• Σχόλιο του χρήστη 'Αντώνιος Χουρδάκης' | 17 Νοεμβρίου 2016, 12:18

    Προτάσεις για το σχέδιο νόμου «Χωρικός Σχεδιασμός -Βιώσιμη Ανάπτυξη» για την αντικατάσταση του ν. 4269/2014. Α ΜΕΡΟΣ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΕΕ – ΤΑΚ (σχόλιο στο άρθρο 1 – περιλαμβάνει και προτάσεις για τα υπόλοιπα άρθρρα) (Το Β ΜΕΡΟΣ : ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΚΚΡΕΜΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΝΕΕΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ σχολιάζεται στο Άρθρο10 - Πολεοδομικά Σχέδια Εφαρμογής (Π.Σ.Ε.).) ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΕΕ – ΤΑΚ Παρατίθενται σχετικές προτάσεις από το τελικό κείμενο της Ο.Ε. του ΤΕΕ – ΤΑΚ με θέμα: «Απόψεις για τη Β1 Φάση Αναθεώρησης και Εξειδίκευσης του Θεσμοθετημένου Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Περιφέρειας Κρήτης (ΠΠΧΣΑΑ)» (Αύγουστος.2015, όπως εγκρίθηκε με απόφαση της Δ.Ε. του ΤΕΕ – ΤΑΚ, σελ.123 – 124). «Β. ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ «ΣΥΜΠΑΓΟΥΣ ΠΟΛΗΣ» Οι αλλαγές αυτές προτείνεται να προστεθούν στο τελευταίο κεφάλαιο της μελέτης Β.1.2.β-5: Μεταβατικές διατάξεις ως ανάδραση προς την υφιστάμενη πολεοδομική νομοθεσία και ως απαραίτητη προυπόθεση για την υλοποίηση της πρότασης της μελέτης για «συμπαγή πόλη και περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης». . Η τήρηση της αρχής της «συμπαγούς πόλης» προυποθέτει την έγκαιρη έγκριση των εγκεκριμένων από τα ΓΠΣ – ΣΧΟΟΑΠ επεκτάσεων των σχεδίων πόλεων, και το ότι επιτρέπεται η δόμηση εντός των ορίων των οικισμών. Δεν μπορεί να γίνει οποιαδήποτε συζήτηση για συμπαγή πόλη και για περιορισμό της δόμησης εκτός σχεδίου αν δεν υπάρχει σύντομη διαδικασία έγκρισης σχεδίων πόλης και όσο παρεμποδίζεται η δόμηση εντός των ορίων των οικισμών. Δυστυχώς οι προυποθέσεις αυτές δεν υπάρχουν διότι Α. Το ΥΠΕΚΑ .από το 2004 και μετά εμποδίζει συστηματικά την έγκριση των σχεδίων πόλης (επεκτάσεων ή εντός εγκεκριμένων ορίων οικισμών) και οικοδομικών συνεταιρισμών. Υπάρχουν δεκάδες παραδείγματα έτοιμων μελετών για τις οποίες το ΥΠΕΚΑ κωλυσιεργεί συστηματικά. Χρειάζεται αλλαγή του θεσμικού πλαισίου έγκρισης των μελετών ώστε η έγκριση να γίνεται στον συντομότερο δυνατό χρόνο. Β. Με την υπ. αρ. 1828/2008 Απόφαση του ΣτΕ, και την Εγκύκλιο 1/2010 ΥΠΕΚΑ, τα οικόπεδα εντός ορίων οικισμών που δεν είχαν πρόσωπο σε κοινόχρηστο χώρο δεν μπορούν από την εγκύκλιο και μετά να οικοδομηθούν (καθίστανται μη οικοδομήσιμα). Τα οικόπεδα αυτά αποτελούν μεγάλο ποσοστό των οικοπέδων εντός οικισμών. Ως προυπόθεση για την δόμηση επιβάλλεται η έγκριση σχεδίου πόλης, η οποία είναι αδύνατον να γίνει με την υφιστάμενη νομοθεσία. Αποτέλεσμα είναι η απαγόρευση δόμησης σε μεγάλα τμήματα εντός ορίων οικισμών. Χρειάζεται τροποποίηση των αποφάσεων αυτών και της πολεοδομικής νομοθεσίας ώστε ο απαιτούμενος πολεοδομικός σχεδιασμός να είναι σύντομος και αποτελεσματικός. Μια λύση είναι να επιτρέπεται η πολεοδόμηση τμήματος του οικισμού (που θα επιλέγεται από τον Δήμο ανάλογα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες του Δήμου), να εγκρίνεται σύντομα από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και η πράξη εφαρμογής να γίνεται σταδιακά εκεί που υπάρχει ενδιαφέρον για οικοδόμηση. Γ. Με τον Ν. 4269 ΦΕΚ 142/2014 «Χωροταξική και πολεοδομική μεταρρύθμιση − Βιώσιμη ανάπτυξη». - τα Σχέδια Χρήσεων Γης των Δήμων (Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια – Γ.Π.Σ. ή Σχέδια Χωρικής και Οικιστικής Ανάπτυξης Ανοικτής Πόλης – Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π.) μετονομάζονται σε Τοπικά Χωρικά Σχέδιά -Τ.