• Σχόλιο του χρήστη 'Κυρκίτσος Φίλιππος' | 17 Νοεμβρίου 2016, 14:22

    19. Άρθρο 20, που τροποποιεί το άρθρο 2 Παρ. 1 του ΠΔ 99/08 σε σχέση με το ΔΣ του ΕΟΑΝ και άρθρο 18 για την Επιτροπή Διαβούλευσης: Γιατί στις ΜΚΟ πρέπει να είναι ομόφωνη η επιλογή εκπροσώπου στο ΔΣ του ΕΟΑΝ; Στη σύνθεση του 11μελούς ΔΣ του ΕΟΑΝ είναι ξεκάθαρο ότι την πλειοψηφία την έχει το ΥΠΕΝ (6 μέλη) και το Υπουργείο Εσωτερικών (1 μέλος). Σε σχέση με την συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στο ΔΣ του ΕΟΑΝ αναφέρεται ότι: «Ένα μέλος προτείνεται από την Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος (Κ.Ε.Δ.Ε.), ένα από την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων και ένα από κοινού, ομόφωνα, από τις περιβαλλοντικές Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (Μ.Κ.Ο.), με τους αναπληρωτές τους». Δηλαδή, εάν ζητηθεί από 10 σχετικές με ανακύκλωση και ΔΣΑ ΜΚΟ να στείλουν εκπρόσωπο στον ΕΟΑΝ και οι 9 υποδείξουν το Α πρόσωπο και η μία υποδείξει το Β πρόσωπο, τελικά ποιος θα αποφασίσει; Μήπως ο Υπουργός; Και με ποια κριτήρια; Αφήστε την πλειοψηφία των ΜΚΟ να μπορούν να αποφασίζουν τον εκπρόσωπο που τους εκφράζει και μην δώσετε με αυτήν την τελείως αντιδημοκρατική διατύπωση το δικαίωμα στην εκάστοτε πολιτική ηγεσία να ορίζει και τον εκπρόσωπο των ΜΚΟ. Προτείνεται είτε να απαλειφθεί η λέξη «ομόφωνα» από το σχετικό άρθρο, είτε να αντικατασταθεί από την προηγούμενη διατύπωση, που υπήρχε στο νόμο «με απλή πλειοψηφία». Επίσης, προτείνεται στο ΥΠΕΝ να συστήσει ένα ειδικό Μητρώο ΜΚΟ, που ασχολούνται αποδεδειγμένα με τα θέματα της Ανακύκλωσης, Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων και της Εναλλακτικής Διαχείρισης και από αυτό το Μητρώο να ζητείται να σταλεί εκπρόσωπος στο ΔΣ του ΕΟΑΝ ή στην Επιτροπή Διαβούλευσης, που προβλέπεται στο άρθρο 18. Επιπλέον, δεδομένου ότι όλο το κόστος εναλλακτικής διαχείρισης είναι γνωστό ότι μετακυλίεται στους καταναλωτές και δεν υπάρχει ένας εκπρόσωπός τους στο ΔΣ του ΕΟΑΝ, όπως πολύ σωστά υπήρχε στο παρελθόν. Άρα, προτείνεται να αυξηθούν τα μέλη του ΔΣ του ΕΟΑΝ σε 13 με ένα επιπλέον μέλος – εκπρόσωπο των καταναλωτικών οργανώσεων και με ένα επιπλέον μέλος, που να υποδεικνύεται από το ΥΠΕΝ. Οπότε, πάλι την πλειοψηφία θα την έχει το ΥΠΕΝ. Οι οικολογικές οργανώσεις δεν ενδιαφέρονται για το ποιος έχει την πλειοψηφία, αλλά μόνο για την ουσιαστική δυνατότητα να μπορούν να υποβάλουν θετικές προτάσεις εκεί που παίρνονται οι αποφάσεις και φυσικά με τον εκπρόσωπο που θα επιλέγουν οι ίδιες με δημοκρατικές διαδικασίες. 