• Σχόλιο του χρήστη 'Πανελλήνιος Σύλλογος Χημικών Μηχανικών' | 30 Ιανουαρίου 2010, 08:10

    Καλλιθέα 29/1/2010 ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ-ΠΣΧΜ Hellenic Association of Chemical Engineers 99 Aristidou Str. 176 72 Kallithea, Greece T +30 2109530292 (secretary) - F +302109536777 ΘΕΜΑ : ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΜΩΝ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΚΕΝΑΚ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΩΝ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ 1.0.ΕΙΣΑΓΩΓΗ Με το υπ’ αριθ. Πρωτοκόλλου 14884 της 18ης Δεκ. 2008 που απεστάλη στα Υπουργεία π.ΥΠΑΝ, π.ΥΠΕΧΩΔΕ και π.ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ, ο ΠΣΧΜ είχε τοποθετηθεί στο σχέδιο ΚΕΝΑΚ και στο σχέδιο Π.Δ. «Ενεργειακοί Επιθεωρητές κλπ.», που είχαν προετοιμαστεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση. Το σχέδιο που έχει αναρτηθεί στο διαδίκτυο μολονότι περιλαμβάνει προτάσεις προς την σωστή κατεύθυνση, που διατύπωσε ο ΠΣΧΜ , κινείται μακράν του πνεύματος και του γράμματος του ν.3661/08 και των Ευρωπαϊκών προτύπων. Με το ν.3661/08 και τα Ευρωπαϊκά πρότυπα επιδιώκεται ισοζύγιο μεταξύ ενεργειακών απαιτήσεων και της μικρότερης δυνατής κατανάλωσης ενέργειας στα κτίρια. Τη θεμελιώδη αυτή αρχή δεν ακολουθεί το σχ. ΚΕΝΑΚ, όπως τούτο πιστεύουμε ότι προκύπτει από τις διαπιστώσεις μας στα κεφ. 2 και 3 της παρούσας. Eπί πλέον το σχέδιο ΚΕΝΑΚ αφαιρεί από τον Κλάδο των χημικών μηχανικών το αναφαίρετο συνταγματικό τους δικαίωμα, να δραστηριοποιούνται σε θέματα ενεργειακής απόδοσης γενικά και όχι μόνον των κτιρίων. Είμαστε επομένως υποχρεωμένοι να διεξέλθουμε το θέμα αυτό αναλυτικά και το πράττουμε στο κεφ. 4.0. Τέλος στο κεφ. 5.0 υποβάλλουμε τις προτάσεις μας για τα προσόντα των ενεργειακών επιθεωρητών, θέμα σοβαρότατο κατά τη γνώμη μας για την επιτυχή εφαρμογή των μέτρων εξοικονόμησης ενέργειας. 2.0.ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ • Eίναι σκόπιμο να προστεθούν και οι συνθήκες υγιεινής στους σκοπούς του Κανονισμού (Παρ. 2, Αρθρου 1). Το επιβάλλουν τα γνωστά ατυχήματα λόγω δηλητηριάσεων από διαφυγή CO, σε εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης των κτιρίων. • Το περιεχόμενο του σχ. ΚΕΝΑΚ είναι επηρρεασμένο σε κάποια κεφάλαια από συντεχνιακή λογική, που έρχεται σε αντίθεση με το ν.3661/08. Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του Αρθρου 3 του ν.3661/08, οι υπολογισμοί της Μελέτης Ενεργειακής Απόδοσης περιλαμβάνουν ρητά και τους υπολογισμούς των εγκαταστάσεων ΘΨΚ, ΖΝΧ και Φωτισμού και οι υπολογισμοί αυτοί αντικαθιστούν τη Μελέτη Θερμομόνωσης. Σύμφωνα όμως με τα Αρθρα 10 και 12 του σχ. ΚΕΝΑΚ οι υπολογισμοί, αφενός μεν απομονώνονται από τον σχεδιασμό των εγκαταστάσεων, αφετέρου τεμαχίζονται και διακρίνονται σε υπολογισμούς αρχιτεκτονικής μελέτης και μελέτης «Η/Μ εγκαταστάσεων» και τούτο για προφανείς λόγους «επαγγελματικών δικαιωμάτων». Δραττόμεθα επομένως της ευκαιρίας στο κεφ. 4, να αναζητήσουμε τα δικαιώματα σ’ άλλους νόμους, οι οποίοι για λόγους διαφάνειας έπρεπε να αναφέρονται στο σχ. ΚΕΝΑΚ. Πέραν όμως των νόμων η στρέβλωση αυτή έχει