• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΒΕΗΣ' | 22 Ιανουαρίου 2010, 18:10

    ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΩΝ & ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΣΥΣΚΕΥΩΝ Χαλάνδρι, 22.1.2010 Λ. ΠΕΝΤΕΛΗΣ 72, 152 34 ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΘΗΝΑ ΤΗΛ: 210-68.55.955, FAX: 210-68.55.956, e-mail:sveis@otenet.gr Κυρία Υπουργέ, ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών και Επιχειρήσεων Ηλεκτρικών Συσκευών (ΣΒΕΗΣ) στο πλαίσιο της διαβούλευσης για την τροποποίηση του νόμου 2939/2001 και κατόπιν εμπεριστατωμένης μελέτης των προτεινομένων αλλαγών, σας καταθέτει επ΄αυτών τις απόψεις του. Επισημαίνουμε ότι ο Συνδεσμός μας, στον οποίο συμμετέχουν οι σημαντικότερες εταιρείες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών με μερίδια αγοράς που υπερβαίνουν το 90%, εδώ και χρόνια δραστηριοποιείται και υποστηρίζει πολιτικές προστασίας του περιβάλλοντος και εξοικονόμησης ενέργειας. Πριν από μερικούς μήνες στήριξε την επιτυχημένη δράση του Υπουργείου Ανάπτυξης “Αλλάζω κλιματιστικό”, ενώ με πρωτοβουλία κυρίως μελών του Συνδέσμου μας ιδρύθηκε το έτος 2003 η εταιρεία «ANAKYKΛΩΣH ΣYΣKEYΩN A.E.» με σκοπό να αδειοδοτηθεί ως Συλλογικό Σύστημα Eναλλακτικής Διαχείρισης Αποβλήτων Ηλεκτρικού και Ηλεκτρονικού Εξοπλισμού. Η εταιρεία αυτή εξακολουθεί μέχρι σήμερα να αποτελεί το μοναδικό εγκεκριμένο και αδειοδοτημένο σύστημα συλλογικής εναλλακτικής διαχείρισης ΑΗΗΕ. Η σημερινή τοποθέτηση του Συνδέσμου, ο οποίος έχει άμεσο και πρωταρχικό ενδιαφέρον για την εναλλακτική διαχείριση ΑΗΗΕ αποσκοπεί πρωτίστως να θέσει υπόψη σας λύσεις, -τις οποίες και στο παρελθόν έθεσε υπόψη της ηγεσίας του τότε ΥΠΕΧΩΔΕ -, για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει στο έργο της η “Ανακύκλωση Συσκευών ΑΕ” και να αποτρέψει τη θέσπιση κανονιστικών ρυθμίσεων που θα μετατρέψουν μια ευέλικτη και αποκεντρωμένη λειτουργία σε δυσκίνητη, πολυδάπανη και γραφειοκρατική. 1. Θέσπιση υποχρεώσεων για τους Ο.Τ.Α. Ο Νόμος 2939 (ΦΕΚ 179Α/06.08.2001) μολονότι αποτελεί το βασικό θεσμικό πλαίσιο της εναλλακτικής διαχείρισης αποβλήτων στη χώρα μας δεν καθιστά για τους ΟΤΑ υποχρεωτική την εναλλακτική διαχείριση των αποβλήτων ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού (ΑΗΗΕ). Προτείνουμε στο άρθρο 8 του νόμου 2939/2001 να προστεθεί το εξής εδάφιο: “η εναλλακτική διαχείριση των δημοτικών αποβλήτων ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού είναι υποχρεωτική για τους Ο.Τ.Α. σε συνεργασία με τους ειδικά αδειοδοτημένους διαχειριστές τους ”. Κατ΄αυτόν τον τρόπο η τοπική αυτοδιοίκηση μετατρέπεται σε ουσιαστικός πυλώνας της ανακύκλωσης και δημιουργούνται υποχρεώσεις στους εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης, η παράβαση των οποίων επισύρει τις κυρώσεις του άρθρου 20 του ν.2939/2001. 2. Περιβαλλοντική ενημερότητα – υποχρεώσεις διανομέων – πολιτών 2.1 Πρέπει να καθιερωθεί με τις νέες αλλαγές ο θεσμός της περιβαλλοντικής ενημερότητας. Κάτι τέτοιο θα περιορίσει σημαντικά τον αριθμό εκείνων των επιχειρήσεων που έξι χρόνια περίπου μετά την εφαρμογή ρητής υποχρέωσης συμμετοχής σε συλλογικό σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης ή οργάνωσης αντίστοιχου ατομικού δεν συμμορφώνονται με το νόμο. Με την πρακτική αυτή της αποφυγής της σαφούς υποχρέωσης που καθιερώνει ο νόμος, η οποία διευκολύνεται από την –στην πράξη-ατιμωρησία των παρανομούντων, δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ των νομοταγών επιχειρήσεων που συμμετέχουν στην εναλλακτική διαχείριση και εκείνων που παρανομούν. 