• Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ανακυκλωτών Μεταλλικών Απορριμμάτων ιδρύθηκε το 2008 ως κλαδικός βιομηχανικός οργανισμός μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, με σκοπό την προώθηση της χρήσης ορθών μεθόδων ανακύκλωσης μεταλλικών απορριμμάτων με άξονα την εν γένει εξοικονόμηση ενέργειας και την προστασία του περιβάλλοντος. Εκπροσωπεί περισσότερες από 90 αδειοδοτημένες εταιρείες, πανελλαδικής διασποράς, η πλειονότητα των οποίων είναι μικρομεσαίες. Είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ανακύκλωσης Μετάλλων EFR καθώς και της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Βιομηχανιών Ανακύκλωσης EuRIC. Αποτελώντας βασικό συντελεστή στη διαδικασία διαχείρισης αποβλήτων για την παραγωγή δευτερογενών πρώτων υλών, θεωρούμε ευθύνη μας τη συμμετοχή στην εν εξελίξει διαβούλευση για το νέο ΕΣΔΑ, προκειμένου να συνδράμουμε με την πολύχρονη εμπειρίας μας και γνώση της αγοράς στη διαμόρφωση του καλύτερου δυνατού σχεδιασμού, που ταυτόχρονα θα προάγει την ανακύκλωση με στόχο την επίτευξη μίας υλοποιήσιμης κυκλικής οικονομίας. Στο πλαίσιο αυτό σας παραθέτουμε τα σχόλια και τις επισημάνσεις μας: • Δίκτυο «Πράσινων Σημείων» στους ΟΤΑ Στα πλαίσια της ανάπτυξης δικτύου «Πράσινων Σημείων», κρίνεται απαραίτητο όπως οριστεί ρητά ο τρόπος συνεργασίας των εταιρειών ανακύκλωσης με τους ΟΤΑ. Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει να διευκρινιστεί σε σχετική διάταξη με ποιον τρόπο θα επιλέγουν οι ΟΤΑ την εταιρεία στην οποία θα αναθέτουν τα προς επεξεργασία συλλεγόμενα από το «Πράσινο Σημείο» ανακυκλώσιμα υλικά καθώς και το είδος της συνεργασίας αυτής. • Μεταχειρισμένα Ελαστικά Οχημάτων Ως Σύνδεσμος επικροτούμε την επέκταση του πεδίου εφαρμογής του ΠΔ109/2004 ώστε να συμπεριλάβει ελαστικά όλων των κατηγοριών. Μάλιστα, καθώς αυτό αποτελούσε μία από τις μακροχρόνιες διεκδικήσεις μας, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι με την υπ’ αριθμό 3508/21-3-2014 ειλημμένη απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, έπειτα από αίτηση ασφαλιστικών μέτρων του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ανακυκλωτών Μεταλλικών Απορριμμάτων, το αρμόδιο ΣΕΔ Eco-elastika ΑΕ υποχρεώθηκε να συλλέγει άνευ χρέωσης και ανεξαρτήτως ποσότητας, όλους τους τύπους μεταχειρισμένων ελαστικών (Α’, Β’ και Γ’ κατηγορίας) και μάλιστα εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την ειδοποίηση που θα λαμβάνει για τη συλλογή, είτε αυτά προέρχονται από απορρύπανση/επεξεργασία οχημάτων τέλους κύκλου ζωής (ΟΤΚΖ) είτε όχι. • Οχήματα Τέλους Κύκλου Ζωής (ΟΤΚΖ) Δεδομένης της έλλειψης δημόσιων ή ιδιωτικών υποδομών οι οποίες θα μπορούσαν να ανακτούν και να επεξεργάζονται όλα τα μέρη ενός ΟΤΚΖ, θεωρούμε εξαιρετικά δύσκολα επιτεύξιμο το στόχο επαναχρησιμοποίησης / ανάκτησης σε ποσοστό 95% κατά μέσο βάρος και ανά όχημα που έχει θέσει από 1/1/2015 η Ευρωπαϊκή Οδηγία. Αναγνωρίζουμε ως σημαντική την ύπαρξη υψηλών στόχων για την προώθηση της ανακύκλωσης, ωστόσο λαμβάνοντας υπόψη την υφιστάμενη κατάσταση, προτείνουμε τη συμπληρωματική θέσπιση και ενός ποσοτικού στόχου συλλογής ο οποίος θα αφορά το σύνολο των ΟΤΚΖ που συλλέγονται ανά έτος. • Απόβλητα Ηλεκτρικού και Ηλεκτρονικού Εξοπλισμού (ΑΗΗΕ) Όσον αφορά τη σημερινή κατάσταση διαχείρισης των ΑΗΗΕ, θα θέλαμε να σας επισημάνουμε ότι η πραγματικότητα απέχει από τα αναφερόμενα στο εν λόγω ΕΣΔΑ, καθώς το μοναδικό εγκεκριμένο ΣΕΔ για ΑΗΗΕ, η «Ανακύκλωση Συσκευών ΑΕ» είναι συμβεβλημένη με τρεις (3) μόνο επιχειρήσεις, οι οποίες ανακυκλώνουν το 80% - 90% των συλλεγόμενων ποσοτήτων. Πρόκειται για ιδιωτικές εταιρίες, οι οποίες επεξεργάζονται ολόκληρη την γκάμα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών. Κατά τόπους το ΣΕΔ έχει συμβληθεί επίσης με μικροεπεξεργαστές μεμονωμένων κατηγοριών συσκευών (π.