20. Άρθρο 20, που τροποποιεί το άρθρο 2 Παρ. 1 του ΠΔ 99/08 σε σχέση με το ΔΣ του ΕΟΑΝ: «Προτείνεται δύο μέλη του νέου ΔΣ του ΕΟΑΝ να προέρχονται υποχρεωτικά από τα προηγούμενα μέλη του ΥΠΕΝ»: Από την διαχρονική λειτουργία της ΕΠΕΔ, του ΕΟΕΔΣΑΠ και του ΕΟΑΝ (2003-2016) έχει παρατηρηθεί ότι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες (μάλλον ο σημαντικότερος) για τους μειωμένους ρυθμούς αποφάσεων στα διάφορα ΔΣ είναι ότι δεν μεταφέρεται ομαλά, άμεσα και συντεταγμένα η εμπειρία του προηγούμενου ΔΣ στο επόμενο. Μέχρι να ενημερωθούν και να καταλάβουν σε βάθος τα μέλη του ΔΣ που ακριβώς βρισκόντουσαν όλα τα θέματα στο προηγούμενο ΔΣ περνά πολύς χρόνος χωρίς να παίρνονται αποφάσεις, ενώ τα θέματα και τα προβλήματα της εναλλακτικής διαχείρισης συσσωρεύονται. Αυτός ο χρόνος «εκπαίδευσης», που εκτιμάμε ότι αφορά περισσότερο από το 30% του συνολικού χρόνου των ΔΣ μιας τριετούς θητείας του, θα μπορούσε να μειωθεί πολύ σημαντικά εάν υπήρχαν τουλάχιστον δύο παλαιά μέλη στο εκάστοτε νέο ΔΣ. Αυτά τα δύο μέλη προτείνεται να προέρχονται από τα 6-7 μέλη του ΥΠΕΝ (βλέπε προηγούμενη πρόταση) και μάλιστα καλόν είναι να είναι μόνιμα στελέχη του ΥΠΕΝ, που ασχολούνται και διαχειρίζονται σχετικά θέματα μέσα στο ΥΠΕΝ. Πιστεύουμε ότι ο νομοθέτης του παρόντος νομοσχεδίου θα πρέπει να θέσει ιεραρχικά πιο πάνω την αποτελεσματικότητα του ΔΣ του ΕΟΑΝ σε σχέση με την διάθεση της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ να ελέγχει απόλυτα πολιτικά το ΔΣ. Αυτή η διαρθρωτική πρόταση μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στην διαχρονική μεγάλη αύξηση της αποτελεσματικότητας του έργου του ΕΟΑΝ προς όφελος της ανακύκλωσης και της κοινωνίας. 21. Άρθρο 20, που τροποποιεί το άρθρο 2 Παρ. 4 του ΠΔ 99/08 σε σχέση με το ΔΣ του ΕΟΑΝ: Στο προτεινόμενο νομοσχέδιο αναφέρεται για την γνώση των μελών του ΔΣ του ΕΟΑΝ ως εξής «Τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου πρέπει να έχουν γνώσεις και εμπειρία σε θέματα περιβάλλοντος ή εναλλακτικής διαχείρισης…»: Τα θέματα στο ΔΣ του ΕΟΑΝ είναι πολύ εξειδικευμένα και απαιτείται να υπάρχει μεγάλη εμπειρία στα μέλη του ΔΣ από διαχείριση αποβλήτων, ανακύκλωση και εναλλακτική διαχείριση. Δεν φθάνουν η πολιτική συμφωνία με την εκάστοτε κυβέρνηση και οι όποιες γενικές γνώσεις σε θέματα περιβάλλοντος για να είναι κάποιος αποτελεσματικό μέλος του ΔΣ του ΕΟΑΝ. Δηλαδή ένας ειδικός ορνιθολόγος κάνει για το ΔΣ του ΕΟΑΝ; Όποιος έχει διατελέσει μέλος του ΔΣ του ΕΟΑΝ γνωρίζει καλά ότι όσο πιο έμπειρα με την εναλλακτική διαχείριση αποβλήτων είναι τα μέλη του ΔΣ τόσο πιο γρήγορα μπορούν να