εξαιρετικά αρνητικές επιπτώσεις στην εξοικονόμηση ενέργειας. • Η ορθή παραπομπή που γίνεται στο πρότυπο ISO/EN 13790/2008, στα λοιπά Ευρωπαϊκά πρότυπα του Παραρτήματος 1 του Σχ. ΚΕΝΑΚ και προφανώς σ’ όσα άλλα είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένα, δεν μπορεί συγχρόνως να αναιρείται με παρεμβάσεις ή ελλείψεις όπως : - Απουσία απαραίτητων κατευθύνσεων για τη διαχείριση δεδομένων και ιδιαίτερα των κλιματολογικών. - Μή σαφής διάκριση της μεθοδολογίας υπολογισμού της ενεργειακής απόδοσης στο σχεδιασμό νέων κτιρίων και στην επιθεώρηση παλαιών. - Διάσπαση της μεθοδολογίας και του τίτλου του προτύπου, όπως αυτή αποδίδεται με το ενσωματωμένο στο πρότυπο διάγραμμα ροής, για την εκπόνηση της ενιαίας ενεργειακής μελέτης. Λόγω των απαραίτητων ανακυκλώσεων των υπολογισμών, το διάγραμμα αυτό δεν μπορεί να διασπάται σε επί μέρους, όπως τούτο αντίθετα γίνεται στο σχ. ΚΕΝΑΚ. - Απουσία στο σχ. ΚΕΝΑΚ του προτύπου PrEN15217 «Methods of expressing energy performance and for energy certification of buildings» και των ορισμών του. Επίσης απουσία προτύπων που είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένα με τα πρότυπα prEN15316, και αφορούν το σχεδιασμό – διαστασιολόγηση του εξοπλισμού των νέων εγκαταστάσεων. Αντ’ αυτών γίνεται συλλήβδην αναφορά στις ΤΟΤΕΕ, παρά τις υποχρεώσεις της χώρας. - Καταχρηστική εισαγωγή του όρου «Μελέτες Η/Μ εγκαταστάσεων» αντί «Μελέτες Τεχνικών Συστημάτων» του προτύπου ISO 13790, για πρόδηλους συντεχνιακούς λόγους. • Θεωρούμε ότι ο ΚΕΝΑΚ πρέπει να περιλαμβάνει και τις υποχρεώσεις των εγκαταστατών, οι οποίοι θα υλοποιούν τα προβλεπόμενα από τις ενεργειακές μελέτες, προκειμένου ο ΚΕΝΑΚ να αποκτήσει ουσιαστικό περιεχόμενο και να μη καταλήξει σε ακόμη μία γραφειοκρατική διαδικασία. 3.0. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΚΑΤ’ ΑΡΘΡΟ ΣΤΟ ΣΧ. ΚΕΝΑΚ Αρθρο 3 Εφόσον στο σχ. ΚΕΝΑΚ περιλαμβάνονται τα Ευρωπαϊκά πρότυπα πρέπει να ισχύουν και οι ορισμοί τους. Επιλεκτική αναφορά ιδιαίτερα των τεχνικών ορισμών στερείται σκοπιμότητας. Επομένως οι ορισμοί του Αρθρου 3 έπρεπε να συμπληρώνουν ή να προσαρμόζουν τους ορισμούς αυτών των προτύπων, λόγω των Ελληνικών συνθηκών. Σημειώνουμε την ασάφεια του όρου «Θερμική Ζώνη Κτιρίου» σε σχέση με τους ορισμούς του προτύπου ISO 13790 και την παράλειψη από τα «Εσωτερικά Κέρδη» των απωλειών των δικτύων διανομής. Αρθρο 4 Ισχύουν οι γενικές παρατηρήσεις του κεφ. 2.0 της παρούσας. Αναφερόμαστε ειδικότερα στις παρ. 1.5, 1.6, 1.7, 1.8, 1.9 όπου ο προσδιορισμός «τεχνικά χαρακτηριστικά» δεν υφίσταται στο Αρθρο 3 του ν.3661/08 και δημιουργεί πρόβλημα στους μελετητές εγκαταστάσεων νέων κτιρίων, αφού δεν είναι σαφές ότι η μελέτη τους αφορά τον «ολοκληρωμένο ενεργειακό σχεδιασμό» τους.. Αρθρο 5 • Είναι σκόπιμο να προσδιορισθεί ο όρος ημι-σταθερή κατάσταση με αναφορά σε σχετική παράγραφο του προτύπου ISO 13790. Θεωρούμε ότι οι περιπτώσεις με διακοπτόμενη λειτουργία (π.