2.2 Συνακόλουθα οι διακινητές (διανομείς) ΗΗΕ θα πρέπει να υποχρεωθούν να διακινούν στην αγορά μόνο τα είδη ΗΗΕ που είναι ενταγμένα σε εγκεκριμένο σύστημα εναλλακτικής διαχείρισης, από το οποίο ο προμηθευτής τους προσκομίζει Περιβαλλοντική Ενημερότητα σε ισχύ. Σε κάθε διακινητή (διανομέα) που παραβιάζει την υποχρέωση αυτή πρέπει να επιβάλλονται οι κυρώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 20 του ν. 2939/2001. 2.3 Οι διανομείς έχουν κατά νόμο υποχρέωση να παραλαμβάνουν με σχέση ένα προς ένα αποσυρόμενο εξοπλισμό ισοδυνάμου τύπου με τον παρεχόμενο. Ζητούμε η υποχρέωση αυτή των διανομέων να επεκταθεί με ρητή αναφορά στο νόμο και στην περίπτωση της παραδόσεως ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών στην οικία των καταναλωτών με την πρόβλεψη, ότι σε συνεργασία με τους αδειοδοτημένους διαχειριστές ΑΗΗΕ θα καθορίζεται και το κόστος της μεταφοράς σε ευχερώς προσβάσιμο σημείο συλλογής κατά την έννοια του νόμου (παρ. 4 άρθρου 9 ΠΔ 117/2004). 2.4 Η πρόβλεψη αυτή θα πρέπει να συνδυαστεί και με τη δια νόμου απαγόρευση ή αυστηροποίηση της ήδη κειμένης νομοθεσίας για τους πολίτες να εγκαταλείπουν τα στερεά απόβλητα στο πεζοδρόμιο. Λ. ΠΕΝΤΕΛΗΣ 72, 152 34 ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΘΗΝΑ ΤΗΛ: 210-68.55.955, FAX: 210-68.55.956, e-mail:sveis@otenet.gr 3. Καθοριστική για την επιτυχία της εναλλακτικής διαχείρισης θα είναι η θέσπιση περιβαλλοντικών μέτρων εναντίον των χαλυβουργίων και ιδίως η απαγόρευση να παραλαμβάνουν μη απορρυπασμένα ΑΗΗΕ. Κάτι τέτοιο μπορεί να επιτευχθεί μεταξύ άλλων και με την θέσπιση υποχρέωσης για τα χαλυβουργία να παραλαμβάνουν τις ποσότητες μετάλλων που προέρχονται από ΑΗΗΕ μόνον από εξουσιοδοτημένους από τα Συλλογικά Συστήματα ανακυκλωτές συνοδευόμενες από σχετικές βεβαιώσεις των τελευταίων. 4. Σημαντική για το έργο της ανακύκλωσης αποβλήτων ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού είναι η προσαρμογή της νομοθεσίας του Δημοσίου, των οργανισμών και επιχειρήσεων αυτού και ιδίως του ΟΔΔΥ στην νέα πραγματικότητα της εναλλακτικής διαχείρισης. Οι δημόσιες υπηρεσίες, επιχειρήσεις και Οργανισμοί επιβάλλεται να οργανώνουν τη συλλογή των αποβλήτων ΗΗΕ που προέρχονται από τη δραστηριότητά τους σε συνεργασία και μόνο με τους ειδικά εξουσιοδοτημένους διαχειριστές τους. 5. Διοικητικές κυρώσεις Ο Σύνδεσμός μας τοποθετείται υπέρ της αυστηροποίησης των ποινών και των κυρώσεων αλλά και υπέρ της απλοποίησης της διαδικασίας βεβαίωσης και επιβολής τους στους παραβάτες. Οι εξειδικευμένες θέσεις που έχει καταθέσει στη διαβούλευση η “Ανακύκλωση Συσκευών ΑΕ” μας βρίσκουν απολύτως σύμφωνους. 