χ. τηλέφωνα, κινητά, τηλεοράσεις, ραδιόφωνα), οι οποίοι είναι αρμόδιοι για την περιοχή τους. Σύμφωνα λοιπόν με τα παραπάνω το συγκεκριμένο ΣΕΔ δρα επιλεκτικά, αποκλείοντας αδειοδοτημένες εταιρείες του κλάδου από τον κύκλο εργασιών της επεξεργασίας των ΑΗΗΕ. Ο Σύνδεσμός μας έχει ήδη οδηγήσει το θέμα αυτό στην Επιτροπή Ανταγωνισμού καθώς το εν λόγω ζήτημα αντιβαίνει στην κείμενη νομοθεσία, η οποία ξεκάθαρα ορίζει ότι τα ΣΕΔ οφείλουν να συμβάλλονται με όλες τις αδειοδοτημένες εταιρείες που διαχειρίζονται το αντίστοιχο απόβλητο. Συμπερασματικά, τόσο για τα ΑΗΗΕ όσο και για υπόλοιπα ρεύματα, κρίνεται απαραίτητο να διασφαλιστεί η νομική υποχρέωση των υπαρχόντων αλλά και κάθε νέου ΣΕΔ περί συνεργασίας τους με όλες τις αδειοδοτημένες εταιρείες. Μόνο με αυτό τον τρόπο θα προάγουμε την ανακύκλωση και θα οδηγηθούμε σε επεξεργασία μεγαλύτερων ποσοτήτων αλλά και σε πλήρη καταγραφή όλων των ποσοτήτων που ανακυκλώνονται με σκοπό την επίτευξη των εθνικών στόχων. • Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης Πέραν του ζητήματος που αφορά με τις συμβάσεις συνεργασίας μεταξύ των ΣΕΔ και των εταιρειών ανακύκλωσης, θα θέλαμε να δηλώσουμε την απόλυτη συμφωνία μας με την πρότασή σας, ο ΕΟΑΝ να εισπράττει και να διαχειρίζεται τους πόρους της ανακύκλωσης καθώς και να τους διανέμει προς τους παρόχους υπηρεσιών ανακύκλωσης. Ως Σύνδεσμος, εκπροσωπώντας μικρομεσαίες αδειοδοτημένες επιχειρήσεις του κλάδου της ανακύκλωσης μεταλλικών απορριμμάτων, έχουμε επανειλημμένα δηλώσει στους αρμόδιους φορείς την αναγκαιότητα εφαρμογής της ακόλουθης σχέσης: ΑΞΙΑ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΙΜΩΝ ΥΛΙΚΩΝ + ΕΙΣΦΟΡΑ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ = ΚΟΣΤΟΣ ΑΓΟΡΑΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΙΜΟΥ ΥΛΙΚΟΥ + ΚΟΣΤΟΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ + ΚΟΣΤΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ & ΥΠΟΛΕΙΜΜΑΤΩΝ +ΚΟΣΤΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ + ΕΥΛΟΓΟ ΚΕΡΔΟΣ ΤΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ Αναφορικά με το κέρδος που αφορά τις εταιρείες ανακύκλωσης και προτείνεται να προκύπτει από τις εισφορές ανακύκλωσης, αυτό θα μπορούσε να έχει μορφή επιδότησης, το ύψος της οποίας να είναι άμεσα εξαρτημένο από την χρηματιστηριακή τιμή των μετάλλων και το κόστος ανακύκλωσης των αποβλήτων, το οποίο από το 2008 έχει καταστεί ασύμφορο λόγω της παγκόσμιας οικονομικής ύφεσης. Με αυτό τον τρόπο θα προκύψει οικονομική ενίσχυση προς τις εταιρείες ανακύκλωσης μέσω χρημάτων που ούτως ή άλλως εισπράττονται, ενώ παράλληλα προωθείται η μείωση των ειδικών αποθεματικών των ΣΕΔ, τα οποία ιδρύθηκαν μεν ως μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, ωστόσο έχουν συγκεντρώσει υπέρογκα ποσά στα αποθεματικά τους, που δεν αξιοποιούν αφού οι εθνικοί