χ. καταστήματα) πρέπει να διαφοροποιούνται κατά το ίδιο πρότυπο. • Στο κείμενο του 2ου πίνακα του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ 1, περιλαμβάνεται η μέθοδος «ωριαίου βήματος», όχι όμως και στον τίτλο του. Θεωρούμε ότι μάλλον δεν υφίστανται απαραίτητα στοιχεία στη χώρα, κατά το πρότυπο 15927-4 ώστε να είναι δυνατή η εφαρμογή αυτής της μεθόδου. Επομένως απαιτείται διόρθωση. • Κύριες παράμετροι στην ενεργειακή εξοικονόμηση είναι η γνώση της μεταβολής των εξωτερικών θερμοκρασιών και ο προσδιορισμός των περιόδων θέρμανσης και ψύξης (Βλ. Πρότυπα prEN15927). Mε την παραπομπή στις ΤΟΤΕΕ δεν εξυπηρετούνται οι αναγκαίοι υπολογισμοί και η επιλογή μέτρων εξοικονόμησης ενέργειας. Απαιτείται η καλύτερη δυνατή προσαρμογή στις οδηγίες και προδιαγραφές των Ευρωπαϊκών προτύπων. Αρθρο 8 Παρ. 1.Σχεδιασμός Κτιρίου Οι ρυθμίσεις αποτελούν υποδείξεις παρά ελάχιστες απαιτήσεις. Επομένως η παρ. 1.2 στερείται ουσιαστικού περιεχομένου. Στη παράγραφο θα μπορούσαν να περιληφθούν απαιτήσεις που περιλαμβάνονται ως περιεχόμενα στην παρ. 2 του Αρθρου 11. Αρθρο 9 Παρ. 3.« Η/Μ εγκαταστάσεις» Η διαστασιολόγηση των εγκαταστάσεων θέρμανσης και ψύξης κατά ΤΟΤΕΕ, οδηγεί σε υπερδιαστασιολογήσεις και καταστρατηγεί το πνεύμα και το γράμμα του προτύπου ISO 13790. Υπερδιαστασιολογήσεις συνεπάγονται όχι μόνο μεγαλύτερη πάγια δαπάνη από την απαιτούμενη και παρέχουν δυνατότητα ρυθμίσεων στην πράξη, που οδηγεί σε καταναλώσεις μεγαλύτερες των αναμενομένων, από την ορθολογική χρήση της ενέργειας. Αρθρο 11 Ισχύουν οι γενικές παρατηρήσεις του κεφ. 2.0 της παρούσας. Ειδικότερα σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του Αρθρου 3 του ν.3661/08, οι υπολογισμοί της Μελέτης Ενεργειακής Απόδοσης, περιλαμβάνουν ρητά και τους υπολογισμούς των εγκαταστάσεων ΘΨΚ, ΖΝΧ και Φωτισμού. Είναι πρόδηλο ότι οι διατάξεις των παρ. 1.1 και 1.3 του Αρθρου 10 του σχ. ΚΕΝΑΚ δεν βρίσκουν έρεισμα στο νόμο. Αρθρο 16 Στην παρ. 2 του Αρθρου 7 του ν. 3661/08 επιβάλλεται «άπαξ επιθεώρηση σε λέβητες παλαιότερους των 15 ετών και ονομαστική ισχύ μεγαλύτερη των 20 kw, προκειμένου να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα τους σε σχέση με τις ενεργειακές ανάγκες του κτιρίου και να διατυπωθούν οδηγίες και συστάσεις για τυχόν επιβαλλόμενη αντικατάσταση του λέβητα, τροποποιήσεις του συστήματος θέρμανσης και εναλλακτικές λύσεις». Προκύπτει με σαφήνεια από τα προηγούμενα ότι η επιθεώρηση περιλαμβάνει οπωσδήποτε την εκπόνηση νέας μελέτης θέρμανσης στις πιο πάνω περιπτώσεις και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της. Στο σχ. ΚΕΝΑΚ και στα σχετικά ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΑ : • Η ως άνω άπαξ επιθεώρηση δεν διαφοροποιείται από τις λοιπές περιοδικές επιβαλλόμενες σύμφωνα με την παρ. 1 του Αρθρου 7 του ν. 3661/08. • Ουδαμού αναφέρεται ρητά η ανάγκη εκπόνησης νέας μελέτης θέρμανσης για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας όλων των υφιστάμενων λεβήτων στις σημερινές συνθήκες. Τα στοιχεία των ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΩΝ είναι απλά καταγραφικά που θα μπορούσαν να συμπληρωθούν από συντηρητή και δεν οδηγούν σε αξιολογήσεις σύμφωνα με το πνεύμα και το γράμμα τόσο του ν.3661/08 όσο και της σχετικής οδηγίας. Δυσχεραίνεται επομένως η δυνατότητα των επιθεωρητών να επιτελέσουν το έργο τους. Αφετέρου χάνεται η μοναδική ευκαιρία σοβαρής εξοικονόμησης ενέργειας, και επιπλέον καταστρατηγούνται οι σχετικές διατάξεις του νόμου. • Η ενεργειακή επιθέωρηση του λέβητα που επιβάλλεται από το ν.3661/08, διασπάται σε επιθεώρηση του λέβητα και της εγκατάστασης θέρμανσης. Ουδεμία διάταξη του νόμου αλλά και ουδείς ορθολογισμός επιβάλλουν αυτή τη διάκριση. 