6. Άρθρο 7 § 2 Οικονομικός έλεγχος Συστημάτων 6.1 Για τους λόγους που αναλυτικά αναπτύσσει στη θέση της η Ανακύκλωση Συσκευών ΑΕ διαφωνούμε με τη ρύθμιση να ανατεθεί στον ΕΟΕΔΣΑΠ η αρμοδιότητα για διενέργεια οικονομικών ελέγχων επί των συστημάτων, χωρίς μάλιστα να διευκρινίζεται το είδος του ελέγχου αυτού. Περαιτέρω πρέπει να τεθεί σε γνώση σας ότι η Ανακύκλωση Συσκευών ΑΕ πέραν του εσωτερικού ελέγχου από ορκωτούς ελεγκτές -κατά τις απαιτήσεις του νόμου 2190/1920- ελέγχεται περιοδικά και από τους ορκωτούς ελεγκτές των μετόχων της, μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών. Λ. ΠΕΝΤΕΛΗΣ 72, 152 34 ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΘΗΝΑ ΤΗΛ: 210-68.55.955, FAX: 210-68.55.956, e-mail:sveis@otenet.gr 6.2 Ο οικονομικός έλεγχος συλλογικών συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης άλλων προϊόντων που δεν έχουν τη μορφή της ανωνύμου εταιρείας θα μπορούσε να προβλεφθεί ότι θα διενεργείται επίσης από ορκωτούς ελεγκτές κατ΄αντιστοιχία των προβλέψεων του νόμου περί ανωνύμων εταιρειών. 7. Άρθρο 7 § 3 Εκπροσώπηση ΣΒΕΗΣ στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΟΕΔΣΑΠ Με την προτεινόμενη ρύθμιση, όπου ο Σύνδεσμός μας δεν εκπροσωπείται στο ΔΣ του οργανισμού, παραγνωρίζεται ο ρόλος των εταιρειών μελών μας και του ιδίου του Συνδέσμου μας στην επιτυχία της εναλλακτικής διαχείρισης. Προτείνουμε τη συμμετοχή από το Συνδεσμό μας ενός μέλους στο Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΟΕΔΣΑΠ. Σημειώνουμε ότι ο κύκλος εργασιών των εταιρειών μελών μας για το 2009 ανέρχεται σε 2 δισεκατομμύρια ευρώ. Η συνεισφορά μας μέσω των εταιρικών φόρων στην εθνική οικονομία είναι αδιαμφισβήτητη, όπως αδιαμφισβήτητη -αν όχι αποκλειστική- είναι και η συμμετοχή μας στην εναλλακτική διαχείριση των αποβλήτων ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού. Χωρίς τις προσπάθειες των επιχειρήσεων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών προϊόντων, είναι βέβαιο, ότι μόνο με την κρατική προσπάθεια δεν θα είχε υπάρξει επιτυχημένη ανακύκλωση – εναλλακτική διαχείριση στη χώρα. 8. Άρθρο 7 § 6 (επιβολή 3% επί των εισπραττομένων εισφορών των Συστημάτων) Η καταβολή ποσοστού 3% επί των εισφορών των υποχρέων για χρηματοδότηση του ΕΟΕΔΣΑΠ μας βρίσκει κατηγορηματικά αντίθετους. Στόχος όλων θα πρέπει να είναι η σταδιακή ελάφρυνση των υποχρέων παραγωγών από υψηλές εισφορές προς τα συλλογικά συστήματα. Το κόστος της εναλλακτικής διαχείρισης –ανεξάρτητα από την αρνητική οικονομική συγκυρία- θα πρέπει να μειωθεί σημαντικά με την επιδίωξη του βέλτιστου αποτελέσματος στην άριστη τιμή. Μια τέτοια θεσμοθετημένη επιβάρυνση θα μεγενθύνει την οικονομική ύφεση της αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών. Επιπροσθέτως εκτιμούμε ότι είναι λανθασμένη επιλογή η δημιουργία ενός κρατικού οργανισμού, όπως ο ΕΟΕΣΔΑΠ με υψηλό προϋπολογισμό, ήτοι μεγάλο αριθμό υπαλλήλων που μεταφέρουν τα προνόμια των θέσεων από τις οποίες αποσπάστηκαν, πλέον των εκτάκτων αμοιβών και προνομίων που προβλέπονται στις τροποποιήσεις του νόμου. Λ. ΠΕΝΤΕΛΗΣ 72, 152 34 ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΘΗΝΑ ΤΗΛ: 210-68.55.955, FAX: 210-68.55.956, e-mail:sveis@otenet.gr Διαφωνούμε δε απολύτως με την δια των χρημάτων των υποχρέων παραγωγών ανεξέλεγκτη εκπόνηση και ανάθεση μελετών από τον ΕΟΕΔΣΑΠ σε τρίτους ή τη χρηματοδότηση ερευνών. Σε περίπτωση που ήθελε υιοθετηθεί η διάταξη αυτή θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στα Συλλογικά Συστήματα, ως αμέσως ενδιαφερόμενα, να προκαλέσουν τον έλεγχο των συγκεκριμένων συμβάσεων ανεξαρτήτως της ελεγκτικής διαδικασίας που προβλέπεται στο ν. 3316/2005. 