• Κατά την εκτίμηση μας η υιοθέτηση των απαιτήσεων του διεθνούς προτύπου ISO 17024 αποτελεί εχέγγυο για την διασφάλιση της διαφάνειας και αξιοπιστίας όσον αφορά στη διαδικασία συγκρότησης του Μητρώου Αξιολογητών ΜΠΕ. Θα πρέπει να επισημάνουμε ωστόσο, ότι σύμφωνα με τα διεθνή Πρότυπα και τη διεθνή πρακτική που διέπει τη λειτουργία της διαπίστευσης, η εφαρμογή του ISO 17024 όπως και των λοιπών προτύπων διαπίστευσης (πχ ISO 17020, ISO 17021, ISO 17065) είναι αυτοτελής και δε δύναται να συσχετίζονται μεταξύ τους. Οι φορείς πιστοποίησης ανάλογα με τους τομείς που θέλουν να δραστηριοποιηθούν οφείλουν να διαπιστευθούν αυτοτελώς σύμφωνα με τις απαιτήσεις των αντίστοιχων προτύπων. Ως εκ τούτου όσοι φορείς δραστηριοποιούνται στην πιστοποίηση συστημάτων οφείλουν να είναι διαπιστευμένοι σύμφωνα με το ISO17021 ενώ οι φορείς που δραστηριοποιούνται στην πιστοποίηση προσώπων οφείλουν να είναι διαπιστευμένοι σύμφωνα με το ISO17024. Η διαπίστευση κατά ISO 17021 δεν προσθέτει καμία επιπλέον τεχνική επάρκεια ή ικανότητα σε έναν φορέα πιστοποίησης προσώπων. Άλλωστε, εξ όσων γνωρίζουμε, σε κανένα Ευρωπαϊκό ή Παγκόσμιο νομικό ή κανονιστικό πλαίσιο δεν υπάρχει συσχέτιση των δύο αυτών προτύπων διαπίστευσης. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΕΣΥΔ στην χώρα μας δραστηριοποιούνται δεκαεννέα (19) φορείς πιστοποίησης που είναι διαπιστευμένοι σύμφωνα με το πρότυπο ISO17024 ως φορείς πιστοποίησης προσώπων, μερικοί δε εξ αυτών έχουν ως αποκλειστική δραστηριότητα την πιστοποίηση προσώπων. Μόνο τέσσερεις (4) φορείς εκ των ανωτέρω 19 έχουν παράλληλη δραστηριότητα στον τομέα της πιστοποίησης συστημάτων περιβαλλοντικής διαχείρισης ISO14001 και ως εκ τούτου διαθέτουν παράλληλα και διαπίστευση σύμφωνα με το πρότυπο ISO17021. Όπως αντιλαμβάνεστε η διατύπωση της παραγράφου 1 του Άρθρου 4 αφενός μεν δεν συνάδει με τα διεθνή πρότυπα και τη διεθνή πρακτική, αφετέρου θα προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία της αγοράς αφού πρακτικά αποτελεί λόγο αποκλεισμού των 15 από τους συνολικά 19 φορέων πιστοποίησης προσώπων που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας. Ενδεχομένως, πεποίθηση του συντάκτη του εν λόγω Άρθρου να ήταν ότι με αυτή τη διατύπωση εξασφαλίζεται η ύπαρξη εξειδικευμένης γνώσης του φυσικού αντικειμένου (πρότυπα περιβαλλοντικής διαχείρισης) στους φορείς πιστοποίησης προσώπων. Όμως αυτή η απαίτηση διασφαλίζεται πλήρως από τις προβλέψεις του προτύπου ISO 17024 και της σχετικής Κατευθυντήριας Οδηγίας του ΕΣΥΔ σύμφωνα με τις οποίες κάθε φορέας πιστοποίησης προσώπων απαιτείται να έχει συγκροτήσει Τεχνική Επιτροπή με εμπειρογνώμονες (Subject Matter Experts) ανάλογα με το σχήμα που επιθυμεί να διαπιστευθεί. Στην προκείμενη περίπτωση για να διαπιστευθεί ένας φορέας στο σχήμα Αξιολογητών ΜΠΕ οφείλει να διαθέτει εμπειρογνώμονες στην τομέα των προτύπων της περιβαλλοντικής διαχείρισης. Για όλους τους παραπάνω λόγους προτείνεται η επαναδιατύπωση της παραγράφου 1 του Άρθρου 4 ως εξής: «1. Η διαδικασία πιστοποίησης των Αξιολογητών ΜΠΕ είναι σύμφωνη με τις απαιτήσεις του προτύπου ISO 17024 καθώς και των επικαιροποιήσεων αυτού και περιγράφεται στο Παράρτημα ΙΙ του παρόντος. Οι Φορείς Πιστοποίησης οι οποίοι θα διενεργήσουν τη διαδικασία πιστοποίησης των Αξιολογητών ΜΠΕ θα πρέπει να είναι διαπιστευμένοι από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης (ΕΣΥΔ) για το σχήμα πιστοποίησης των Αξιολογητών ΜΠΕ σύμφωνα με το πρότυπο ISO 17024.»