4.0. ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΜΟΙΒΕΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΚΤΙΡΙΟΥ. Δεδομένου ότι ο ΚΕΝΑΚ εκδίδεται με Υπ. Απόφαση, θεωρούμε ότι θα αποτελούσε υπέρβαση της σχετικής εξουσιοδότησης του ν. 3361/08, ο καθορισμός αρμόδιων προσώπων, που δεν προκύπτει ρητά από υφιστάμενους νόμους. Με βάση τη θεώρηση αυτή σχολιάζουμε στη συνέχεια το Αρθρο 12 του σχ. ΚΕΝΑΚ. • Σύμφωνα με το Αρθρο 13 του ν.3661/08 η ενιαία Ενεργειακή Μελέτη αντικαθιστά τη μελέτη θερμομόνωσης, η οποία αποτελεί ανεξάρτητη μελέτη μεταξύ των μελετών, που υποβάλλονται για την έκδοση της οικοδομικής άδειας (Αρθρο 3 Π.Δ. 8/13.7.93). Δεδομένου ότι η εκπόνηση της μελέτης θερμομόνωσης και η επίβλεψη της εφαρμογής της, αποτελεί αρμοδιότητα κάθε ειδικότητας μηχανικού (Αρθρο 2 Π.Δ. 11.6/4.7/1979) και επομένως και των χημικών μηχανικών, αποτελεί πρόδηλη αυθαιρεσία, ο επιχειρούμενος τεμαχισμός της ενεργειακής μελέτης με σύγχρονη παραχώρηση του αντικειμένου της σ’ άλλες μελέτες, ή διαφορετικά η κατάργηση της αυτοτέλειας της, με Υ.Α. (Αρθρο 12 Σχ. ΚΕΝΑΚ). Τα αρμόδια πρόσωπα για την εκπόνηση της μελέτης θερμομόνωσης πρέπει να θεωρούνται αρμόδια και για την ενεργειακή μελέτη. Εκτός εξουσιοδοτήσεως είναι και τρόπος αμοιβής που προσδιορίζεται στο Αρθρο 12 του σχ. ΚΕΝΑΚ. • Το Αρθρο 12 του Σχ. ΚΕΝΑΚ παραπέμπει σε υφιστάμενα δικαιώματα υπογραφής μελετών, χωρίς αναφορά σχετικών διατάξεων πράγμα ανεπίτρεπτο για συνθήκες διαφάνειας. Υποθέτουμε ότι οι σχετικές διατάξεις είναι όσες προκύπτουν ρητά από τους νόμους 4663/30 και 6422/34 και αφορούν αντίστοιχα τα δικαιώματα των μηχανικών ΠΜ, ΑΜ και των ΜΜ, ΗΜ, ΝΜ και ΧΜ. Σχολιάζουμε : - Ουδεμία διάταξη αυτών των νόμων αναφέρεται ρητά σε ενεργειακή μελέτη κτιρίων. Αν παρόλα αυτά δεχθούμε κατ’ οικονομία και ως μηχανικοί παρά νομικοί, ότι η ενεργειακή μελέτη εξυπηρετεί τον ορθό λειτουργικό σχεδιασμό όσων νέων κτιρίων προσδιορίζονται στο νόμο και που προκύπτει με την κύρια ευθύνη της αρχιτεκτονικής μελέτης, ερχόμαστε να σχολιάσουμε τον όρο «Μελέτες Ηλεκτρομηχανολογικών Εγκαταστάσεων» και τα δικαιώματα που υπονοούνται από το Αρθρο 12 του ΚΕΝΑΚ. - Ο όρος «Ηλεκτρομηχανολογικές Εγκαταστάσεις» υπήρχε μεν αρχικά στο ν.6422, καταργήθηκε όμως με το ΝΔ 1150/1949. Είναι επόμενο ότι η αναφορά του όρου σε οποιαδήποτε Κανονιστική Διάταξη με σύγχρονη διασύνδεση του με αρμοδιότητες και δικαιώματα π.