• Σχόλιο του χρήστη 'Σύνδεσμος Βιοκαυσίμων και Βιομάζας Ελλάδας (Σ.ΒΙ.Β.Ε.)' | 27 Οκτωβρίου 2016, 14:27

    Αξιότιμοι Κύριοι, Ο Σύνδεσμος Βιοκαυσίμων και Βιομάζας Ελλάδας (Σ.ΒΙ.Β.Ε.) διαφωνεί ρητά επί της αρχής με το προς διαβούλευση σχέδιο αντικατάστασης του άρθρου 15Α του Ν.3054 (2002) (Οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών και άλλες διατάξεις), θεωρώντας το απαράδεκτο, ημιτελές και ασαφές. Ειδικότερα, χαρακτηρίζουμε εντελώς προσχηματικό το λόγο που αναφέρεται ως σκεπτικό στο εισηγητικό του Νόμου, καθώς κανένα από τα προτεινόμενα σημεία αλλαγής δεν εξυπηρετεί τον εξορθολογισμό και την απλούστευση του υφιστάμενου πλαισίου κατανομής βιοντίζελ. Αντιθέτως, το παρόν οδηγεί – εν τέλει – εμμέσως: 1) Στην οριστική κατάργηση του ισχύοντος πλαισίου κατανομής αυτούσιου βιοντίζελ. 2) Στον οριστικό αφανισμό ενός αμιγώς Ελληνικού προϊόντος, προς το συμφέρον των εισαγωγικών, μη παραγωγικών εταιριών. 3) Στην ανεργία και στον οικονομικό αφανισμό ενός μεγάλου αριθμού επαγγελματικών ομάδων (έκτος του επιστημονικού & εργατικού προσωπικού των παραγωγικών μονάδων βιοντίζελ). 4) Στην οριστική απώλεια των κεφαλαίων που έχουν ήδη επενδυθεί στον κλάδο των βιοκαυσίμων. 5) Στην οριστική αποεπένδυση από δραστηριότητες εξαρτώμενες από την παραγωγή βιοκαυσίμων (μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από βιοαέριο, μονάδες παραγωγής ζωοτροφών υψηλής πρωτεϊνικής αξίας, μονάδες παραγωγής βιομάζας από υπολείμματα ενεργειακών καλλιεργειών, κ.λ.π.). 6) Στη δυσκολότερη επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου, καθότι το εισαγόμενο βιοντίζελ έχει πολύ χαμηλότερα ποσοστά μείωσης αυτών, σε σχέση με το εγχωρίως παραγόμενο. Ειδικότερα δε τώρα που, όπως φαίνεται, θα αρθούν οι δασμοί προς το επιδοτούμενο βιοντίζελ που προέρχεται από την Αργεντινή και την Ινδονησία, το οποίο προέρχεται κυρίως από πρώτες ύλες που καλλιεργούνται σε πρώην δάση που έχουν υποστεί αποψίλωση. Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι μέσω της εγχώριας παραγωγής βιοντίζελ: • Απασχολούνται τα μέλη περίπου 25.000 αγροτικών οικογενειών. • Απασχολείται το εργατικό και επιστημονικό δυναμικό δεκάδων εταιριών επεξεργασίας σπόρων (σπορελαιουργεία). • Απασχολούνται (εμμέσως) περί τα 10.000 άτομα διαφόρων άλλων ειδικοτήτων (μεταφορείς, γεωπόνοι, αντιπρόσωποι ελαιούχων σπόρων, παραγωγοί ζωοτροφών, αλωνιστές, αποθηκευτές). • Καλλιεργούνται στην Επικράτεια περί τα 900.000 στρέμματα γης (μέσω της συμβολαιακής γεωργίας), με ετήσιο εισόδημα 80.000.000-100.000.000 ευρώ για τον αγροτικό πληθυσμό. • Όλη η προστιθέμενη αξία της παραγωγής μένει εντός Ελλάδας, με αποτέλεσμα να αυξάνεται το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν, ενώ μεγάλη είναι και η συνεισφορά στα Ασφαλιστικά Ταμεία της χώρας. • Μειώνεται το ελλειμματικό εμπορικό ισοζύγιο κατά 156.000.000 ετησίως. • Μειώνεται το κόστος του ενεργειακού ισοζυγίου της Ελλάδας και η επιβάρυνση του Έλληνα καταναλωτή, αφού το βιοντίζελ αποτελεί μια από τις φθηνότερες μορφές "πράσινης ενέργειας". Η τιμή του κυμαίνεται (ανά μονάδα ενεργειακού περιεχομένου) στο 30 – 40% σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη ανανεώσιμη μορφή ενέργειας. • Ενισχύεται η ενεργειακή απεξάρτηση της χώρας από εισαγωγές πετρελαίου. • Επιτυγχάνεται