• Σχόλιο του χρήστη 'Λύσσαρης Νίκος' | 21 Νοεμβρίου 2016, 11:25

    ΓΕΝΙΚΟ ΣΧΟΛΙΟ Το συγκεκριμένο σ/ν στοχεύει κυρίως στην αφαίρεση αρμοδιοτήτων και κυρίως πόρων από τα ΣΣΕΔ, με παράλληλη περαιτέρω ενδυνάμωση (μέσω διοχέτευσης πόρων από τις χρηματικές ποινές και τις διοικητικές κυρώσεις κλπ, αλλά και την ανάθεση υπερεξουσιών) του ΕΟΑΝ. Οι προθέσεις και επιδιώξεις του ΕΟΑΝ/ΥΠΑΠΕΝ, δεν συνάδουν ούτε με την εγχώρια, ούτε με την ενωσιακή νομοθεσία, αλλά ούτε φυσικά και με το Ευρωπαικό κεκτημένο. Καταρτίστηκε ένα σ/ν εκ των αρμοδίων χωρίς την απαιτούμενη επαφή-διαβούλευση για την διαμόρφωσή του. Αγνοήθηκε η πολυετής τεχνογνωσία των ΣΣΕΔ τα οποία επί μια και πλέον δεκαετία έχουν σηκώσει κυριολεκτικά όλο το βάρος της εφαρμογής της πολιτικής για την ανακύκλωση, ουσιαστικά άνευ της οφειλόμενης συνδρομής και στήριξης των αρμοδίων οργάνων της Πολιτείας, η οποία παρεπιμπτόντως χρειάστηκε μία ολόκληρη δεκαετία για να συστήσει τον εκ της νομοθεσίας προβλεπόμενο οργανισμό, ο οποίος υποστελεχωμένος και υπολειτουργώντας έως και σήμερα, αδυνατεί αντικειμενικά να ανταποκριθεί στον ρόλο και στο έργο του. Η προαναφερθείσα στάση, δημιουργεί την εύλογη πεποίθηση πως η άποψη των άμεσα και με καθοριστικό τρόπο εμπλεκομένων Συστημάτων Εναλλακτικής Διαχείρισης (ΣΕΔ) αποβλήτων, τα οποία ως γνωστόν σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο έχουν την ευθύνη οργάνωσης των εργασιών που άπτονται της εναλλακτικής διαχείρισης των αποβλήτων, αλλά και των λοιπών εμπλεκομένων με την διαχείριση των αποβλήτων, θεωρείται άνευ σημασίας. Η Πολιτεία αντί του οφειλόμενου γόνιμου και εποικοδομητικού διαλόγου που σαφέστατα θα συνέβαλλε στην περαιτέρω θωράκιση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, επέλεξε συνειδητά την προσχηματική αποστολή του καταρτισμένου αποκλειστικά από την ίδια σχεδίου νόμου, προκειμένου με μια επιφανειακή και συνοπτική διαδικασία να επικυρωθούν οι ήδη ειλημμένες αποφάσεις της. Και ερχόμαστε τώρα στην μειωμένων προσδοκιών «συμμετοχική» διαδικασία της ηλεκτρονικής δημόσιας διαβούλευσης, η οποία όμως είναι τουλάχιστον αμφίβολης αποτελεσματικότητας. Οι προσδοκίες λοιπόν από την εν γένει στάση κατά τους διαφαινόμενους οιωνούς είναι χαμηλές, παραταύτα ευελπιστώ πως έστω και την υστάτη ώρα θα υπάρξει η απαιτούμενη προδιαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους και κυρίως με τα ΣΕΔ, με στόχο το βέλτιστο αποτέλεσμα. Ως μια πρώτη και γενική παρατήρηση που εξάγεται από τις νέες διατάξεις, πέραν της ανάθεσης υπερεξουσιών στον ΕΟΑΝ που με την παρούσα δομή, η οποία ουδείς γνωρίζει και πολύ περισσότερο εγγυάται αν και πότε θα αλλάξει, αδυνατεί πλήρως να ανταποκριθεί, αποτελεί το γεγονός πως επιχειρείται ευθέως η συλήβδην ανάθεση των εργασιών της εναλλακτικής διαχείρισης αποκλειστικά στην ιδιωτική πρωτοβουλία, η οποία όμως αποδεδειγμένα αδυνατεί να ανταποκριθεί και να καλύψει ειδικότερα την εργασία της συλλογής του επικίνδυνου αποβλήτου των συσσωρευτών και επίσης εμμέσως πλην σαφώς, επιχειρείται η ανάδειξη ως βασικού κριτηρίου της εναλλακτικής διαχείρισης των αποβλήτων με ιδιαίτερη οικονομική σημασία και δη του αποβλήτου των συσσωρευτών, της εμπορικής αξίας του για τις επιχειρήσεις συλλογής-ανακύκλωσης και με τον τρόπο αυτό επιδιώκεται η μετάθεση του βάρους της μέριμνας της Πολιτείας από την προστασία του Περιβάλλοντος, στον έλεγχο της αγοράς. Κατ’ αυτόν τον τρόπο όμως δεν προάγεται η εναλλακτική διαχείριση των αποβλήτων και κατ’ επέκταση η προστασία του περιβάλλοντος και της ανθρώπινης υγείας, εφόσον βέβαια αυτά παραμένουν ως ζητούμενο. Το ευκταίο λοιπόν θα ήταν η απόσυρση αυτούσιου του σχεδίου νόμου, προκειμένου από μηδενική βάση και με τον απαιτούμενο γόνιμο και ειλικρινή διάλογο με τους εμπλεκόμενους φορείς να υπάρξουν οι δέουσες νομοτεχνικές βελτιώσεις που θα συμβάλλουν πραγματικά στην βελτίωση των υφισταμένων διατάξεων με απώτερο στόχο την βελτίωση της εναλλακτικής διαχείρισης των αποβλήτων.