9. ΕΟΕΔΣΑΠ Προτείνουμε την ριζική αλλαγή του κεφαλαίου Ε του ν. 2939/2001 και πιο συγκεκριμένα: - Ο έλεγχος του ΕΟΕΔΣΑΠ θα ανήκει στα συλλογικά συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης και η εποπτεία του στο Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Πιο συγκεκριμένα η εποπτεία ανατίθεται στη Διεύθυνση Εναλλακτικής Διαχείρισης Συσκευασιών και άλλων προϊόντων (ΔΕΔΣΑΠ). - Η χρηματοδότηση του ΕΟΕΔΣΑΠ θα προέρχεται από τα μέλη του. Τα έσοδα του Οργανισμού θα ανέρχονται παγίως σε ποσοστό 0,5% επί των εισπραττομένων εισφορών των συλλογικών συστημάτων. Τα Συλλογικά Συστήματα θα είναι εις ολόκληρον υπόχρεα με τον Οργανισμό για τις υποχρεώσεις του τελευταίου. - Ο ΕΟΕΣΔΑΠ θα έχει τη μορφή μιας ειδικού τύπου (sui generis) ανωνύμου εταιρείας χωρίς κερδοσκοπικό σκοπό. - Κάθε συλλογικό σύστημα θα διαθέτει μια μετοχή (ψήφο) στη γενική συνέλευση του Οργανισμού, η οποία και θα εκλέγει τη διοίκησή του. Το Ελληνικό Δημόσιο θα έχει κι αυτό μια ψήφο στη γενική συνέλευση. - Οι διοικητικές κυρώσεις κατά των παραβατών του νόμου θα επιβάλλονται από τη ΔΕΔΣΑΠ με απλή γνώμη του ΕΟΕΔΣΑΠ. Ειδικώς ως προς τα Συλλογικά Συστήματα οι δοικητικές κυρώσεις θα επιβάλλονται από τη ΔΕΔΣΑΠ χωρίς γνώμη του ΕΟΕΔΣΑΠ. Τα εισπραττόμενα πρόστιμα αποτελούν πόρους του Δημοσίου. - Στη διοίκηση του Οργανισμού θα συμμετέχουν κατά το ένα τρίτο εκπρόσωποι του δημοσίου που θα ορίζονται (και θα ανακαλούνται) μόνο με απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Λ. ΠΕΝΤΕΛΗΣ 72, 152 34 ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΘΗΝΑ ΤΗΛ: 210-68.55.955, FAX: 210-68.55.956, e-mail:sveis@otenet.gr - Το προσωπικό του οργανισμού θα συνδέεται με αυτόν με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου. Σε περίπτωση που προκριθεί η δυνατότητα στελέχωσης του ΕΟΕΔΣΑΠ με μετατάξεις ή αποσπάσεις υπαλλήλων του δημοσίου, το διοικητικό συμβούλιο του οργανισμού θα διατηρεί το δικαίωμα να αποφασίζει την άμεση λήξη της μετατάξεως ή αποσπάσεως. - Με την ανάκληση της άδειας λειτουργίας ενός Συλλογικού Σηστήματος αυτοδικαίως θα εκπίπτει της συμμετοχής του στον ΕΟΕΔΣΑΠ. Εν κατακλείδι με την ανωτέρω προτεινόμενη ρύθμιση ο ΕΟΕΔΣΑΠ: Α. Γίνεται Συλλογικός φορέας επιτήρησης της διαδικασίας εναλλακτικής διαχείρισης από το σύνολο των φορέων της (peer review). B. Αποκτά τη δυνατότητα συγκέντρωσης αυξημένης τεχνογνωσίας. Γ. Δεδομένου ότι οι πόροι του προέρχονται αποκλειστικά και μόνο από εισφορές των συστημάτων διασφαλίζει τη συνετή, χρηστή και αποτελεσματική (efficient) διαχείριση αυτών και Δ. Δεν επιβαρύνει οικονομικά το Δημόσιο και επιβαρύνονται οριακά η αγορά και οι καταναλωτές. Ε. Εγκαινιάζει μια πρωτοπόρα και δυναμική συμμετοχή των δυνάμεων της αγοράς στην προστασία του περιβάλλοντος με τη συνεργασία του κράτους. Με εκτίμηση Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας Ελευθέριος Ελευθεράκης Νικόλαος Σπανός Λ. ΠΕΝΤΕΛΗΣ 72, 152 34 ΧΑΛΑΝΔΡΙ, ΑΘΗΝΑ ΤΗΛ: 210-68.55.955, FAX: 210-68.55.956, e-mail:sveis@otenet.gr