.3982/2011 θα γίνεται από τους κατά περίπτωση αρμόδιους φορείς διοίκησης και διαχείρισης δηλαδή την ΕΤΒΑ-ΒΙΠΕ ΑΕ ή την ΕΑΝΕΠ/ΕΔΕΠ του Ν.3982/2011, με την επιφύλαξη των υποχρεώσεων των παραγωγών αποβλήτων που απορρέουν από την Οδηγία 2008/98/ΕΚ και το Ν.4042/2012». Αναλυτικές προτάσεις της Re-Battery AE για την τροποποίηση του Ν.2939/2001 έχουν υποβληθεί κατά τη Δημόσια Διαβούλευση του Νομοσχεδίου «Ενίσχυση της ανακύκλωσης και βελτίωση της διαχείρισης των αποβλήτων»(12/2014)