• Σχόλιο του χρήστη 'Ελίν Βιοκαύσιμα Α.Ε.' | 5 Αυγούστου 2016, 10:20

    Εκτιμώντας ως γενικά θετική την προτεινόμενη τροποποίηση, σας παραθέτουμε τα σχόλια της Ελίν Βιοκαύσιμα Α.Ε. για μικρές αλλά ουσιώδεις βελτιώσεις και προσθήκες στο υπό διαβούλευση Π.Δ. : To δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 5 του άρθρου 1 του υπό συζήτηση Π.Δ. να αντικατασταθεί ως εξής: Στο πλαίσιο του ελέγχου περιλαμβάνεται και δειγματοληπτικός έλεγχος των προμηθευτών χρησιμοποιημένων φυτικών ελαίων, τηγανελαίων και ζωικών λιπών. Στην περίπτωση που η αιτούσα εταιρεία προμηθεύεται τις πρώτες ύλες από άλλους προμηθευτές τότε πραγματοποιείται έλεγχος τουλάχιστον στο 10% των προμηθευτών και σε κάθε περίπτωση τουλάχιστον σε έναν εξ αυτών. Το σύνολο των ποσοτήτων με τις οποίες προμηθεύουν οι ελεγχόμενοι προμηθευτές την αιτούσα εταιρία πρέπει να αντιπροσωπεύει τουλάχιστον το 30% του συνόλου των ποσοτήτων που προμηθεύεται η αιτούσα εταιρία. Σε κάθε ελεγχόμενο προμηθευτή ο έλεγχος πρέπει να επεκτείνεται, τουλάχιστον σε μία περίπτωση, στους τυχόν διαδοχικούς προμηθευτές του μέχρι τον παραγωγό της πρώτης ύλης. Στην περίπτωση που η αιτούσα εταιρεία έχει συλλέξει η ίδια τις εν λόγω πρώτες ύλες ως κάτοχος άδειας, έγκρισης ή καταχώρισης, σύμφωνα με το τελευταίο εδάφιο της παρ. 1.Α.θ.i του άρθρου 3 τότε πραγματοποιείται έλεγχος τουλάχιστον στο 1% των παραγωγών των πρώτων υλών και σε κάθε περίπτωση τουλάχιστον σε τρεις εξ αυτών. Επίσης προτείνουμε να περιληφθούν οι παρακάτω επί πλέον τροποποιήσεις της ΚΥΑ Δ1/Α/οικ.2497/8.2.2013: Άρθρο 2 § α3) Να προσδιορισθεί η διαφορά μεταξύ τηγανελαίων και χρησιμοποιημένων φυτικών ελαίων, ή να αντικατασταθούν οι δύο όροι με έναν πιο σαφή προσδιορισμό των πρώτων υλών που καλύπτουν. Άρθρο 2 § γ) 1. Να λαμβάνονται υπ’ όψιν μόνο τα ερευνητικά προγράμματα που τυγχάνουν ενίσχυσης από ελληνικά ή ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης. Αυτό είναι αναγκαίο για να εξασφαλισθεί ότι τα ερευνητικά προγράμματα είναι πραγματικά και όχι απλώς μια συμφωνία, κενή περιεχομένου, μεταξύ του δικαιούχου και ενός πανεπιστημιακού ή ερευνητικού οργανισμού ή προσώπου. 2. Να δημοσιεύονται υποχρεωτικά στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΝ η αναλυτική περιγραφή του προγράμματος και ο απολογισμός του. 3. Να ελέγχεται η ολοκλήρωση του προγράμματος και η εκταμίευση από τον υπόχρεο της δηλωθείσας συμμετοχής του και να προβλεφθούν αυστηρές συνέπειες στις επόμενες κατανομές για τους δικαιούχους που ενώ έλαβαν κατανομή για ερευνητικό πρόγραμμα δεν το εκτέλεσαν ως όφειλαν. 