χ. μελέτης δεν είναι σύννομη. Δεδομένου ότι δεν μπορεί να αμφισβητείται η εννοιολογική και πρακτική ορθότητα του όρου, θεωρούμε ως μόνη εξήγηση της διόρθωσης που έγινε το 1949 (!!) στο ν. 6422/34, την ανάγκη διάκρισης του επαγγέλματος του μηχανολόγου μηχανικού απ’ αυτό του ηλεκτρολόγου. Είναι τούτο άλλωστε απολύτως ορθό, όταν ως μόνο κριτήριο κατά το νόμο, ληφθεί το ακαδημαϊκό πρόγραμμα σπουδών αυτών των ειδικοτήτων. - Ας δεχθούμε ακόμη ότι τα δικαιώματα του Αρθρου 12 του ΚΕΝΑΚ αναφέρονται σε «μελέτες μηχανολογικών εγκαταστάσεων», που πράγματι προκύπτουν από το ν.6422/34. Σε τι όμως ακριβώς και ρητά συνίστανται αυτά τα δικαιώματα ? Η απάντηση δίνεται μόνον από την παρ. 8 του Αρθρου 6 του νόμου, σύμφωνα με την οποία αναγνωρίζεται ως αρμοδιότητα των μηχανικών του νόμου «κάθε μελέτη ή πραγματογνωμοσύνη σχετική με εργασίες εγκατάστασης εξοπλισμού», δηλαδή κατά την κοινή πείρα σε εργασίες ανέγερσης, τοποθέτησης και συναρμολόγησης του εξοπλισμού μιάς μονάδας, προκειμένου αυτή να ανταποκριθεί ασφαλώς σε συγκεκριμένο λειτουργικό σκοπό. Και βέβαια τα δικαιώματα αυτά και όσα άλλα μπορεί έμμεσα να προκύπτουν από το ν.6422/34, αλλά είναι αιτιολογημένα με βάση τον ορθολογισμό και συνταγματικές αρχές, δεν είναι αποκλειστικά, υπέρ των συναδέλφων ΜΜ και ΗΜ, όπως τούτο υπονοείται με το Αρθρο 12 του ΚΕΝΑΚ, αφού ο νόμος 6422/34 διακρίνει τις διάφορες εγκαταστάσεις σε κατηγορίες (μηχανολογικές, χημικές, ηλεκτρολογικές και ναυπηγικές). Ειδικά στις χημικές εγκαταστάσεις τα δικαιώματα εγκατάστασης εξοπλισμού των ειδικοτήτων των εμπλεκόμενων μηχανικών (μηχανολόγων, χημικών, ηλεκτρολόγων και ναυπηγών), εξειδικεύονται στο Π.Δ.274/97, μεταγενέστερο του Π.Δ. 8/13.7.93, που φαίνεται να αγνοείται με το Αρθρο 12 του ΚΕΝΑΚ. Και τυχαίνει το Διάταγμα αυτό να περιλαμβάνει και τις εγκαταστάσεις διακίνησης καυσίμων και καύσης, ανεξάρτητα αν ανήκουν στα κτίρια ή στη βιομηχανία, δηλαδή εκείνες τις εγκαταστάσεις στις οποίες σκοπεύει τελικά ο ενεργειακός σχεδιασμός των κτιρίων. - Εμπλοκές στη κατηγοριοποίηση των εγκαταστάσεων, που μπορεί να πηγάζουν από ασάφειες και ανεπάρκειες κανονιστικών πράξεων και όχι νόμων, πρέπει να αντιμετωπίζονται με βάση τον ορθολογισμό, την σωφροσύνη, την αναλογικότητα και με προσπάθεια εξυπηρέτησης του Δημοσίου συμφέροντος, παρά με συντεχνιακές προσπάθειες μονοπώλησης δραστηριοτήτων και εξοβελισμό των διπλ. χημικών μηχανικών. - Σε κάθε περίπτωση οι ρητές αρμοδιότητες των μηχανικών του ν.6422/34 ή «μελέτες εγκαταστάσεων», θα μπορούσαν να αφορούν μελέτες AS BUILT με την ευθύνη των εγκαταστατών, που πρέπει να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της οριστικής ενεργειακής μελέτης με συγκεκριμένες τελικές επιλογές εξοπλισμού, που όπως είναι γνωστό και ειδικά για το πλήθος των περιπτώσεων του ιδιωτικού τομέα, εξαρτώνται από την αγορά, τις επιθυμίες των πελατών, αλλά και τις «λεπτομέρειες», που πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά την κατασκευή. Με τον τρόπο αυτό θα αναγνωρίζονται στο εξής και οι ευθύνες των εγκαταστατών στο πλαίσιο της ενεργειακής επιθεώρησης. • Ο όρος «Ενεργειακή μελέτη» αναφέρεται ρητά και διακριτά στο ν.3316/05 «Περί Μελετών Δ.Ε. κλπ.». Δεν είναι επομένως δυνατόν στο Αρθρο 12 του Σχ. ΚΕΝΑΚ να αγνοούνται ως αρμόδια πρόσωπα, όσοι μελετητές είναι εγγεγραμμένοι στο σχετικό Μητρώο Μελετητών, ή ακόμη και όσοι έχουν τα προσόντα να εγγραφούν. • Δεν γίνεται αντιληπτή η αναρμοδιότητα, πλην «εξαιρέσεων», διπλ. μηχανικών – ενεργειακών επιθεωρητών, να εκπονούν την ενεργειακή μελέτη απόδοσης υφιστάμενων κτιρίων σύμφωνα, για την περίπτωση αυτή, με την μεθοδολογία του Παραρτήματος 1 του σχ. ΚΕΝΑΚ. Και τούτο όταν ο νόμος 3661/08 απαιτεί προσδιορισμό προσόντων για τους ενεργειακούς επιθεωρητές. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι οι αρχές και προθέσεις της σημερινής Κυβέρνησης, δεν μπορεί να είναι συμβατές με τον ανορθολογισμό αυτό, που φθάνει στο απίθανο σημείο να περιλάβει το ακόλουθο εδάφιο στην παρ. 2.5 του Αρθρου 15 του σχ. ΚΕΝΑΚ : «Κατά την υπολογιστική διαδικασία (σ.σ. στις ενεργειακές επιθεωρήσεις) λαμβάνονται υπόψη και τα στοιχεία του Αρθρου 12 της παρούσας». Θεωρούμε ότι δεν χρειάζονται περισσότερα σχόλια στο σημείο αυτό. 5.0. ΠΡΟΣΟΝΤΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΩΝ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ Αναγνωρίζεται ότι ο ακαδημαϊκός τίτλος δεν επαρκεί για απ’ ευθείας πρόσβαση σε δραστηριότητες, που συνδέονται με την προστασία του Δημόσιου συμφέροντος. Το τετράπτυχο ακαδημαϊκά προσόντα από αξιολογημένες σχολές, πρακτική άσκηση, πιστοποίηση επαγγελματικών προσόντων από διαπιστευμένους φορείς και έλεγχος της επαγγελματικής δεοντολογίας αποτελεί μία εφαρμοζόμενη διεθνώς διαδικασία, για τη χορήγηση τίτλων ή αδειών σε ιδιώτες, που αναλαμβάνουν δραστηριότητες σχετικές με το Δημόσιο όφελος. Και βέβαια όλα ταύτα σε μία ευνομούμενη Πολιτεία, που πρέπει να προβαίνει σε νομοθετικές ρυθμίσεις με σεβασμό στο Σύνταγμα και στα ανθρώπινα δικαιώματα και με γνώμονα την αποφυγή αναιτιολόγητων αποκλεισμών και διακρίσεων. Δεδομένης της αναρχίας από την οποία χαρακτηρίζεται η χώρα στο θέμα των «επαγγελματικών δικαιωμάτων», κατανοούμε τις αντιδράσεις στο σχ. Π.Δ. «Προσόντα Ενεργειακών Επιθεωρητών». Για να δοθούν λύσεις επιβάλλεται θεμελίωση τους σε βασικές αρχές και προς την κατεύθυνση αυτή υποβάλλουμε τις προτάσεις μας : 1.0.Η χορήγηση πιστοποιητικού διά μέσου εξετάσεων είναι ορθό μέτρο. Όμως απαιτείται προσδιορισμός του περιεχομένου, πάνω στο οποίο θα δίνονται οι εξετάσεις και κατά τη γνώμη μας πρέπει να διαρθρώνεται στους άξονες : α. Βασικές αρχές Ισοζυγίων Μάζας – Ενέργειας και των γνωστικών εφοδίων για την εκπόνηση τους. β. Λειτουργικά χαρακτηριστικά βασικού εξοπλισμού εγκαταστάσεων κτιρίων και ΑΠΕ. Οργανα μέτρησης. γ. Εφαρμογές δομικών υλικών στη θερμομόνωση των κτιρίων. δ. ΚΕΝΑΚ και ιδιαίτερα διαχείριση των Ευρωπαϊκών προτύπων στα οποία αναφέρεται. Περαιτέρω εξειδίκευση των ανωτέρω είναι ευπρόσδεκτη και παραπομπές σε σχετική βιβλιογραφία είναι διαθέσιμες. 2.0.Οι άδειες των Ενεργειακών Επιθεωρητών μπορούν να διαβαθμιστούν σε κατηγορίες, με κριτήρια το αντικείμενο των επιθεωρήσεων και την αντίστοιχη δυσκολία των εξετάσεων. Προτείνεται η ακόλουθη διάκριση των αδειών σύμφωνα και με το γράμμα του ν.3661/08. • Γενική άδεια κτιρίου κάθε χρήσης με σκοπό την πιστοποίηση του (Αδεια Α). • Αδεια επιθεωρητή λεβήτων και κλιματισμού (Αδεια Β). 3.0.Η πρόσβαση στις εξετάσεις πρέπει να είναι ελεύθερη για διπλ. μηχανικούς και πτυχιούχους ΑΤΕΙ, εφόσον οι επίσημες και αναγνωρισμένες βεβαιώσεις των προπτυχιακών ή μεταπτυχιακών σπουδών τους, επιβεβαιώνουν επάρκεια στα περιεχόμενα των εξετάσεων ως άνω παρ. 1α, 1β και 1γ. Η επάρκεια εκφρασμένη σε διάρκεια εκπαίδευσης στα αντίστοιχα περιεχόμενα – γνωστικά αντικείμενα, μπορεί να προσδιορίζεται από επίσημο φορέα όπως π.