στόχοι δεν επιτυγχάνονται. Γενικότερα θεωρούμε αναγκαίο τον αποτελεσματικό έλεγχο του λειτουργικού και διοικητικού κόστους των ΣΕΔ, προκειμένου να επιτευχθεί χρηστή διαχείριση και κυρίως διαφάνεια στη λειτουργία των ΣΕΔ που μέχρι σήμερα δεν υπάρχει. Ως θετική υποστηρίζουμε επίσης την τήρηση μητρώου παραγωγών – εισαγωγέων υπόχρεων στο νόμο, καθώς μόνο με αυτό τον τρόπο θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί η εισφοροδιαφυγή που είναι σαφέστατη υψηλή σε κάποια ΣΕΔ. Η τήρηση του μητρώου αυτού αποτελούσε πάγια πρόταση του Συνδέσμου μας προς τους αρμόδιους φορείς τα τελευταία χρόνια. Ολοκληρώνοντας τον σχολιασμό μας επί των θεμάτων του Εθνικού Σχεδίου Διαχείρισης Απορριμμάτων, σας παραθέτουμε και τις ακόλουθες επιπρόσθετες προτάσεις μας: • Επικαιροποίηση και δημοσιοποίηση όπως ορίζει η κείμενη νομοθεσία του μητρώου επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη διαχείριση μη επικινδύνων αποβλήτων. Πρόκειται για ένα μητρώο στο οποίο αναφέρονται οι σχετικές άδειες των επιχειρήσεων και παράλληλα οι συμβάσεις τους με τα αντίστοιχα ΣΕΔ. Το εν λόγω μητρώο σύμφωνα με την ΚΥΑ 50910/2727/22-12-2003 αναρτάται στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ και πρέπει ανανεώνεται κάθε έξι μήνες. Σήμερα, δυστυχώς, το τελευταίο αναρτημένο αρχείο μητρώου είναι επικαιροποιημένο έως το Νοέμβριο του 2013. Η εν λόγω ηλεκτρονική εφαρμογή πρέπει να εξελιχθεί σε δυναμική βάση έγκαιρης και έγκυρης πληροφόρησης, άμεσα διάθεσης σε κάθε αρμόδιο φορέα και ενδιαφερόμενο, ώστε να ενισχυθεί και η δυνατότητα ελέγχου των παράνομων δραστηριοτήτων. • Σύσταση επιτροπής, μη αμειβόμενης, με σκοπό τη διαβούλευση επί θεμάτων εναλλακτικής διαχείρισης, η οποία να αποτελείται από εκπροσώπους του Υπουργείου, του ΕΟΑΝ, των συλλογικών συστημάτων, των ΟΤΑ και των κλαδικών φορέων, όπως είναι ο Σύνδεσμός μας για τον κλάδο των μεταλλικών απορριμμάτων. • Επιβολή κυρώσεων προς το αρμόδιο ΣΕΔ, σε περίπτωση άρνησης να συμβληθεί με αδειοδοτημένες εταιρείες ανακύκλωσης κατά παράβαση της ίσης μεταχείρισης και της κείμενης νομοθεσίας. • Άμεση ενημέρωση όλων των αρμόδιων φορέων (δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμοί, ΟΤΑ, Μετοχικό Ταμείο Αεροπορίας κ.α.) οι οποίοι προβαίνουν σε εκποίηση άχρηστων υλικών, προκειμένου οι όροι των διαγωνισμών που διεξάγουν να είναι απόλυτα σύμφωνοι με τις κείμενες διατάξεις περί επεξεργασίας και ανακύκλωσης αποβλήτων καθώς και την περιβαλλοντική νομοθεσία. Δυστυχώς, έχουμε κατ’ επανάληψη διαπιστώσει ότι σε πολλούς διαγωνισμούς εκποίησης παρατηρείται σωρεία ελλείψεων και παραβάσεων με αποτέλεσμα μεγάλος όγκος άχρηστων υλικών να καταλήγει σε παράνομες μονάδες με απρόβλεπτες για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον συνέπειες αλλά και αύξηση της φοροδιαφυγής. • Άμεση νομοθετική ρύθμιση και δυνατότητα αδειοδότησης και λειτουργίας μονάδων πυρόλυσης (θερμικής επεξεργασίας) υπολειμμάτων με δυνατότητα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, που θεωρείται η πλέον προηγμένη τεχνολογικά και ασφαλέστερη περιβαλλοντικά μέθοδος επεξεργασίας υπολειμμάτων. Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να διευκρινιστεί σχετικά με την αναφορά στο ΕΣΔΑ για το υφιστάμενο διάθεσης βιομηχανικών αποβλήτων αν αυτό μπορεί να δεχθεί ΦΛΑΦ και μεταλλουργικά απόβλητα και αν όχι γιατί.