• Σχόλιο του χρήστη 'ΔΕΗ Α.Ε.' | 27 Ιουνίου 2016, 12:36

    Με αφορμή τη διαβούλευση που ανακοινώθηκε, σας γνωστοποιούμε τις απόψεις μας επί του Σχεδίου Νόμου ως ακολούθως: 1. Οι «Κατευθυντήριες Γραμμές για τις Κρατικές Ενισχύσεις στους Τομείς του Περιβάλλοντος και της Ενέργειας (2014-2020)» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προβλέπουν τα εξής για την περίοδο 2016-2020 (παράγραφος 3.3.2.1): «Προκειμένου να δοθούν κίνητρα για την ολοκλήρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, είναι σημαντικό οι δικαιούχοι να πωλούν την ηλεκτρική τους ενέργεια απευθείας στην αγορά και να υπόκεινται σε υποχρεώσεις της αγοράς. Οι ακόλουθοι σωρευτικοί όροι εφαρμόζονται από 1ης Ιανουαρίου 2016 σε όλα τα νέα καθεστώτα και μέτρα ενισχύσεων: i. οι ενισχύσεις χορηγούνται ως προσαύξηση, επιπλέον της αγοραίας τιμής (προσαύξηση) με την οποία οι παραγωγοί πωλούν την ηλεκτρική ενέργεια απευθείας στην αγορά, ii. οι δικαιούχοι υπόκεινται σε τυποποιημένες αρμοδιότητες εξισορρόπησης εκτός εάν δεν υφίστανται ανταγωνιστικές ενδοημερήσιες αγορές και iii. θεσπίζονται μέτρα που να διασφαλίζουν ότι οι παραγωγοί δεν έχουν κίνητρο να παράγουν ηλεκτρική ενέργεια με αρνητικές τιμές». Με βάση τις προβλέψεις του Σχεδίου Νόμου οι μονάδες ΑΠΕ φαίνεται να συμμετέχουν στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, να υπόκεινται στις υποχρεώσεις εξισορρόπησης αυτής της αγοράς και να εισπράττουν την αγοραία τιμή (Οριακή Τιμή Συστήματος συν λοιπές προσαυξήσεις). Όμως, στο πλαίσιο της τελικής εκκαθάρισης οι μονάδες εισπράττουν Διαφορική Προσαύξηση τέτοια ώστε τελικά το έσοδό τους να είναι πάντα ίσο με Σταθερή Τιμή (είτε Τιμή Αναφοράς είτε τιμή που θα προκύπτει από διαγωνιστική διαδικασία). Επίσης, οι εν λόγω μονάδες ενώ φαίνεται να υπόκεινται σε αρμοδιότητες εξισορρόπησης (π.χ. χρεώσεις για αποκλίσεις, σε περίπτωση που δεν παράγουν την ενέργεια που υποσχέθηκαν), τελικά δεν έχουν καμιά σχετική επιβάρυνση, εφόσον κατά την τελική εκκαθάριση οποιαδήποτε επιβάρυνση καλύπτεται από τη Διαφορική Προσαύξηση. Συνεπώς, στην πράξη οι μονάδες ΑΠΕ θα λειτουργούν χωρίς κανένα κίνδυνο χονδρεμπορικής αγοράς, με εγγυημένη τιμή και χωρίς χρεώσεις για αποκλίσεις, εξισορρόπηση κλπ. 2. Οι προβλέψεις του άρθρου 3, παράγραφος 10 του Σχεδίου Νόμου να μη δίδεται Λειτουργική Ενίσχυση για την παραγόμενη ενέργεια για πάνω από 2 διαδοχικές ώρες κατά τις οποίες η ΟΤΣ του ΗΕΠ λαμβάνει μηδενικές τιμές, παρότι είναι σε συμφωνία με τον παραπάνω όρο (γ) των Κατευθυντήριων Γραμμών, εμπεριέχει τον ενδεχόμενο κίνδυνο μαζικής αποχής των μονάδων ΑΠΕ από την έγχυση ενέργειας στο Σύστημα σε πραγματικό χρόνο. Για την αποφυγή δημιουργίας σημαντικών αποκλίσεων και προβλημάτων εξισορρόπησης στο Σύστημα, θα πρέπει να ληφθούν κατάλληλα μέτρα διαχείρισης. 3. Να ληφθεί υπόψη ότι το Σχέδιο Νόμου προβλέπει κατά κανόνα 20ετείς ενισχύσεις (και 25ετείς σε ορισμένες περιπτώσεις), ενώ αντίθετα το εδάφιο (121) των Κατευθυντήριων Γραμμών προβλέπει έγκριση των ενισχύσεων για πολύ μικρότερη χρονική διάρκεια: κατά μέγιστο 10ετή (με δυνατότητα όμως παράτασης κατόπιν κοινοποίησης). 4. Στο υπό διαβούλευση κείμενο δεν γίνεται καμία αναφορά στο καθεστώς στήριξης των υβριδικών έργων (είτε η αποθήκευση γίνεται με μπαταρίες είτε με αντλησιοταμίευση). Θεωρούμε σκόπιμο να υπάρξει διευκρίνιση ως προς το ρυθμιστικό πλαίσιο στήριξης των συγκεκριμένων έργων, τα οποία είναι ιδιαίτερα σημαντικά για την διείσδυση των ΑΠΕ και την ασφάλεια τροφοδοσίας τόσο στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα όσο και στα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά. Σημειωτέον ότι οι υβριδικοί σταθμοί είναι «Ελεγχόμενης Παραγωγής», που παρέχουν εγγυημένη ισχύ στο Ηλεκτρικό Σύστημα -σύμφωνα με τους ορισμούς του Σχεδίου Νόμου (άρθρο 1Β)- το ίδιο με τους σταθμούς βιοενέργειας, γεωθερμίας, ΣΗΘΥΑ κ.