• Σχόλιο του χρήστη 'ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ' | 6 Νοεμβρίου 2017, 14:09

    Αναφορικά με την αναθεώρηση του Άρθρου 15Α του Νόμου 3054 και των κριτηρίων & μεθοδολογίας της κατανομής βιοντίζελ έχουμε να παρατηρήσουμε τα εξής: Η χρήση των βιοκαυσίμων στην Ελλάδα ως απόρροια της Ευρωπαϊκής οδηγίας για τη μείωση των εκπομπών των αερίων θερμοκηπίου θα πρέπει να εφαρμόζεται με τρόπο που να μην δημιουργεί προσκόμματα στην αγορά και τα οποία εξυπηρετούν μεμονωμένες ομάδες της εφοδιαστικής αλυσίδας και συντελούν στη δημιουργία στρεβλώσεων και μονοπωλιακών καθεστώτων. Δυστυχώς η μέχρι τώρα εφαρμογή της Κατανομής έχει συντελέσει στη διόγκωση των προβλημάτων αυτών, τη λύση των οποίων καλούνται να βρουν οι υπόχρεοι ανάμιξης και διακίνησης ενώ παράλληλα έχουν να αντιμετωπίσουν και την επιβολή προστίμων από τις κρατικές Υπηρεσίες οι οποίες εφαρμόζουν ένα Νομοθέτημα χωρίς ευρύτητα και αγνοούν εμπορικά, τιμολογιακά και λειτουργικά θέματα που προκύπτουν κατά την εφαρμογή των προβλεπόμενων του Νόμου. Παρά το γεγονός ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση η επιδότηση των παραγωγών καλλιεργειών ενεργειακού περιεχομένου γίνεται πλέον με γνώμονα την απελευθέρωση της αγοράς των βιοκαυσίμων, εντούτοις στην Ελλάδα με αυτή την προσαρμογή του Άρθρου 15Α συνεχίζεται η επιδότηση των εγχώριων παραγωγών αφενός σε βάρος των λοιπών Ευρωπαίων παραγωγών αλλά και με τον αποκλεισμό πλέον από την Κατανομή των εμπόρων αυτούσιου. Ο αποκλεισμός των εμπόρων στερεί την αγορά από εργαλεία που δεν αυξάνουν την τιμή κατανάλωσης και είναι προαιρετικά, διευκολύνουν όμως τον χρήστη και προσφέρουν ευελιξία στις συναλλαγές, και τα οποία δεν μπορούν να διατεθούν από τους παραγωγούς. Με την Νομοθετική πρόταση αυξάνεται μεν το ποσοστό ελεύθερης διαπραγμάτευσης στο 20%, αλλά πρακτικά δεν δίνεται η δυνατότητα στους Υπόχρεους να το εκμεταλλευτούν, γιατί (α) Εξαιρείται από την Κατανομή η συμμετοχή των εμπόρων, οι οποίοι το τρέχον έτος έχουν ποσόστωση περίπου 7% (και τα επόμενα έτη εκτιμάται ότι θα έχουν ακόμα μεγαλύτερη). Με αυτόν τον τρόπο η Πολιτεία ευνοεί τους εγχώριους παραγωγούς σε βάρος των καταναλωτών με αυξημένο κόστος κτήσης βιοκαυσίμου (αγοράζοντας περισσότερο προϊόν από Έλληνες παραγωγούς και λιγότερο από ξένους). (β) Οι ποσότητες της Κατανομής βασίζονται σε εκτιμήσεις των Διυλιστηρίων για πωλήσεις εντός του επόμενου έτους. Οι ποσότητες αυτές, οι οποίες είναι εκτιμήσεις, καταλήγουν δεσμευτικές εν τέλει αφού σε περίπτωση μείωσης των πωλήσεων κάτω από αυτές τις εκτιμήσεις (έως 20%) οι ποσότητες ελεύθερης διαπραγμάτευσης θα είναι αυτές που θα μειωθούν πρώτες. Επιπλέον, με καθυστέρηση πολλών ετών σε σχέση με τα