η εξάλειψη της εισαγωγής ζωοτροφών (με παράλληλη αύξηση των εξαγωγών), μέσω της αξιοποίησης των υπολειμμάτων ενεργειακών καλλιεργειών. • Αξιοποιούνται σημαντικότατες εγχώριες ποσότητες αποβλήτων (τηγανέλαια και ζωικά λίπη), υποκαθιστώντας την εισαγωγή περιβαλλοντικά "επιβαρημένων" βιοκαυσίμων. Όσον αφορά στον καθεαυτό σχολιασμό του προς διαβούλευση Άρθρου, οι θέσεις του Συνδέσμου μας είναι οι παρακάτω: 1) Στην Παράγραφο 3, Εδάφιο β, (και στην Παράγραφο 5, Εδάφιο αγ αντίστοιχα), προβλέπεται ότι η ανάμειξη βιοντίζελ αφορά το πετρέλαιο κίνησης "για χρήση στις μεταφορές". Είναι γνωστό ότι δεν υπάρχει τελωνειακή διάκριση μεταξύ του πετρελαίου κίνησης για "μεταφορές" και του πετρελαίου κίνησης για "άλλες χρήσεις". Επιπλέον, τα διυλιστήρια δεν πωλούν κατά κανόνα απευθείας σε καταναλωτές. Επομένως αυτή η διάκριση θα επιφέρει σύγχυση και θα αποτελεί δέλεαρ και ισχυρό κίνητρο για τέλεση δόλιων και παράνομων πράξεων, όπως η μη χρήση βιοντίζελ σε πετρέλαιο κίνησης για "άλλες χρήσεις". Εξάλλου, η Χώρα μας υπολείπεται ήδη σημαντικά των υποχρεώσεών της για υποκατάσταση καυσίμων κίνησης με βιοκαύσιμα και κάθε δυνατότητα μείωσης της ποσότητας βιοκαυσίμων επιβαρύνει περεταίρω αυτή την απόκλιση. 2) Στην Παράγραφο 3, Εδάφιο β, προβλέπεται ότι η ανάμειξη βιοντίζελ αφορά μόνο το "μη αναμεμειγμένο" εισαγόμενο πετρέλαιο κίνησης. Αυτή η διάκριση απαλλάσσει ουσιαστικά τους εισαγωγείς (κατόχους άδειας εμπορίας) από την υποχρέωση συμμετοχής στην κατανομή (ανάμειξη με εγχώριο βιοντίζελ) και δημιουργεί συνθήκες ιδιαίτερα αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ του εγχωρίου και του εισαγόμενου πετρελαίου κίνησης, υπέρ του δεύτερου. 3) Στην Παράγραφο 3, Εδάφιο γ, το 90% (αντί του 75%) της απαιτουμένης ποσότητας να παραλαμβάνεται σύμφωνα με τα ποσοστά συμμετοχής των δικαιούχων στην κατανομή, με αντίστοιχη μείωση σε 10% (αντί του 25%) στις ποσότητες ελεύθερης διαπραγμάτευσης. Ουσιαστικά, λαμβάνοντας υπόψη το ποσοστό του 4,85% των εισαγόμενων ποσοτήτων (κατανομή 2016), καθώς και τις επιτρεπτές αποκλίσεις των ετήσιων παραλαβών βιοντίζελ (±5%), οι οποίες και παραβιάζονται πάντοτε προς το κάτω όριο, το ποσοστό του 90% που προτείνουμε, στην πραγματικότητα σημαίνει λιγότερο από 80% εγχώριων βιοκαυσίμων! 4) Στην Παράγραφο 3, Εδάφιο γ, αναγράφεται ότι "Το 25% της απαιτούμενης ποσότητας βιοντίζελ παραλαμβάνεται από κατόχους άδειας διάθεσης βιοκαυσίμων (ποσότητα ελεύθερης διαπραγμάτευσης). Η ποσότητα αυτή παραλαμβάνεται από δικαιούχους της απόφασης της παρ.6, ανεξαρτήτως ποσοστού συμμετοχής, ή από άλλο κάτοχο διάθεσης βιοκαυσίμων." Το εδάφιο αυτό δύναται να παρερμηνευθεί και να υπονοηθεί ότι ακόμα και κάτοχος διάθεσης βιοκαυσίμων, ο όποιος δεν συμμετέχει στην κατανομή, δύναται να καλύψει ολόκληρο το ποσοστό της ποσότητας ελεύθερης διαπραγμάτευσης. Να αντικατασταθεί κατά τα πρότυπα του Άρθρου 1, Παράγραφος 3 & 6 της Κ.Υ.Α. κριτήριων κατανομής (Δ1/Α/οικ.2497 / 8-2-2013), στο οποίο καθορίζονται διακριτά τα μέγιστα ποσοστά κάλυψης των ποσοτήτων ελεύθερης διαπραγμάτευσης από κατόχους άδειας διάθεσης βιοκαυσίμων που δεν συμμετέχουν στην κατανομή. 