χ. είναι το ΕΜΠ. Το ΚΑΠΕ θα μπορούσε επίσης να είναι φορέας προσδιορισμού. Οι «ψηφίδες μάθησης» κατά το Ευρωπαϊκό πλαίσιο προσόντων υποδεικνύουν επίσης τρόπο προσδιορισμού προσόντων, που απαοκτώνται με ακαδημαϊκές γνώσεις. Με βάση τα ανωτέρω προτείνεται : α. Προκειμένου για άδεια Α η πρόσβαση στις εξετάσεις είναι ελεύθερη, εφόσον εναλλακτικά : (1) Επιβεβαιώνεται επάρκεια στα περιεχόμενα ως άνω παρ. 1(α), 1(β) και 1(γ) και έχει παρέλθει έτος από την αποφοίτηση του ενδιαφερομένου. (2) Επιβεβαιώνεται επάρκεια σε δύο τουλάχιστον εκ των περιεχομένων ως άνω παρ. 1(α) ή 1(β) ή 1(γ) και επί πλέον ο ενδιαφερόμενος έχει ασχοληθεί τουλάχιστον επί διετία σε μελέτες ή επιβλέψεις ή σε κατασκευές έργων ή σε επιβλέψεις λειτουργίας ή συντήρησης, εγκαταστάσεων των τεχνικών ή κτιριακών ή βιομηχανικών έργων. Προς τούτο υποβάλλεται αρμοδίως σχετικό βιογραφικό σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό πρότυπο. β. Προκειμένου για άδεια Β η πρόσβαση στις εξετάσεις είναι ελεύθερη, εφόσον εναλλακτικά : (1) Επιβεβαιώνεται επάρκεια στα περιεχόμενα ως άνω παρ. 1(α) και 1(β) και έχει παρέλθει έτος από την αποφοίτηση του ενδιαφερομένου. (2) Επιβεβαιώνεται επάρκεια σε ένα τουλάχιστον εκ των ως άνω παρ. 1(α) ή 1(β) και επί πλέον ο ενδιαφερόμενος έχει ασχοληθεί τουλάχιστον επί διετία σε μελέτες ή επιβλέψεις ή σε κατασκευές εγκαταστάσεων των τεχνικών ή κτιριακών ή βιομηχανικών έργων. Προς τούτο υποβάλλεται αρμοδίως σχετικό βιογραφικό σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό πρότυπο. 4.0.Η πρόσβαση στις εξετάσεις πρέπει να επιτρέπεται σε διπλ. και πτυχιούχους μηχανικούς και επιστήμονες θετικής κατεύθυνσης μετά την ολοκλήρωση εκπαιδευτικού προγράμματος, που πρέπει να εγκρίνεται από Δημόσια Αρχή και να παρέχεται από διαπιστευμένους προς τούτο φορείς. Οι κλαδικοί φορείς όπως ο ΠΣΧΜ θα μπορούσαν να αποτελέσουν ένα τέτοιο φορέα, όπως πράγματι μπορεί να είναι και το ΤΕΕ. Θεωρούμε ότι το πρόγραμμα πρέπει να περιλαμβάνει θεωρητικό μέρος και πρακτική άσκηση και η επάρκεια του πρέπει να είναι συμβατή με τα αναφερθέντα στις προηγούμενες παραγράφους. Σε κάθε περίπτωση η διάρκεια του πρέπει να είναι μεγαλύτερη των 60 ωρών. Η διαφοροποίηση του προγράμματος για τους επιθεωρητές Α και Β μπορεί να βασίζεται στη διαφοροποίηση της διάρκειας και του περιεχομένου του θεωρητικού και πρακτικού μέρους. Πρέπει να σημειωθεί ότι η ορθή διαχείριση των Ευρωπαϊκών προτύπων που μνημονεύονται στο σχ. ΚΕΝΑΚ δεν είναι απλή διαδικασία και δεν μπορεί να παραπέμπεται σε οποιοδήποτε λογισμικό. Η κατανόηση της φυσικής των πραγμάτων θα αποτελεί πάντα κύριο παράγοντα για την αποτελεσματική ενασχόληση σε τομείς της μηχανικής. 5.0.Η ευθύνη διενέργειας των εξετάσεων είναι σκόπιμο να ανήκει στο ΤΕΕ λόγω της υποδομής, που διαθέττει. Λόγω όμως των γνωστών και αιτιολογημένων επιφυλάξεων και αντιδράσεων που υπάρχουν, θεωρούμε σκόπιμη στις σημερινές συνθήκες, τη δημιουργία Γραμματείας Εξετάσεων στους κόλπους του με τη συμμετοχή : • Εκπροσώπων όλων των ενδιαφερομένων βασικών ειδικοτήτων-μελών του. • Δύο εκπροσώπων των πτυχιούχων ΑΤΕΙ. • Εκπρόσωπο της Διοίκησης (ΥΠΕΚΑ). 