• Σχόλιο του χρήστη 'Γεώργιος Διαλυνάς Χημικός Μηχανικός' | 15 Σεπτεμβρίου 2017, 14:32

    - Θα πρέπει κατά τον καθορισμό των οριακών τιμών εκπομπής υγρών αποβλήτων, να υπάρχει σαφής διάκριση στις οριακές τιμές αναλόγως του μεγέθους των εγκαταστάσεων/συνολικού ρυπαντικού φορτίου που εκπέμπουν. Για παράδειγμα σε περιπτώσεις μικρών οικισμών (π.χ. κάτω των 2.000 κατοίκων), οι οριακές τιμές που θα τίθενται αλλά και οι όροι παρακολούθησης (δειγματοληψίες, αναλύσεις), δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να οδηγούν σε απαίτηση δαπανηρών εγκαταστάσεων επεξεργασίας, είτε κατασκευαστικά είτε λειτουργικά, δυσανάλογου κόστους σε σχέση με το προσδοκώμενο όφελος. Εφόσον το συνολικό ρυπαντικό φορτίο των επεξεργασμένων λυμάτων σε μικρού μεγέθους οικισμούς δεν οδηγεί σε σοβαρό κίνδυνο επηρεασμού του αποδέκτη, είναι αδόκιμο και άστοχο να επιβάλλονται αυστηροί όροι επεξεργασίας (για παράδειγμα στις συγκεντρώσεις θρεπτικών ή αιωρούμενων στερεών) ή/και παρακολούθησης, που ενδεχομένως να οδηγούν σε προβληματική διαχείριση λόγω αδυναμίας των φορέων λειτουργίας να ανταπεξέλθουν στους όρους αυτούς. Σε πολλές δε περιπτώσεις ο αποδέκτης επιβαρύνεται και από άλλες πηγές, όπως πολλά υδατορέματα που δέχονται ρυπαντικό φορτίο από καλλιέργειες ή άλλες δραστηριότητες της λεκάνης απορροής τους, επομένως δεν υπάρχει πρακτικά κανένα όφελος από τη θέσπιση ιδιαίτερα αυστηρών ορίων εκπομπής σε επεξεργασμένα υγρά απόβλητα μικρών οικισμών (πχ ιδιαίτερα στα θρεπτικά Ν,Ρ όπου ενίοτε επιβάλλονται πολύ χαμηλά όρια σε εκροή μικρής ΕΕΛ - που αποτελούν <> των θρεπτικών της λεκάνης από τα λιπάσματα των καλλιεργειών). Επιπρόσθετα, τα προβλήματα δεν προκαλούνται συνήθως από την υπερβολική ελαστικότητα των όρων διάθεσης των υγρών αποβλήτων, αλλά από την κακή λειτουργία των συστημάτων επεξεργασίας τους προ της διάθεσής τους στον αποδέκτη και την ελλιπή παρακολούθηση τόσο της ποιότητας των προς διάθεση επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων όσο και του αποδέκτη. Ίσως είναι λοιπόν προτιμότερο οι καθοριζόμενες οριακές τιμές εκπομπής να μην είναι εξ’ αρχής πολύ αυστηρές, αλλά παράλληλα να υπάρχει και ένα επαρκές πρόγραμμα παρακολούθησης των πραγματικών επιπτώσεων στον αποδέκτη, που αναλόγως των αποτελεσμάτων του να μπορούν να αναθεωρούνται οι οριακές τιμές εκπομπής και οι λοιποί όροι διάθεσης των υγρών αποβλήτων. Προτείνεται επομένως να υπάρχει συγκεκριμένη σχετική πρόβλεψη στο παρόν άρθρο, για δυνατότητα αναθεώρησης των οριακών τιμών εκπομπής, μέσω του συστήματος παρακολούθησης, να θεσπίζεται δηλαδή ο έλεγχος των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ανά λεκάνη (πχ δειγματοληψίες από αντιπροσωπευτικά φρεάτια-γεωτρήσεις), με τη λογική της θέσπισης προτύπων αποδέκτη-ανάλογα με τις χρήσεις νερών στη υδρολογική και υδρογεωλογική λεκάνη ώστε με συστηματικές μετρήσεις να ελέγχεται (monitoring) η συνολική ρύπανση των λεκανών και η επάρκεια των μέτρων για την προστασία των νερών και όποτε χρειάζεται να λαμβάνονται πρόσθετα μέτρα περιορισμού αναλογικά όλων των εκπομπών. Τέλος, δεν θα πρέπει να αγνοείται το γεγονός ότι σε εφαρμογές επαναχρησιμοποίησης επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων για άρδευση, είναι επωφελής η παρουσία θρεπτικών συστατικών (όπως το άζωτο και ο φωσφόρος) στα επεξεργασμένα υγρά απόβλητα. Επομένως, προτείνεται κατά τον καθορισμό των οριακών τιμών, να υπάρχει ειδική μέριμνα για την περίπτωση κοινοτικών εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων οικισμών με πληθυσμό μικρότερο από 2000 ισοδύναμους κατοίκους, οικιακών ιδιωτικών συστημάτων επεξεργασίας και λυμάτων οικιακού χαρακτήρα ανάλογου μεγέθους. - Στην παρ. 2 του παρόντος άρθρου, για τα υδατορέματα μη μόνιμης ροής, κατά τον καθορισμό οριακών τιμών εκπομπής να λαμβάνεται υπόψη κατ΄ αρχήν ο Πίν. 1 ή 2 του Παραρτήματος Ι της ΚΥΑ 145116/2011, εκτός αν υπάρχει συγκεκριμένος μετά από επαρκή τεκμηρίωση λόγος υιοθέτησης αυστηρότερων οριακών τιμών.