πεπραγμένα των λοιπών Ευρωπαϊκών Κρατών, εντάσσεται η μέθοδος διπλής καταμέτρησης με την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/13, η οποία όμως δεν δίνει το δικαίωμα της διπλής καταμέτρησης στους υπόχρεους, αλλά μόνο στην Πολιτεία για τις αναφορές επίτευξης των στόχων συμμετοχής κατά 10% των βιοκαυσίμων στις οδικές μεταφορές έως το 2020. Πιστεύουμε ότι η χρήση των ποσοτήτων διπλής καταμέτρησης θα πρέπει να είναι στη δικαιοδοσία μόνο των υπόχρεων, οι οποίοι και θα βελτιστοποιούν την προμήθεια και ανάμιξη των βιοκαυσίμων με βάση των ενεργειακό αποτύπωμα της εκάστοτε παρτίδας. Σχετικά με την εισαγωγή της βιοαιθανόλης το 2019, προτείνουμε η διακίνηση και ανάμιξη της να γίνεται αποκλειστικά στα διυλιστήρια, καθότι είναι οι μόνες εγκαταστάσεις στην Ελλάδα που μπορούν να διαχειριστούν τις ιδιαιτερότητες του εν λόγω προϊόντος, να διασφαλίσουν δηλαδή την απρόσκοπτη ανάμιξη του μίγματος με την αποφυγή ποιοτικών προβλημάτων που ενδέχεται να προκύψουν λόγω του έντονα υδρόφιλου χαρακτήρα του προϊόντος. Επιπλέον δε τονίζουμε ότι η χρήση σταθεροποιητών / ταπεινωτών τάσεως ατμών είναι επιβεβλημένη ώστε να εξασφαλίζονται οι προδιαγραφές της τελικής βενζίνης και μπορεί να γίνει μόνο στα διυλιστήρια. Για τους παραπάνω λόγους προτείνουμε 1. Προσαρμογή της συμμετοχής της Κατανομής κατά 60% και του ποσοστού ελεύθερης διαπραγμάτευσης στο 40%. 2. Συμμετοχή των εμπόρων βιοακαυσίμων στην αγορά και συνεπώς στην Κατανομή 3. Σε περίπτωση μείωσης των καταναλώσεων, η υποχρέωση απορρόφησης αυτούσιου να διαμορφώνεται ομοιόμορφα από την Κατανομή και τις ποσότητες ελεύθερης διαπραγμάτευσης 4. Κατάργηση της υποβολής εκτιμήσεων επί των πωλήσεων από τα Διυλιστηρίων και κατά επέκταση της υποχρέωσης απορρόφησης συγκεκριμένων ποσοτήτων αυτούσιου από κάθε Δικαιούχο. Προτείνεται το σύστημα της Κατανομής να δουλεύει με τα ποσοστά συμμέτοχης του κάθε δικαιούχου στην Κατανομή και αναλόγως των καταναλώσεων των Υπόχρεων να προσαρμόζονται οι αγορές από κάθε Δικαιούχο. 5. Κατάργηση της υποχρέωσης των μηνιαίων παραδόσεων αφού η υποχρέωση της Χώρας σχετικά με την χρήση βιοκαυσίμων κρίνεται απολογιστικά σε ετήσιο επίπεδο ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί λειτουργικά προβλήματα στους Υπόχρεους. Η κατάτμηση μόνο λάθος στιγμιαίες εκτιμήσεις δίνει. Όσο πιο πολύ κατακερματίζονται οι περίοδοι ελέγχου τόσο πιο λάθος εικόνες δίνουν. 6. Παροχή διευκρινήσεων σχετικά με τη εισαγωγή και προσμέτρηση των ποσοτήτων αυτούσιου διπλής καταμέτρησης και πώς αυτές θα προσμετρώνται στην Κατανομή 7. Υποχρέωση ανάμιξης βιοαιθανόλης μόνο από αυτούς που μπορούν να υλοποιήσουν πραγματικά και νόμιμα τη διακίνηση του προϊόντος με τη χρήση σταθεροποιητών.