• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΣΔΚΝΑ - ΝΙΚΟΣ Γ ΧΙΩΤΑΚΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ' | 22 Ιανουαρίου 2010, 14:33

    ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Αθήνα, ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ Α.Π. ΕΝΙΑΙΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΔΗΜΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ ΝΟΜΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ ΕΔΡΑ: Άντερσεν 6 και Μωραΐτη 90 Αθήνα- ΤΚ 11525 ΤΗΛ.: 213-2148318-9 & 210-6749757 FAX: 210-6777238 ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΡΟΕΔΡΟΥ Θέσεις Ενιαίου Συνδέσμου Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Αττικής Επί του υπό δημόσια διαβούλευση Σχεδίου Νόμου με αντικείμενο την τροποποίηση του Ν. 2939/2001 Οι θέσεις του ΕΣΔΚΝΑ περιορίζονται στην μελέτη κυρίως του άρθρου 10 του σχεδίου Νόμου, καθ’ όσον το άρθρο αυτό δημιουργεί τα ουσιαστικά προβλήματα στους ΦΟΔΣΑ. 1) Κατ’ αρχήν ο τρόπος είσπραξης από τον ΦΟΔΣΑ των οφειλομένων από τους ΟΤΑ μεταβάλλει δραματικά το ισχύον σύστημα και οδηγεί τους ΦΟΔΣΑ σε πλήρη αδράνεια ελλείψει οικονομικών πόρων. Προτείνεται η προσθήκη παραγράφου στο άρθρο αυτό ως εξής: «Για τους ΦΟΔΣΑ με την μορφή του Συνδέσμου ΟΤΑ ισχύουν τα οριζόμενα στην παράγραφο 2 του άρθρου 249 του Ν. 3463/2006 και στην παράγραφο 6 του άρθρου 23 του Ν. 3536/2007.» Παρατήρηση: Ίσως εάν γίνει δεκτή η πιο πάνω πρόταση να χρειάζεται και περαιτέρω η διευκόλυνση των ΦΟΔΣΑ, εις τρόπον ώστε η απαιτούμενη για την κατ’ εξαίρεση παρακράτηση εισφορών απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΦΟΔΣΑ να αντικατασταθεί από απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής, απαλειφομένων των αυξημένων πλειοψηφιών (για το Δ.Σ.) και της ομοφωνίας (για τις Ε.Ε.). 2) Για τον υπολογισμό του κόστους της διαχείρισης, βάσει του οποίου καθορίζεται η ετήσια εισφορά κάθε ΟΤΑ, πέραν των στοιχείων που αναφέρονται ήδη στην Κ.Υ.Α. 2527/2009, πρέπει να αναφέρεται και το κόστος για την καταβολή αντισταθμιστικών οφελών προς τους ΟΤΑ, στη διοικητική περιοχή των οποίων λειτουργούν «οχλούσες» εγκαταστάσεις των ΦΟΔΣΑ. Κατ’ αρχήν πρέπει να αναγνωρισθεί νομοθετικά η έννοια του αντισταθμιστικού οφέλους, ώστε να είναι δυνατή η νόμιμη απόδοσή του. Εν συνεχεία, πρέπει να αναγνωριστεί η υποχρέωση των ΦΟΔΣΑ να καταβάλουν αυτοί τα εν λόγω αντισταθμιστικά. Εκτός αν (και αυτό θεωρούμε δικαιότερο) αναλάβει η Κεντρική Διοίκηση που χωροθετεί τις «οχλούσες» εγκαταστάσεις των ΦΟΔΣΑ, την καταβολή των αντισταθμιστικών με μορφή που η ίδια θα επιλέξει (χρηματική ή με κατασκευή έργων ή παροχή υπηρεσιών προς τους οχλούμενους ΟΤΑ). Τέλος, θα πρέπει να καθορισθεί η μορφή των αντισταθμιστικών, είτε ως οικονομικές παροχές προς τους θιγόμενους ΟΤΑ (πράγμα που γίνεται σήμερα, με αποτέλεσμα τα μισά έσοδα του ΕΣΔΚΝΑ να δαπανώνται σε οικονομικές παροχές προς τους θιγόμενους ΟΤΑ) είτε παροχές σε είδος, δηλαδή έργα περιβάλλοντος στους θιγόμενους ΟΤΑ είτε Υπηρεσίες εξυπηρέτησης περιβαλλοντικών σκοπών. Θα πρέπει να τονισθεί ότι δια της θεσμοθετήσεως των αντισταθμιστικών οφελών των ΟΤΑ, πιθανόν να επιτευχθεί η μείωση των αντιδράσεων των «οχλουμένων» Δήμων και ως εκ τούτου η επιτάχυνση της υλοποίησης των έργων. 