• Σχόλιο του χρήστη 'Δρ. Μάριος Πατσουλές' | 21 Φεβρουαρίου 2016, 07:03

    γ) Θεωρούμε σκόπιμο να αναφερθούμε -σε ακραία μεν, αλλά πραγματική περίπτωση- σε αυτήν του ατυχήματος της Deepwater Horizon, όπου το κόστος από τα επιβληθέντα πρόστιμα στην BP (British Petroleum), ξεπέρασε τα 40 δις Δολάρια. Φυσικά, αυτό με τίποτα δεν σημαίνει ότι οι υπεράκτιες γεωτρήσεις πρέπει να αναλαμβάνονται μόνο από τις Μεγάλες εταιρείες πετρελαίου. Απλά, παραθέτουμε το παράδειγμα -υπάρχουν πολλά ανάλογα-, για να δείξουμε αφενός τους σοβαρούς κινδύνους που ενέχουν οι εν λόγω δραστηριότητες και αφετέρου να επισημάνουμε στη Νομική Υπηρεσία που επεξεργάζεται το Σχ.Ν., μήπως χρειάζονται περαιτέρω διευκρινίσεις στο παρόν εδάφιο. Από την άλλη, επιθυμούμε να αναδείξουμε την υψηλότατου επιπέδου σοβαρότητα που πρέπει να επιδειχτεί απ' όλες τις πλευρές για την σημασία εφαρμογών του παρόντος Νομοσχεδίου δ) Άλλη μια φορά και για διαφορετικό λόγο καθίσταται σαφής η διαφορά λειτουργίας και αντικειμενικών στόχων της Αδειοδοτούσας Αρχής από την Αρμόδια Αρχή. Προτείνουμε λοιπόν ότι θα πρέπει εξ αρχής να καθοριστούν οι αρμοδιότητες μιάς εκάστης των Αρχών και να αποτελέσουν δύο σαφώς ξεχωριστές Αρχές (θα προτείναμε εν προκειμένω, βάσει των μοντέλων του Norwegian Petroleum Directorate -NPD- και του Petroleum Safety Authority -PSA- που θεωρούνται από τα πλέον επιτυχημένα στην πράξη, επί δεκαετίες. Μάλιστα, να αναφέρουμε το γεγονός ότι διατηρούμε εξαιρετικές σχέσεις με τους εν λόγω Φορείς στο Stavanger και έχουμε ενημερωθεί επανειλημμένως για το τρόπο λειτουργίας των). Προτείνουμε ότι στη παρούσα φάση, το λογικότερο, χρησιμότερο και ταχύτερο θα ήταν, με πρωτοβουλία ενός ανεξάρτητου φορέα όπως το ΕΕΤΙ -που εστιάζει σε δραστηριότητες της βιομηχανίας πετρελαίου, συνεργαζόμενο με αντίστοιχα ευρωπαϊκά- να διοργανωθεί σειρά workshops, όπου στελέχη της βιομηχανίας πετρελαίου (Διαχειριστές & Ιδιοκτήτες), του Υπουργείου Ενέργειας & Περιβάλλοντος και Εκπροσώπων των Εργαζομένων, θα παρακολουθήσουν κι έχουν την ευχέρεια να απαντήσουν όλα τους τα ερωτήματα, μετά πρόσκληση των εν λόγω Φορέων της Νορβηγίας στη χώρα μας. Εάν το επιθυμούν οι εμπλεκόμενοι Φορείς, μπορούμε άμεσα να αναλάβουμε πρωτοβουλία υλοποίησης του προτεινόμενου σχεδίου και μετά σχετική συνεννόηση με τους Φορείς. (Ειλικρινά, δεν χρειάζεται να επαν - ευφέβρουμε τον τροχό) 6. Πολύ σημαντική αναφορά στη παρούσα παράγραφο, που τονίζουμε ότι θεωρείται από τις πλέον επικίνδυνες που μπορούν να προκαλέσουν ανεξέλεγκτες αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών, οι οποίες με τη σειρά τους και με βεβαιότητα θα καθυστερήσουν επικίνδυνα τα Έργα (βλ. παρδγμ Σκουριών στη Χαλκιδική ή Περαίας όπου αναβλήθηκαν -ουσιαστικά ακυρώθηκαν- δια παντός τα έργα). Για μια σειρά από λόγους που προκύπτουν μέσω της παρούσης αναφοράς, ξανα-προτείνουμε διοργάνωση άλλης σειράς σεμιναρίων - workshops με ειδικούς προσκεκλημένους, έτοιμους να απαντήσουν σε καυτά ερωτήματα και υποδείξουν άμεσους και δοκιμασμένους με επιτυχία τρόπους αντιμετώπισης, ώστε πάνω απόλα να επιτευχθεί η κοινωνική συναίνεση. Μάλιστα, να αναφέρουμε στο σημείο αυτό ότι κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης της Οδηγίας στις Βρυξέλλες, είχε προταθεί από πλευράς αντιπροσώπων των Κρατών - Μελών, να αναληφθεί πρωτοβουλία από πλευράς Ελλάδας για παρουσίαση πρότασης σχεδίου Έργου (Project) για μακροχρόνια εκπαίδευση εμπλεκομένων και εργαζομένων στα αντικείμενα αυτά, που θα χρηματοδοτείτο από Πρόγραμμα της Ε.Ε. με σύγχρονη συμμετοχή και συγχρηματοδότηση από Φορείς της βόρειας Ευρώπης που διέθεταν ανάλογη εμπειρία. Το Project προετοιμάστηκε από το ΕΕΤΙ, προ-εγκρίθηκε προφορικά από ειδικούς της Ε.Ε., αλλά ποτέ δεν προωθήθηκε για χρηματοδότηση και υλοποίηση για αυτονόητους λόγους. Είναι σχεδόν έτοιμο και αναμένει επίδειξη ενδιαφέροντος. Με το τρόπο αυτό θα καταρτιστούν ταχύτερα και μεθοδικότερα σχεδιασμοί για "crisis management" & "relevant Emergency Plans" κλπ, αλλά κυρίως εκπαίδευσης εργαζομένων ή εκπροσώπων τους για άμεση ανταπόκριση στις ανάγκες του αναπτυσσόμενου αυτού κλάδου της βιομηχανίας στη νοτιο ανατολική Ευρώπη και Μεσόγειο. Ένα απλό παράδειγμα που θα μπορούσε να αναφερθεί εδώ για πληρέστερη κατανόηση του θέματος, είναι η διαχείριση των τριμμάτων και αλμολοίπων με όλες τις χημικές ενώσεις του γεωτρητικού πολφού που προκύπτουν σαν προϊόντα των γεωτρητικών δραστηριοτήτων, με το μεγάλο ερώτημα: πού θα αποτίθενται όλα αυτά? Σημαντικότατο λοιπόν, οι εταιρείες -που γνωρίζουν πολύ καλά το πρόβλημα- να είναι σωστά και έγκαιρα προετοιμασμένες για την επίλυσή του και άμεσες απαντήσεις στον κάθε ερωτώντα. Όμως οι Δήμοι είναι έτοιμοι να δεχτούν αυτά τα λύματα? και πού..?