αντιμετωπίζονται και να λύνονται τα ειδικά θέματα, που χρονίζουν ενώ συνεχώς προκύπτουν και νέα. Άρα, προτείνεται να συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο η επόμενη φράση για την εμπειρία των μελών του ΔΣ του ΕΟΑΝ: «Τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου πρέπει να έχουν αποδεδειγμένες γνώσεις και εμπειρία σε θέματα ανακύκλωσης και εναλλακτικής διαχείρισης αποβλήτων και προϊόντων». 22. Άρθρο 20, που καταργεί το άρθρο 4 και τροποποιεί το άρθρο 5 του ΠΔ 99/08 σε σχέση με το Γενικό Διευθυντή και τις αρμοδιότητες του Προέδρου του ΔΣ του ΕΟΑΝ: Πλήττεται ευθέως η αποτελεσματικότητα του ΕΟΑΝ: Ήδη, η αποτελεσματικότητα του ΕΟΑΝ είναι πολύ μικρή και με την κατάργηση του Γενικού Διευθυντή και τη μεταφορά όλων των αρμοδιοτήτων στον Πρόεδρο του ΔΣ του ΕΟΑΝ, θα μειωθεί ακόμη περαιτέρω. Το προτεινόμενο νομοσχέδιο αναθέτει στον Πρόεδρο του ΕΟΑΝ να αποφασίζει ακόμη και για τα πιο απλά θέματα λειτουργίας του ΕΟΑΝ (καθημερινή παρουσία προσωπικού, άδειες προσωπικού, καταστροφή εγγράφων κ.α.)! Ο νομοθέτης «μπερδεύει» πολύ διαφορετικούς ρόλους, όπως του Προέδρου, που έχει να κάνει σημαντική πολιτική δουλειά για την ανάπτυξη της εναλλακτικής διαχείρισης στην χώρα και του Γενικού Διευθυντή, που πρέπει να είναι ο εκτελεστικός παράγοντας των αποφάσεων του ΔΣ και να ασχολείται με όλες τις αρμοδιότητες παρακολούθησης της νομιμότητας, της τήρησης των διοικητικών διαδικασιών, να είναι παρών σε όλο το ωράριο του ΕΟΑΝ, να διαχειρίζεται και να συντονίζει το ανθρώπινο δυναμικό κ.α. Η θέση του Γενικού Διευθυντή είναι πολύ σημαντική, υπεύθυνη και απαιτητική σε ειδικά τεχνοκρατικά προσόντα για να επιτύχει στο ρόλο. Αντίθετα, στη θέση του Προέδρου του ΔΣ του ΕΟΑΝ απαιτούνται βασικές τεχνικές γνώσεις, αλλά κυρίως πολιτική εμπειρία διαχείρισης των κρίσεων του χώρου και όραμα για να πάμε γρήγορα στην επίτευξη των στόχων. Ο Γενικός Διευθυντής είναι ο ανώτερος υπηρεσιακός παράγοντας, ενώ ο Πρόεδρος του ΔΣ είναι ο ανώτερος πολιτικός παράγοντας. Είναι λάθος αυτή η ρύθμιση, που ταυτίζει τους δύο ρόλους, διότι απλά δεν μπορεί το ίδιο πρόσωπο να εκτελεί αποτελεσματικά τις τεράστιες υποχρεώσεις και των δύο ρόλων. Όμως υπάρχει και άλλο πρόβλημα, που δεν θίγεται στο προτεινόμενο νομοσχέδιο. Όποιος κάνει χρέη Γενικού Διευθυντή θα πρέπει να διαθέτει πολύ συγκεκριμένα τεχνοκρατικά προσόντα για να επιτύχει στις υποχρεώσεις του, που δεν είναι απαραίτητα κατ’ ανάγκη και για τον Πρόεδρο του ΔΣ. Προτείνεται να παραμείνει διακριτή η θέση του Προέδρου του ΔΣ του ΕΟΑΝ από τη θέση του Γενικού Διευθυντή. Άρα, προτείνεται