• Σχόλιο του χρήστη 'Πλιάσσας Ορέστης' | 12 Ιουνίου 2015, 12:06

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΕΣΔΑ 1. Ως προς τους 4 κάδους των ανακυκλώσιμων υλικών Τα προβλήματα που θα υπάρξουν είναι: • Εξασφάλιση-εύρεση χώρων εντός του πολεοδομικού ιστού των ελληνικών πόλεων για 4 κάδους. (Σημειώνεται ότι συνολικά θα υπάρχουν 6 κάδοι: 4 ανακυκλώσιμα+1 βιοαποδο-μήσιμα+ 1 για τα υπόλοιπα). • Εντός του κάθε νοικοκυριού θα πρέπει να υπάρχουν 4 περιέκτες για τα ανακυκλώσιμα συν 2 για βιοαποδομήσιμα και υπόλοιπα. • Η αποκομιδή των ανακυκλώσιμων θα γίνεται με 4 χωριστά δρομολόγια και δεδομένου ότι σε κάθε κάδο θα υπάρχουν και ξένα υλικά, το περιεχόμενο θα πρέπει να περνά υπο-χρεωτικά από διαλογή (ΚΔΑΥ). • Οι γυρολόγοι θα βρίσκουν έτοιμο συγκεντρωμένο το υλικό που τους ενδιαφέρει και πολύ εύκολα θα το παίρνουν. • Πρέπει να γίνει κάποια προσέγγιση οικονομική – περιβαλλοντική – χωροταξική εντός πολεοδομικού ιστού, για να εξαχθούν συμπεράσματα για την υιοθέτηση ενός τέτοιου συστήματος. 2. Ως προς τις μικρής κλίμακας μονάδες κομποστοποίησης • Πρέπει να διευκρινιστεί, ποιάς ετήσιας δυναμικότητας θεωρούνται μικρής κλίμακας. • Θα εμφανιστούν έντονες αντιδράσεις και ανυπέρβλητα εμπόδια κατά τη χωροθέτηση των, έστω μικρών, μονάδων κομποστοποίησης. • Πρέπει να γίνει οικονομική-περιβαλλοντική θεώρηση για τη κατασκευή και λειτουργία της κάθε μικρής μονάδας λαμβάνοντας υπόψη το κόστος διαχείρισης στραγγισμάτων και οσμών, τα επιπλέον δρομολόγια των οχημάτων, την εξεύρεση του προσωπικού (εφόσον προτείνεται να είναι ευθύνης των Δήμων) τη πιθανή τιμή πώλησης του κομπόστ αλλά και τους πιθανούς αγοραστές αυτού. • Θεωρώ ότι οι μικρής κλίμακας αυτές μονάδες κομποστοποίησης, θα μείνουν στα χαρτιά ως ευσεβείς πόθοι. 3. Ως προς το δημόσιο χαρακτήρα της διαχείρισης των αποβλήτων Στο όλο κείμενο του προς διαβούλευση ΕΣΔΑ, αναφέρεται σε αρκετά σημεία η ανά-γκη κατοχύρωσης του δημόσιου χαρακτήρα της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων. Στη δε σελίδα 77, παράγρ. Ι.8, αναφέρεται επί λέξει: «υποχρεωτική μετατροπή όλων των ΦοΔΣΑ σε ΝΠΔΔ». Γιατί αυτή η αυταρχική κρατική επιβολή ΝΠΔΔ; Οι νομικές μορφές των φορέων που έχει τη δυνατότητα, με βάση τον Δημοτικό & Κοινοτικό Κώδικα, να συστήνει η Τοπική Αυτο-διοίκηση δεν είναι Δημόσιου χαρακτήρα; Όταν ένας φορέας ελέγχεται-διοικείται κατά 100% από τη Τοπική Αυτοδιοίκηση εξυπηρετεί ιδιωτικά συμφέροντα και δεν είναι Δημόσιου χαρα-κτήρα; Δηλαδή δημόσιου χαρακτήρα είναι μόνο τα ΝΠΔΔ που λειτουργούν με τη δυσκίνητη και αναποτελεσματική γραφειοκρατία του Δημοσίου; Και εν πάση περιπτώσει εφόσον οι Δήμοι μιας περιοχής έχουν συστήσει ΦοΔΣΑ άλ-λης νομικής μορφής, ο οποίος ΦοΔΣΑ διαχειρίζεται τα απόβλητα χωρίς κανένα πρόβλημα, θα πρέπει να αναγκαστούν οι Δήμοι να καταργήσουν τον ΦοΔΣΑ που τους έλυσε τα προ-βλήματα και να συστήσουν νέο ΦοΔΣΑ ως ΝΠΔΔ για να βελτιώσουν τι; Δεν διδαχτήκαμε τίποτα από την αρνητική εμπειρία του νόμου 4071/2012, που έχουν περάσει 3,5 χρόνια και δεν έχει εφαρμοστεί, αναγκαζόμενο το κράτος να δίνει συνεχείς παρατάσεις εφαρμογής του; Θα ξεκινήσει πάλι μια τέτοια διαδικασία κατάργησης-συγχώνευσης, κ.λ.π. η οποία δεν ξέ-ρουμε πού και πότε θα καταλήξει. Εν τέλει το πρόβλημα έγκειται στη νομική μορφή του ΦοΔΣΑ και όχι στο εάν κάνει σωστά και σύμφωνα με τη κείμενη νομοθεσία τη δουλειά του; Ας γίνει μια αποτύπωση και αποτίμηση της διαμορφωθείσας κατάστασης σε όλη τη Χώρα και να βγουν συμπεράσματα κατά πόσον οι ΦοΔΣΑ ως ΝΠΔΔ κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους σχετικά με του ΦοΔΣΑ που είναι ΝΠΙΔ. 4. Ως προς τις ιλύες των ΕΕΛ Πρέπει να ξεκαθαρισθεί με σαφήνεια ότι αρμόδιοι για τη διαχείριση της ιλύος των Ε-γκαταστάσεων Επεξεργασίας Λυμάτων, είναι οι ΔΕΥΑ και όχι οι ΦοΔΣΑ. 5. Ως προς τους στόχους Οι στόχοι που τίθενται για τα βιοαπόβλητα και γενικά την αξιοποίηση-ανακύκλωση είναι πάρα πολύ αισιόδοξοι και μάλλον ανέφικτοι. Οι δράσεις αυτές προϋποθέτουν αφενός μεν οικονομικούς πόρους αφετέρου δε κοινωνική συναίνεση και ηρεμία. Μακάρι σαν Χώρα να τους επιτύχουμε ειδικά τη στιγμή κατά την οποία βρισκόμαστε σε πάρα πολύ δύσκολη οικονομική και κοινωνική κατάσταση. Πλιάσσας Ορέστης Μ-Η Μηχανικός