3) Ελλείπει παντελώς στο Νομοσχέδιο η πρόβλεψη ότι πάγιες εγκαταστάσεις των ΦΟΔΣΑ χρηματοδοτούνται εξ ολοκλήρου ή εν μέρει από άλλες πηγές ή φορείς, πλην της Αυτοδιοίκησης. Δηλαδή θα πρέπει να προβλέπεται η οικονομική συμβολή της Πολιτείας, μέσω των ΠΕΠ ή άλλων προγραμμάτων. Σε συνάρτηση με το θέμα αυτό θα πρέπει να εξετασθεί και να λυθεί το θέμα της ατέλειας του Δημοσίου. Με άλλα λόγια και οι εγκαταστάσεις του Δημοσίου (στην ευρύτερή του έννοια) ρυπαίνουν και πρέπει ισοτίμως προς τους άλλους οικονομικούς φορείς, να καταβάλλουν τέλη προς τους ΦΟΔΣΑ. Η αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει» δεν είναι δυνατόν να έχει εξαιρέσεις. 4) Προς αποφυγήν γραφειοκρατικών διαδικασιών, πρέπει να θεωρηθεί ότι με την ψήφιση του Νόμου παύουν να ισχύουν διατάξεις των ιδρυτικών πράξεων των Συνδέσμων ΦΟΔΣΑ που αφορούν στον προσδιορισμό των εισφορών των μελών των ΦΟΔΣΑ (δηλαδή να μην απαιτείται η τροποποίηση των ιδρυτικών πράξεων). 5) Θεωρούμε ορθή την αντίληψη του Νομοσχεδίου (όπως άλλωστε και της Κ.Υ.Α. 2527/2009 που πλην της παραγράφου 5 παραμένει εν ισχύ), ούτως ώστε ο υπολογισμός των εισφορών να γίνεται με το φορτίο (μονάδες βάρους) των προσκομιζόμενων απορριμμάτων, πλην θεωρούμε ορθή την θέσπιση μεταβατικής περιόδου τουλάχιστον τριών (3) ετών. Οι λόγοι είναι προφανείς, λ.χ. δεν υπάρχουν σήμερα ΧΥΤΥ, με την έννοια ότι δεν λειτουργούν ακόμη οι προβλεπόμενες εγκαταστάσεις επεξεργασίας ή προεπεξεργασίας των αποβλήτων, δεν υπάρχουν σήμερα ειδικοί χώροι για τα επικίνδυνα απόβλητα – απορρίμματα, με αποτέλεσμα να υπάρχει πίεση προς τους ΧΥΤΑ μη επικίνδυνων αποβλήτων. Προκειμένου να οργανωθεί ορθό σύστημα διαχείρισης απορριμμάτων και να πληρώνει ουσιαστικά ο ρυπαίνων, απαιτείται πριν απ’ όλα η υλοποίηση των εγκεκριμένων ΠΕΣΔΑ. 6) Επίσης, θα πρέπει να τιμολογούνται και οι προερχόμενες από Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών ποσότητες υπολλειμμάτων, αφού προοδευτικά θα αυξάνονται οι ποσότητες από τα ΚΔΑΥ, καθώς θα αυξάνεται ο όγκος των ανακυκλωμένων και αντίστοιχα θα μειώνεται ο όγκος των ακατέργαστων απορριμμάτων. Τέλος, για τον υπολογισμό της ετήσιας εισφοράς των ΟΤΑ μελών του, σύμφωνα με το βάρος των παραγομένων απορριμμάτων, ο ΕΣΔΚΝΑ διαθέτει τα απαραίτητα στοιχεία για τον προϋπολογισμό τους, βάσει των απολογιστικών στοιχείων που διαθέτει. Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΝΙΚΟΣ Γ. ΧΙΩΤΑΚΗΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΗΦΙΣΙΑΣ