• ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΡΗΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ & ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΤΜΗΜΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Ταχ. Δ/νση: Μάρκου Μουσούρου 15 Ταχ. Κώδικας: 712 01 E-mail Δ/νσης: d.pexws@crete.gov.gr Πληροφορίες: Άννα Καγιαμπάκη Τηλέφωνο: 2813-410118 Fax: 2813-410150 E-mail: kagiampaki@crete.gov.gr Ηράκλειο, 15-9-2017 Αριθ. Πρωτ.: 191319 ΠΡΟΣ: Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, (Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων) ΘΕΜΑ: Σχόλια και προτάσεις επί του Σχεδίου ΚΥΑ περί Διάθεσης Υγρών Αποβλήτων, που τέθηκε σε διαβούλευση. Σχετικά:Το Σχέδιο ΚΥΑ περί Διάθεσης Υγρών Αποβλήτων, που τέθηκε σε διαβούλευση από 7-8-2017 έως 15-92017. Στα πλαίσια της διαβούλευσης επί του Σχεδίου ΚΥΑ περί Διάθεσης Υγρών Αποβλήτων, τα σχόλια και οι προτάσεις μας είναι τα εξής: Άρθρο 1: Η φράση «Σκοπός της παρούσας απόφασης είναι η θέσπιση ενός νομοθετικού πλαισίου, το οποίο θα καθορίζει τους γενικούς και τους ειδικούς όρους διάθεσης των υγρών αποβλήτων, με απώτερο στόχο την ενίσχυση της προστασίας των υδάτων» να συμπληρωθεί ως εξής: «και του περιβάλλοντος εν γένει», δεδομένου ότι οι επιπτώσεις της διάθεσης των υγρών αποβλήτων δεν περιορίζονται μόνο στα ύδατα. Άρθρο 2: Να διατυπωθούν εκ νέου και με σαφήνεια και να αναγραφούν οι ορισμοί όλων των όρων που αφορούν στις διατάξεις της συγκεκριμένης Κ.Υ.Α. Κατ’ αρχάς πρέπει να δοθούν οι ορισμοί για τον όρο «λύματα» και για τον όρο «υγρά απόβλητα», για τα αστικά λύματα (λύματα από οικισμούς ανεξαρτήτως μεγέθους και πληθυσμού), τα υγρά απόβλητα, καθώς και για τους όρους ρύπανση, μόλυνση, οικοσυστήματα και τύποι οικοσυστημάτων, επεξεργασία, διάθεση, ανεξέλεγκτη διάθεση, απευθείας διάθεση κ.λπ. Άρθρο 3: Παράγραφος 1: Είναι θετικό το γεγονός ότι αναφέρεται ρητά η απαγόρευση της ανεξέλεγκτης διάθεσης υγρών αποβλήτων. Όμως, θεωρούμε ότι πρέπει να συμπληρωθεί η φράση αυτή ως εξής, «απαγορεύεται η ανεξέλεγκτη διάθεση πάσης φύσεως λυμάτων και υγρών αποβλήτων». Παράγραφος 2: να συμπληρωθεί ως εξής: Απαγορεύεται η ανεξέλεγκτη διάθεση λυμάτων και υγρών αποβλήτων σε απορροφητικούς βόθρους. Άρθρο 4: «Η Διεύθυνση Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης μεριμνά και λαμβάνει, εγκαίρως, τα απαραίτητα μέτρα για την πρόληψη της υποβάθμισης των επιφανειακών και των υπόγειων υδάτων, την αναβάθμιση και την αποκατάσταση των υδατικών συστημάτων. Στο πλαίσιο αυτό καθορίζει όρους και μέτρα που σχετίζονται με τη διάθεση υγρών αποβλήτων, για την επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων του άρθρου 4 του Π.Δ. 51/2007». Πώς θα γίνεται αυτή η διαδικασία μέριμνας και λήψης μέτρων, με ποιους όρους; Πώς θα επιβάλλονται τα μέτρα αυτά, π.χ. με την έκδοση Απόφασης του Γ.Γ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης; Άρθρο 5: Αναφέρεται ότι για τους ρύπους προτεραιότητας και τις φυσικοχημικές παραμέτρους των αποβλήτων θα εκδίδεται απόφαση Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης για τους όρους διάθεσης στους φυσικούς αποδέκτες, η οποία απόφαση μπορεί να εξειδικεύεται περαιτέρω από τις Διευθύνσεις Υδάτων κατά την διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργων Α και Β κατηγορίας. Κατά την άποψή μας, μία γενική απόφαση για όρια ρύπων προτεραιότητας δεν μπορεί να έχει εφαρμογή, παρά μόνον αν διευκρινίζει ρητά τις υποχρεώσεις ανά είδος δραστηριότητας, γεγονός εξαιρετικά δύσκολο. Δηλαδή με κάποιον τρόπο θα πρέπει να εξειδικεύονται ανά δραστηριότητα, ποιες παράμετροι του παραρτήματος Ι της ΚΥΑ 41354/2641/Ε103/2010 έχουν εφαρμογή και ποια τα όρια που θα ισχύουν για τις φυσικοχημικές παραμέτρους (π.χ. για μικρά ξενοδοχεία, χώρους εστίασης -ταβέρνες, μικρές βιοτεχνικές μονάδες κ.λπ.). Στην παράγραφο 5 αναφέρεται ότι κατά την περιβαλλοντική αδειοδότηση γνωμοδοτεί η Διεύθυνση Υδάτων για τη «μελέτη επεξεργασίας και διάθεσης των αποβλήτων», η οποία κατατίθεται ως μέρος του φακέλου για Ε.Π.Ο. ή Π.Π.Δ. Η «μελέτη επεξεργασίας και διάθεσης των αποβλήτων» αυτή είναι η ίδια με τη «μελέτη σχεδιασμού και εφαρμογής» της ΚΥΑ 145116/2011; Εάν ναι, θα πρέπει να χρησιμοποιείται η ίδια ορολογία σε όλες τις περιπτώσεις. Επίσης, θα πρέπει να διευκρινιστούν τα περιεχόμενα (κατ’ ελάχιστον) αυτής της μελέτης. Στην παρ. 6 του άρθρου 4, στην παρ. 9 του άρθρου 5, στην παρ. 5 του άρθρου 6 και στην παρ. 5 του άρθρου 7 της ΚΥΑ 145116/2011, όπως τροποποιήθηκε από την ΚΥΑ 191002/2013, αναφέρεται ότι για τη μελέτη σχεδιασμού και εφαρμογής γνωμοδοτούν υπηρεσίες της Περιφέρειας (Υγείας, Αγροτικής Οικονομίας, Περιβάλλοντος και Υδροοικονομίας) και όχι η Διεύθυνση Υδάτων, όπως αναφέρεται στο εξεταζόμενο σχέδιο ΚΥΑ, και χωρίς να διευκρινίζεται αν αυτό γίνεται συμπληρωματικά ή αποκλειστικά. Θα πρέπει να υπάρξει σχετική διευκρίνιση στο άρθρο 11 «Καταργούμενες-Τροποποιούμενες διατάξεις». Επιπροσθέτως, τι θα ισχύσει για τα έργα που δεν απαιτούν περιβαλλοντική αδειοδότηση; Πώς θα καθορίζονται οι υποχρεώσεις τους σε σχέση με την διάθεση των αποβλήτων τους; Θα απαιτείται κάποια άδεια διάθεσης λυμάτων ή ο τρόπος διάθεσης θα ορίζεται μέσω της Οικοδομικής Άδειας από τις Υπηρεσίες Δόμησης; Άρθρο 8: Στην παράγραφος 3 αναφέρεται ότι «Οι αρμόδιες υπηρεσίες για τα ύδατα, το περιβάλλον, τη δημόσια υγεία ή/και περιβαλλοντική υγιεινή των Περιφερειών/ Περιφερειακών Ενοτήτων καθώς και των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, διενεργούν τους αναγκαίους τακτικούς και έκτακτους ελέγχους και αυτοψίες, αυτεπάγγελτα ή κατόπιν καταγγελίας, προκειμένου να διαπιστωθεί η τήρηση των όρων διάθεσης των υγρών αποβλήτων, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας». Πρέπει να υπάρξει μια πιο ξεκάθαρη κατανομή των αρμοδιοτήτων σε ό,τι αφορά τους ελέγχους, δεδομένου ότι υπάρχουν συναρμόδιες Υπηρεσίες σε διάφορες βαθμίδες της Διοίκησης (Περιφέρεια, Αποκεντρωμένη Διοίκηση). Ακόμη, με ελέγχους επιφορτίζονται υπηρεσίες αρμόδιες για τη δημόσια υγεία και την περιβαλλοντική υγιεινή (Διευθύνσεις Δημόσιας Υγείας ΠΕ), οι οποίες δεν έχουν καμία αρμοδιότητα επιβολής κυρώσεων με τις περιβαλλοντικές διατάξεις. Οι Υπηρεσίες αυτές θα πραγματοποιούν απλώς ελέγχους για την τήρηση των όρων διάθεσης των υγρών αποβλήτων; Επίσης η Διεύθυνση Υδάτων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, δεν μπορεί να προχωρήσει σε επιβολή κυρώσεων βάσει του Ν. 1650/86. Τέλος, οι διοικητικές κυρώσεις προβλέπονται βάσει δύο νόμων (Ν. 1650/86 και Ν. 3199/2003), άρα είναι αναγκαίο να διευκρινιστεί εάν για την ίδια παράβαση θα επιβάλλονται δύο πρόστιμα ή ένα κοινό πρόστιμο. Κατά την άποψή μας δεν είναι δυνατόν να επιβάλλονται δύο πρόστιμα για τον ίδιο, ουσιαστικά, λόγο παρά το γεγονός ότι αυτό γίνεται βάσει διαφορετικών Νόμων, αφού η υποβάθμιση/ρύπανση των υδάτων εμπεριέχεται σαν έννοια στην υποβάθμιση/ρύπανση του περιβάλλοντος. Ο Αντιπεριφερειάρχης Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Ενέργειας Νίκος Καλογερής