6.0.Ο έλεγχος της επαγγελματικής δεοντολογίας κατά την άσκηση των καθηκόντων των Ενεργειακών Επιθεωρητών συμφωνούμε στις σημερινές συνθήκες να γίνεται από την Ε.Υ.ΕΠ.ΕΝ του ΥΠΕΚΑ. 7.0.Είναι προφανές ότι Ενεργειακοί Επιθεωρητές πιστοποιημένοι σε χώρα μέλος της Ε.Ε. πρέπει να θεωρούνται πιστοποιημένοι και στη χώρα μας, χωρίς περιορισμούς. 8.0.Για την μεταβατική περίοδο είναι φανερό ότι το θέμα είναι δύσκολο αλλά πιστεύουμε ότι υπάρχουν λύσεις βασισμένες επίσης σε βασικές αρχές και στον ορθολογισμό, όπως : • Διπλ. και πτυχιούχοι μηχανικοί με επάρκεια γνωστικού αντικειμένου κατά τα αναφερθέντα στις ως άνω παρ. 1.0 και 3.0, έχουν κατ’ αρχήν τα ακαδημαϊκά προσόντα να αναλάβουν τις ευθύνες τους, ως ενεργειακοί επιθεωρητές. • Για την περίπτωση απαιτείται μεγαλύτερη εμπειρία. • Εφόσον κριθούν κατάλληλοι ως ενεργειακοί επιθεωρητές η επανάκριση τους στερείται ορθολογισμού. Περιπτώσεις αστοχιών ή καταγγελιών πρέπει να αντιμετωπίζονται αυστηρά με βάση τον κώδικα επαγγελματικής δεοντολογίας. Με βάση τις ανωτέρω αρχές και για τη μεταβατική περίοδο προτείνουμε : • Κάθε ενδιαφερόμενος διπλ. ή πτυχιούχος μηχανικός με γνωστικό αντικείμενο σε δύο τουλάχιστον τομείς εκ των οριζομένων στις ως άνω παρ. 1α, 1β και 1γ και με πενταετή τουλάχιστον απασχόληση σε μελέτες ή επιβλέψεις ή κατασκευές τεχνικών ή κτιριακών ή βιομηχανικών έργων, ή σε θέσεις επίβλεψης της λειτουργίας ή/και συντήρησης των εγκαταστάσεων τους, μπορεί να υποβάλλει αρμοδίως αίτηση για την απόκτηση άδειας Ενεργειακού Επιθεωρητή Α ή Β, συνοδευόμενη από το βιογραφικό του, συντεταγμένο κατά τα Ευρωπαϊκά πρότυπα. • Ως αρμόδια αρχή για τη χορήγηση Α ή Β μπορεί να οριστεί Γραμματεία του ΤΕΕ με εκπροσωπήσεις όπως ήδη αναφέρθηκαν στην ως άνω παρ. 5.0. Προφανώς μπορεί να συζητηθεί και άλλη αρχή εφόσον διαθέττει κατάλληλη υποδομή. • Η αίτηση του ενδιαφερόμενου πρέπει να συνοδεύεται από υπεύθυνη δήλωση ότι έχει κατανοήσει και μπορεί να διαχειρισθεί με επάρκεια τα πρότυπα που περιλαμβάνονται στο σχ. ΚΕΝΑΚ και όσα άλλα είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένα μ’ αυτά. Επίσης ότι αποδέχεται την κρίση ενώπιον αρμόδιας επιτροπής για την απόδειξη της επάρκειας. • Οι κατέχοντες πτυχίο ενεργειακού μελετητή του Μητρώου Μελετητών λαμβάνουν αυτοδίκαια την Αδεια Β. • Πρέπει να θεωρείται ως πρόσθεττο προσόν η γνωμοδότηση των επαγγελματικών φορέων των ενδιαφερομένων για την καταλληλότητα τους. Θεωρούμε ότι η αποκέντρωση αρμοδιοτήτων και η εμπιστοσύνη στους φορείς των μηχανικών, αποτελούν προϋποθέσεις για τον περιορισμό της γραφειοκρατίας και για την αναβάθμιση του ρόλου και του κύρους τους. • Οσοι διπλ. ή πτυχιούχοι μηχανικοί αναλάβουν καθήκοντα ενεργειακού επιθεωρητή, πρέπει να ασφαλίζονται έναντι επαγγελματικής ευθύνης. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι οι ως άνω προτάσεις εξυπηρετούν την ανεύρεση λύσεων σε θέματα που έχουν ταλαιπωρήσει τη χώρα και τροχοπεδούν την ανάπτυξη της. Σε κάθε περίπτωση περιμένουμε τον αντίλογο και δεν διεκδικούμε το αλάθητο.