4. Να μην περιλαμβάνονται προγράμματα στα οποία δεν συμμετέχουν πανεπιστημιακά ή ερευνητικά ιδρύματα που δραστηριοποιούνται στην Ελληνική επικράτεια. Η κατανομή ποσοτήτων βιοντήζελ με βάση τα ερευνητικά προγράμματα έχει σαφή στόχο την ενίσχυση της έρευνας στην Ελλάδα. Η υποστήριξη σε εθνικό επίπεδο από μια χώρα – μέλος της Ε.Ε. μόνο των ιδρυμάτων που δραστηριοποιούνται στη επικράτειά της είναι αυτονόητο δικαίωμά της, ενώ αντιθέτως η υποστήριξη έρευνας που γίνεται αποκλειστικά σε άλλες χώρες, όχι μόνον δεν είναι δυνατόν να θεωρηθεί υποχρέωσή της, αλλά αποτελεί και προφανές παράδοξο. 5. Ο προσδιορισμός της θεματολογίας των ερευνητικών προγραμμάτων είναι πολύ περιοριστικός και επικεντρώνεται σε τομείς που είναι ήδη ώριμοι. Προκειμένου να ενισχυθεί η πραγματική έρευνα πρέπει να περιλαμβάνει γενικότερα θέματα, όπως, ενδεικτικά, η μελέτη και βελτίωση των ιδιοτήτων του βιοντήζελ και η μελέτη των επιπτώσεών τους στα μείγματα με πετρέλαιο κίνησης και στους κινητήρες, η εκμετάλλευση παραπροϊόντων, περιβαλλοντικά θέματα παραγωγής βιοκαυσίμων, μείωση κόστους παραγωγής, παραγωγή από πρώτες ύλες που δεν έχουν ακόμα αναφερθεί κλπ Άρθρο 5 Οι κατανεμόμενες ποσότητες βιοντήζελ που παράγεται από τηγανέλαια και ζωικά λίπη, όπως προσδιορίζονται από τις παραγράφους 1 και 2 του άρθρου 5, υπολείπονται σημαντικά των πραγματικών ποσοτήτων που παράγονται από αυτές τις πρώτες ύλες. Συγκεκριμένα, στις κατανομές 2015 και 2016, κατανεμήθηκαν 21,525 και 20,295 m3 βιοντήζελ, ενώ η ποσότητες που αντιστοιχούν στις δηλωθείσες ποσότητες τηγανελαίων και ζωικών λιπών ήταν 26,974 και 28,581 m3 βιοντήζελ αντιστοίχως. Δηλαδή «περίσσεψαν» 5,449 και 8,286 m3 βιοντήζελ αντιστοίχως. Θα πρέπει να αναθεωρηθούν οι προβλέψεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 5, ώστε να εξασφαλίζουν την απορρόφηση όλων των ποσοτήτων βιοντήζελ που παράγονται από τηγανέλαια και ζωικά λίπη. Επίσης, η κατανεμόμενη ποσότητα βάσει των ερευνητικών προγραμμάτων, όπως προσδιορίζεται από τον τύπο της παραγράφου 1 του άρθρου 5, πριμοδοτεί υπερβολικά τους δικαιούχους που αιτούνται μικρή ποσότητα, πολλαπλασιάζοντας επί 20 ως 30 φορές την ποσότητα που τους κατανέμεται έναντι των ανταγωνιστών τους. Το αποτέλεσμα είναι να εκμηδενίζονται στη πράξη οι ποσότητες που κατανέμονται στα πιο σοβαρά ερευνητικά προγράμματα, με συνέπεια το κριτήριο αυτό να μην εξυπηρετεί διόλου τον στόχο του, που είναι η ενίσχυση της πραγματικής έρευνας. Θα πρέπει να καταργηθεί η σύνδεση της ποσότητας κατανομής του κριτηρίου αυτού με την αιτούμενη ποσότητα, ή να καταργηθεί εντελώς το κριτήριο.