να μην καταργηθεί το άρθρο 4 του ΠΔ 99/08 και μάλιστα να τροποποιηθεί, ώστε να διασφαλισθεί ένα ελάχιστο επίπεδο προσόντων για το Γενικό Διευθυντή στον ΕΟΑΝ, αλλιώς στέλνεται σαφώς λάθος μήνυμα στην κοινωνία και στον χώρο της εναλλακτικής διαχείρισης για την πρόθεση του νομοθέτη σε σχέση με την αποτελεσματικότητα του ΕΟΑΝ. Για να προφυλάξουμε και να δείξουμε την αποτελεσματική διάθεση του νομοθέτη, προτείνεται ότι μέσα στο νομοσχέδιο θα πρέπει να σκιαγραφούνται τα κατ’ ελάχιστον προσόντα του Γενικού Διευθυντή, τα οποία μπορεί να είναι τα εξής: α) Να έχει τουλάχιστον 10 έτη εμπειρία διοίκησης σε ανώτερη διοικητική θέση σε κάποιο δημόσιο οργανισμό, φορέα ή ιδιωτική επιχείρηση για να μπορεί να διαχειρίζεται το ανθρώπινο δυναμικό του ΕΟΑΝ, που σήμερα προβλέπεται να είναι 32 άτομα και αύριο περίπου 50, β) Να μπορεί να αποδείξει ότι είναι γνώστης των νομικών και των οικονομικών θεμάτων της εναλλακτικής διαχείρισης και της διαχείρισης απορριμμάτων, γ) Να μπορεί να αποδείξει ότι είναι γνώστης των βασικών διαδικασιών της δημόσιας διοίκησης, δ) Να έχει επιπλέον ακαδημαϊκά ή άλλα προσόντα, που να μπορεί να τα επιλέξει το ΔΣ του ΕΟΑΝ από τα εξής: διάφορα είδη βασικών σπουδών και σχετικών μεταπτυχιακών σπουδών και διδακτορικού τίτλου, επιστημονικό έργο σχετικό με την εναλλακτική διαχείριση και την διαχείριση αποβλήτων, σχετικό συγγραφικό & μελετητικό έργο, σχετικό εκπαιδευτικό έργο, επικοινωνιακή δυνατότητα, δυνατότητα χειρισμού κρίσεων, ευχέρεια τουλάχιστον στην αγγλική γλώσσα, δυνατότητα σύνθεσης απόψεων, να μην έχει αποδειχθεί για τον ίδιο καμία ηθική “σκιά” κ.α. Προφανώς όλους τους υποψήφιους για τη θέση του Γενικού Διευθυντή θα πρέπει να τους βλέπει και να αποφασίζει το ΔΣ του ΕΟΑΝ με βάση τα τελικά κριτήρια, που θα πρέπει να προσδιορίσει και αποφασίσει για την διαδικασία επιλογής του ΓΔ. 23. Άρθρο 20, που τροποποιεί το άρθρο 6 του ΠΔ 99/08 σε σχέση με το νέο οργανόγραμμα του ΕΟΑΝ: Το νέο Οργανόγραμμα ανταποκρίνεται πολύ καλύτερα στις νέες προκλήσεις: Γενικά το νέο προτεινόμενο οργανόγραμμα εκτιμάται ότι εκσυγχρονίζεται με τις πρόσφατες ευρωπαϊκές τάσεις της εναλλακτικής διαχείρισης και της Κυκλικής Οικονομίας και αποτελεί πολύ θετικό τμήμα του νομοσχεδίου. Η μόνη παρατήρηση και η μικρής σημασίας αλλαγή που προτείνεται για το τελικό οργανόγραμμα, είναι η εξής: η Διεύθυνση Ελέγχων να μην είναι ξεχωριστή Διεύθυνση, αλλά να ενταχθεί σαν Τμήμα στην Διεύθυνση της Εναλλακτικής Διαχείρισης, ώστε να συντονίζονται καλύτερα οι έλεγχοι με βάση τις προτεραιότητες και τα θέματα της Εναλλακτικής Διαχείρισης.