α. 5. Σε ό,τι αφορά τους Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης σταθμών παραγωγής από ΑΠΕ και τον Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησης Τελευταίου Καταφυγίου, οι οποίοι «οιωνεί» θα αποτελέσουν συμμετέχοντες στην Αγορά για λογαριασμό των νέων ΑΠΕ, θεωρούμε αναγκαίο να καθορισθεί με τις ρυθμίσεις αυτού του Νόμου το βασικό πλαίσιο οργάνωσης, πιστοποίησης και λειτουργίας αυτών των φορέων. 6. Επί τη ευκαιρία της συγκεκριμένης διαβούλευσης για το Σχέδιο Νόμου που αφορά το νέο καθεστώς στήριξης των Μονάδων ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, θα θέλαμε να επαναφέρουμε για μια ακόμα φορά το θέμα της ένταξης στον Ημερήσιο Ενεργειακό Προγραμματισμό (ΗΕΠ) των Μονάδων Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας (ΣΗΘ) που έχουν συμβατική υποχρέωση για την παροχή θερμικής ενέργειας σε τοπικούς Δήμους (τηλεθέρμανση). Υπενθυμίζουμε ότι: (α) Αφενός μεν για την εφαρμογή της τηλεθέρμανσης έχουν υλοποιηθεί σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές (δημοτικά δίκτυα τηλεθέρμανσης), (β) Αφετέρου δε με την τηλεθέρμανση επιτυγχάνεται σημαντική εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας, μείωση κατανάλωσης εισαγόμενου καυσίμου (άρα βελτίωση του εμπορικού ισοζυγίου της Χώρας) και μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων. Ως εκ τούτου η τηλεθέρμανση παρέχει μεγάλα οφέλη στο κοινωνικό σύνολο και την Εθνική Οικονομία γενικότερα, αλλά και την τοπική κοινωνία ειδικότερα (Δήμοι Εορδαίας, Κοζάνης, Αμυνταίου και Μεγαλόπολης). Ωστόσο, με τον τρόπο που λειτουργεί η Αγορά Ηλεκτρικής Ενέργειας και με τις σημερινές συνθήκες που επικρατούν στην Αγορά αυτή (υπερεπάρκεια, χαμηλές τιμές φυσικού αερίου κ.ο.κ.) υπάρχει μεγάλη πιθανότητα, αφενός απένταξης των Μονάδων με τηλεθέρμανση σε περιόδους ενεργειακής υπερεπάρκειας και αφετέρου, σε περίπτωση απένταξης, παραμονής εκτός λειτουργίας για λόγους που έχουν να κάνουν με την Αγορά αυτή καθαυτή. Συνεπώς, σε αυτές τις περιπτώσεις -οι οποίες σημειωτέον δεν είναι καθόλου σπάνιες με τις σημερινές συνθήκες της Αγοράς- δεν θα μπορούν οι εν λόγω Μονάδες να ανταποκριθούν στην παροχή υπηρεσιών τηλεθέρμανσης, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σοβαρό πρόβλημα θέρμανσης για τους κατοίκους των Δήμων Εορδαίας, Κοζάνης, Αμυνταίου και Μεγαλόπολης. Με βάση τα παραπάνω και προκειμένου να παρέχονται απρόσκοπτα και αδιάλειπτα οι υπηρεσίες τηλεθέρμανσης προς τους παραπάνω Δήμους, θεωρούμε κρίσιμης σημασίας να δημιουργηθεί το συντομότερο δυνατό το κατάλληλο ρυθμιστικό πλαίσιο, έτσι ώστε οι Μονάδες που παρέχουν τηλεθέρμανση να εντάσσονται κατά προτεραιότητα στον ΗΕΠ, τουλάχιστον κατά την ελάχιστη παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας η οποία είναι αναγκαία για την παραγωγή της απαιτούμενης θερμότητας που παρέχεται για τηλεθέρμανση, ειδικά για τους μήνες όπου υφίστανται οι σχετικές υποχρεώσεις τηλεθέρμανσης. Σημειώνεται επίσης ότι για το ζήτημα της αποζημίωσης των Μονάδων αυτών, δεδομένου ότι δεν πληρούν την απαίτηση της νομοθεσίας για τουλάχιστον 10% εξοικονόμηση στην πρωτογενή ενέργεια και άρα δεν μπορούν να θεωρηθούν Μονάδες ΣΗΘΥΑ, προτείνεται να εξακολουθήσουν να αποζημιώνονται στην τιμή της χονδρεμπορικής αγοράς (ΟΤΣ + προσαυξήσεις) για όλη την παραγωγή τους (χωρίς εγγυημένη τιμή για την ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας με την οποία θα εντάσσονται κατά προτεραιότητα λόγω της τηλεθέρμανσης). Παραμένουμε στη διάθεσή σας για περαιτέρω συνεργασία.