5) Στην Παράγραφο 3, Εδάφιο γ, αναγράφεται ότι "οι δικαιούχοι της απόφασης της παρ.6 καθ’ όλη τη χρονική περίοδο της κατανομής διαθέτουν υποχρεωτικά, στους κατόχους άδειας διύλισης τις κατανεμηθείσες σε αυτούς συνολικές ποσότητες βιοντίζελ…". Να αλλάξει ως εξής: "οι δικαιούχοι της απόφασης της παρ.6 καθ’ όλη τη χρονική περίοδο της κατανομής διαθέτουν υποχρεωτικά, στους κατόχους άδειας διύλισης τις κατανεμηθείσες σε αυτούς συνολικές ποσότητες βιοντίζελ και οι κάτοχοι άδειας διύλισης τις παραλαμβάνουν υποχρεωτικά με δεσμευτικό, μηνιαίο χρονοδιάγραμμα παραδόσεων…". 6) Στην Παράγραφο 4, να αφαιρεθεί η πρόβλεψη καθορισμού των ετήσιων αποκλίσεων των παραλαβών βιοντίζελ με Κ.Υ.Α. και να οριστεί ότι οι επιτρεπτές ετήσιες αποκλίσεις των παραλαβών βιοντίζελ δεν μπορούν να ξεπερνούν το ποσοστό του ±5%. 7) Στην Παράγραφο 4, δεν είναι σαφές ποιός έχει δικαίωμα συμμετοχής στην κατανομή και ποιός όχι. Να ξεκαθαριστεί ότι για τη συμμέτοχη στην κατανομή είναι απαραίτητη η ιδιότητα του παραγωγού εντός της Ε.Ε.. Δηλαδή, η εταιρία που θα συμμετέχει στην κατανομή να υποχρεούται να παράγει η ίδια το βιοντίζελ και όχι να της δίνεται το δικαίωμα να το διακινεί, διατηρώντας απλά μια έδρα – γραφείο και έναν τηλεφωνικό αριθμό, ανταγωνιζόμενη με τον τρόπο αυτό επί ίσοις όροις Ελληνικές & Ευρωπαϊκές μονάδες παραγωγής. Επίσης, να προβλέπεται ότι όλοι οι δικαιούχοι, τόσο οι Έλληνες όσο και οι λοιποί Ευρωπαίοι, υποχρεούνται να παραδίδουν ποσότητες βιοντίζελ αποκλειστικά δικής τους παραγωγής. 8) Στην Παράγραφο 4, να γίνουν σαφή τα σημεία όπου αναγράφεται ότι "… δύναται να αυξηθεί το ποσοστό της ποσότητας βιοντίζελ που αντιστοιχεί στην ελεύθερη διαπραγμάτευση…" και "…δύνανται να καθορίζονται όροι για την παραλαβή της ποσότητας βιοντίζελ με ελεύθερη διαπραγμάτευση.". Με ποια κριτήρια θα αυξάνεται το ποσοστό της ποσότητας βιοντίζελ που αντιστοιχεί στην ελεύθερη διαπραγμάτευση; Υπό ποιούς όρους και σε ποιά στοιχεία θα βασίζεται; Τι θα συμβεί στην περίπτωση αυτή με τις ήδη συμβολαιοποιημένες ενεργειακές καλλιέργειες; Τι είδους όροι θα καθορίζονται για την παραλαβή του βιοντίζελ με ελεύθερη διαπραγμάτευση; Ο Σύνδεσμός μας θεώρει αδιανόητη την ύπαρξη ενός τόσο ρευστού πλαισίου, καθώς το συγκεκριμένο ποσοστό αποτελεί τον βασικό πυλώνα καθορισμού της αγοράς και μέτρο επιβίωσης ή όχι των επιχειρήσεων του κλάδου. Δεν νοείται επ’ ουδενί, η οικονομική επιβίωση του κλάδου να βασίζεται στην εκάστοτε απροειδοποίητη μεταβολή του εν λόγω ποσοστού από την εκάστοτε ηγεσία του Υπουργείου, από τη στιγμή δε που ο προγραμματισμός και η συμβολαιοποίηση των ενεργειακών καλλιεργειών θα υλοποιείται δυο χρόνια νωρίτερα από την έκδοση της κατανομής. 9) Στην Παράγραφο 5, η μέθοδος της διετούς κατανομής χαρακτηρίζεται ως μη ρεαλιστική και εφαρμόσιμη, καθότι αφενός δεν δύναται να υπογράφεται διετής σύμβαση καλλιέργειας ενεργειακών φυτών με τους αγρότες και αφετέρου μια τέτοια αλλαγή ενδέχεται να επιφέρει σκοπιμότητες (π.χ. ενδέχεται την δεύτερη χρονιά σκοπίμως να μην υπογράφονται συμβάσεις ενεργειακών καλλιεργειών, εφόσον στους δικαιούχους θα έχει ήδη κατανεμηθεί ποσότητα για δυο έτη). 10) Στην Παράγραφο 5, στο σημείο της συμμετοχής του βιοντίζελ με κατ’ ελάχιστο ποσοστό 7,7% επί του ενεργειακού περιεχομένου του μείγματος πετρελαίου κίνησης με βιοντίζελ, να προστεθεί ότι το ποσοστό ανάμειξης του βιοντίζελ στο μείγμα δεν μπορεί να είναι μικρότερο από 7% κατά όγκο.