Χ.Σ. και η έγκρισή τους θα γίνεται με Π.Δ. (ενώ μέχρι τώρα η έγκριση γινόταν με αποφάσεις της Αποκεντρωμένης Διοίκησης). - τα Σχέδια πόλης μετονομάζονται σε Ρυμοτομικά Σχέδια Εφαρμογής - Ρ.Σ.Ε και θα εγκρίνονται ταυτόχρονα με τις αντίστοιχες πράξεις εφαρμογής με απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης (μέχρι τώρα η έγκριση γινόταν με Π.Δ.), Δεν είναι σαφές πως θα εγκριθούν οι πολυπληθείς εκκρεμείς πολεοδομικές μελέτες. Επίσης δεν έχουν εκδοθεί οι αποφάσεις για τον καθορισμό των νέων προδιαγραφών που προβλέπονται για τα Τοπικά Χωρικά Σχέδιά -Τ.Χ.Σ., (αντίστοιχα των Γ.Π.Σ. και Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π., άρθρο 7 παρ. 12) και για τις πολεοδομικές μελέτες (Ρυμοτομικά Σχέδια Εφαρμογής - Ρ.Σ.Ε., άρθρο 10-4δ. Το μέχρι τώρα αποτέλεσμα του Ν. 4269/2014 είναι - η συνέχιση της αδυναμίας έγκρισης των πολεοδομικών μελετών (νέο όνομα Ρυμοτομικά Σχέδια Εφαρμογής - Ρ.Σ.Ε), (α) λόγω της ασάφειας για την έγκριση των εκκρεμών μελετών και (β) λόγω της ρύθμισης για ταυτόχρονη έγκριση των Πράξεων Εφαρμογής, οι οποίες δεν μπορούν να εγκριθούν πριν από την οριστικοποίηση της πολεοδομικής μελέτης με συνέπεια αυξημένο κόστος για τους Δήμους και σημαντικές νέες καθυστερήσεις στην έγκριση των πολεοδομικών μελετών. - η σύγχυση για την ανάθεση Γ.Π.Σ. που έχουν προκηρυχθεί και η καθυστέρηση έγκρισης νέων ΓΠΣ – ΣΧΟΟΑΠ (ή ΤΧΣ με το νέο όνομα) λόγω των διαδικασιών που απαιτούνται για να γίνουν Π.Δ. Χρειάζεται (α) Να εγκριθούν σύντομα οι προβλεπόμενες αποφάσεις για τον καθορισμό των προδιαγραφών των Τ.Χ.Σ., Ρυμοτομικών Σχεδίων και Πράξεων Εφαρμογής. (β) Να διαχωριστεί η έγκριση των νέων Ρυμοτομικών Σχεδίων από την έγκριση των πράξεων εφαρμογής οι οποίες ανάλογα με τις ανάγκες να μπορούν να γίνονται τμηματικά και όχι υποχρεωτικά σε όλη της έκταση της πολεοδόμησης. (γ) Ολες οι πολυπληθείς εκκρεμείς πολεοδομικές μελέτες να υπαχθούν στις μεταβατικές διατάξεις και να εγκρίνονται από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση με τις προδιαγραφές με τις οποίες ανατέθηκαν. (δ) Δυνατότητα εγκατάστασης στους οικισμούς οικοτεχνίας κτλ (βλέπε Β4.1. Σημειακές δραστηριότητες ανάπτυξης βιομηχανίας – βιοτεχνίας) (ε) Να γίνει αναμόρφωση της νομοθεσίας σχετικά με τα καταφύγια άγριας ζωής με σαφή περιορισμό των προβλεπόμενων δραστηριοτήτων και μεγάλων εγκαταστάσων για αποτελεσματικότερη προστασία τους. Δ. ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ -Τα ακίνητα εντός ορίων οικισμών φορολογούνται στις μεταβιβάσεις και τον ΕΝΦΙΑ με ανύπαρκτες πλασματικές αντικειμενικές αξίες ως οικόπεδα ενώ με την υφιστάμενη νομοθεσία απαγορεύεται να οικοδομηθούν. Σε αρκετούς οικισμούς οι κάτοικοι ζητούν μείωση τω ορίων των οικισμών για να αποφύγουν την φορολόγηση στις μεταβιβάσεις για ανύπαρκτες αξίες. - Το ίδιο συμβαίνει και με τα ακίνητα εκτός σχεδίου όπου έχουν ήδη επιβληθεί περιορισμοί δόμησης από τα εγκεκριμένα ΓΠΣ – ΣΧΟΟΑΠ και σε πολύ μεγαλύτερη κλίμακα αν εφαρμοστούν οι προτάσεις της μελέτης για γενικό δραστικό περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης Προτείνεται η αντικειμενική αξία των ακινήτων να πλησιάζει την πραγματική, και στην περίπτωση που ένα ακίνητο εντός ορίων οικισμού δεν έχει πρόσωπο και δεν οικοδομείται ή είναι εκτός σχεδίου και δεν επιτρέπεται να οικοδομηθεί να θεωρείται ως αγροτεμάχιο.» 17//1/2016 Αντώνης Χουρδάκης, αρχιτέκτων – πολεοδόμος, συντονιστής στην Ομάδα Εργασίας του ΤΕΕ – ΤΑΚ με θέμα: «Απόψεις για τη Β1 Φάση Αναθεώρησης και Εξειδίκευσης του Θεσμοθετημένου Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης Περιφέρειας Κρήτης (ΠΠΧΣΑΑ)» (Αύγουστος.2015).